|
|
|
|
Az Antall-kormány első 100 napjának értékelése (1. rész)
|
1990. augusztus 31., péntek - A Magyar Köztársaság
miniszterelnökségének sajtóirodája pénteken eljuttatta az MTI-hez a
kormány első 100 napjának rövid áttekintését.
A szabad választásokkal Magyarországon nem kormányváltozás, hanem rendszerváltozás történt. Történelmi feladat, hogy az elnyomó és általános leromlást okozó államot polgárainak boldogulást adó hazává építsük át. Példátlan nehézségeink ellenére bíztató, hogy törekvéseink egybeesnek a nemzet ébredő tettvágyával és a környező országokban, sőt az egész világon zajló folyamatokkal.
A koalíciós kormány az első időszakra hármas célt tűzött maga elé. El akarta végezni a kormányzati irányítás szervezeti, működési rendjének átalakítását; a nemzetközi kapcsolatok új alapokra helyezését, továbbá a gazdasági válság csillapítását és a vállalkozások élénkítését.
I. Békés átmenettel új demokratikus kormányzat
A kormányzati munka folyamatos és hatékony működésének fenntartása mellett végre kellett hajtani azokat a szervezeti és személyi változásokat, amelyek képessé teszik az államigazgatást arra, hogy hitelesen és hatékonyan vigye végbe a politikai és gazdasági rendszerváltozást.
Az új kormányzati struktúra létrehozása érdekében tett legjelentősebb lépések:
Az ország kormányozhatóságának érdekében a koalíciós pártok az ellenzékkel együttműködve úgy módosították az alkotmányt, hogy csak azoknak a kérdéseknek az eldöntéséhez kelljen kétharmados többség, amelyeknek a demokrácia szempontjából garanciális jelentőségük van. Az így letisztult jogi helyzetben az Országgyűlés megválasztotta a Magyar Köztársaság elnökét.
Átalakult a kormány szerkezete: megszűnt néhány - a régi rendszert szimbolizáló - minisztérium és főhatóság, például az Országos Tervhivatal, a miniszterelnök-helyettesi beosztások stb., és a kor feladataihoz igazodó minisztériumok szerveződtek.
Elkészültek a minisztériumok új hatáskörének megállapításához szükséges törvénymódosító javaslatok. A minisztériumok irányítása új alapokra került a felelős miniszter, a politikai államtitkár, a közigazgatási államtitkár, valamint a helyettes államtitkárok kinevezésével. (folyt.köv.)
1990. augusztus 31., péntek 16:48
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Antall-kormány első 100 napjának értékelése (2. rész)
|
A tárca nélküli miniszterek és a miniszterelnökséghez tartozó államtitkárok lehetővé teszik az ügyek gyors, rugalmas kezelését és a tárcákhoz nem tartozó ügyek kormányszintű kezelését, így például a parlamenti képviselethez nem kellő mértékben jutott kisebbségek érdekvédelmét.
A Belügyminisztérium a régi rendőrminisztériumból a közigazgatás minisztériumává alakult át. A biztonsági szolgálatok közvetlen felügyelete kikerült a miniszterelnök alól, és megkezdődött az alapos átszervezésük.
Folyik a honvédség átépítése, csökkent a létszám és a polgárság óhajával egyetértésben a sorkatonai szolgálat ideje. Egyúttal hatékonyabbá vált a kiképzés és erősödött a katonák és tisztek nemzeti kötődése, megszűnt a politikai tiszt, a komisszár intézménye.
A zajos politikai viták ellenére a kormányzatnak sikerült elérnie, hogy szeptember 30-án megtörténhessék a valóban demokratikus helyi önkormányzatok megválasztása, és ezzel befejeződhessék a politikai rendszerváltozás.
Természetesen a változás csak akkor lehet hiteles, ha együtt jár szükséges mértékű személycserékkel is. Jelenleg 132 helyettes államtitkárnál magasabb rangú köztisztviselője van az országnak, közülük 38-an viseltek az előző kormány alatt vezető hivatalt, 94-en teljesen újak.
A kormányzat az oktatást a válságból való kitörési pontnak tekinti, ámde a szükséges intézkedések - valóban hatékony iskolarendszer kidolgozása, új szellemű pedagógusképzés, új tankönyvek írása, pénzügyi alapok előteremtése stb. - 100 nap alatt nem hozhatóak meg. A munkanélküliség súlyos gondja nyomasztja a kormányzatot is. Készül a szociális háló, megtörtént a minimálbér meghatározása, folyik a foglalkoztatási alap feltöltése.
A kormány véglegesen leállította a nagymarosi építkezést, nem vett részt a bősi műveletekben, és szilárdan eltökélt nemzeti kincsünk, természeti erőforrásaink védelmében. Nem csehszlovák belügynek, hanem nemzetközi kérdésnek tekinti a bősi építkezést.
Tisztázza az egyházak működéséhez szükséges vagyontárgyak visszaadásának elveit, ami távolról sem jelenti az összes volt egyházi tulajdon visszaállítását. (folyt.köv.)
1990. augusztus 31., péntek 16:53
|
Vissza »
|
|
Az Antall-kormány első 100 napjának értékelése (3. rész)
|
II. Új külpolitikai orientáció
A kormányzatnak a külpolitika új elveinek megállapításánál egymásnak ellentmondó szempontokat kellett mérlegelnie. Miközben megszüntette a korábbi egyoldalúságokat, helyreállítva az ország függetlenségét és szuverenitását, kiépítette az ország jövője szempontjából meghatározó nyugat-európai és közös piaci kapcsolatokat, úgy járt el, hogy ne veszélyeztesse a Szovjetunióval megkötött csapatkivonási egyezmény végrehajtását és az új európai biztonsági rendszer kialakítását célzó tárgyalásokat. A kormány a Varsói Szerződés Politikai Tanácskozó Testületének moszkvai ülésén egyértelműen kifejezésre juttatta Magyarország kilépési szándékát a katonai szervezetből, hangsúlyozva azt, hogy ezen döntésünk nem irányul egyetlen VSZ-tagország ellen sem, és kifejezte hosszú távú politikai és gazdasági érdekeltségünket a Szovjetunióval fenntartott kapcsolatokban.
Az új magyar kormány minőségileg más alapokra helyezte a vezető nyugat-európai hatalmakkal, kormányokkal fennálló kapcsolatot. Ezt segítette, hogy a kormánykoalíció pártjai ugyanazoknak a nemzetközi pártszövetségeknek a tagjai, mint a legtöbb nyugat-európai kormányzó párt. Nyilvánvalóan a közös eszmei alapok és politikai nézetek az együttműködés más szintjeit nyitják meg Magyarország számára a gazdasági vagy éppen a biztonságpolitikai együttműködés területén. A kormányfő brüsszeli tárgyalása során memorandumot nyújtott át az EGK soros elnökének, ami reális lehetőséget nyújt, hogy kétoldalú társulási szerződés jöjjön létre 1992 elején a Magyar Köztársaság és az Európai Közösség között. Ez a szerződés, valamint az EFTA-val aláírt szándéknyilatkozat szerint megkötendő szerződések kedvező feltételeket teremtenek az európai gazdasági vérkeringésbe való bekapcsolódásunkhoz.
Magyar kormányfő elsőként tett hivatalos látogatást a NATO székházában. A kelet-európai államok közül elsőként jeleztük, hogy a NATO mellett diplomáciai összekötő irodát nyitunk. A magyar kormány 48 órán belül csatlakozott az Irak ellen elrendelt Biztonsági Tanács szankciókhoz. A nyugat-európai országok fogadókészségét jelzi, hogy az elmúlt hónapokban tíz ország szüntette meg a vízumkötelezettséget polgárainkkal szemben.
A kormány megkülönböztetett figyelmet szentel a szomszéd országokhoz fűződő viszony folyamatos javításának. Az ötoldali (Ausztria, Olaszország, Csehszlovákia, Jugoszlávia - Szlovénia, Horvátország -, Magyarország) együttműködés keretében máris gyakorlati eredményeket értünk el a közös infrastruktúra-fejlesztési és környezetvédelmi programokban. (folyt.köv.)
1990. augusztus 31., péntek 17:05
|
Vissza »
|
|
Az Antall-kormány első 100 napjának értékelése (4. rész)
|
A kormány külpolitikája egyik sarkpontjaként kezeli a nemzeti kisebbségek ügyét, és ezért minden nemzetközi diplomáciai lehetőséget megragadott, hogy elősegítse a szomszédos országokban élő magyar kisebbségek jogainak érvényesülését. Egyszersmind külön államtitkárságot állított fel a hazánkban élő nemzetiségek jogainak teljes megbecsülése, helyzetének további javítása érdekében.
Összegezve: elmondhatjuk, hogy az ország megtette a döntő irányváltást ahhoz, hogy egyenrangú partner legyen az európai demokráciák közösségében, de természetesen az év hátralevő részében is még fontos lépéseket fogunk megtenni ezen az úton.
A politikai és pénzügyi körök jelzései alapján Magyarország iránt a bizalom új, magasabb szinten helyreállt.
III. Gazdasági válságkezelés és gyorsprogram
A kormány első gazdasági lépéseinek meghozatalát az nehezítette meg, hogy egyidejűleg kellett a helyzetet felmérni, kordában tartani a válságot, valamint beindítani a föllendülést szolgáló gazdasági folyamatokat. A kormányzattal szembeni első kihívás az volt, hogy sikerül-e elkerülni a fizetőképtelenséget. A választások idején ugyanis mintegy 800 millió dollár összegű külföldi betétet vontak ki Magyarországáról. A külföldi utak egyik, akkor nem hangoztatott célja az volt, hogy ezt a katasztrofális folyamatot megfordítsuk.
A rendszerváltozás politikai kockázatai miatt megingott bizalmat sikerült helyreállítani. Az ország fizetőképességének finanszírozása az idei évre megoldott.
Sikerült visszahozni az országba több száz millió dollár rövid lejáratú betétet. Sikerült a külföldi tőke számára fenntartani a korábban kialakított kedvező befektetési képet. A magyar állampolgárok e három hónap alatt megduplázták a hazai bankokban tartott devizabetétjeiket, amely így augusztus végére mintegy 650 millió dollárra nőtt. Ez az igazi jele a lakossági-befektetői bizalomnak. Ugyanezt a bizalmat tükrözi, hogy az első félévben robbanásszerűen gyarapodó magánvállalkozások nem torpantak meg, az alapítás változatlanul nagy lendülettel folyik.
A másik veszély az infláció-gyorsulás, a költségvetési egyensúly felborulásáa. Az IMF-fel (Nemzetközi Valuta Alap) kötött megállapodás szerint az idei év költségvetési hiánya nem haladhatja meg a 10 milliárd forintot. Ám a hiány már a kormány hivatalba lépésekor jócskán túllépte ezt a szintet. A kormány a költségvetési egyensúly javítása érdekében kényszerült a támogatásmegvonás és a központi áremelés eszközéhez fordulni, s eltökélt abban, hogy még a jogos szociális és bérigényeknek is csak olyan mértékben enged, hogy azok ne veszélyeztessék a nemzetgazdaság pénzügyi egyensúlyát és az inflációellenes gazdaságpolitikát. (folyt.köv.)
1990. augusztus 31., péntek 17:12
|
Vissza »
|
|
Az Antall-kormány első 100 napjának értékelése (5. rész)
|
Szembe kell néznünk a KGST-államok válságából eredő súlyos problémákkal is. A KGST-kereskedelem radikális csökkenése és az iraki gazdasági embargó súlyos terheket jelent gazdaságunknak.
A gazdasági gyorsprogram keretében megkezdődött a magántulajdonra épülő piacgazdaságot kialakító folyamatok beindítása. Ahhoz, hogy a jövő év elején fordulatot lehessen elérni a piacgazdaságra történő áttérésben, több téren már az idén haladást kell elérni. Mivel e fordulatot csak a termelőeszközök minél nagyobb részének mihamarabbi magántulajdonba kerülése alapozhatja meg, a kormány kidolgozta és elfogadta a tulajdonreform téziseit. A Parlament elé terjesztette az úgynevezett előprivatizációs törvényt, amely a kereskedelmi és vendéglátóipari vállalatok privatizációjára nyújt lehetőséget. Ennek az országgyűlési elfogadásával kezdődhet a privatizáció első, nagyobb szakasza. Hamarosan az Országgyűlés elé kerül a termőföld tulajdonjogának rendezéséről szóló törvénytervezet. Ugyancsak készül az átfogó privatizációs és hozzá kapcsolódóan a volt tulajdonosok kártalanítását rendező törvénytervezet is.
Sikerült a tulajdonreformmal és a privatizációval kapcsolatban olyan irányokat kidolgozni, amelyekre az ősszel új törvényeket és egy gyors és tömeges lefutású privatizációs gyakorlatot lehet ráépíteni.
Nem sikerült, de nem is sikerülhetett a lakosság széles tömegeiben felkelteni azt az érzést, hogy végre elindul a gazdaság a javulás felé - ennek első jelei jövő év végére, 1992 elejére lesznek érezhetőek.
A kormány tisztában van azzal, hogy e kérdések jelentősen megosztják a magyar társadalmat, hiszen az egyes rétegeknek más és más a vagyoni érdeke. Ennek ellenére a nemzetgazdaság távlati érdekeit szem előtt tartva, a parlamenti és parlamenten kívüli ellenvetések ellenére, de azokból is okulva, megvalósítja a privatizációs programját.
A Kárpótlási Hivatal fölállításával orvosolni kívánja az ,,állam,, által okozott sebeket, de tudja, hogy teljes igazságtételre lehetőség sem anyagi, sem jogi értelemben nincs. A nemzeti közteherviselés gondolata arra serkent, hogy az ország elsősorban a jövőbe tekintsen, mert arra vezet a válságból a kiút. Természetesen a nemzeti közteherviselésnek vonatkoznia kell a korábbi rendszer haszonélvezőire is. Ezért a kormány - a jogállamiság és a törvényesség keretein belül - vállalja a Magyar Demokrata Fórum parlamenti képviselő-csoportjának igazságtétel csomagtervében jelzett társadalmi igényeket is. (folyt.köv.)
1990. augusztus 31., péntek 17:23
|
Vissza »
|
|
Az Antall-kormány első 100 napjának értékelése (6. rész)
|
A munkanélküliség valóban növekvő, de az állami szektor gyors fogyását még alapvetően ellensúlyozni tudja a magánszektor bővülése. Részben az a kormány politikája, hogy minden eszközzel erősíti a magánvállalkozást, a vegyesvállalatokat, a pénzintézeteket és minden új vállalkozást - részben pedig az ennek ellenére minden bizonnyal növekvő munkanélküliséget egy szociális védőhálóval csillapítja. Feltöltjük a Foglalkoztatási Alapot, és kialakítjuk a védőháló többi elemét is.
A szegénység a legkeserűbb örökséget és kockázatot jelenti az új kormánynak. A legszegényebb csoport életszínvonala ugyan nem romlik, de a középrétegekből nagyobb csoportoknak vezet lefele a jövedelem-pozíciója. A tömeges szegénységet egy új népjóléti programmal próbáljuk megelőzni. Mindenekelőtt a nyugdíjasok és a több szempontból hátrányos helyzetű csoportok további leszakadását fogjuk szociálpolitikai eszközökkel megállítani. A vállalkozásélénkítő eszközök arra lesznek képesek, hogy a kereső szegények munkahelyet, jobban fizető és biztosabb munkahelyet találjanak.
A pénzügyi fegyelem helyreállítása érdekében a kormány programot dolgozott ki a sorbanállások kezelésére, így megkezdte clearing-körök szervezését több kereskedelmi bank bevonásával, a sorbanállás megfigyelését, a legnagyobb adósok listájának összeállítását, új típusú váltó bevezetésével kapcsolatos jogszabály kidolgozását, Állami Leszámítoló Intézet felállítását stb. Mintegy 100 vállalat működik tartósan veszteségesen, ebből mintegy 40-50 vállalat tartozik a legnagyobb sorbanálló vállalatok közé. Augusztusban elindult az első 7 vállalat elleni felszámolási eljárás, amelyet szeptemberben újabb csődeljárási csomag követ.
A kormány vállalkozás- és versenyélénkítési politikájának egyik legfontosabb területe a piaci résztvevők számának növelése. Ez a privatizáció, a decentralizáció, a reorganizáció kormányzati eszközein keresztül valósítható meg, jelesen az Állami Vagyonügynökség hathatós közreműködésével. Sajnos a mintegy 5 hetes parlamenti vita miatt e konkrét intézkedések csak most indulnak be. A kormány kidolgozta a privatizációs hitel, az egzisztencia-alapítási hitel és a privatizációs kötvény új pénzügyi feltételeit. E három vállalkozásélénkítést célzó pénzügyi forrás szeptembertől hozzáférhető. (folyt.köv.)
1990. augusztus 31., péntek 17:45
|
Vissza »
|
|
Az Antall-kormány első 100 napjának értékelése (7. rész)
|
A kormány a privatizációs folyamat több éves időszaka alatt is köteles gondoskodni arról, hogy az egyelőre állami tulajdonban maradó vállalatok nyugodt körülmények között termelhessenek. Ugyanakkor figyelembe véve azt a társdalmi kívánságot, hogy a rendszerváltásból következő személyi konzekvenciákat ebben a szférában is hagyni kell érvényesülni, a kormány rendelettel lehetővé tette a vállalati tanácsok újraválasztását és a jelenlegi vállalatvezetők megerősítését, vagy leváltását és az igazgatói tisztség pályázat útján történő betöltését.
Fenntartja azt a szándékát, hogy a fennmaradó állami vállalatoknál a vállalati tanács vagy közgyűlés által történő irányítási rendszert megszünteti. Ennek a rendelkezésnek a kizárólagos célja az volt, hogy az átmeneti időre is lehetővé váljék az elmúlt rendszerben politikai megfontolásból kinevezett gazdasági vezetők lecserélése.
A kormány összeállította azoknak a vállalatoknak a körét, amelyek az utóbbi 3 évben társasági halmazzá alakultak át, megtartva egy kislétszámú állami vagyonközpontot, és felkérte az Állami Vagyonügynökség igazgatótanácsát, hogy indítsa meg e vállalati kör államigazgatási irányítás alá vonását és állami befektető társasági formába való átlakítását.
A külföldi befektetések teljes körű szabályozására ősszel új befektetési törvény készül.
Szeptemberben a kormány nyilvánosságra hozza a gazdaság állapotát hitelesen elemző teljes körű jelentését (Fehér Könyv), valamint a 3 éves kormányprogramot.
A Magyar Köztársaság Miniszterelnökségének Sajtóirodája
(MTI)
1990. augusztus 31., péntek 17:47
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|