|
|
|
|
Felcím: Becsöngettek... Főcím: Higgadt rendszerváltást az iskolákban
|
Budapest, 1990. augusztus 30. Csütörtök (MTI-Press)
Új tanév elején a beköszöntőket visszatekintéssel szokták kezdeni, és statisztikákkal: hány új iskola épült, mennyi tantermet adtak át, ezt és amazt felújították... Szóba kerül a tankönyvellátás helyzete is. Nevetséges lenne, ha az idén is hasonlókkal kezdenénk. Valójában a kiindulás 1946 lehetne. A forint bevezetésével össszekapcsolt bérrendszer, amely a pedagógusok fizetését az 1938. évi húsz / / százalékában állapította meg. Azzal kellene folytatnunk, hogy képesítés nélküli nevelőket állítottak a katedrákra. Utána következhet a körzetesítés, kiváltképpen annak a hetvenes években tetőzött második hulláma, amely a legkisebb falvak alsó tagozatos iskoláit is - tanítóikkal együtt - magával sodorta. Szólhatnánk az elhibázott tantervi reformokról, a megváltó tanítási módszerekbe vetett gyermeteg hitekről, arról az illúzióról, hogy részenként megújítható a magyar oktatásügy. Ám maradjunk a legfrissebb fejleményeknél Elvi viták és sok-sok sürgetés után az előző kormány áttért a fejkvótás alapon történő normatív finanszírozásra. Már tavasszal kétségbeesett segélykiáltások érkeztek főként a mezőgazdasági vidékekről: a legszikárabb költségvetés szerint is októberre, novemberre csődbe jutnak az óvodák, általános iskolák. A közvélemény nyomására és zajos egyetértésével megszűnt a kötelező oroszoktatás, és elkezdődtek az orosztanárok átképzését kísérő anomáliák. Majd következett az új művelődési és közoktatási tárca megegyezése a hitoktatásról az egyházak képviselőivel, s annak ingerült fogadtatása, a sajtóviták, majd új egyezség, a második megállapodás. Eközben az oktatási-nevelési intézmények körül is mozgolódtak a pártok, szervezkedtek a szülők. Minden valamirevaló politikai csoportosulás oktatáspolitikai koncepcióval /tervezettel, programmal, tézisekkel/ rukkolt elő; valóságos számháború kezdődött arról, hogy 8+4-es, 4+8-as, 6+6-os legyen-e a magyar iskolaszerkezet.
1990. augusztus 30., csütörtök 15:34
|
Vissza »
|
|
Higgadt rendszerváltást az iskolákban
2. rész
|
Iskolaszékek születtek, illetve már csírájukban vetélődtek el. Egyik helyen nevelőtestület váltotta le igazgatóját, más helyeken be sem töltötték az igazgatói posztokat. És most jelent meg a sajtóban a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének indítványa, miszerint lehetőleg már októberben az iskolaigazgatókat vessék bizalmi szavazás alá a tantestületek. Mit mond a Művelődési és Közoktatási Minisztérium? Óva int a megalapozatlan döntésektől. Azt mondja: meg kell óvni az iskolákat az ötletszerű intézkedésektől
Vajon nem tudják-e a főhivatalban az illetékesek, hogy a társadalmi változások méhében már rég megérlelődött az egész oktatási rendszer gyökeres megváltoztatásának szükségessége és igénye? Tudják, ám hozzáteszik: az oktatási rendszer napi működtetéséhez is hiányoznak a feltételek. Ezért most csupán azt ajánlják a minisztériumban: csak olyan változásokat vezessenek be az intézmények, amelyekhez helyben megteremthetők a személyi és a tárgyi feltételek. A megújulási törekvések még nem álltak össze egy jól megalapozott stratégiai programmá. Az új tanév kezdetén kimunkálatlan a kormányzati és a helyi önkormányzati oktatáspolitika, valójában nincs működőképes intézményrendszer. Új oktatási törvényre lenne szükség. Csakhogy még nincs új oktatási törvény, ezért csupán rendező elvekre futja. Alapvető elv az, hogy az iskola nem válhat a politikai harcok színterévé. Rendszerváltás ide vagy oda, még érvényesek a hatályos jogszabályok. Jogsértő például az igazgatók rögtönzéses leváltása, ám az is, hogy a szabályosan lefolytatott pályázatok után, a nevelőtestületek egyetértésével sem neveznek ki új igazgatókat. Ugyanakkor már most érvényesülnie kell annak a követelménynek, hogy a vezetői megítélés mércéje kizárólag a szakmai teljesítmény. Ám tudjuk, hogy a parlament időközben módosította az 1985-ös oktatási törvényt. Kimondta, hogy az iskolák fenntartása már nem állami monopólium. A magániskolák indítását a helyi tanácsok engedélyezik, csakhogy nem tisztázták, a költségekből mi hárul az államra. Ezért a mai kormányzat nem vállal semmiféle garanciát. Pontosbban: ha az engedélyező állami feladatokkal is megbízza az iskolát, megkapja a költségvetési törvény szerinti "normativ" finanszírozást.
1990. augusztus 30., csütörtök 15:35
|
Vissza »
|
|
Higgadt rendszerváltást az iskolákban
3. rész
|
És hiába volt hangos a sajtó a jelenlegi iskolaszerkezettől eltérő nyolcosztályos gimnáziumok, illetve a hatosztályos alapiskolák programjától, nincs pénz a központi forrásban egyikre sem. Változtatni lehet, ha a megújítás nem az állami költségvetést terheli. Vállalkozhat az iskola, nyújthat külön szolgáltatást a szülők pénzéből, saját leleményéből. Megszűntek azok a korlátok is, amelyek a kötelező óraszámok felhasználásában kötötték meg az iskolaigazgatók kezét. Az iskolák maguk dönthetnek arról, hogy mit lehet beszámítani a pedagógus kötelező óraszámába, mit kell külön díjazni - csak legyen rá az intézménynek pénze. Egyetlen fillérbe sem kerül - egy új rendelkezés módot ad rá, hogy az iskola elismerje a másutt szerzett nyelvtudást. Az a középiskolás, aki közép- vagy felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezik, mentesül a tanulás, a vizsga, az érettségi kötelezettsége alól az adott nyelvből. A minisztérium valamennyi iskolatípusban visszavonta a történelem, a társadalomismeret, a bevezetés a filozófiába tárgyak tanterveit, és megszünteti a szakközépiskolák politikai gazdaságtan tantárgyát, helyette a közgazdaságtant vezeti be. Sovány a mérleg? Türelem, csak türelem... Az iskolarendszert nem lehet szanálni, a gyerekek nem kaphatnak munkanélküli segélyt. Igaz ugyan, hogy a türelem véges: becsöngetnek, kicsöngetnek. De nem ok nélkül, és nem idő előtt. (MTI-Press) Miksa Lajos
1990. augusztus 30., csütörtök 15:35
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|