Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 28.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Deutschlandfunk, Esti krónika:

A titkosszolgálatok és a fegyverkereskedelem

"Alexander Schalck-Golodkowszki egyike azoknak, akik profi módon kötötték össze a titkosszolgálati tevékenységet a fegyverkereskedelemmel. Schalck-Golodkowszki nemcsak külkereskedelmi minisztériumi államtitkár volt az NDK-ban, hanem az állambiztonsági szolgálat, az úgynevezett Stasi ezredese is. A diktatúrákban elmosódnak a határok a titkosszolgálati tevékenység és a külpolitikai aktivítás között. Rolf Klement kommentárját olvassuk fel: Másképp néz ki mindez a nyugati demokráciákban, ahol a külföldi aktivitások és a hadfelszerelési eszközök exportja is a parlament ellenőrzése alá tartozik. A politika előirásainak itt is érvényt kell szerezni, vagyis a külpolitikai céljait a politikusoknak és nem a titkosszolgálat embereinek kell megszabniuk. "

Az áremelés hibás lépés volt a kormány részéről


-----------------------------------------------


München, 1990. július 16. (SZER, Magyar híradó) - Megint
áremelési hétfő van, mert mindenki alighanem tudja, hiszen
megmondták jóelőre. Nem sorolom fel, hogy minek hány százalékkal
emelték az árát. Tény az, hogy ez a ma, 0 órakor életbe lépett
törvény akkor sem kelt örömet a lakosság körében, ha úgynevezett
luxuscikkekről van szó - alkohol, dohány, benzin. De persze ez az
utóbbi - különösen ha az ide tartozó fűtőolajra gondolok - akkor nem
nagyon nevezhető már luxuscikknek.

    És ez még csak a bevezetés - hiszen augusztus 1-jén további
áremelésekkel kell majd számolni. A kérdés valójában most az, hogy
szükség van-e, volt-e erre a radikális módszerre - Vadász János? -,
vagy pedig meg lehetett volna másképp is oldani? Ugye: az SZDSZ
szerint - igen.

    - Az áremelések indoka - de nem feltétlen indoka - az, hogy
csökkenteni kell a költségvetés deficitjét. Tudjuk azt, hogy a
Valutaalappal megállapodtak, miszerint 10 milliárd lehet idén a
költségvetés megengedhető vesztesége. Ez az egyik feltétele annak,
hogy a valutaalapi hitelkeret megmaradjon, és ezen keresztül
folyósítsák - elfogadható feltételekkel - a nyugati kölcsönöket.

    A deficit már most több mint 30 milliárd -, tehát ebből több
mint 20 milliárdot le kell sürgősen faragni. Az ironikus ebben a
dologban az, hogy a deficit csökkentése tulajdonképpen az infláció
fékezését szolgálja -, noha a jelen esetben áremeléseket von maga
után.

    Az összefüggés abban áll, hogy az infláció egyik fő forása ez a
deficit - mert az állam fedezetlen kiadásai nyomán olyan jövedelem,
illetve olyan kereslet keletkezik, amelynek nincs áru- és
szolgáltatási fedezete. (folyt.)



1990. július 16., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Az áremelés hibás lépés... - 1. folyt.


Viszont tény az, hogy most a deficit csökkentésének követése
nyomán áremeléseket foganatosítanak, ami - legalábbis pillanatnyilag
- az inflációt növeli, hozzájárul az árak további emelkedéséhez.

    Hogy mennyire volt ez a módszer indokolt, hogy a deficitet
többek között az áremelésekkel építsék le - ez más kérdés.

    A dohányáruk, szeszesitalok megadóztatása - tudjuk - Nyugaton is
kedvenc mádszere a pénzügyminisztereknek, valahányszor pénzt kell
előteremteni, elvégre - úgymond - egészségre ártalmas élevezeti
cikkekről van szó. De luxuscikkeknek nem nevezném, hiszen
világszerte a legalacsonyabb jövedelműek is vásárolják ezeket a
cikkeket, és - ahogy a közgazdászok mondják - ezeknek a kereslete
nem rugalmas, tehát a fogyasztás nem reagál az áremelkedésre.

    Hiába emelkedik az ár, azért az emberek ugyanannyit vásárolnak
nagyjából mint korábban. Ezt pontosan így tudják a kormányok is
amikor ezeket az árakat emelik: - ezért biztosak abban, hogy a
remélt bevétel valóban be fog folyni.

    A benzin természeténél fogva sem luxuscikk szerintem. Az a
körülmény, hogy a benzin Magyarországon még mindig olcsóbb mint
Nyugat-Európában, például Nyugat-Németországban is -, még mindig
körülbelül 30 százalékkal magasabb az abszolút ára. Ez nem jó hír,
mert a nyugati árnak is a legnagyobb része: nem a benzin önköltsége,
hanem adó, amit a nyugati államháztartás vezetői vetnek ki.

    Szerintem végső soron helyesebb lett volna az iapri
szubvenciókat alaposan megvágni. A mezőgazdasági szubvenciókhoz
hozzányúlt a kormány, de a csomag nem érinti az ipari szubvenciókat,
és ez hiba. És nemcsak az infláció visszaverése szempontjából hiba.
Ezt kellett volna tenni.

    Nem azt értem ezzel, hogy áremeléseket nem kellett volna
foganatosítani -, de ezzel kellett vonla kiegészíteni, jobban rá
kellett volna támaszkodni. Ezt lehetett volna bizonyos
adócsökkentésekkel ellentételezni, hogy a vállalkozás-élénkítés
szempontja is érvényesüljön. (folyt.)



1990. július 16., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Az áremelés hibás lépés... - 2. folyt.


Általában hiba az, hogy az állam túlságosan koncentrál a
bevételek növelésére. Szeirntem helyesebb lett volna, ha inkább a
kiadásainak a leépítésére koncentrál ebben a csomagban.

    - Még egy pillanatra itt az olajproblémánál; ugye ezt évtizdeken
át a Szovjetuniótól kellett vásárolni, pontosabban: szocialista
mádon cseréni. Most a Barátság olajvezetéken a barátságra helyezték
a hangsúlyt - mert az olaj egyre kevesebb lesz -, ugyanakkor
pillanatnyilag a Szovejtunióban tárgyaló Kohl nyugatnémet kancellár
bizonyára olajat is kapna - de persze nyugatnémet márkával fizet. A
kérdés, hogy mi lesz velünk? Honnan pótoljuk a Szovjetunióból nem
érkező olaj hiányát? És mivel fizetjük?

    - Itt csak az áremelésekkel való összefüggésre szeretnék utalni.
Megtörténhet az, hogy ennek következtében bizony később egy
benzináremelés bekövetkezik. Ez megtörténhet - mert ez a
benzináremelés nem ennek az említett helyzetnek a következtében
történik. Ez a költségvetési hiány miatt történik.

    Ha Nyugaton kell - valutáért - a benzint megvenni: a beszerzési
költség emelkedik. Erre hivatkozva történhet egy ármelés -, de nem
kell hogy feltétlenül megtörténjen, mert a kormány dönthet úgy is,
hogy egyszerűen lemond az adóbevétel egy részéről, amely a benzin
árában van - és ezzel ellensúlyozza a beszerzési költségnek a
tetemes növekedését. De akkor viszont azt a bevételt kell valahogy
pótolnia, amitől a költségvetésben - ezáltal - elesik.

    - Ezt a bevételt talán lehetne pótolni külföldi kölcsönnel is.
És most az jut eszembe: mikor arról értesülünk, ugye, hogy Antall
miniszterelnök Brüsszelbe utazott ma reggel, és az ott folytatott
tárgyalásai fontosak ebben az összefüggésben - a Közös Piac
illetékeseivel. A további áremelések kiküszöbölése érdekében -
Vadász János - várhatunk további kölcsönöket? Érdemes várni további
kölcsönöket? (folyt.)



1990. július 16., hétfő


Vissza »


- Az áremelés hibás lépés... - 3. folyt.


- Nem. Ez természetesen elképzelhető elméletileg, de kizártnak
tartom, hogy a kormány ilyen lépéshez folyamodik - ez ostobaság
lenne. Arról nem is beszélve, hogy nem hiszem, hogy az ország ilyen
célra elfogadható feltételekkel kölcsönt kapna. Gondolj arra, hogy
ezt művelte másfél évtizeden keresztül a Kádár-rezsim. A kapott
kölcsönökkel betömködte a tátongó lyukakat, fenntartott egy
fedezetlen életszínvonalat, és egy teljesen életképtelen
termékszerkezetet. Ennek most van meg - mint tudjuk - a böjtje.

    Az új kölcsönöket törleszteni kell, azok után is kamatokat kell
fizetni. Ezek új terheket jelentenek. Tehát új kölcsönt csak olyan
célra indokolt felvenni, ami az ország jövedelemszerző kapacitását
fokozza, erősíti, növeli. A lyukak betömésére kölcsönt felvenni -
vagy egyáltalán: kérni
- teljesen felelőtlen lenne, és nem is
hiszem, hogy a kormány ilyesmire vállalkozik. +++



1990. július 16., hétfő


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD