|
|
|
|
Az áremelés hibás lépés volt a kormány részéről
|
-----------------------------------------------
München, 1990. július 16. (SZER, Magyar híradó) - Megint áremelési hétfő van, mert mindenki alighanem tudja, hiszen megmondták jóelőre. Nem sorolom fel, hogy minek hány százalékkal emelték az árát. Tény az, hogy ez a ma, 0 órakor életbe lépett törvény akkor sem kelt örömet a lakosság körében, ha úgynevezett luxuscikkekről van szó - alkohol, dohány, benzin. De persze ez az utóbbi - különösen ha az ide tartozó fűtőolajra gondolok - akkor nem nagyon nevezhető már luxuscikknek.
És ez még csak a bevezetés - hiszen augusztus 1-jén további áremelésekkel kell majd számolni. A kérdés valójában most az, hogy szükség van-e, volt-e erre a radikális módszerre - Vadász János? -, vagy pedig meg lehetett volna másképp is oldani? Ugye: az SZDSZ szerint - igen.
- Az áremelések indoka - de nem feltétlen indoka - az, hogy csökkenteni kell a költségvetés deficitjét. Tudjuk azt, hogy a Valutaalappal megállapodtak, miszerint 10 milliárd lehet idén a költségvetés megengedhető vesztesége. Ez az egyik feltétele annak, hogy a valutaalapi hitelkeret megmaradjon, és ezen keresztül folyósítsák - elfogadható feltételekkel - a nyugati kölcsönöket.
A deficit már most több mint 30 milliárd -, tehát ebből több mint 20 milliárdot le kell sürgősen faragni. Az ironikus ebben a dologban az, hogy a deficit csökkentése tulajdonképpen az infláció fékezését szolgálja -, noha a jelen esetben áremeléseket von maga után.
Az összefüggés abban áll, hogy az infláció egyik fő forása ez a deficit - mert az állam fedezetlen kiadásai nyomán olyan jövedelem, illetve olyan kereslet keletkezik, amelynek nincs áru- és szolgáltatási fedezete. (folyt.)
1990. július 16., hétfő
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Az áremelés hibás lépés... - 1. folyt.
|
Viszont tény az, hogy most a deficit csökkentésének követése nyomán áremeléseket foganatosítanak, ami - legalábbis pillanatnyilag - az inflációt növeli, hozzájárul az árak további emelkedéséhez.
Hogy mennyire volt ez a módszer indokolt, hogy a deficitet többek között az áremelésekkel építsék le - ez más kérdés.
A dohányáruk, szeszesitalok megadóztatása - tudjuk - Nyugaton is kedvenc mádszere a pénzügyminisztereknek, valahányszor pénzt kell előteremteni, elvégre - úgymond - egészségre ártalmas élevezeti cikkekről van szó. De luxuscikkeknek nem nevezném, hiszen világszerte a legalacsonyabb jövedelműek is vásárolják ezeket a cikkeket, és - ahogy a közgazdászok mondják - ezeknek a kereslete nem rugalmas, tehát a fogyasztás nem reagál az áremelkedésre.
Hiába emelkedik az ár, azért az emberek ugyanannyit vásárolnak nagyjából mint korábban. Ezt pontosan így tudják a kormányok is amikor ezeket az árakat emelik: - ezért biztosak abban, hogy a remélt bevétel valóban be fog folyni.
A benzin természeténél fogva sem luxuscikk szerintem. Az a körülmény, hogy a benzin Magyarországon még mindig olcsóbb mint Nyugat-Európában, például Nyugat-Németországban is -, még mindig körülbelül 30 százalékkal magasabb az abszolút ára. Ez nem jó hír, mert a nyugati árnak is a legnagyobb része: nem a benzin önköltsége, hanem adó, amit a nyugati államháztartás vezetői vetnek ki.
Szerintem végső soron helyesebb lett volna az iapri szubvenciókat alaposan megvágni. A mezőgazdasági szubvenciókhoz hozzányúlt a kormány, de a csomag nem érinti az ipari szubvenciókat, és ez hiba. És nemcsak az infláció visszaverése szempontjából hiba. Ezt kellett volna tenni.
Nem azt értem ezzel, hogy áremeléseket nem kellett volna foganatosítani -, de ezzel kellett vonla kiegészíteni, jobban rá kellett volna támaszkodni. Ezt lehetett volna bizonyos adócsökkentésekkel ellentételezni, hogy a vállalkozás-élénkítés szempontja is érvényesüljön. (folyt.)
1990. július 16., hétfő
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Az áremelés hibás lépés... - 2. folyt.
|
Általában hiba az, hogy az állam túlságosan koncentrál a bevételek növelésére. Szeirntem helyesebb lett volna, ha inkább a kiadásainak a leépítésére koncentrál ebben a csomagban.
- Még egy pillanatra itt az olajproblémánál; ugye ezt évtizdeken át a Szovjetuniótól kellett vásárolni, pontosabban: szocialista mádon cseréni. Most a Barátság olajvezetéken a barátságra helyezték a hangsúlyt - mert az olaj egyre kevesebb lesz -, ugyanakkor pillanatnyilag a Szovejtunióban tárgyaló Kohl nyugatnémet kancellár bizonyára olajat is kapna - de persze nyugatnémet márkával fizet. A kérdés, hogy mi lesz velünk? Honnan pótoljuk a Szovjetunióból nem érkező olaj hiányát? És mivel fizetjük?
- Itt csak az áremelésekkel való összefüggésre szeretnék utalni. Megtörténhet az, hogy ennek következtében bizony később egy benzináremelés bekövetkezik. Ez megtörténhet - mert ez a benzináremelés nem ennek az említett helyzetnek a következtében történik. Ez a költségvetési hiány miatt történik.
Ha Nyugaton kell - valutáért - a benzint megvenni: a beszerzési költség emelkedik. Erre hivatkozva történhet egy ármelés -, de nem kell hogy feltétlenül megtörténjen, mert a kormány dönthet úgy is, hogy egyszerűen lemond az adóbevétel egy részéről, amely a benzin árában van - és ezzel ellensúlyozza a beszerzési költségnek a tetemes növekedését. De akkor viszont azt a bevételt kell valahogy pótolnia, amitől a költségvetésben - ezáltal - elesik.
- Ezt a bevételt talán lehetne pótolni külföldi kölcsönnel is. És most az jut eszembe: mikor arról értesülünk, ugye, hogy Antall miniszterelnök Brüsszelbe utazott ma reggel, és az ott folytatott tárgyalásai fontosak ebben az összefüggésben - a Közös Piac illetékeseivel. A további áremelések kiküszöbölése érdekében - Vadász János - várhatunk további kölcsönöket? Érdemes várni további kölcsönöket? (folyt.)
1990. július 16., hétfő
|
Vissza »
|
|
- Az áremelés hibás lépés... - 3. folyt.
|
- Nem. Ez természetesen elképzelhető elméletileg, de kizártnak tartom, hogy a kormány ilyen lépéshez folyamodik - ez ostobaság lenne. Arról nem is beszélve, hogy nem hiszem, hogy az ország ilyen célra elfogadható feltételekkel kölcsönt kapna. Gondolj arra, hogy ezt művelte másfél évtizeden keresztül a Kádár-rezsim. A kapott kölcsönökkel betömködte a tátongó lyukakat, fenntartott egy fedezetlen életszínvonalat, és egy teljesen életképtelen termékszerkezetet. Ennek most van meg - mint tudjuk - a böjtje.
Az új kölcsönöket törleszteni kell, azok után is kamatokat kell fizetni. Ezek új terheket jelentenek. Tehát új kölcsönt csak olyan célra indokolt felvenni, ami az ország jövedelemszerző kapacitását fokozza, erősíti, növeli. A lyukak betömésére kölcsönt felvenni - vagy egyáltalán: kérni - teljesen felelőtlen lenne, és nem is hiszem, hogy a kormány ilyesmire vállalkozik. +++
1990. július 16., hétfő
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|