|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Balkantourist közleménye
"Felelősségünk teljes tudatában kijelentjük, hogy jelenleg az
idegenforgalmi főszezon normális mederben zajlik, a Bulgáriába
történő utazást kizáró vagy azt gátló komoly tényezőről nincs
tudomásunk, beleértve a közbiztonsági helyzetet is."
SZER, Magyar híradó:
A SZER és a Kossuth Rádió nézeteltérése
"a Szabad Európa Rádió
kilenc nyelven sugároz műsort. Ezeket kilenc, egymástól független
szerkesztőség készíti. Szerkesztőségek, amelyek erkölcsi,
világnézeti, politikai alapkérdésekben egyetértenek, de a napi
politikai, vagy nemzeti érdeket érintő ügyekben gyakran eltérő, vagy
olykor egymással ellentétes véleményen vannak. Természetes, hogy ez
a véleménykülönség is megmutatkozik a műsorokban. Kétnyelvű, erdélyi
vagy felvidéki hallgatóink a megmondhatói annak, hogy mennyire így
van ez.
"
|
|
|
|
|
|
|
A gazdasági demokrácia jelentősége
|
----------------------------------
München, 1990. május 2. (SZER, Mérlegen) - Gazdasági demokrácia és magántulajdon Magyarországon. Sasvári Attila kommentárját hallják.
- 1989 a késői polgári forradalmak éve volt Kelet-Európában, és alig kétséges, hogy a folyamat idén demokráciák létrejöttébe torkollik, legalábbis a komolyabb európai hagyományokkal rendelkező országokban. A történelmi hagyomány, a diktatúra alatt is megőrződött kulturális hovatartozás, Magyarországon is elegendő volt a demokrácia létrehozásához. De kevésnek bizonyulhat tartós fennmaradásához.
Ha a politikai demokrácia nem alapozódik szabad piacgazdaságra, vagyis gazdasági demokráciára, akkor veszélybe kerül az egész rendszer, azaz a demokratikus kapitalizmus léte. E rendszertől nem lehet nyomban csodákat várni. Kiegyensúlyozott működéséhez a termelői és fogyasztói javak hasonló bőségére van szükség, mint a fejlett nyugati országokban. Kedvezőtlenebb esetben viszont a hatalom és az anyagi javak elosztása, az érdekek szabad ütköztetése révén könnyen fajulhat nyílt marakodásra.
De ez még mindig a jobbbik eset, mert gazdasági és politikai rendszer demokráciája megteremti a verseny lehetőségét, amelyben mind az egyes embernek, mind pedig az egész országnak legalább esélye van arra, hogy javítsa egyéni illetve nemzetközi pozícióját. A gazdasági demokrácia hiánya viszont eltorzítja a politikai rendszert is. A döntéshozatal során mindenekelőtt szűk politikai és gazdasági klikkek érdekei érvényesülnek. (folyt.)
1990. május 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- A gazdasági demokrácia ... - 1. folyt.
|
A következő hónapok vagy talán egy-két év során dől el, hogy az új magyar demokrácia el tudja-e kerülni azt a veszélyt, amely a gazdaságilag kevésbé fejlett országokra leselkedik. A szovjetunióbeli fordulat után viszonylag könnyű volt létrehozni a politikai demokráciát, mert az ellenzék régóta hangoztatott gyanúja beigazolódott. Az állampárt, illetve vezetőinek szűk csoportja Magyarországon is a társadalomtól idegen testként, rajta élősködő, csak a szovjet diktatúra által fenntartott vízfejként lepleződött le.
A gazdasági demokrácia kialakulásának üteme viszont a aggodalomra ad okot, és megkédőjelezi egy nyugati mintájú politikai rendszer tartós fennmaradásának lehetőségét. Ha a diktatúra fenntartásában csak egy kisebbség volt is érdekelt, annak gazdasági talapzatába az állami tulajdonban lévő szektorba már a társadalom többségét betonozták be. Természetesen nem mindenkit egyenlő mértékben. Mindenesetre azok, akiknek legtöbb érdekük fűződik ennek az alapzatnak a fennmaradásához, sikeresen álltak ellen az első robbantási kísérletnek - sőt talán sikerült e szerkezetbe új, szilárdabb kötőanyagokat beépíteniük.
Ki ne tudná ma Magyarországon, hogy a gazdasági demokrácia és egy jól működő piacgazdaság létrejöttének legfontosabb kérdése a tulajdonviszonyok alakulása. Nem szorul bizonyításra, hogy hatékony megoldás nem lehetséges az állami, hanem csakis a magántulajdon túlsúlya mellett. Rövid idő alatt világossá vált az is, hogy az imént említett első robbantási kísérlet az állami tulajdon átalakítására nem sikerült. A gazdasági elit rugalmasnak bizonyult és ezt egyáltalán nem lehet a szemére vetni. A számára legkedvezőbb változatot választotta ki a részvénytársasági törvény kínálta lehetőségekből. Az állami tulajdon osztódásnak indult és nemsokára új alakban látta viszont önmagát. (folyt.)
1990. május 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- A gazdasági demokrácia ... - 2. folyt.
|
Ugyanazon állami vállalatok és bankok most egymás tulajdonosává váltak, és a vállalatvezetők helyesen határozták meg, a szocialista vállalat igazgatója és a részvénytársasági menedzser fizetési közötti különbséget.
Továbbra is rejtély tehát, hogy hogyan lesz az állami tulajdonból magántulajdon. Mindenki látja, hogy mi a probléma és mégis, mintha valami titokzatos erő fogná le a politikusok és közgazdászok kezét az állami tulajdon bálványának ledöntésekor. Tételezzük fel, hogy a magánszektor hamarosan megkapja mindazokat a szabadságjogokat, amelyek egy piacgazdaságban megilletik - sőt, gyengeségére való tekintettel még támogatásban is részesül. A magánüzem így nagy dolgokra képes, de képes lesz-e például behajtani követeléseit az őt körülvevő állami vállalatoktól?
Nem kétséges, hogy a magánszektor le tudja győzni egy szabad versenyben az állami szektort. De lehet-e szabad az a verseny, ahol a gazdaság túlnyomó részét állami vállalatok alkotják? Egyetérthetünk Leninnel abban, hogy a kisárútermelés napról-napra kapitalizmust szül. A kérdés csak az, hogy mennyi ideig tart, amíg felneveli? Van-e a magyar gazdaságnak és társadalomnak annyi ideje, hogy még tíz-húsz évig elviselje az állami tulajdon túlsúlyát és egy úgynevezett szerves fejlődésben reménykedve várja ki a dolgok alakulását. Nem az történik-e majd, hogy az állami bürokráciával össszefonódó gazdasági elit kiegyezik az új politikai elitekkel és új formába öntve eddigi pozícióit, eltorzítja a demokratikus rendszer egész szerkezetét.
Az állami tulajdon lebontását a hozzá fűződő érdekek elleni azonnali fellépést nemcsak a dolog sürgőssége indokolja, hanem az is, hogy most olyan politikai vezetők kerültek hatalomra, akik elvileg az eddigi hatalmi eliten kívülről jönnek és még csapást tudnának vágni az eddigi rendszer érdekszövevényében. Nem biztos, hogy ez sokáig így marad. (folyt.)
1990. május 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- A gazdasági demokrácia ... - 3. folyt.
|
A kérdés most már csak annyi: hogyan lehetne megszabadulni az államszocializmustól a gazdaságban is? Ehelyütt természetesen nincs mód minden erre vonatkozó javaslat elemzésére. Kezdjük tehát azzal, hogy bizonyos eseteket kizárunk a lehetséges javaslatok köréből. Ennek megfelelően jelenleg Magyarországon csak akkor beszélhetünk a gazdasági demokrácia a szabad piacgazdaság irányába tett lépésről, ha a tulajdonviszonyok megváltozása során valóságos élő, azaz természetes személyek válnak tulajdonossá - ide értve természetesen a részvénytulajdont is. Ezen belül eltekinthetünk továbbá a vállalatok külföldre történő eladásától. Nem azért, mintha ez feltétlenül valami elvetendő dolgot jelentene, például a nemzeti vagyon kiárusítását, hanem mert egyre nyilvánvalóbb, hogy a magyar állami szektort még elkótyavetyélni sem olyan könnyű, nemhogy jó áron eladni. Mindamellett hasznos szerepet tölthet be mind a rosszul, mind pedig a jól működő vállalatok eladása. De elsősorban nem az értük kapott pénz miatt, hiszen az újból kiválóan elherdálható, hanem a piacgazdasági rendszer a magántulajdonosi szektor kibővülése szempontjából.
A behozott korszerű technika haszna is csak akkor nem korlátozódik a nyugati tulajdonban lévő vállalatokra, ha az őket körülvevő hazai gazdasági környezet képes annak alkalmazására. Ez utóbbi állapota határozza meg azt is, hogy a Magyarországon megtermelt nyereség milyen mértékben kerül ugyanott befektetésre?
Minden jel arra utal tehát, hogy az állami tulajdon problémáját alapvetően Magyarországon kell megoldani a hazai magántulajdonosok megtalálása révén. Köztudott, hogy mi nehezíti az állami válallalatok magánkézbe kerülését: a lakosság tőkehiánya. Csak nagyon kevés embernek van annyi pénze, hogy megvásároljon egy vállalatot, vagy annak akár csak egyetlen üzemét. (folyt.)
1990. május 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- A gazdasági demokrácia ... - 4. folyt.
|
Ugyanígy köztudott persze, hogy e probléma kiküszöbölésére szolgálnak a részvények, amelyeket kisebb megtakarítások birtokosai is képesek megvenni - feltéve persze, ha egy részvény mindenki számára elérhető áron kerül kibocsátásra. Az NSZK-ban 50 márka, azaz mintegy 2000 forint egy részvény névértéke. Nem látható be, hogy miért kerül Magyarországon ennek sokszorosába? Ha csak nem arról van szó, hogy így akarják megakadályozni azok tömeges magánkézbe kerülését. De ha a privatizáció a cél, akkor éppen az állami vállalatokat és bankokat kellene kizárni a részvényvásárlásból. A lakossági megtakarítások persze nem lennének elegendőek az összes kibocsátásra kerülő részvény megvásárlásához, de ebből még nem következik, hogy jobb, ha az állami vállalatok nem saját, hanem más állami vállalatok pénzét pazarolják.
Széchenyi nyomán elvileg minden magyar középiskolás tudja, hogy a tőkehiány áthidalására a hitel szolgál. De miért állami vállalatok és miért nem vállalkozni vagy részvényt vásárolni kívánó magánszemélyek az első számú kedvezményezettjei e gazdasági műveletnek?
A tőkehiány problémájával kapcsolatban felhozott érvek, amelyek a vállalatok külföldre történő eladása és a jelenlegi részvénytársasági átalakulások, a nagyobb tőkével rendelkező bankok és vállalatok bevonása mellett és a kisrészvényeseknek nyújtott hitelek ellen szólnak, megfordítják a gazdaságilag hatékony összefüggést. Egy olyan rendszerben, ahol a vállalatok többsége mögött nem saját pénzüket kockáztató magántulajdonosok állnak, az égvilágon semmi sem garantálja, hogy az újonnan megszerzett és befektett tőke ne ugyanolyan gazdaságtalanul és ésszerűtlenül kerüljön felhasználásra, mint eddig. +++
1990. május 2., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|