|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Balkantourist közleménye
"Felelősségünk teljes tudatában kijelentjük, hogy jelenleg az
idegenforgalmi főszezon normális mederben zajlik, a Bulgáriába
történő utazást kizáró vagy azt gátló komoly tényezőről nincs
tudomásunk, beleértve a közbiztonsági helyzetet is."
SZER, Magyar híradó:
A SZER és a Kossuth Rádió nézeteltérése
"a Szabad Európa Rádió
kilenc nyelven sugároz műsort. Ezeket kilenc, egymástól független
szerkesztőség készíti. Szerkesztőségek, amelyek erkölcsi,
világnézeti, politikai alapkérdésekben egyetértenek, de a napi
politikai, vagy nemzeti érdeket érintő ügyekben gyakran eltérő, vagy
olykor egymással ellentétes véleményen vannak. Természetes, hogy ez
a véleménykülönség is megmutatkozik a műsorokban. Kétnyelvű, erdélyi
vagy felvidéki hallgatóink a megmondhatói annak, hogy mennyire így
van ez.
"
|
|
|
|
|
|
|
Önkormányzati törvényjavaslat
|
-----------------------------
München, 1990. február 7. (SZER, Magyar híradó) - Mint ma olvashatták a sajtóban: napvilágot látott az új önkormányzásról szóló törvényjavaslat tervezete. Farkas Péter tanulmányozta át itt szerkesztőségünkben a hosszú dokumentumot:
- Már előljáróban hangsúlyoznom kell, hogy a nyilvánosságra hozott szöveg a helyhatósági szervezet átalakításának csupán koncepcióját tartalmazza. Ez azt jelenti, hogy ez még távolról sem kész törvényjavaslat. Hiányoznak a konkrét, paragrafusokba öntött rendelkezések. Az alapvető kérdésekben is egymást kizáró változatokról olvashatunk.
A hosszú és helyenként csak beavatottak által érthető szöveghez írásban benyújtott javaslat formájában bárki hozzászólhat. Március végéig lehet a javaslatokat dr. Verebély Imre miniszterhelyetteshez eljuttatni. Cím: Belügyminisztérium, Budapest.
Ha a koncepció lényegét egy mondatban akarnám összefoglalni, akkor azt mondanám, hogy eddig a tanácsokat szidták, ezután pedig az önkormányzatokat fogják. Nem azért, mintha a sok-sok felkínált változatból nem lehetne egy többé-kevésbé jogilag elfogadható variációt összehozni, hanem azért, mert a panaszok alapvető okára, vagyis a lassú, bürokratikus ügyintézésre, a korrupcióra, a tanácsi szolgáltatások nagyon is ismert színvonalára nem hoz gyógyírt az új koncepció.
Az új elnevezés, amivel meg kell barátkoznunk: az önkormányzat. Ennek legtömörebb megfogalmazása, hogy minden község önálló képviselőtestület, polgármestert választ, megilleti az önkormányzati tulajdon, saját költségvetése van, és önállóan gazdálkodik.
A koncepció tehát unos-untalan mint valami csodaszert emlegeti az önállóságot. (folyt.)
1990. február 7., szerda
|
Vissza »
|
|
- Önkormányzati törvényjavaslat - 1. folyt.
|
A teljesség igénye nélkül két kérdéskört emeltem ki. A tanácsrendszert felváltó települési önkormányzati rendszer célkitűzése, hogy ellensúlyozza a központosítás esetleges túlzásait? Nos, ezzel az elmúlt évtizedek tapasztalatait figyelembe véve csak egyetérteni lehet. Azt is helyesnek látom, hogy a községek önálló önkormányzatok, és szabadon társulhatnak. Sőt az erőltetett községi összevonások korszaka után azt olvasom, hogy minden községnek vissza kell kapnia az önállóságát.
A szétváláshoz azonban a feltételeket is biztosítani kell. Márpedig ezen a téren sok fog múlni azon, hogy az Országgyűlés milyen kötelezően ellátandó feladatokat ró a községekre. Ezek tételes felsorolása hiányzik a koncepcióból, holott a kisközségek túlterhelése önmagában is gátolhatja az önállóság meg- vagy visszaszerzését.
Ugyanakkor részletekbe menő elgondolásokkal találkozunk a községek különféle társulásairól. Maga a szöveg egyébként sem rejti véka alá, hogy a távlati cél átfogóbb társulások szervezése.
Az átfogóbb községtársulás lényegében a ma meglévő közös tanácsok utódja lenne. Kétségtelen, hogy a társulás, mint forma, számos előnnyel járhat, de ma inkább a községek saját arculatának megtalálására van igény, tehát a hangsúlyt is erre kellett volna helyezni.
Bármilyen rövid értékelésből sem hiányozhat egy új fogalom: az önkormányzati tulajdon kategóriájának érintése. Itt arról van szó, hogy mi kerüljön az új testületek és ezen keresztül az egyes települések lakosságának a tulajdonába. Ezen a téren a koncepció túlságosan is szélesre tárja a kapukat, vagyis jelentős ingatlanokra, vállalatokra és közművekre is kiterjedhet ez a fajta közösségi tulajdon, holott elégszer meggyőződhettünk arról, hogy ez a tulajdonforma milyen kevéssé hatékony. +++
1990. február 7., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|