|
|
|
|
Dr. Kiss Gyula a kormány ifjúságpolitikájáról
|
---------------------------------------------
München, 1990. július 22. (SZER, Zene-szó) - Több mint két éve indítottuk el a Zene-szót. E két esztendő alatt, de főleg az elején gyakran foglalkoztunk az ifjúság sorskérdéseivel. Elsősorban azért, mert az akkori, kádárista vezetés alatt álló tömegtájékoztató eszközökben csak néha-néha hangzott el valami ezügyben.
Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek a problémák most, a rendszerváltozással együtt szinte maguktól megoldódnának. Hogy mennyire nem így van, az kiderül a következő interjúból, amely dr. Kiss Gyulával, a kisgazdapárti, tárca nélküli miniszterrel készült - a kormány ugyanis őt bízta meg az ifjúsággal kapcsolatos kormányteendők ellátásával.
Az interjút bécsi külső munkatársunk: Haász György készítette, aki először a megbízatás elfogadásának indítóokairól és a tervekről kérdezte a minisztert. Dr. Kiss Gyula tárca nélküli miniszter így válaszolt:
- Kicsit kézenfekvőnek tűnt a megbízatás életkoromnál fogva is -, tekintettel arra, hogy mint a kormány legfiatalabb tagjának, nem okozott különösebb meglepetést a megbízatás.
A feladat átvétele után rövid időn belül nyilvánvalóvá vált, hogy óriási munka vár rám ezen a területen - tekintettel arra, hogy az elmúlt évtizedekben - megítélésem szerint - igazán komoly ifjúságpolitikát a kormány nem folytatott. Ezt jelzi a kérdés jogszabályi rendezetlensége is.
Egyetlenegy törvény szabályozza jelen pillanatban a kérdést: a "hetvenegy évi négyes" törvény, ami önmagában egy jogász számára -, de talán egy laikus számára is - megmosolyogtatóan naív, és semmitmondó törvény. (folyt.)
1990. július 22., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Ifjúságpolitika - 1. folyt.
|
Tiszta a kép tehát e vonatkozásban - hogy mindenekelőtt a jogszabályi alapokat kell megteremtenünk - az ifjúságpolitika kialakíthatóságához. De nemcsak a jogszabályi rendezetlenség lepett meg, hanem maga az a szervezeti felállás is - ahogyan az elmúlt időszakban az ifjúságpolitikát működtették.
Létezett egy kormánybiztos - a dolgok lényegéből adódóan természetesen a kormánynak alárendelten -, ugyanakkor a kormánybiztos mögött felállt egy 18 fős titkárság, amely - meglepő módon - viszont a Művelődésügyi Minisztérium szervezetébe tagozódott be.
Ez a szervezeti vegyesség - megítélésem szerint - alapvető gátját jelentette az érdemi munka elvégzésének. Ezért első feladataim egyikének tartottam és tekintettem, hogy ezt a szervezeti káoszt megszűntetve, egységes szinten - mégpedig a Miniszterelnöki Hivatalon belül - tudjam megjeleníteni az ifjúság kormányzati szintű vezető szervét.
Ez jelen pillanatban most már kész van, és akként állt fel ez a titkárság, hogy közvetlenül a tárca nélküli miniszternek - jelen esetben személyemnek - alárendelten fog működni egy ifjúságpolitikai titkárság, amely 12 főből áll.
Ennek a titkárságnak lesz a feladata a tennivalóknak a koordinálása, irányítása - amelyek az ifjúságpolitikában kormányzati szinten megjelennek.
Túl a szervezeti kereteken, nagyon fontos és lényegi kérdés volt a tulajdonlás kérdése -, vagyis az ifjúság tulajdonát képező vagyonnak a mikénti tulajdonlása, illetőleg ennek a vagyonnak a hasznosítása.
Ebben a vonatkozásban rögtön szembekerültünk azzal az alapvető kérdéssel, hogy az elmúlt rendszer romjain létezik még a letűnt ifjúsági szervezetek maradványa - így a KISZ jogutódjaként jelentkező DEMISZ, valamint a Magyar Úttörők Szövetsége. (folyt.)
1990. július 22., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Ifjúságpolitika - 2. folyt.
|
Azt tudnunk kell e kérdés vonatkozásában, hogy ezek a szervezetek jelentősnek nevezhető vagyonnal rendelkeznek - mind ingatlan-, mind ingó, mind pedig egyéb vagyonnal.
Ennek a vagyonnak a jelenlegi jogi sorsa jelen pillanatban rendezetlen. Rendezetlen, mert ezzel a vagyonnal mind a mai napig nem számoltak el az említett szervezetek -, illetve - részben - elszámoltak. A részbeni elszámolás alatt azt értem, hogy ennek a vagyonnak egy meghatározott hányadát felajánlották a kormánynak.
A kormány - hogy e felajánlott vagyont működtetetni tudja - itt ténylegesen egész egyszerűen ifjúsági táborokról, ifjúsági házakról, ifjúsági szervezetek által működtetett vállalatokról van szó -, tehát a kormány ezt a vagyont egy alapítványba tömörítette, mégpedig a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítványba, amelynek rendeltetése az, hogy pályázat útján gyakorlatilag minden ifjúsági szervezet hozzájuthat ehhez a működő vagyonhoz.
Ezt az alapítványt egy 21 tagú kuratórium irányítja. Kvázi ez a kuratórium dönt afelől, hogy a beérkezett pályázatokat hogyan bírálják el, odaítéljék-e avagy sem a kérelmező ifjúsági szervezetnek.
Nagyon lényeges tehát e kérdés megítélésénél - mind a demokratikus elvek kiszolgálása, mind pedig a vagyon tényleges működtethetősége érdekében - hogy ennek a kuratóriumnak az összetétele milyen.
És itt jelentkezett nagyon rövid időn belül az a második konkrét feladat, amit szükségszerűen meg kellett lépnünk: nevezetesen a kuratórium szervezeti, szerkezeti összeállításának a megváltoztatását. Pontosabban: az ebben jelenlévő szervek és személyek arányainak a megváltoztatását - mégpedig akként, hogy túlsúlyba kerüljenek e kuratóriumban a gyermek- és ifjúsági szervek és intézmények.
Ugyanis: ha a döntő szó nem itt jelenhet meg, akkor - véleményem szerint - ismét elcsúszhat a dolog abba az irányba, amelyet az elmúlt 40 évben tapasztaltunk. (folyt.)
1990. július 22., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Ifjúságpolitika - 3. folyt.
|
Ennek a jegyében és szellemében történt meg tehát a kuratórium személyi, szervezeti összetételének az átalakítása - amelyen jelen pillanatban már túl vagyunk -, és túlsúlyba kerültek e szervezetben az említett gyermek- és ifjúsági intézmények.
- Miniszter Úr megítélése szerint a magyar ifjúságnak ebben a pillanatban, ebben a váltási időszakban mi a legnagyobb problémája, ami legsürgősebben megoldásra vár?
- Attól függ Így, a kérdés kapcsán rengeteg dolgot említhetnék, ami jelen pillanatban a magyar ifjúság számára megoldatlan gondként jelentkezik.
- És gondoltak például akár arra, hogy: tudjuk azt, hogy egy fiatalnak hosszú éveket kell várnia ahhoz, hogy lakáshoz jusson, hogy családot alapítson, erkölcsi problémák egész tömkelege vetődik fel, ami még a pártállamnak a kihatásaként van jelen az ifjúsági közéletben. Tehát azt kérdezem, hogy melyik a legnagyobb ezek között?
- Igen, én úgy érzem, hogy ezek az Ön által említett kérdések, - illetve ezeknek a súlya - már túlmutat az ifjúságpolitikán. Túlmutat azért, mert önmagában a lakáskérdés, a foglalkoztatottság kérdése, az egyre inkább megjelenő munkanélküliség kérdése -, ezek már nem pusztán ifjúságpolitikai, hanem gazdasági problémák.
Természetszerűleg ez nem jelenti azt, hogy az ifjúságpolitikát irányító kormányzat e feladatokból nem kívánja kivenni a részét -, hiszen a lehetőségekhez képest természetesen keressük mi magunk is a megoldást -, csak azt kell látni, hogy önmagában az ifjúságpolitika ezeket a kérdéseket nem képes megoldani.
Meg tudja oldani viszont azokat a kérdéseket, amelyek elsősorban az ifjúság nevelésével, az új eszmeiség kialakításával kapcsolatos - ha úgy tetszik: a tudati kép - mikénti formálását. (folyt.)
1990. július 22., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Ifjúságpolitika - 4. folyt.
|
Alapvetően hibásnak tartjuk - és gondolom ezzel nem mondok különösebben bölcset - azt a neveltetési formát, amikor egyetlenegy filozófiai rendszer jegyében - nevezetesen: a marxizmus-leninizmus jegyében - kívánták a fiatalok tudatát alakítani, és egyáltalán a nevelését megoldani. Ez nyilvánvalóan - mint ahogy a tények is bizonyítják - torz eredményhez vezet. E területen - én úgy érzem - abszolút szabadságot kell biztosítani mindenféle filozófiai és eszmerendszernek, amely az európai értékek szerint egy egészséges, normális ember számára elfogadható.
Tulajdonképpen ezt célozzák azok az intézkedések, amelyek különösebb korlátozás nélkül lehetővé teszik az ifjúsági- társadalmi szervezetek megalakítását, akik maguk, alulról jövő impulzusok alapján alakíthatják ki azt az eszmerendszert - azt a világképet, amit magukban magukénak éreznek. Ezen a területen, én úgy érzem, tud lépni az ifjúságpolitikai kormányzat, és meg is fogja vívni ezeket a harcokat.
- Most még néhány szó közvetlenül az Ön munkájával kapcsolatban. Mint köztudomású: tárca nélküli miniszterként több feladatot kapott a kormánytól - ezek között az egyik az ifjúságpolitika - a munka azért ebben esetben konkrét. Az ifjúságpolitikához kapott munkatársakat segítségül?
- Tulajdonképpen rámbízatott az a feladat, hogy miként építem ki magam mögött azt a szervezetet, amellyel együttdolgozva ellátom ezt a feladatot.
Mint említettem: működött az elmúlt időszakban is az ifjúságpolitikai titkárság. Ennek egy meghatározott személyi állományát én magam is kívánom foglalkoztatni - másrészt pedig új személyekkel kiegészítve kívánom működtetni. Tehát ezen a területen viszonylag könnyebb a dolgom, mert szabad kezet kaptam, és részben örököltem néhány jó szakmai kvalitású embert. +++
1990. július 22., vasárnap
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|