Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 22.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Megjegyzések az önkormányzati törvény vitájához

"... elfogadható önkormányzati törvényhez - földtörvény kell Ugyanez vonatkozik az önkormányzatok területén található, nem mezőgazdasági ingatlanokra és egyéb vagyontárgyakra. Ahhoz, hogy az önkormányzatok működhessenek, a földtörvényen kívül elengedhetetlenül szükséges a tulajdonreform alapelveinek tisztázása is. Feladataik ellátáshoz községeknek és a városoknak adóra is szükségük van. Tisztázni kell, hogy milyen adó kivetésére és felhasználására lesz joguk az önkormányzatoknak. Vagyis: ki kell dolgozni az államháztartási törvényt és az adórendszeren belül ki kell jelölni a helyi adók és az ingatlanadók helyét, nagyságát és kivetésének módját. "

Inflációs kilátások


A januári drasztikus ár - és díjemelések következtében
jelentősen megnőtt a súlyos megélhetési gondokkal küzdő családok
száma, de azoké is, amelyek csupán fogyasztásuk még elviselhető
mértékű csökkentésére kényszerülnek. Meglehetősen vékony a
társadalomnak az a rétege, amely zavartalanul folytathatja korábbi
életmódját. Olyan háztartás már csak nagyon kevés lehet, amelyik ne
érezné a fenyegetettséget: a gazdasági válság terheinek áthárítása
előbb-utóbb őt is utólérheti.

    alc. Az infláció nem önmagától van

    Nyilvánvaló ugyanis, hogy erről van szó, nem pedig spontán
inflációról: a katasztrófálisan eladósodott költségvetés törekszik
kiadásainak mérséklésére, bevételeinek növelésére. Csupaszon
mutatkozik meg ez a szándék akkor, amikor olyan fogyasztási cikkek
árát emeli, mint a benzin, a cigaretta, az égetett szeszesital vagy
a személygépkocsi. Ezek jellegzetesen olyan áruk, amelyek árában
hatalmas a költségvetési lefölözés aránya, és drágításuk révén ez az
arány tovább nő. Csupán az említett termékcsoportok árának
emelésével évi több tízmilliárdos bevételhez jut a kincstár.

    Nem ilyen egyértelmű az indítéka a lakbérek emelésének. Egyfelől
azért nem, mert az így képződő többletbevétel egyharmadát az állam
támogatás címén visszajuttatja a lakosság legszegényebb rétegeinek:
a komfort nélküli lakásokban lakóknak, az öregeknek, a rokkantaknak
és a nagycsaládosoknak. A megmaradó kétharmadból pedig tekintélyes -
pontosan nem ismerhető - összeget kénytelen az új lakbérrendszer
bevezetésére fordítani. Bár ezt a lépést a kormány úgy hirdette meg,
mint egy igazságosabb lakásgazdálkodási rendszer kialakításának
kezdetét, a gyanakvásra szoktatott állampolgárok nem lehetnek igazán
biztosak a hangoztatott és megvalósuló cél azonosságában.

    Még homályosabbak az indítékai az élelmiszerek áremelésének. A
hivatalos indoklás szerint erre azért volt szükség, hogy
mérsékelhessék a költségvetés kiadásait: a mezőgazdasági termelés
támogatását és a fogyasztói ártámogatást. Ezt, mint törekvést az
értékarányos árak kialakítására, akár reformlépésként is
felfoghatnánk, ha nem állna fenn számos zavaró körülmény. (folyt.)



1990. január 30., kedd 13:21


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Inflációs kilátások 2.


alc. Mi zavarta az Árhivatal elnökét?

A közvéleményt mindenekelőtt az zavarja, hogy tudomása szerint a
színtiszta piacgazdaságokban is élvez több-kevesebb állami
támogatást a mezőgazdaság. De vajon mi zavarta az Országos Anyag -és
Árhivatal elnökét, aki kereken meegtagadta az engedelmességet, és
nem vállalta az élelmiszerek árának felszabadítását? Találgatásokra
kényszerülünk, mert az elnök erről nem, vagy csak igen szűkszavúan
nyilatkozik.

    Ami szavaiból kivehető, és ami sejthető: meglehetősen
ellentmondásos következményekkel jár az árak felszabadítása ott,
ahol nincsenek piaci viszonyok, ahol a termelésben monopóliumok
vannak. Meglehet, az érintettek tagadják a monopóliumok létét, ám
arról bárki meggyőződhetett éppen az új árak kihirdetésekor. Az új,
"ajánlott" fogyasztói árakat ugyanis az élelmiszeripar több ágában -
például a sütőiparban, a húsiparban - nem az egyes termelők, hanem
azok különféle egyesületei hirdették meg. Magyarán: az iparágak
egységes árakat alakítottak ki, amit a piacgazdaságokban
árkartellnek neveznek és törvényben tiltanak.

    Az árkartell általában teljességgel kizárja a versenynek még a
lehetőségét is - éppen ez a célja. Azt jelenti, hogy a különféle
költségekkel termelő cégek szövetkeznek, és szövetségük lényege,
hogy azonos árakat alkalmaznak. A piacgazdaságok története számos
példával tanusítja, milyen kíméletlenül tud a kartell eljárni a
játékszabályokat megsértő cégek ellen; gyakran képes azokat csődbe
juttatni. Mármint azokat, amelyek megpróbálnak a megállapodott
áraknál olcsóbban eladni.

    Magyarországon valószínűleg még messze nem ilyen éles a helyzet,
de kiéleződésének veszélye annál nagyobb, mivel a kormány az
engedetlen Árhivatal helyett a MÉM-et - az elfogulatlannak nem
minősíthető főhatóságot - bízta meg az árhatósági teendők
ellátásával. A kecskére bízta a káposztát.

    alc. A mezőgazdasági lobby győzelme

    Ha mindezt a körülményt számításba vesszük, akkor talán nem
túlzás az állítás: a kormány úgy tett messzemenő engedményeket az
erejéről mindíg híres volt mezőgazdasági lobbynak, hogy abból kevés
haszna származott. Hiszen a költségvetési támogatást szerényebb
engedményekkel is megvonhatta volna a mezőgazdaságtól, akár
hasonlóan diktatórikus eszközökkel is, amint megvonta a lakosságtól
a fogyasztói ártámogatásokat. (folyt. )



1990. január 30., kedd 13:22


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Inflációs kilátások 3.


Úgy látszik, az ezer sebből vérző államnak nem volt persze
szembeszállni az agrárlobbyval, s kiadásainak csökkentése érdekében
még arra sem volt tekintettel, hogy a szabad árakhoz hiányzik a
szabad verseny. Az áremelés valamelyes ellensúlyozását ismét csak a
legszegényebb rétegeknél vállalta magára.

    Tanúsítson bár az állampolgár a lehető legmegértőbb magatartást
az ereje fogytán lévő kormány, és a végzetesen eladósodott
államháztartás iránt, viselje bár zokszó nélkül a válság terheit, e
lépések következményei miatti aggodalma súlyos és alapos. Ha az
alapvető élelmiszerek és a benzin árát drasztikusan emelik, -
márpedig emelték -, akkor csupán e két árucsoport drágulása is úgy
hullámzik végig gazdaság minden szféráján, hogy újabb és újabb
áremeléseket indukál. Aligha van olyan termék vagy szolgáltatás,
amely ne drágulna törvényszerűen a szállítási és a megélhetési
költségek jelentős emelkedése következtében. S még nem is szóltunk a
nem lakás célú helyiségek bérleti díjának 100 százalékos emeléséről,
ami szintén benne van ebben a csomagban, s aminek terhét a
gazdálkodók nyilván szintén továbbhárítják a végső láncszemre, a
fogyasztóra.

    Mindebből pedig következik, hogy az infláció most vágtatásba
kezdhet, és teljességgel irányíthatatlanná, ellenőrizhetetlenné
válhat. A kiszolgáltatott fogyasztónak - ha egyáltalán a keresők
kategóriájába tartozik - egyetlen önvédelemi eszköze marad: a
bérkövetelés, a sztrájk. Ha a munkáltatók engednek a
bérkövetelésnek, akkor az infláció méginkább gerjed, hiszen annak
egyedüli fékje ma a fizetőképes kereslet korlátozott volta. Ha a
sztrájkok elharapóznak, akkor annyit sem képes a gazdaság
megtermelni, amennyit ma. Egy sztrájkoló társadalom önmagát éhezteti
ki.

    A katasztrófát csak egy rendkívül felkészült törvényhozó
testület, egy rendkívül erős, külföldön és belföldön egyaránt
tekintélyt élvező kormány előzheti meg. Vajon sikerül-e,
sikerülhet-e márciusban ilyet választani? (MTI-Press)



1990. január 30., kedd 13:23


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD