Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 22.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Megjegyzések az önkormányzati törvény vitájához

"... elfogadható önkormányzati törvényhez - földtörvény kell Ugyanez vonatkozik az önkormányzatok területén található, nem mezőgazdasági ingatlanokra és egyéb vagyontárgyakra. Ahhoz, hogy az önkormányzatok működhessenek, a földtörvényen kívül elengedhetetlenül szükséges a tulajdonreform alapelveinek tisztázása is. Feladataik ellátáshoz községeknek és a városoknak adóra is szükségük van. Tisztázni kell, hogy milyen adó kivetésére és felhasználására lesz joguk az önkormányzatoknak. Vagyis: ki kell dolgozni az államháztartási törvényt és az adórendszeren belül ki kell jelölni a helyi adók és az ingatlanadók helyét, nagyságát és kivetésének módját. "

felcím: Rendkívüli kormányülés szombaton főcím: Mit tartalmaz a nemzetbiztonsági törvény tervezete?

Budapest, 1990. január 18., csütörtök (MTI-Press)


Több mint egy tucat fontosabbnál fontosabbnak ítélt
törvényjavaslat fekszik a Tisztelt Ház asztalán, szerepel a
parlament mostani ülésszakának napirendjén. Köztük olyan nagy
horderejű kérdések, kodifikációs tervek, mint a lelkiismereti és
vallásszabadság, a sajtó-és a közigazgatási bíráskodás, vagy az
alapítványok ügye, az állami vállalatokra bízott vagyon védelme. Egy
képviselői indítvány magát az alkotmányt vette célba, a köztársasági
elnök közvetlen választását szorgalmazva.

    De mindezek ellenére mégis egy eddig nem említett, és az
előzetes napirendről hiányzó beszámoló elé tekint a legnagyobb
várakozással a közvélemény. Nem nehéz kitalálni: a Duna-gate ügyről
van szó, HORVÁTH ISTVÁN belügyminiszter beszámolójára gondolunk.

    A belügyi biztonsági szolgálat vezetője ugyan január 15-én
lemondott, az alkotmányos jogokat csorbító lehallgatási gyakorlatot
is "felfüggesztették", az iratokat zárolták, ám a közvélemény aligha
éri be ezzel. További intézkedéseket vár, a felelősség nyilvánoság
előtti, gyors tisztázását igényli. Így nem csoda, hogy a csütörtöki
kormányülés után, sokan csalódottsággal vették tudomásul a hírt,
hogy a belügyi botránnyal a Minisztertanács nem foglalkozott.

    A legutóbbi kabinetülésen ugyanis úgy foglaltak állást, hogy a
belügyminiszter a január 18-iki ülésre nyújtsa be előteresztését AZ
ÁLLAMBIZTONSÁGI SZOLGÁLAT TARTALMI, SZERVEZETI VÁLTOZÁSAIRÓL. A
sajtó hírül adta azt is, hogy a belügyminiszter a parlament
elnökéhez címzett levelében felajánlotta, hogy az országgyűlés
tájékoztatja a képviselőket.

    A szombati - január 20-iki - rendkívüli kormányülésen persze még
szerepelhet ez a kényes téma és így a belügyi tárca valószínűleg már
testületi döntéssel a háta mögött adhat számot az SZDSZ és a FIDESZ
által kirobbantott, azóta is gyűrűző Duna-gate ügy hátteréről.

    Most, hogy a belügy házatáján a belső önvizsgálat lezárult -
ennek részleteit még nem hozták nyilvánosságra - kézenfekvő a
kérdés: HOGYAN TOVÁBB? MILYEN ÁTALAKÍTÁSOKKAL TEREMTHETŐ ÖSSZHANG AZ
ALKOTMÁNY ÉS A BELBIZTONSÁG MŰKÖDÉSE KÖZÖTT? (folyt.)



1990. január 19., péntek 14:50


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Rendkívüli kormányülés 2.


EGYÁLTALÁN ELVÁLASZTHATÓ-E A KORÁBBI POLITIKAI ÉRÁHOZ SZINTE
TESTVÉRI ALAPON KÖTŐDŐ ÁLLOMÁNY A PÁRTÁLLAM MEGHALADOTT
GYAKORLATÁTÓL? HOZZÁIGAZÍTHATÓ-E A POLITIKAI PLURALIZMUS
KÖVETELMÉNYEIHEZ?

    Nem titok: a titkosszolgálat jövőjéről, alkotmányos helyéről
szóló törvénytervezet már a Minisztertanács asztalán van. Az ezt
előkészítő koncepció 1989. októberében elkészült. Ez a időpont
joggal veti fel az olvasóban a jogalkotási késedelemért való
testületi és személyes felelősség újabb csiklandós kérdéseit is.
Mert végülis nem máson, hanem a Minisztertanácson múlik, mikor, a
parlament mely ülésszakán terjeszt elő erre vonatkozó törvényt, és
hogy azt egyáltalán be kívánja-e nyújtani?

    A TÖRVÉNY A TITKOSSZOLGÁLAT, A NEMZETBIZTONSÁG FELADATAIT ELLÁTÓ
ÚJ INTÉZMÉNYEK HATÁSKÖRÉT, JOGAIT ÉS KÖTELEZETTSÉGEIT RÖGZÍTI.
Elkülönítve a hírszerzési, kémelhárítási és a belső biztonsági
feladatköröket, meghatározva, milyen szervezeti keretek között lehet
végezni ezt a tevékenységet. AZ ELKÉPZELÉSEKBEN KÉT ÚJ HIVATAL
FELLÁLLÍTÁSA IS SZEREPEL, EGY NEMZETBIZTONSÁGI ÉS EGY HÍRSZERZŐ
HIVATALÉ, amelyek a belügy szervezetétől mindenképpen
elkülönülnének. Feladatukat kormányzati irányítás alatt (a
miniszterelnök közvetlen alárendeltségében) látnák el. A
felügyeletet egy kormánybizottság is segítené, e grémium tagja lenne
a belügyminiszteren kívül a honvédelmi, a külügy és az
igazságügyminiszter is. A TÖRVÉNYELŐKÉSZÍTŐK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZOTTSÁG
FELÁLLÍTÁSÁVAL IS SZÁMOLNAK, AMELY MEGTESTESÍTENÉ A PARLAMENTI
ELLENŐRZÉST ÉS ELLÁTHATNÁ AZ ALKOTMÁNYOS KONTROLLT. Az elképzelések
szerint a katonai hírszerző és biztonsági ügyek a Honvédelmi
Minisztérium hatáskörébe kerülnének.

    További izgalmas kérdés: KI ENGEDÉLYEZHETI A JÖVŐBEN AZ
ALKOTMÁNYOS JOGOKAT CSORBÍTÓ TITKOSSZOLGÁLATI ESZKÖZÖK
IGÉNYBEVÉTELÉT? Ezek használatát - mint ismeretes - nemrégen
felfüggesztették.

    A jogállamiság logikája azt diktálná, hogy erre - vagyis a
telefonlehallgatásra, a levélfelbontásra, a távirat, a
telefonforgalom ellenőrzésére, bizalmi személyek útján történő
megfigyelésre - csak BÍRÓI DÖNTÉS ESETÉN kerülhessen sor. Az
engedély megadásánál viszont nemcsak az eszközt, de az igénybevétel
időtartamát is konkrétan meg kellene határozni. Ha pedig a bírósági
engedély nélkül élnének ezekkel a módszerekkel, a törvényellenes
alkalmazást büntetőjogilag is szankcionálni kellene. (folyt.)



1990. január 19., péntek 14:52


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Rendkívüli kormányülés 3.


Rendkívüli körülmények között - túszszedés, terrortámadás - az
intézkedés utólagos bírói jóváhagyását kellene kérni.

    Az állambiztonság személyi állománya az elképzelések szerint nem
tartozhatna a rendőrség kötelékébe. Voltaképp olyan speciális
hatósági jogkörrel nem rendelkező állami tisztviselők lennének, akik
szolgálati fegyvert csak a feladatuk ellátása során viselhetnének és
azt csak jogos védelmi helyzetben használhatnák. De például nem
folytathatnának az állampolgárok ellen nyomozást, előállításra,
őrizetbevételre sem lenne joguk.

    Arra persze nincs semmi garancia, hogy ezeket az elképzeléseket
már ebben a ciklusban törvénybe foglalja a parlament. Ám az ÁTMENETI
IDŐBEN SEM LEHET ELTEKINTENI A BELBIZTONSÁG TÖRVÉNYES MŰKÖDÉSÉTŐL.
Másrészt a jelenlegi EX LEX állapot a szolgálati munkára is bénítóan
hat. Pedig egy alkotmányos keretek között működő és demokratikus
kontroll alatt tartott biztonsági szolgálatra minden államnak
szüksége lehet. Ezért a szakemberek javasolják: a politikai átmenet
időszakának gyakorlatát is szabályozza törvény. Elképzelhető, hogy
az alkotmányos jogokat érintő eszközök alkalmazását ügyészi, netán
parlamenti bizottsági jóváhagyáshoz kössék.

    A kormánynak a közelgő választások miatt is egyre jobban
kiéleződött politikai küzdelmek közepette, egy önmaga feloszlatását
már kimondó parlamenttel együttműködve - tehát meglehetősen
bonyolult belpolitikai körülmények között - kell most megtalálnia azt
a keskeny, ám mégis törvényes utat, amely a nemzetbiztonság
szolgálata érdekében az alkotmányos jogok csorbítása nélkül még
járható. (MTI-Press)



1990. január 19., péntek 14:52


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD