Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 22.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Megjegyzések az önkormányzati törvény vitájához

"... elfogadható önkormányzati törvényhez - földtörvény kell Ugyanez vonatkozik az önkormányzatok területén található, nem mezőgazdasági ingatlanokra és egyéb vagyontárgyakra. Ahhoz, hogy az önkormányzatok működhessenek, a földtörvényen kívül elengedhetetlenül szükséges a tulajdonreform alapelveinek tisztázása is. Feladataik ellátáshoz községeknek és a városoknak adóra is szükségük van. Tisztázni kell, hogy milyen adó kivetésére és felhasználására lesz joguk az önkormányzatoknak. Vagyis: ki kell dolgozni az államháztartási törvényt és az adórendszeren belül ki kell jelölni a helyi adók és az ingatlanadók helyét, nagyságát és kivetésének módját. "

Az inflációtól ments meg uram minket


Közkézen forogtak, majd a hivatalos híradásokba is bekerültek a
különféle listák a várható drasztikus áremelésekről. A hús és a tej,
illetve az ezekből készülő termékek döbbenetes drágulását immár
tényként kell tudomásul vennünk. Méghozzá úgy, hogy fogalmunk sincs
róla, vajon a bérek emelése követi-e majd az árakét? Ami pedig az
ügyben a legnehezebben megemészthető: egyáltalán nem biztos, hogy
jó, ha követi. Mielőtt az olvasó meglincselés céljából keresné a
szerzőt, kérem hallgattassék - azaz olvastassék - végig.

    al. Az árak felszabadítása

    A januári inflációs hullámnak története van. Szeptemberben a TOT
és a MÉM képviselői kérték-követelték a kormány vezetőitől az
élelmiszerárak teljes felszabadítását. Arra hivatkozva kérték ezt,
hogy az élelmiszerárak nem piaci árak, hanem szociálpolitikai
szempontokat érvényesítenek, s így a termelőknek nem nyújtanak
fedezetet sem a kellő jövedelmezőségre, sem pedig tevékenységük - az
élelmiszertermelés - fejlesztésére. A kormány vezetői igent mondtak,
hiszen a gazdaságpolitikát és a szociálpolitikát - amit a múlt
rendszer vétkesen összemosott - valóban külön kell választani. A
megélhetésről nem mesterségesen alacsonyan tartott
élelmiszerárakkal, hanem a piaci árak mellett önálló és erős
szociálpolitikával kell gondoskodni.

    Igent mondott az Országos Árhivatal is - de csak elvben értett
egyet. Elnöke hangoztatta: az árakat valóban fel kell szabadítani,
ám nem minden előkészület nélkül, nem vaktában. Ahhoz ugyanis, hogy
a termelők sok évtizedes sérelmeiket mintegy visszamenőlegesen is
orvosolva, most ne diktálhassanak irreálisan magas árakat, a
fékentartás bizonyos eszközeire van szükség. Ilyen eszköz lehet
mindenekelőtt jelentős árukészletek állami tartalékolása, ami -
szükség esetén - módot nyújt a piaci beavatkozásra. Pontosabban
arra, hogy ha a termelők irreális árakat diktálnak, akkor az állam
olyan mennyiségű árut dobhasson piacra, amennyi enyhe túlkínálatot
teremt, vagyis piaci korlátot állít a féktelen áremelés elé.

    Azt is szükségesnek látta az árhivatal elnöke, hogy másként
szabályozzák a termelők exportérdekeltségét. A jelenlegi erős
érdekeltség ugyanis szintén akadályozhatja annak az enyhe
túlkínálatnak a fenntartását, ami az infláció fékezéséhez
nélkülözhetetlen. (folyt.)



1990. január 4., csütörtök 15:43


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az inflációtól 2.


Szükségesnek tartotta továbbá olyan információs rendszer
kiépülését, amely a kormány számára lehetővé teszi a készletek
alakulásának napi ismeretét.

    Bár a kormány vezetői ezzel is egyetértettek, s felszólították a
MÉM és a Kereskedelmi Minisztérium irányítóit a piacstabilizáló
intézkedések meghozatalára, azok a felszólításnak egyelőre nem
tettek eleget. Ezért decemberben az árhivatal elnöke kijelentette: a
várható történésekért nem vállal felelősséget, nem hajlandó
elrendelni az élelmiszerárak felszabadítását. A kormány válaszként a
MÉM-re ruházta át az árhatósági funkciót, ami ebben az esetben
annyit tesz, hogy a MÉM elrendelheti az élelmiszerárak
felszabadítását.

    alc. Esély a vágtató infláció megelőzésére

    És a MÉM elrendelte, a felszabadítás megtörtént. Több történt
mint az említett közkézen forgó listának a valósággá válása. Több,
mert ha a hús, a tej és a kenyér drasztikusan drágul, akkor a
mindenki által megvásárolandó termékek többletköltségét kivétel
nélkül mindenki igyekszik továbbhárítani. S ha ez mindenkinek
sikerül - így a bérből élőknek is, lévén a bérszabályozás szintén
liberalizált - akkor bekövetkezhet az, amitől tartani kell, és
aminek nem lenne szabad bekövetkeznie: elszabadul az infláció, és
ellenőrizhetetlenné, irányíthatatlanná válik.

    A vágtató infláció - ha ne adj Isten bekövetkezne -
kíméletlenül sújtja a lakosságot. Állandó nyugtalansághoz vezet,
hiszen az emberek zsebében már nemcsak a nehezen összekuporgatott
megtakarítások olvadnak szét, hanem az előző héten, esetleg napon
felvett bérek is. Másfelől: ha nem sikerül gátat szabni a
folyamatosnak, akkor megszűnik a racionális gazdasági kalkuláció
lehetősége is. A gazdálkodókat többé nem orientálják az árak, mert
minden árváltozás hatását elmossa az árszínvonal általános és gyors
emelkedése. Az ilyen gyorsuló infláció - ha bekövetkezik - aláássa a
piacgazdaság természetes szelekcióját: a hatékony és a nem hatékony
termelés egyaránt igazolódni látszik. Aki árat akar emelni, annak
nem kell bevallani, ha netán rossz munkát végzett, elég arra
hivatkoznia, hogy költségei folyamatosan emelkednek. Az infláció
ilyen felgyorsulását kívánta megakadályozni az árhivatal - eddig
eredménytelenül. Ha a kormány nem teremti meg azokat a beavatkozási
lehetőségeket, amelyek lassíthatják a drágulást, akkor csupán
egyetlen kiskapu maradhat nyitva: a fizetőképes kereslet
fékentartása. (folyt.)



1990. január 4., csütörtök 15:44


Vissza »


Az inflációtól 3.


Amennyiben az irreális árakat csak nagyon kevesek képesek
megfizetni, akkor a termelők - - rákényszerülnek az árak lassabb
emelésére, illetve az árak csökkentésére. Bármilyen fájdalmas is
tehát, de tény: ha a bérek nem követik azonnal az árakat, csak akkor
marad esély az infláció elszabadulásának megelőzésére. Noha ez
súlyos megpróbáltatást jelentene a lakosság számára, mégis alighanem
kisebbet és rövidebb ideig tartót, mint a vágtató infláció, amely
végképp elolvasztja a családok minden megtakarítását és feldúlja,
összezilálja a gazdaság egészét.

    alc. Még reménykedhetünk...

    Ez a veszély természetesen csak akkor fenyegeti az országot, ha
a kormány nem teremti meg a beavatkozás említett, az árhivatal által
javasolt garanciamechanizmusát. Még reménykedhetünk benne, hogy
megteremti.

    Magyarország egyszer, 1946-ban, már beírta magát a rekordok
könyvébe a világtörténelem legsúlyosabb inflációjával. Akkor
viszonylag hamar véget lehetett vetni a pusztító folyamatnak, mert
erős, a nép bizalmát bíró kormány volt hatalmon, amely -
árutartalékok képzésével, a belső piac valamelyes stabilizálásával -
megteremthette, és meg is teremtette a jó pénzt, a forintot. Most
nem szilárd a hatalom, labilis a politikai helyzet, megosztott és
bizalmatlan a társadalom. Vajon lesz-e erő, amely képes kemény
kézzel véget vetni az inflációnak, ha - meggondolatlan lépések
következtében - netán valóban elszabadul? (MTI-Press)



1990. január 4., csütörtök 15:45


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD