Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 22.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Megjegyzések az önkormányzati törvény vitájához

"... elfogadható önkormányzati törvényhez - földtörvény kell Ugyanez vonatkozik az önkormányzatok területén található, nem mezőgazdasági ingatlanokra és egyéb vagyontárgyakra. Ahhoz, hogy az önkormányzatok működhessenek, a földtörvényen kívül elengedhetetlenül szükséges a tulajdonreform alapelveinek tisztázása is. Feladataik ellátáshoz községeknek és a városoknak adóra is szükségük van. Tisztázni kell, hogy milyen adó kivetésére és felhasználására lesz joguk az önkormányzatoknak. Vagyis: ki kell dolgozni az államháztartási törvényt és az adórendszeren belül ki kell jelölni a helyi adók és az ingatlanadók helyét, nagyságát és kivetésének módját. "

Megkezdődött az Országgyűlés ülésszaka (17. rész)

Az első dimenzió a hatalom, általános politikai értelemben.
Mennyiben van helye ilyen értelmezésnek az alkotmányban? Ha
elfogadjuk, hogy az alkotmány az ország alaptörvénye, hogy csak akkor
teremthet konszenzust vagy egyáltalában egyetértést és együttműködést
a sokféleképpen differenciált érdekek és az ezekből absztrahálódó
politikai felfogásokat, meggyőződéseket ,,hordozó,, társadalmi
rétegek, csoportok és szervezetek között, az emberek között, akik az
,,élethez, a szabadsághoz és a boldogság kereséséhez,, való jogaik
érvényesítésére törekszenek, akkor egyrészt minden politikai erő
számára biztosítani kell a működés lehetőségét, másrészt csak azzal
a feltétellel működhetnek, ha nem sértik mások jogait és
szabadságát. Erre tekintettel azonban a politikai érdekérvényesítést
és hatalomra való törekvést mindenki számára korlátozni kell. A
korlát tehát nem csupán abban a formában állítandó fel, hogy
egyetlen, egyébként bármilyen tiszteletreméltó célok megvalósítására
tételezett politikai párt vagy szervezet sem kaphat privilegizált
helyet az alkotmányban, hanem többről van szó. ,,A szabályozási
elvek,, között található ama megfogalmazás, amely szerint ,,az állam
egyetlen szervezetének, illetve a társadalom egyetlen szervezetének
vagy tagjának a tevékenysége sem irányulhat a hatalom kizárólagos,
illetve erőszakos úton történő megszerezésére vagy birtoklására,,;
nem különben az, hogy ,,ilyen törekvésekkel szemben mindenki
jogosult és egyben köteles fellépni,,, ezt a törekvést fejezi ki.

    Hadd álljak itt meg egy pillanatra. Mióta ,,A szabályozási
elvek,, nyilvánosságra kerültek, többször hallottam már, hogy a
kizárólagos hatalomra való törekvés korlátozása egyrészt elvileg
helytelen, hiszen minden politikai erő végül is erre törekszik,
másrészt ez a korlátozás a gyakorlatban úgy sem működhet, hiszen
koalícióra kötelezne bármilyen uralkodó politikai erőt, akkor is, ha
egyedül is képes lenne kormányozni. Azt hiszem, ez az értelmezés
vaskos félreértést takar. A kizárólagos hatalomra való törekvés
tilalma ugyanis azt jelenti, hogy egyetlen politikai szervezet sem
kerülheti meg vagy függesztheti fel az alkotmányos intézmények
működését, nem gyakorolhatja közvetlenül a hatalmat, nem törekedhet
más politikai szervezet vagy éppen ilyen szervezet által képviselt
társadalmi csoportok felszámolására, sőt akár az alkotmányban
foglalt elvek érvényesítésén túlmenő korlátozására sem. Történelmünk
tanulságai, ideértve a közelmúlt eseményeit is, nagyon is
megalapozottá teszik azt a nézetünket, hogy nem elegendő a pozitív
diszkrimináció megszüntetése. Nem elegendő a politikai pluralizmus
elvi megjelenítése. (folyt. köv.)


1989. március 8., szerda 15:51


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD