|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Elcsendesedtek a hajógyári viták - Újfajta hajók Óbudáról új piacokra (2. rész)
|
![](../img/spacer.gif)
Szerintük a gyakran hangoztatott hajóipari válság nem általános jelenség, s főleg a tengerihajó építést érinti. Az elmúlt 1O-15 évben Nyugat-Európában sok hajógyárat bezártak, de amelyik túlélte a felszámolási hullámot, nagyobb piachoz jutott. Az óbudaiak is igen sok külföldi megrendelést kapnak, most 15 tőkés céggel tárgyalnak tengeri kikötői vontatók, tengeri-folyami áruszállító hajók, halászbárkák és speciális partraszállítók exportjáról. Hazánkban sincs szó a hajópark leépítéséről, a MAHART és a többi mintegy 150 hajózási engedélyes rendszeresen rendel tőlük. Más Duna menti országok, továbbá bolgár és szovjet hajózási cégek is több hajót vennének tőlük, de a szocialista kereskedelemben kialakult tetemes magyar rubelaktivum erőteljes fékezőerő. Az óbudaiak ezért a vállalati szintű dollárelszámolásról tárgyalnak két szovjet tengerhajózási társasággal, amelyek számára még ilyen feltételekkel is megérné magyar hajókat beszerezni. Az óbudai igazgató szerint ma termékeik iránt nagyobb az érdeklődés, mint a sziget területhasznosítása iránt. Ami 1989 eddigi eredményeit illeti: hét hónap alatt 735 millió forint árbevételt értek el, 25-30 százalékkal nagyobbat, mint az előző év hasonló időszakában. Az egész évre 1,5 milliárd forint bevétellel számolnak. Nyereségüket viszont elviszi az adósságtörlesztés, ami évi 50 millió forint négy éven át. Ráadásul 150 millió forint kiesést jelent az idén az állami támogatás megszüntetése. Így 1989-ben nem marad náluk nyereség, ám veszteségesek sem lesznek. Azt is fontosnak tartják, hogy azon kevés iparvállalat közé tartoznak, amelyek nem állnak sorba partnereiknél pénzükért. A következő években az óbudaiak szakítanak monokultúrás, egypiacu szemléletükkel, és rövidesen 10-15 féle hajót is kinálnak majd vevőiknek. A szocialista piac részesedését 95-ről 65 százalékra mérséklik a kivitelben. Ezt számos előzetesen jelzett igényre alapozzák. A tervezett Budapest-Bécs világkiállításra például 500-600 személyes gyorsjáratu katamaránokkal kívánnak megjelenni, a SZOT-tal és egy amerikai utazási irodával személyhajók építéséről tárgyalnak. A Hungarocamionnal ,,viziországút,, kialakításán fáradoznak, vagyis egyes nyugat-európai közúti szállításokat viziútra terelnék át. (MTI)
1989. augusztus 15., kedd 21:36
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|