|
 |
 |
 |

Interjú Magyar Bálinttal
|

London, 1989. július 3. (BBC, Panoráma) - Június 21-ikén Magyarországon megtartották a politikai egyeztető tárgyalások második évfordulóját. Az Ellenzéki Kerekasztal oldalán a Szabad Demokraták Szövetségének részéről Mécs Imre, Pethő Iván és Magyar Bálint vett részt a megbeszéléseken. Magyar Bálint ezen a héten Londonban járt, és ebből az alkalomból tettünk fel neki néhány kérdést. Munkatársunk, Békés Erzsébet először azt kérdezte a Szabad Demokraták Szövetségének ügyvivőjétől, hogy a Szövetség tavasszal napvilágot látott programtervezetének idevágó pontjait tekintve mennyiben valósultak meg a tárgyalásokhoz szabott feltételek. - A Szabad Demokraták Szövetségének programtervezetében a politikai átmenet programja már tartalmazta a jelenlegi helyzetet főbb körvonalaiban. Először is annak ellenére, hogy még nem Ellenzéki Kerekasztalnak hívtuk azt az ideiglenes koalíciót, amely létrejött, ennek körvonalait már megfogalmaztuk, egy olyan tárgyaláképes ellenzéki egységet kívántunk létrehozni, amely megfelelő hatalmi ellensúlya lehet a kormányzó pártnak, amellyel kénytelen leülni tárgyalni. Ebben a programtervezetben megfogalmaztuk azt is, hogy milyen feltételekkel és milyen témákról volnánk hajlandók tárgyalni. Az első feltétel az volt, hogy ez kétoldalú tárgyalás legyen az ellenzék és a hatalom képviselői között. Ez többé-kevésbé bejött, habár némi módosítással: az Ellenzéki Kerekasztal kompromisszumként elfogadta, hogy a harmadik oldalra a hatalom beültetheti a saját meghívottjait, azokat a szervezeteket, amelyeket a stratégiai szövetségeseinek tekintettünk mi is, illetve saját maguk is annak tekintik magukat. (folyt.)
1989. július 3., hétfő
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

- Interjú Magyar Bálinttal - 1. folyt.
|

Erre az oldalra az Ellenzéki Kerekasztal direkt nem kívánt semmilyen szervezetet delegálni, hogy tiszta legyen: ez az oldal az MSZMP-hez tartozik, még ha külön is jelenik meg. A második kérdés az volt, hogy milyen témákról tárgyaljunk. Mi kifejtettük, hogy gazdasági kérdésekről nem kívánunk tárgyalni, mi ezeket kormányzati kérdéseknek tartjuk, és nem a kormányt kívánjuk helyettesíteni. Nem koalíciós testületként kívánunk működni, hanem olyan testületként, amely a parlament munkáját, a törvényhozás munkáját előzi meg, és hoz létre törvényjavaslatokat, amelyeket aztán a sajátos konszenzus után a parlament elé terjesztenek és várhatóan elfogadnak. Épp ezért politikai kérdésekre koncentráltunk, a szabad választások kérdésére és a szabad választásokat biztosító feltételek megteremtésének kérdéseire. Ennek ellenére gazdasági témák szóba kerültek, hiszen az MSZMP rendkívüli mértékben nyomta ezt a témát, és ehhez csatlakoztak a harmadik fél képviselői is, a SZOT és a HNF. Úgy éreztük, ez elől nem térhetünk ki, hiszen kihasználható lett volna ellenünk. A gazdasági témák között mégis nagyon jelentős helyet foglalnak el az olyan témák, amelyeket ott sem az MSZMP, sem a harmadik fél nem kívánt bevonni a tárgyalások körébe, és ezek olyan törvények, olyan intézményes gazdasági kérdésekkel foglalkoznak, amelyekben az az egy év, vagy ameddig egy új parlament létrejön, egy új kormány megalakul és hatóképessé válik, rendkívül sokat számít. Ez pedig a gazdaságpolitika intézményrendszere, a tulajdon kérdése. (folyt.)
1989. július 3., hétfő
|

Vissza »
|
 |

- Interjú Magyar Bálinttal - 2. folyt.
|

- Ezek szerint az SZDSZ programjából igen sok megvalósult. A gazdasági életből vett példából kitűnik, hogy azért van olyasmi, amiben nem ért egyet az SZDSZ, illetve az MSZMP máig is. Milyen más pontok vannak, ahol érezhető véleménykülönbség? - A politikai témák jó részében jelentős nézeteltérések vannak. Akár a választási rendszerre gondolunk, amelyben ugyan az MSZMP jelentős mértékben közeledett az SZDSZ által lefektetett és előadott választási koncepcióhoz, magyarul egy listás és egy egyéni választó kerület és választási rendszer kombinációjára épülő választási rendszerhez. Azonban az MSZMP létre kívánta hozni a köztársaság elnöki intézményét és meg akarta teremteni az alkotmánybíróságot, pont azt a két pontot, amelyet mi az eredeti alkotmánytervezetből a leginkább sérelmeztünk. Az alkotmánytervezetet, mint olyant feladta, beleegyezett abba, hogy arról az új parlament döntsön, de ezt a két hatalmi bunkert, amely jogi eszközökkel próbálja biztosítani hatalma egy részének átmentését, illetve számára nem tetsző fejlődés esetén a visszacsapás legális eszközeit, ezeket létre kívánja hozni. A köztársasági elnök személyére egy esetleges választás esetén már javaslatot is tett. Pozsgay Imre megnevezése pár nappal ezelőtt nem más, mint egy kísérlet az Ellenzéki Kerekasztal megosztására, hiszen a Magyar Demokrata Fórum vezetője, Bíró Zoltán ki is jelentette, hogy ő Pozsgay Imrét ideális köztársasági elnöknek tartja, és magát a köztársaság elnöki intézményét is elfogadja. Az SZDSZ élesen támadja az erős köztársaság elnöki intézményét, egy olyan köztársasági elnökét, amely rendkívüli állapotot is kihirdethet. Az SZDSZ erős köztársasági elnökkel szemben, amely - Franciaországtól és az USA-tól eltekintve - mindenütt diktatúrához vezetett, gyenge köztársasági elnököt kíván egy erős parlamenttel, és egy erős parlament ellenőrzése alatt álló erős kormánnyal. (folyt.)
1989. július 3., hétfő
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

- Interjú Magyar Bálinttal - 3. folyt.
|

A köztársasági elnök, amelyet 5-7 évre választanak - ki tudja mennyire -, az nem visszahívható, a kormány adott esetben, ha nem működik jól, egy parlament által ellenőrizhető és le is váltható. - Térjünk most vissza a gazdasági kérdésre, vagyis az átalakulási törvényre, az állami vagyon átalakulásának kérdésére. Miként tükrözi ez esetleg az MSZMP azon törekvését, hogy hatalmának, gazdasági hatalmának egy részét is sikerüljön átmentenie? - Az átalakulási törvény rendkívül bonyolult kérdés, hiszen politikai diktatúrából demokráciába történő átmenetnek már lehettünk szemtanúi a történelem folyamán, egy tervgazdasági rendszerből szabad piacgazdaságra történő átmenetnek azonban nem. A legnagyobb kérdés ezért a tulajdonreform kérdése ebben az átalakulásban, és ennek is központi problémája, hogy ki legyen a tulajdonosa az állami vagyonnak. A jelenlegi átalakulási törvény a jelenlegi menedzserréteget hozza olyan helyzetbe, amellyel folytonosan és folyamatosan ellenőrzése alatt tarthatja a gazdaság egészét. A nagyvállalatrendszer nem nagyon bomlana föl, nem nagyon szűnne meg, hiszen egy-egy nagyvállalat, amely kisebb részvénytársaságokra bomlana, ezek jó részének tulajdonosa egy úgynevezett holding, korábbi vállalatközpont lenne, és ez a korábbi vállalatközpont azokat a menedzsereket tartalmazná, akik eddig is vezették a vállalatot. Ez a központi holding vagy ezek a központi holdingok fel vannak töltve jelenleg is olyan emberekkel, akik pártkarrier vagy más gazdaságon kívüli karrier útján kerültek ezekbe a pozíciókba. És itt nem pusztán arról van szó, hogy a fizetésük megduplázódik, megháromszorozódik ebben az új helyzetben, hanem arról, hogy egy olyan helyzetbe kerülnek, amikor az állami vagyont saját egyéni meggazdagodásuk érdekében, saját magánüzletük megteremtése érdekében tudják hasznosítani, ráadásul oly módon, hogy eközben akár az állami vagyon el is fogyhat, eltűnhet, veszendőbe mehet. (folyt.)
1989. július 3., hétfő
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

- Interjú Magyar Bálinttal - 4. folyt.
|

Rendkívüli veszélye van annak, hogy az állami vagyon leértékelődik és elherdálódik egy iszonyatosan gyors folyamatban. - Végezetül általánosabban szeretném azt a kérdést feltenni, hogy az ellenzéki és független szervezetek nyilvánvalóan igen nagy befolyással vannak, méghozzá létszámarányukhoz képest jóval jelentősebb befolyással, mégis ha fel is tételezzük, hogy ezeknek a szervezeteknek az oldalán ott áll a kompetencia, honnan származtatják azt a legitimációt, amit a jelenlegi parlamenttől megtagadnak. - A legitimációt onnan származtatjuk, hogy nem kívánunk tartalmi kérdésekkel foglalkozni, a politikai átmenet játékszabályait kívánjuk megteremteni. Nem azt akarjuk megmondani a társadalomnak, hogy egy leendő parlament milyen törvényeket hozzon. Mi azt akarjuk megteremteni, hogy ez a társadalom kinyilváníthassa a saját akaratát és létrehozhassa a magának megfelelő parlamentet, amely aztán tartalmi kérdésekben valójában dönt. - Munkatársunk beszélgetett Magyar Bálinttal, a Szabad Demokraták Szövetségének ügyvivőjével a politikai egyeztetői tárgyalások legutóbbi fordulójáról, a köztársasági elnök intézményéről, az átalakulási törvényről, valamint az ellenzéki szervezetek létjogosultságáról. +++
1989. július 3., hétfő
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
|