Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 18.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Hungaroton dolgozóinak levele Andrásfalvy Bertalanhoz

"... megdöbbenéssel értesültünk róla, hogy Bors Jenő vezérigazgató munkaviszonyát a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felmondta oly módon, hogy munkájára már másnap sem tartanak igényt. Az intézkedést antidemokratikusnak és elhibázottnak tekintjük, mivel: ..."
BBC, Panoráma:

Európai közösségi tagság?

"Kevesebb mint három hánappal ezelőtt Antall miniszterelnök közeli tanácsadója, Jeszenszky Géza, jelenlegi külügyminiszter azt mondta: Magyarország tagsága az Európai Közösségben akadémikus kérdés."

főcím: A függetlenséget nem elég kinyilvánítani cím: Beszélgetés Kósáné Kovács Magdával, a SZOT titkárával

A SZOT plénuma a szövetséggé alakuló szakszervezeti mozgalom
alapokmányának tervezetéről tárgyal. A dokumentumot 25 tagú
társadalmi bizottság készítette és kisebb változtatások után
jóváhagyta a SZOT elnöksége. A tervezet néhány részletét és a
szakszervezeti mozgalom országos hálóját alkotó, a Szakszervezetek
Megyei Tanácsait érintő kérdéseinkkel kerestük fel Kósáné Kovács
Magdát, a SZOT titkárát.

    - Előrebocsátom, hogy a területi szervezetek a tervezetben nem
tagszervezetként szerepelnek, tehát nem alkotó tagjai a szövetségnek
- mondja Kósáné Kovács Magda. - Ugyanakkor a lakóhelyi és regionális
szövetségekről, így az SZMT-kről a tervezethez csatolt függelék
rendelkezik.

    - Mit tartalmaz ez a függelék?

    - Először is javaslatként kimondja, hogy a munkahelyi
szakszervezeti szervek a dolgozók életkörülményeit befolyásoló
döntésekben való közreműködés céljából lakóhelyi szövetséget
alkothatnak. E regionális, városi, kerületi illetve községi
szövetségek ott jöhetnek létre, ahol az érintett munkahelyi
szakszervezetek igénylik és vállalják működésük anyagi feltételeit.

    - Mi a helyzet a megyei szövetségekkel?

    - Ezeket a területen működő szakszervezeti szervezetek hozhatják
létre, és működésük kereteit, munkájuk tartalmát saját
szabályzatukban rögzíthetik. A különböző szakmák, ágazatok, az
szmt-kben ugyanolyan elvekkel és célokkal működő szövetségbe
tömörülhetnek, mint az országos szövetség alkotói, vagyis az
"egyenjogú és önálló réteg-, szakma-, iparági-, ágazati
szakszervezetek."

    - Ez azt jelenti, hogy az alapokmány elfogadását, tehát az
országos szövetséghez való csatlakozást követően egy szervezet
megyei szinten is elfogadja működésére vonatkozóan az országos
szabályozás pontjait?

    - Erről szó sincs. Mint említettem, az szmt-ket az adott
megyében működő szakmai, ágazati szakszervezetek tagsága hozza
létre, és így maguk, helyben döntenek felállásuk, működésük
szabályairól. Az alapokmány az országos szövetségre vonatkozik. És
éppen a régi típusú szabályozással ellentétben semmiféle lebontást
nem tartalmaz a megyei szervezetekre. (folyt.)


1989. március 30., csütörtök 12:41


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Beszélgetés 2.

Csupán bizakodhatunk abban, hogy az alapokmány vitája során -
amely az országos szövetség alakuló kongresszusáig folyik -
tanulságok adódnak a megyei tanácsok illetve a belőlük megalakuló
megyei szövetségek számára is.

    - Az alapokmány betűre történő átvétele már csak azért sem
lehetséges, gondolom, mert az érdekérvényesítés feltételrendszere az
országosétól kimondva-kimondatlanul eltér a megyékben. Az alapokmány
tervezete szerint az országos szövetség "tevékenységét a politikai
pártoktól függetlenül" végzi...

    - A függetlenség minden szinten követendő alapelv, erről a
decemberi országos értekezlet, tehát a megyei küldöttek is
döntöttek. Azonban jogosan vonult be a politikai köztudatba, hogy a
vidéki településeken és a megyék székhelyein erősebb "a horizontális
hatalmi koncentráció", a politikai akarat centralizáltabban
érvényesül. Mégis azt mondom, hogy amit kérdésében felvetett, az a
probléma már a múlté, és kevésbé aktuális egy demokratizálódó
politikai berendezkedésben. Pontosabban ha a mozgalom függetlensége
megyei szinten kérdésként merül fel, akkor a választ éppen a tagság
hivatott megfogalmazni tisztségviselőinek megválasztásakor,
döntésével; érdekvédelmének struktúrájáról. A függetlenséget nem
elegendő kinyilvánítani, az érte folytatott "harcot" elsősorban a
munkahelyeken, az alapszervezeteknél lehetséges megvívni.

    A veszélyt tehát én nem a régi típusú modell újraéledésében
látom, vagyis hogy az szmt-k a pártbizottságok fulajtárjaivá válnak.
Sokkal aggasztóbb volna, ha a megyei érdekvédelmi szervezetek az
országos mozgalomtól függve egyetlen köldökzsinórra kerülnének.

    - Ön szerint tehát megyei szinten is lehetséges a szakmai és
ágazati szervek "szolidaritása, önrendelkezése és önálló
képviselete, a tagszervezetek egyenjogúsága, a többségi vélemény
érvényesülése mellett"? És megyei szinten mód nyílik a kisebbségi
elv egyidejű kifejezésére és képviseletére?

    - A megegyezésre, konszenzusra különösen a területi
szövetségeknél, a megyéknél van lehetőség. Ott, ahol a "hatalomnak"
is érdeke a helyi politikai közéletben fontos szerepet játszó
érdekvédelmi szövetségekkel való megegyezés. Ahol a partnerek érzik
az egymásra utaltságot. Hadd utaljak itt a március 15-iki
ünnepségekre. Budapesten nem sikerült egyezségre jutni. Vidéki
városokban viszont tökéletes volt a konszenzus, ugyanannál a
mikrofonnál egymás után szólhattak a pártok és társadalmi mozgalmak
képviselői. (folyt.)


1989. március 30., csütörtök 12:44


Vissza »


Beszélgetés 3.

- Megyékre, megyei szövetségekre illesztett egységes működési
szabályzat idővel kialakulhat-e?

    - Véleményem szerint azért nem, mert a megyék helyzete,
adottságaik egymástól erősen eltérnek. Ezek más feladatot szabnak az
édekvédelem számára Borsodban és mást Budapesten, vagy Baranyában és
Békésben. Hiszen különböző e megyék gazdasági fejlettsége,
struktúrája, eltérő a foglalkoztatás szervezete. A helyi
alapszervezetek érzékelve - tehát élvezve vagy többnyire nyögve -
megyéjük adottságait, közös törekvéseik megfogalmazásával hozhatják
létre megyei szövetségük működési szabályzatát. Annak azonban
egyedinek kell lennie.

    - Visszatérve a vitára kerülő alapokmány tervezetéhez, újdonság,
hogy a szövetség pénzügyi alapját a tagsági díjakon túl a
szakszervezeti vállalkozások bevételei hivatottak megteremteni és
továbbra is szerepet szánnak a költségvetési támogatásoknak.

    - A megyei szervezeteknél maradva, megjegyzésére azt mondanám,
hogy számukra sem kizárólagos pénzforrás a saját tagdíjuk. A
tervezet függeléke rendelkezik arról, hogy a szakszervezetek megyei
illetve budapesti szövetségeinek az alapfeladatok ellátására és
vagyonuk megóvására központi forrásból is támogatást kell
biztosítani. A további feladatokra már a munkahelyi szervezetek
adják a konkrét megbízást, így ők gondoskodnak majd a
megvalósításhoz szükséges személyi, tárgyi, anyagi feltételekről.

    A vállalkozási bevételek kalkulálhatóságához az adórendszer
további toleranciájára van szükség. Lehetetlen helyzet, hogy a
tagdíjakból létrehozott Népszava Kiadó Vállalat ugyanolyan elvek
szerint adózik mint egy ipari termelő vállalat. Társadalmi szervek
saját vállalkozásainak jövedelme a világon sokhelyütt esik külön
elbírálás alá. A költségvetési juttatásokat pedig "emelt fővel"
vállaljuk, a világon mindenütt részesülhetnek a társadalmi
szervezetek ilyesfajta bevételekből. Ez persze soha nem a működés
költségeire fordítódik, hanem az állami - üdültetési és kultúrális -
feladatok ellátását fedezi. Helyesebben szólva, nem elegendőek e
támogatások, ez egyik oka a mozgalom gazdasági nehézségeinek.
Például a kultúrális intézmények fenntartásához szükséges
kiadásoknak csupán negyedét "állja" az állam.

    - A szakszervezeti gazdálkodás meghirdetett nyilvánosságának
tükrében érdekes passzus az, amely szerint titkosan kezelik a
"tagság védelmére, támogatására elkülönített alapokat". (folyt.)


1989. március 30., csütörtök 12:45


Vissza »


Beszélgetés 4.

- A sztrájkalapról van szó, és a kitételen azt értjük, hogy
egyetlen állami szervezetnek sincs ellenőrző jogköre vagy ilyesfajta
lehetősége ezeknek a pénzeknek a képzését vagy felhasználásának
vizsgálatát illetően. Persze ezt másfajta, tagdíjból befolyó
pénzekkel kapcsolatban sem teheti meg az állam, erre csakis a
választott számvizsgáló bizottság jogosult. A sztrájkalap
mindamellett törvényességi védelmet élvez, még egyfajta csődeljárás
esetére is.

    - Milyen vitára számít a SZOT plénumon?

    - Én az alapokmány tervezetét vitára alkalmasnak tartom. A
magyar szakszervezetek jövő februárban esedékes kongresszusáig
valamennyi leendő tagunk, minden érdekvédelmi szervezet egyeztetheti
tagságával és így a kongresszus elé már egy több lépcsőben
formálódott alapszabály-tervezet jut. (MTI-Press)

ág/pé


1989. március 30., csütörtök 12:49


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD