Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 18.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Hungaroton dolgozóinak levele Andrásfalvy Bertalanhoz

"... megdöbbenéssel értesültünk róla, hogy Bors Jenő vezérigazgató munkaviszonyát a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felmondta oly módon, hogy munkájára már másnap sem tartanak igényt. Az intézkedést antidemokratikusnak és elhibázottnak tekintjük, mivel: ..."
BBC, Panoráma:

Európai közösségi tagság?

"Kevesebb mint három hánappal ezelőtt Antall miniszterelnök közeli tanácsadója, Jeszenszky Géza, jelenlegi külügyminiszter azt mondta: Magyarország tagsága az Európai Közösségben akadémikus kérdés."

Alkotmányozó gyűlés, népszavazás (1. rész)

1989. január 20., péntek - Az Országgyűlés téli ülésszakán, s azt megelőzően is többen indítványozták: a parlament alakuljon át alkotmányozó nemzetgyűléssé. Ennek jogszabályi feltételeiről kérdezte dr. Fürész Klárát, az ELTE docensét az MTI munkatársa.

- Az alkotmány elfogadására, illetve módosítására többfajta
eljárás alakult ki a különböző országokban. Az egyik változat,
amikor népszavazással döntenek az alaptörvényről, egy másik forma
pedig az alkotmányozó gyűlés, nemzetgyűlés létrehozása. Előírhatnak
külön eljárási szabályokat is, így például hazánkban is - jelenleg -
kétharmados, úgynevezett minősített többség szükséges az alkotmány
törvényerőre emeléséhez - emlékeztetett dr. Fürész Klára.

    - Az alkotmányos referendum azt jelenti, hogy a törvényhozó
testület alkotja meg az alaptörvényt, ám az addig nem lép hatályba,
amíg népszavazás nem szentesíti. Ezt az intézményt ismeri példul az
osztrák alkotmány is. Az 1958-as francia alaptörvény úgynevezett
fakultatív referendumot tartalmaz: a köztársasági elnök dönti el,
népszavazásra bocsátja-e az alkotmányt, vagy sem. A referendum a
szocialista országokban sem ismeretlen. Úgy fogadták el 1968-ban az
NDK, 1971-ben a bolgár és 1976-ban a kubai alaptörvényt, hogy
először a törvényhozó testület, majd a lakosság szavazott.

    - A másik lehetőség az alkotmányozó gyűlés. Ez olyan választott
testület, amelynek kizárólag az alaptörvény megalkotása a feladata.
Amikor ennek eleget tett, feloszlik. A történelem során az
alkotmányozó gyűlés gondolata mindig akkor került előtérbe, amikor
lényeges társadalmi átalakulás következett be, s a korábbi
választott testület már nem volt képes új szellemű alkotmányozásra.
(Így a francia forradalom első írott alkotmányát az arra a feladatra
alakult nemzetgyűlés hozta létre 1791-ben; Oroszországban viszont,
az 1917-es februári forradalom vívmányaként életre hívott
úgynevezett dúma egy évvel később azért oszlott fel, mert a
szocialista alkotmány megalkotására már nem volt képes.)

    - Az új alaptörvény megalkotása kapcsán hazánkban felmerül, hogy
a jelenlegi képviselők, a hagyományos módon megválasztott parlament
felvállalhatja-e a döntést egy ilyen jelentős kérdésben. Amennyiben
nem, akkor az új választójogi törvény alapján megválasztott testület
elé kerülne az alkotmány. (folyt.köv.)


1989. január 19., csütörtök 21:20


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Alkotmányozó gyűlés, népszavazás (2. rész)

A másik lehetőség, amikoris alkotmányozó gyűlés tagjai
felkészült, hozzáértő, rátermett emberek határoznának e nagy
horderejű kérdésekről. Erről a jelenlegi országgyűlésnek kellene
állást foglalni. Eszerint a mostani parlament elé két alternatíva
kerülne. Egyrészt legyen-e alkotmányozó gyűlés, amely azt sugallná,
hogy ők nem alkalmasak az alaptörvény megalkotására. A másik eset: a
leendő, új összetételű törvényhozás döntsön az alkotmányról, ám azt
erősítse meg a referendum. Úgy vélem, az utóbbira van reális esély,
egy alkotmányozó gyűlés szakmailag megalapozottabb alaptörvényt
alkothatna.

    - A jogszabály-előkészítőknek mielőbb el kell dönteniük, melyik
megoldás mellett tudnak érdemi érveket felsorakoztatni, és arról az
országgyűlés véleményét kell kérni. - Minden lehetőséget mérlegelve
tehát - néhány hónappal az alkotmánytörvény előtt szükséges
kodifikálni az új választójogi törvényt, amelynek rendeznie kell az
említett kérdéseket - mondotta végezetül dr. Fürész Klára. (MTI)


1989. január 19., csütörtök 21:21


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD