|
 |
 |
 |

Országgyűlés (1. rész)
|

1989. január 10., kedd - A közéletet, belpolitikai életünk alakulását jelentősen befolyásoló törvénytervezetek tárgyalásával folytatta kedden délelőtt 10 órakor az 1988. december 20-án megkezdett ülésszak munkáját az Országgyűlés. A tervezett napirend szerint a képviselők megvitatják az Alkotmány módosításáról, az egyesülési jogról, valamint a gyülekezési jogról szóló törvényjavaslatot. Az Országgyűlés megtárgyalja a Ház ügyrendjének módosításával összefüggő kérdéskört. Bővült az ülésszak megnyitásakor bejegyzett interpellációk és kérdések száma is.
Az ülésteremben foglalt helyet Straub F. Brunó, az Elnöki Tanács elnöke, Grósz Károly, az MSZMP főtitkára, Németh Miklós, a Minisztertanács elnöke, ott volt a Központi Ellenőrző Bizottság elnöke, jelen voltak az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, a Központi Bizottság titkárai. A páholyokban foglalt helyet a diplomáciai képviseletek több tagja. A keddi munkanapot megnyitó Stadinger István Ház-elnök üdvözölte a közlekedési, hírközlési és építésügyi tárca vezetőjét, a parlament munkájában miniszterként először résztvevő Derzsi Andrást. Ezután bejelentette, hogy az országos választási elnökség javaslatot nyújtott be a Nagy László képviselő elhalálozása miatt megüresedett képviselői hely betöltésére. Pesta László jegyző felolvasta az átiratot, amely a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei 16. számú országgyűlési képviselői választókörzetbe - a választási törvény rendelkezése alapján - a megválasztott pótképviselőt javasolta. Tóth István megbízólevelét a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság megvizsgálta, a választási elnökség jelentését tudomásul vette, és megállapította, hogy a megbízólevél a törvényben előírt feltételeknek megfelel, ezért javasolja a képviselő igazolását. Az Országgyűlés a választási elnökség jelentését tudomásul vette, és Tóth István képviselőt egyhangúlag igazoltnak jelentette ki. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 11:51
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (2. rész)
|

Ezután Pesta László ismertette a december 22-én berekesztett ülésszak óta érkezett új interpellációkat és kérdéseket. Ezek szerint interpellálni kíván Varga Miklós (Veszprém m., 10. vk.) az adókivetés és végrehajtás, valamint a vámkezelés tárgyában a pénzügyminiszterhez és az igazságügyminiszterhez; dr. Szabó Kálmán (Budapest, 36. vk.) az állami vállalatok érdekeltségeinek külföldiek részére történő elidegenítése tárgyában a Minisztertanácshoz; Winkler László (Győr-Sopron m., 8. vk.) a hegyeshalmi közúti határátkelőn kialakult forgalmi helyzet tárgyában a pénzügyminiszterhez; Somlai Gyula (Vas m., 6.vk.) az élelmiszergazdaság támogatáscsökkentése tárgyában a pénzügyminiszterhez. Vodila Barna (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 15. vk.) kérdést intéz az új nyugdíjtörvény előkészítése tárgyában a szociális és egészségügyi miniszterhez; Sebe Istvánné (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 24. vk.) a MINO Cipőgyár tiszakeszi gyáregysége további sorsa tárgyában az ipari miniszterhez és Balogh Gábor (Baranya m., 9.vk.) a jövedelemadó-törvény módosítása tárgyában a pénzügyminiszterhez. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 11:53
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országggyűlés (3. rész)
|

Ezt követően Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter tartotta meg - a három tör vényjavaslatot együtt tárgyaló - expozéját. Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter expozéjának embargóját az alábbi javításokkal f e l o l d j u k ------------------- Az mtib2002 (2. rész) utolsó bekezdésének végére az alábbi szöveget kérjük beírni: Kulcsár Kálmán bejelentette: a kormány legkésőbb március 31-ig be fogja terjeszteni a bizalmatlansági indítványra vonatkozó alkotmánymódosítást, illetve az ehhez kapcsolódó törvénytervezetet. Az mtib2004 (4. rész) második bekezdésének végére a következőket kérjük beírni: Ez az alkotmányos szabályozás és a hozzá fűződő törvény kivételes helyzetet teremt. Nagyon sok olyan ország van Európában - köztük Franciaország és Svájc -, amelyben polgári szolgálatra lehetőség nincs, és a katonai szolgálat teljesítését megtagadók kemény börtönbüntetéssel sújthatók. Nem arról van szó tehát, mintha a Magyar Népköztársaság most valamiféle általánosan elfogadott szabályhoz kívánna csatlakozni, hanem igenis arról, hogy ebben a tekintetben is az elsők között dönt a lelkiismereti és vallási szabadság fokozott védelméről. Az mtib2009 (9. rész) első bekezdése 2. sorában a szöveg helyesen: ... illetőleg jogtalan, mert olyan diszkriminációt jelent ez, amelyet az általunk is aláírt nemzetközi szerződések ... (tehát kimarad: Felesleges, mert jogtalan ...) Az mtib2011 (11. rész) negyedik bekezdése 12. sorában a szöveg helyesen: ... éppen mert ezen a fokon a demonstrációk könnyen --------------- erőszakossá ... Az mtib2015 (15. rész) első bekezdése 7. sorában a szöveg helyesen: ... igényel előzetes közigazgatási hozzájárulást. ------------- Az mtib2015 (15. rész) harmadik bekezdésének végére: ... lehet fordulni. A bíróság - ha azt indokoltnak tartja - megváltoztathatja a közigazgatási szerv döntését. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 12:04
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (4. rész)
|

x x x Ülést tartott az Országgyűlés terv- és költségvetési bizottsága A plenáris ülést megelőzően tartott tanácskozást kedden az Országgyűlés terv- és költségvetési bizottsága. A testület a takarékszövetkezetekről szóló törvényerejű rendelet módosítását, valamint a takarékbetétekről szóló törvényerejű rendelet tervezetét vitatta meg. Madarasi Attila pénzügyminisztériumi államtitkár elmondotta, hogy a jogszabályok módosítása a bankrendszer reformja miatt szükséges. Tovább kívánják oldani a korábbi kötöttségeket, megteremtve a rugalmasabb kamatpolitika alakításának lehetőségeit. Mindez előnyös a lakosságnak. A jelenlegi időszakban, amikor a fogyasztói árak számottevő mértékben emelkednek, szükséges, hogy ezzel a pénzintézetek betéti kamatai is lépést tartsanak. A bankok közötti indokolatlan verseny korlátozását biztosítja az, hogy a Magyar Nemzeti Bank úgynevezett kamatmaximumokat állapíthat meg. Ennek célja az indokolatlan mértékű kamatemelkedés megakadályozása, ami az infláció erősödését eredményezné. Az országban jelenleg több mint 260 takarékszövetkezet működik. A jogszabálytervezet lehetővé kívánja tenni, hogy szövetkezetként működjenek, de egyre inkább bankká váljanak. A vitában Szabó Kálmán (Budapest 36.vk.) kifogásolta, hogy a kamatversenyt az új törvénytervezet továbbra is korlátozni kívánja. Szerinte biztosítani kellene a piaci viszonyok szabad érvényesítését e téren is. Kifejezte kétségeit azzal kapcsolatban, hogy az MNB megfelelően fog-e élni a jogszabály biztosította kamatmaximálási lehetőségével. Több képviselő szerint a betéteseket a pénzintézeteknek előzetesen értesíteni kellene arról, hogy korábban kötött betéti szerződéseiket a törvényerejű rendelet életbelépését követően meg kell újítaniuk. Ha ezt nem teszik, betéteik látra szóló takarékbetétté alakulnak át. Nagy Endréné (Heves m.,12.vk.) a tervezett jogszabály szinte valamennyi paragrafusához kiegészítő megjegyzést fűzött. Véleménye szerint többek között az új takarékszövetkezetek alapításához szükséges százmillió forintos részjegyállomány túl nagy, ez teljes mértékben gátolja a mozgalom fejlődését. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 12:47
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (5. rész)
|

Kifogásolta azt is, hogy minden egyes takarékszövetkezetnek, ha bővíteni akarja tevékenységét, engedélyért az állami bankfelügyelethez kellene fordulnia. Szerinte 260 szövetkezet esetében ez olyan nagy mértékű adminisztráció, amelyet nem győzne a bankfelügyelet. Mindezek hallatán Kovács András (Heves m., 10.vk) azt javasolta, hogy a jogszabálytervezet megvitatására, annak átdolgozása után ismét térjen vissza a bizottság. Madarasi Attila arra hívta fel a figyelmet, hogy a jogszabályok életbe léptetése nagyon sürgető, már így is késésben vannak. További késedelem a takarékszövetkezeteknek okoz károkat. A Magyar Nemzeti Bank kamatmaximálási lehetőségével kapcsolatban fenntartotta korábbi álláspontját azzal a kiegészítéssel: a későbbiekben, ahogy a feltételek megengedik, e téren is csökkentik a pénzpiac szabad működését befolyásoló korlátokat. A testület végül is úgy határozott, hogy a takarékszövetkezetekről szóló törvényerejű rendelet módosításának tervezetét még egyszer megtárgyalja. Addig a jogszabályt - az ülésen elhangzottak figyelembevételével - át kell dolgozni. Elfogadta viszont a takarékbetétekről szóló törvényerejű rendelet tervezetét. Támogatta Horváth Jenő (Budapest 1.vk.) képviselőnek, a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság legutóbbi ülésén elhangzott javaslatát, mely szerint házassági bontóper esetén a bíróság kötelezhesse a pénzintézeteket arra, hogy adatokat szolgáltassanak a házastársak takarékbetéteiről. x x x (foly.köv.)
1989. január 10., kedd 12:49
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (6. rész)
|

Bölcsey György (Budapest 63. vk.), a jogi, igazgatási és -------------- igazságügyi bizottság titkára fűzött szóbeli kiegészítést Kulcsár Kálmán expozéjához. A bizottság az Országgyűlés napirendjén szereplő törvénytervezetekről részletekbe menő viták után alakította ki álláspontját, s egységes véleményként fogalmazódott meg, hogy e jogszabálygyűjtemények a jogállamiság felé vezető út fontos állomásait jelzik. A vitákban ismételten kiemelték az új Alkotmány mielőbbi kimunkálásának szükségességét. Többen kérték, hogy az új alaptörvény elkészülésével egy időben szülessék meg az alkotmánybíróságról szóló törvény is. Számos képviselő foglalkozott a bírói függetlenség elvének kérdésével, támogatva azt az indítványt, hogy a Legfelsőbb Bíróság elnökéhez a jövőben ne lehessen interpellációt benyújtani. A konkrét ügyekben a törvénynek alárendelt bíróságok hivatottak dönteni, azokkal nem az Országgyűlésnek kell foglalkoznia - szögezte le Bölcsey György. Sebők János (Veszprém m., 12. vk.) képviselő írásban tett javaslatot a bizottságnak a miniszterek és államtitkárok felelősségének az Alkotmányban is rögzített meghatározására. A javaslatot azonban a bizottság egyelőre nem támogatja, e kérdésekre az új Alkotmány kidolgozásakor térnek vissza. Egyelőre ,,elnapolták,, Tallóssy Frigyes (Budapest, 24. vk.) indítványát a bizalmatlansági, illetve bizalmi kérdések szabályozásáról. Ennek az intézménynek a bevezetéséhez számos jogszabály módosítása szükséges; a testület állásfoglalása alapján a kormánynak 1989. március 31-éig kell kidolgoznia az ezzel kapcsolatos tennivalókat; a tervezetet az Országgyűlés elé terjesztik. Az Alkotmány-módosítás tervezetét a jogi bizottság - a módosító indítványokkal - egyhangúlag elfogadta. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 13:22
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (7. rész)
|

A gyülekezési jogról folytatott vitában a bizottság ülésén is érződött az a két végletes nézőpont, amely a társadalmi eszmecserét kísérte. Volt, aki a törvénytervezettel kapcsolatban megelégedett volna a jogok puszta deklarálásával, mások azonban aprólékos szabályozást sürgettek volna. A bizottság végül úgy foglalt állást: olyan mértékű szabályozásra van szükség, amely garantálja a szabadságjogok zavartalan gyakorlását. Jelentősnek minősítette a bizottság a bírósági jogorvoslat lehetőségét, amely mintegy záloga a szabadságjog gyakorlásának. Elhangzott olyan javaslat is, hogy amennyiben a kért időben és helyen a rendőrség nem engedélyezi a demonstráció megtartását, jelöljenek ki másik időpontot, illetve helyszínt. A bizottság tarthatatlannak minősítette ezt az indítványt, amely semelyik érintett fél érdekét nem szolgálná. Jogos igényként merült fel, hogy a Magyarországon tartózkodó külföldiek is részt vehessenek a különféle felvonulásokon, rendezvényeken. Ugyanakkor a képviselők helyesnek tartották azt a megkötést, hogy külföldiek ne legyenek a rendezvények szervezői, előadói. Ugyancsak alapvető szabadságjogként értékelte a bizottság az egyesülési jogszabályt. A tervezet segíti azokat az önszerveződés alapján létrejövő társadalmi csoportokat, amelyek a különféle érdekeket fejezik ki. A legnagyobb vita a politikai pártokkal kapcsolatos paragrafusokról folyt a bizottságokban. A testület helyesnek tartja, hogy a törvény általában a pártokra is vonatkozik, ugyanakkor egyetértettek azzal, hogy a pártokra - kiemelt szerepükre tekintettel - szülessen külön szabályozás. Társadalmunkban a különféle szerveződésekben már fellelhetők a pártok csírái, ezért nagyon sürgető, hogy mihamarabb - az új Alkotmánnyal egy időben, esetleg azt megelőzve - megszülessen a párttörvény. Ez mindenekelőtt politikai kérdés; a jog csak akkor lesz képes elrendezni a politikai pártokkal kapcsolatos szabályokat, ha az erre vonatkozó problémákat a politika előzetesen kellően tisztázta. ,,A törvényalkotás nem pusztán fogalmazás kérdése, először tisztázni kell számos, még használatban levő, illetve már használatos fogalom tartalmát, s csak azután lehet szó szabályozásról,, - szögezte le a bizottság titkára. Mindezekkel a kiegészítésekkel a jogi bizottság elfogadásra ajánlotta az egyesülési és a gyülekezési jog tervezetét. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 13:24
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az Országgyűlés (8. rész) Südi Bertalan (Bács-Kiskun megye, 12. vk.), a jánoshalmi -------------
|

Petőfi Mezőgazdasági Termelőszövetkezet párttitkára az alkotmány tervezett módosításával kapcsolatban aggályát fejezte ki a 27. szakasz megkurtítását célzó indítvánnyal szemben. Eszerint ugyanis ki kellene hagyni az interpellálhatók köréből a Legfelsőbb Bíróság elnökét. A képviselő szerint a parlament jelenlegi jogállásából következően alkotmányjogilag és az érvényben lévő alkotmány normatíváit tekintve is jogi korlátot állítana önmaga hatásköre elé, ha nem teszi lehetővé a bírói szervezet munkájának interpellációval történő ellenőrzését. Az Országgyűlés az államszervezet alapintézményeinek munkáját a vezetők beszámoltatásával, és az interpellációkkal ellenőrzi. A Legfelsőbb Bíróság elnökét is az Országgyűlés választja, s így ő maga is ennek a testületnek tartozik felelősséggel. Südi Bertalan kifejtette, hogy a bírói függetlenséggel összeegyeztethetőnek látja, ha a képviselők a Legfelsőbb Bíróság elnökének beszámoltatásán felül az interpelláció eszközével is folyamatosan ellenőrzik a bírói szervezet munkáját. Mivel az Alkotmány módosításáról szóló törvényjavaslathoz több hozzászóló nem jelentkezett, a Ház elnöke Kulcsár Kálmánnak adta meg a válaszadásra a szót. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 13:26
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (9. rész)
|

Dr. Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter válaszában azt kérte, ------------------ hogy az eredeti miniszteri javaslatot fogadják el, tehát töröljék el a Legfelsőbb Bíróság elnökének interpellálhatóságát. Felhívta a figyelmet arra, hogy az új alkotmány alapeszméje az államhatalmi ágak elválasztását és egyensúlyát tűzi ki célul. Hangsúlyozta ugyanakkor azt a véleményét, hogy a bírói ítélkezéssel kapcsolatban semmilyen más szervnek semmilyen joga nem lehet. Ezután határozathozatal következett. Az elnöklő Stadinger István megállapította: az alkotmány módosításához a képviselők minősített, kétharmados többségének igenlő szavazatára - tehát a jelen esetben a 387 képviselő közül 258 igenlő szavazatra - van szükség. Először azt a részkérdést bocsátotta szavazásra, amely a Legfelsőbb Bíróság elnökének interpellálhatóságára vonatkozott. Arra az elnöki kérdésre, hogy ki fogadja el a miniszteri indítványt, 249-en szavaztak igennel, 65-en nemmel, 33-an pedig tartózkodtak. A javaslat tehát nem kapta meg a szükséges minősített többséget, vagyis a képviselők fenntartották azt az alkotmányos helyzetet, hogy a Legfelsőbb Bíróság elnökéhez továbbra is lehet interpellációt intézni. Ezután tette fel szavazásra Stadinger István az egész - a részkérdésben már eldöntött - alkotmánymódosítási javaslatot. Ezt a képviselők 345 szavazattal elfogadták. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 13:27
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (10. rész)
|

A határozathozatal után ügyrendi kérdésként elfogadták a képviselők, hogy az egyesülési és a gyülekezési jogról szóló törvényjavaslatot együttesen tárgyalják, de külön-külön hoznak határozatot a törvénytervezetekről. Elsőként Huszár István (országos lista), a Hazafias Népfront ------------- Országos Tanácsának főtitkára kért szót. Elmondotta, hogy a két törvénytervezetnek a HNF által szervezett társadalmi vitáján körülbelül ötvenezren vettek részt, nyilvánítottak véleményt. Az állampolgárok több mint 1200 gyűlésen fejtették ki álláspontjukat. Állást foglaltak a gyülekezési és egyesülési jog alapvető kérdéseiben a társadalmi szervezetek, egyesületek, az egyházak, a nemzetiségi szövetségek. Az újonnan létrejött társadalmi szerveződések többsége is elküldte észrevételeit. Huszár István a következőkben a vita tapasztalatait összegezte. Mint mondotta, a törvényalkotás joga és kötelezettsége a Parlamenté, de megnyugató, ha a javaslatok mögött megtalálható a társadalom széles rétegének egyetértő véleménye. A benyújtott törvényjavaslatot érdemes összevetni azzal a törvénytervezettel, amelyet előzetesen vitára bocsátottak. A változatok között - a most tárgyalt javaslatok előnyére - alapvető pontokon jelentősek az eltérések. Ezek a változások messzemenően hasznosították a társadalmi vita tanulságait. A törvénytervezetek társadalmi vitái során szóba kerültek a társadalmi, a politikai élet legidőszerűbb kérdései. Ez jele annak, hogy a társadalom politizálódik, nő az érdeklődés a köz, a nemzet ügyei iránt. Lemérhető az is, hogy a magyar társadalom tovább differenciálódik, s az eltérések a nézetekben, a véleményekben a korábbinál világosabban kifejezésre jutnak. A vitákban, a politikai folyamatokban olykor a radikalizálás jelei is felismerhetők. Összességében elmondható: ma már nem csupán tétje, értelme is van a szavaknak, ezt a benyújtott törvénytervezet igazolja. A gyülekezési és egyesülési jogról szóló törvényjavaslatok illeszkednek a politikai rendszer reformjának folyamatába. A két törvénytervezet elfogadása azonban csupán az első lépésnek számíthat, amely már jelezheti a követendő, helyes irányt. Ugyanakkor tény, hogy ez önmagában nem nyújt garanciát a biztos - és szükséges ütemű - haladáshoz. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 13:55
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (11. rész)
|

- A társadalmi vita tanulsága az is, hogy ha azt komolyan akarjuk venni, akkor a vita időt, fáradságot és jó előkészítést igényel - hangsúlyozta Huszár István. Az tény, hogy az idő sürget. Ám ez nem lehet ok a kapkodásra, a formális megoldásokra. Ez utóbbi elkerülését az is segítheti, ha a társadalom a politikai reform lényeges elemeivel foglalkozó törvények elgondolásait nemcsak a tervezet elkészülte után ismerheti meg, hanem már az elvek kialakításakor. A társadalmi vita nem akkor a legeredményesebb, ha pusztán a szakmai nyelven kimunkált tervezet felett folyik a véleménycsere. A jövőben azonban még szélesebb rétegek véleményének ismerete szükséges. Nagyon fontos ez a választójogi törvénytervezet vitája megszervezésekor. A jelenlegi helyzet sajátossága, hogy még nem létezett egyesülési törvény, de már létrejöttek a különböző szervezetek, egyesülések, társaságok. A törvény átfogóan rendezi az emberi, állampolgári jogoknak ezt a területét, megteremti a megfelelő alkotmányos alapokat létrejöttükhöz, működésükhöz. Világos, egyértelmű helyzetet teremt, s így a demokratikus intézményrendszer kiépítésének fontos állomása. Átfogó törvényre van szükség, amely kiterjed az egyesületek valamennyi típusára, beleértve a pártalapítás, a szakszervezetek alapításának lehetőségét is. Ugyanakkor ki kell dolgozni azokat a speciális rendelkezéseket - a pártról szóló törvényt -, amelyekkel teljessé válhat a törvényi szabályozás. Sokan megfogalmazták: helyes-e ilyen nagy fontosságú kérdéseket az új alkotmány kidolgozása előtt törvénnyel szabályozni? Huszár István úgy foglalt állást, hogy a két törvénytervezet elfogadása nem nehezíti az új alkotmány megalkotását, ellenkezőleg, segíti azt. A két jogszabály elfogadása felfogható az új alkotmányhoz vezető úton tett fontos lépésként. A továbbiakban arról beszélt, hogy az előzetes vita alkalmat adott a különböző népfrontbizottságok és a képviselők közötti kapcsolatok továbbfejlesztésére. Mivel a Parlament törvényalkotási feladatai nagymértékben megszaporodtak, ezért mindenképpen gondoskodni kell a képviselők politikai, szakmai, társadalmi segítéséről. Ennek feltételeit teremti meg az, ha a megyei képviselőcsoportok tevékenysége mindinkább a népfront társadalmi bázisára épül. A népfrontmozgalom lehetőségeinek jobb hasznosításával a képviselők terhei csökkenthetők. Ezért támogatják képviselői klubok létrehozását, de megkezdődött a HNF égisze alatt szakértői csoportok szerveződése. Ezek független és pártatlan erőként állnak a képviselők rendelkezésére. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 13:56
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (12. rész)
|

A legelőrehaladottabb e munka a jogi területen. A közelmúltban megalakult a Hazafias Népfront Fiatal Ügyvédek Klubjának tanácsadó szolgálata. A klub tagjai társadalmi munkában, díjazás nélkül valamennyi képviselőnek rendelkezésére állnak jogi, szakmai tanácsadással, konzultációkkal. Mivel a törvénytervezetek érdemben és hitelesen tükrözik a társadalmi vitában elhangzott legfontosabb politikai megállapításokat, alkalmasak arra, hogy a jog eszközeivel tisztázzák a nép- és közhatalom viszonyát, megfelelnek az állampolgári, emberi jogok általános követelményeinek - mondotta végezetül Huszár István. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 13:56
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (13. rész) Puja Frigyes (Békés megye, 8. vk.) nyugalmazott külügyminiszter ------------
|

az egyesülési törvénytervezet egy sokat vitatott pontjával kapcsolatban fejtette ki véleményét. A törvényjavaslat második szakasza kimondja, hogy az egyesülési jog alapján magánszemélyek, jogi személyek, valamint ezek jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetei akár politikai pártot is létrehozhatnak és működtethetnek. A képviselő nézete szerint azonban korai lenne e kiemelt jelentőségű társadalmi szervezetek létét már most rögzíteni. Annál is inkább, mivel az egyesülési törvény szerint a politikai pártnak a társadalmi rendszerben betöltött szerepére az Alkotmány rendelkezései irányadóak, megalakulására, nyilvántartásba vételére, felügyeletére, valamint megszűnésére pedig külön törvényt kell alkotni. Puja Frigyes álláspontja szerint a jelenlegi tervezet ily módon felborítaná a törvényalkotás helyes sorrendjét, amelyben az új Alkotmány kimunkálását a párttörvény megalkotásának kellene követnie, s e két jogszabály alapján jöhetne létre az egyesülési törvény. A képviselő egyébként kétségbe vonta azt is, hogy a társadalom szélesebb rétegei valóban igénylik a politikai pártok létrehozására vonatkozó szabálypontot. Véleményének általános politikai összefüggéseit megvilágítva hangsúlyozta: ,,A politikai intézményrendszer reformjának megvolt a maga többé-kevésbé elfogadható menetrendje. Az utóbbi időben azonban e téren valamilyen ideges sietség, kapkodás tapasztalható. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a lehetőséget, hogy e törvényjavaslat törvényerőre emelkedése után az úgynevezett alternatív szervezetek többsége még nagyobb sebességre kapcsol majd, azzal a céllal, hogy befejezett tények elé állítson bennünket. Miközben mi a szocialista pluralizmus jövőbeli szabályozásával vagyunk elfoglalva, egészen másfajta pluralizmus körvonalai bontakoznak ki. Az MSZMP főtitkára nemrégiben arról szólt, hogy pártunk az egypártrendszer híve; ugyanakkor úgyszólván a kertek alatt belopakodik a többpártrendszer.,, A jelenlegi helyzetben - folytatta -, amikor az élet egyre nehezedik, az életszínvonal drasztikusan csökken, a munkások, az értelmiségek, sőt a parasztok elégedetlensége is nőttön nő, a többpártrendszer körüli, illetve a pártok között várató éles vita nem segítené elő az áhított kibontakozást;, fennállna a veszélye, hogy az anarchia, a zűrzavar felé taszítana. ,,Illúzió azt gondolni, hogy az események ilyen menete elősegíti gazdasági gondjaink megoldását, régi igazság, hogy a felmerült problémákat mindig a maguk idejében kell megoldani, azt siettetni nem szabad,, - mondta. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 15:08
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (14. rész)
|

Puja Frigyes e kérdésekkel kapcsolatban szorgalmazta azt is, hogy az Országgyűlés a jövőben kapjon nagyobb szerepet a politika alakításában. Tóth Antal (Bács-Kiskun m., 16. vk.) a megyei ---------- Rendőrfőkapitányság helyettes vezetője annak a véleményének adott hangot, hogy a gyülekezési jog megalkotása jelentős esemény a társadalom demokratikus fejlődésében, valamint a polgári és politikai jogok kiteljesítésében. Mint mondotta, ennek a törvénynek a létrehozása azért sem tűr további halasztást, mert az élet bebizonyította, hogy korábban monolitikusnak vélt társadalmunk valójában igen sokrétűen érdek- és véleménytagolt, és a sajátos nézőpontú csoportok ki akarják fejezni az egyes kérdésekben elfoglalt álláspontjukat, annak hangot, nyomatékot akarnak adni. Ennek - eddig hhiányzó - törvényes és garantált kereteit határozza majd meg a gyülekezési jogról szóló törvény. Rámutatott: azért is szükséges a törvény a megalkotása, mert így a gyülekezési jog gyakorlásával összefüggő rendőri feladatokat a legmagasabb szintű jogszabály rögzíti. Ez szilárd törvényességi alapot és keretet ad a rendőri eljáráshoz, intézkedéshez. A képviselő hangsúlyozta azt a véleményét, hogy most, a politikai, gazdasági reformok időszakában a közrend, a közbiztonság fenntartása hazánk egyik legalapvetőbb érdeke, politikai és gazdasági fejlődésünk kedvező nemzetközi megítélésének legfontosabb feltétele. A rendőrség a reformnak és a rendnek egyaránt híve, e kettő feltételezi egymást, míg az anarchia a nem kívánt szélsőségekhez szolgálhat alapul. A gyülekezésről szóló törvényjavaslat is ezt az elvet fejezi ki. A megfogalmazott szabályok az állam- és közbiztonság védelmét, valamint mások jogainak és szabadságának védelmét szolgálják. Rámutatott: a gyülekezési joghoz kapcsolódó rendőri feladatokat és kötelezettségeket a rendőrség nem kérte, de minden civilizált országban ilyen vagy hasonló tevékenységet ugyancsak a rendőrségre ruháznak. A rendőrség igyekezik majd a törvény betűje és szelleme szerint megfelelni feladatainak. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 15:21
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (15. rész)
|

Kardosné Török Ibolya (Csongrád m., 14. vk.), a --------------------- hódmezővásárhelyi Hódiköt diszpécsere egyetértett azzal: következetesen érvényt kell szerezni annak az elvnek, hogy minden megengedett, amit nem tilt a törvény. Elmondotta, hogy a gyülekezési törvény 1949 óta várat magára, a társadalmi vitákban sokan mégis elsietettnek mondták törvényerőre emelését, s azt indítványozták, hogy várni kellene vele az új Alkotmány megalkotásáig. Rámutatott, hogy ez a vélemény vitatható, mert mind az egyesülési, mind a gyülekezési szabadság alapvető emberi jog, amit az új Alkotmány sem korlátozhat vagy szűkíthet. A továbbiakban hangsúlyozta, hogy a törvénytervezet a vitákat követően előnyére változott. A javaslat most nagyobb bizalommal van az állampolgárok iránt, s mindkét tervezet európai összehasonlításban is megállja a helyét. Néhány esetben viszont még felbukkan fölösleges magyarázkodás, részletezés. A politikai pártok alapításával kapcsolatban a képviselőnő helyesebb megoldásnak vélte, ha rájuk is az egyesülési törvény rendelkezései lettek volna irányadóak. Szükségesnek tartotta viszont a tervezetben szereplő, a politikai pártok megalakulására, nyilvántartásba vételére, gazdálkodására, valamint megszűnésére vonatkozó külön törvénytervezet mielőbbi elkészítését, társadalmi vitára bocsátását s törvényerőre emelését. Kiemelte azt is, nehezen betartható megkötés az, hogy a gyülekezési jog gyakorlása nem járhat mások jogainak és szabadságának sérelmével, hiszen a közterületen tartott gyűlések, rendezvények természetüknél fogva mások mozgási szabadságát korlátozzák. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 15:43
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (16. rész) Balla Éva (Budapest, 46. vk.), a Fővárosi Apáthy István ---------
|

Gyermekkórház-Rendelőintézet segédorvosa elmondotta, hogy a Magyarországon kialakult kedvezőtlen gazdasági helyzet elsősorban a működési válság következménye. Kitörés a jogállamiság helyreállításával, a demokrácia biztosításával képzelhető el. Hangsúlyozta, hogy a Parlament feladata olyan törvények megalkotása, amelyek valós társadalmi igényekre épülnek, és biztosítják a fejlődéshez szükséges feltételeket. Ennek szellemében fogalmazta meg javaslatait Balla Éva tíz képviselőtársával együtt. A két törvénytervezethez 18 pontos módosító javaslatot nyújtottak be. A jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság hat javaslatukkal egyetértett, azok bekerültek a testület jelentésébe. A bizottság és a minisztérium érveit tudomásul véve, több javaslattól elálltak a képviselők, ám ötöt továbbra is fenntartanak. Szükségesnek tartják, hogy az egyesülési törvény egységes kritériumok alapján rendelkezzen minden társadalmi szervezetről, így a pártról is. Ezért ellenzik a pártokra vonatkozó külön törvény megalkotását. Mint mondotta: a jelenlegi Alkotmány sem tiltja a pártalapítást. A kidolgozás alatt álló korszerűbb Alkotmány e téren nem léphet vissza. A történelmi tapasztalatok szerint külön jogszabályt a pártokról zömmel azokban az országokban alkottak - Németország, Spanyolország, Olaszország -, amelyek bizonytalan helyzetben adminisztratív eszközökkel kívánták megregulázni a civil társadalom szerveződéseit. A továbbiakban elmondotta, hogy javasolják a Büntető Törvénykönyv 212. paragrafusának hatályon kívül helyezését, ami két évig terjedő szabadságvesztéssel, javító-nevelő munkával büntet olyan szervezetek vezetésében résztvevőket, amelyek nyilvántartásba vételét megtagadtá, vagy feloszlattak. A képviselő szerint azért szükségtelen ez a kitétel, mert a nyilvántartásba vétel megtagadása vagy a feloszlatás már önmagában megfosztja a szervezeteket jogi személyiségüktől, s amennyiben tovább működnek, ezt a büntetőjog egyébként is szankcionálja. Indítványozta azt is, hogy a törvény szerint a gyülekezési jog gyakorlását csak abban az esetben lehessen korlátozni, ha a jog gyakorlása bűncselekményhez vezetne, vagy bűncselekményre való felhívást szolgálna, vagy sértheti mások jogainak és szabadságának védelmére vonatkozó büntető jogszabályokat. Enyhébb esetben semmilyen korlátozás nem indokolt. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 15:49
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (17. rész)
|

A törvénytervezet szerint a rendőrség azokat a rendezvényeket betilthatja, amelyek akadályozzák a népképviseleti szervek, illetve a bíróságok működését, illetve a közlekedést súlyosan veszélyeztetik. Ezzel kapcsolatban azt javasolta a képviselő, hogy ilyen esetben a rendőrség ajánljon fel egy másik helyszínt, amely alkalmasabb a rendezvény megtartására. Véleménye szerint arra is szükség lenne, hogy a törvény a rendőrség képviselője számára csak a bejelentéshez kötött rendezvényen biztosítsa a megjelenés lehetőségét. A zártkörű vagy magánrendezvényeken ugyanis minden kívülálló jelenléte zavaró lehet. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 16:09
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (18. rész)
|

Berecz János (Szabolcs-Szatmár m., 6.vk.), az MSZMP Politikai ------------ Bizottságának tagja, a KB titkára bevezetőben rámutatott, hogy a korszerű magyar jogállamiság pilléreinek az alapkövét rakja most le az Országgyűlés. Az utóbbi években sokféle módon szóltak ebben az országban a társadalom alulról való, önszervező épüléséről. A most tárgyalt két törvénytervezet jelenti azonban az első igazi garanciát arra, hogy ez a társadalomszervező óhaj joggá váljon. E helyen tényként szólt arról is, hogy e törvények megalkotására a politikai ösztönzést a Magyar Szocialista Munkáspárt májusi országos értekezlete adta meg - mondta. Kiemelte: ezen törvénytervezet előkészítése valóban demokratikus módon haladt, mert mind a nagy, meghatározó társadalmi szervezetek, mind az alternatív nézetek képviselői, az állampolgárok érvényesíthették is elgondolásaikat. Ez a vita - és ezt az országgyűlés előtt is jelentsük ki - politikailag nagyon lényeges, társadalmi berendezkedésünk és fejlődésünk számára meghatározó pontokon módosította, változtatta, ha úgy tetszik tovább demokratizálta, pontosította a törvénytervezeteket. A továbbiakban leszögezte: miközben törvénytervezetekről vitázunk, tudatában kell lennünk annak, hogy a politika alapkérdéséről van szó, a hatalom, a korszerű hatalmi berendezkedés mikéntjéről és a hatalomgyakorlás módjáról. Kié is a hatalom valójában? Ki akar korszerűen berendezkedni? - vetette fel a kérdést, majd kijelentette: a hatalom nem a párté, nem is a kormányé, és még csak nem is egyetlen társadalmi osztályé. Alkotmányunk szerint a hatalom a dolgozó népet illeti meg. E hatalomgyakorlás mikéntjének és intézményrendszerének kialakítása, korszerűsítése, demokratizálása a szó igazi értelmében a köz ügye. - Az MSZMP vezető párt szerepéből ered az a követelmény, hogy a társadalom megérett politikai szükségleteit felismerje, saját céljaként megfogalmazza és a magyar haladás érdekében cselekedjék. Elégséges alappal jelenthetjük ki: az MSZMP egy pártként ismerte fel felelősségét és kezdeményezte, hogy a politikai versenyhelyzetet jogilag is garantáltan építsük be társadalmunk működési rendszerébe. Ajándék-e ez a népnek a párt részéről, vagy pedig alanyi jogon illeti meg? Határozottan állok ezen utóbbi mellé. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 16:10
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (19. rész)
|

Akkor is teszem azt, amikor párton belül és kívül egyesek felvetik: érett-e a nép, felkészült-e a magyar társadalom a demokráciának erre a fokára? Pártunk ugyan késlekedve, de állítja, hogy a magyar társadalom hosszú ideje nemcsak érett, hanem képes is a demokratikus szocialista politikai rendszer építésére, a cselekvésre, a politizálásra. Vitatkozunk azokkal, akik azt állítják, hogy társadalmunk úgymond felkészületlensége vagy passzivitása miatt képtelen erre. Vajon nem ékes cáfolata-e ennek az állításnak a mögöttünk hagyott hónapok eseményei, a jövő tervei, sőt a jelenlegi parlamenti vita is. Kételyt - nem megalapozatlanul - egyesekben az okozhat, hogy társadalmunk a demokrácia gyakorlásában bír-e jártassággal. Meg kell mondani, hogy a jártasság megszerzésében és gyakorlásában sokáig korlátozva volt. Most, a joggal együtt, a jártasság gyakorlásának feltételeit teremti meg magának. Ebben a párt nemcsak partner, hanem aktív kezdeményező. E törvénytervezetek elfogadása újabb, nélkülözhetetlen, persze még nem elégséges teret nyit a társadalom számára a hatalom gyakorlásában való tényleges részvétel elérésére. Tapasztalatok alapján nem áltathatjuk magunkat azzal, hogy a hatalom kialakult intézményrendszerének önkorlátozására számítsunk - a retorikája ellenére sem. Az eddigi modell önkorlátozásra, a kinyilatkoztatott szándékai ellenére sem volt megfelelően képes. Azért kellenek jogi garanciák, hogy a szándékból valóság legyen. Az önszerveződésére, érdekképviseletre, gyülekezésre való igény a társadalomban nemcsak a politikai közegben jelenik meg, hanem annál jóval szélesebb körben. Ez felöleli a környezetvédelemtől kezdve a lakosság karitatív, kulturális törekvéseinek és más önkifejezési formáinak igen színes megnyilvánulásait is. Ösztönöznünk kell, hogy az országos és helyi közéletben egyaránt a törvényadta keretekben minden egyesülési, gyülekezési szándék egyenlő esélyt kapjon képviselőik érdekeinek, nézeteinek megjelenítésére. Ez az emberi lét önmegvalósításának is szerves része egy korszerű társadalomban, főleg, ha azt - szándékaink szerint - a szocialista elvek vezérlik. Éppen ezért teremtünk újabb biztosítékot arra, hogy az Alkotmánnyal ellentétes, a faji megkülönböztetésre, a népek közötti gyűlöletkeltésre, az antiszemitizmusra, a békét veszélyeztető nézetekre épülő szervezetek ne jöhessenek létre. Társadalmunkban ma különböző erők mozdultak és mozdulnak meg a haza felemelkedése előtt álló akadályok eltávolítására és a nemzeti haladás előmozdítására. Ezen erők szerveződési törekvéseiket a most vitatott törvénytervezetek alapján valósíthatják meg. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 16:12
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (20. rész)
|

Ilyen módon létrejöhetnek a feltételek, hogy a különböző mozgalmak intézményesült formában, egyenlő jogon, partnerként vehessenek részt egy új nemzeti összefogásban. A mozgalmakkal már ilyen körülmények között is elkezdődhetnek a politikai kapcsolatépítés munkálatai: a párbeszéd, az egyezkedés, az együttműködés, sőt a koalíció-alkotás lehetősége is. Egy ilyen cél magunk elé tűzése ma realitás, és a kibontakozás alapvető követelménye. A magyar társadalom fejlődése során meghatározó túlsúlyba került a haladó, baloldali gondolkodás, és az új mozgalmak túlnyomó többségéről ez állítható. Az új nemzeti összefogáshoz a baloldaliságot mai viszonyaink között az osztályszempontokon túlmenően kell értelmeznünk. Véleményem szerint az ily módon felfogott baloldaliságnak szerves alkotó elemei nemcsak a munkásmozgalmi alapon szerveződött politikai erők, hanem a civil társadalomnak a polgári értelemben vett baloldala is. Azt állítjuk, hogy más irányzatokban, ideológiákban, világnézetben megfogalmazódó szándékok, törekvések is szövetségesek lehetnek az új nemzeti összefogás nyújtotta keretek között. Politikai viszonyaink ilyen módon való alakulása akkor szolgálja jól az ország érdekeit, a modernizációt, ha nem művi, nem felülről elrendelt, hanem szerves fejlődés következménye. Ebből következően az új nemzeti összefogás hosszabb idő alatt, vitákon keresztül épülő folyamat, amely a magyar progresszió tömörülési formája lehet. Meggyőződésem, hogy csakis ezen a módon tudjuk megoldani, hogy konfliktusokon keresztül, de békés úton haladjunk egy megújuló szocialista társadalom irányába - hangoztatta. - E helyről is felhívunk minden politikai felelősséget érző tényezőt, hogy vegyen részt az új nemzeti összefogás kialakításában. Csakis ez lehet a megfelelő kerete és feltétele az új politikai rendszer kiépítésének. Megítélésem, hogy a hagyományos társadalmi szervezetek mellett, azok megújulását is figyelembe véve ezen tényezők közé tartozik és ennek jelét is adta többek között a Magyar Demokrata Fórum, az Új Márciusi Front, egyes ifjúsági szerveződések, a szerveződő ,,kisgazdák,,, a Veres Péter Társaság, a Szabad Demokraták Szövetsége, a Münnich Ferenc Társaság és több más irányzatú egyesülés. Az új nemzeti összefogás létrehozásában az MSZMP és a mozgalmak, később pedig a születő pártok munkálkodhatnak együtt. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 16:13
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (21. rész)
|

Az előttünk fekvő törvénytervezet egyik nagy horderejű gondolata a többpártrendszer kérdését érinti. Ismert az MSZMP pártértekezleti és más testületi álláspontja, amely szerint egypártrendszer keretei között működő politikai pluralizmust alkalmasnak tartja arra, hogy a jelenlegi helyzetben a társadalmi fejlődést szolgálja. Ugyanakkor pártunk állást foglalt abban is, hogy biztosítani kell a lehetőséget azoknak az igényeknek a megvalósítására, amelyek más pártok működését akarják. Világosan kell látnunk, hogy a jogállamiság viszonyai között a pártok létrejötte nemcsak társadalmi igény kérdése, hanem egyszerűen attól függ, hogy érvényes jogszabály alapján valaki akar-e pártot alapítani vagy nem. Egy ilyen csoportosulás azonban - és ez a meghatározó - politikai értelemben csak akkor lesz valóságosan párt, ha a társadalmi súlya, politikája, befolyása, illetve programja erre alkalmassá teszi. A párttörvény megalkotása, amelynek lényege egy más, az eddigit meghaladó politikai struktúra kialakítása, nem egyszerűen jogi kézügyesség kérdése. Itt és most a nemzet sorsáért érzett politikai felelősség az elsődleges és az irányadó. E politikai felelősségből nem lehet kizárni a magyar társadalmat. Joga van ahoz, hogy saját sorsát érintő kérdés eldöntésére és gyakorlati megvalósítására felkészüljön. Tisztában kell lennünk azzal, hogy jelenleg egy törvénytervezet társadalmi vitájának terméke fekszik előttünk, amely ebben a tartalomban összegződött. Jelentős, párton kívüli politológiai műhelyek nézetét is tartalmazza a párttörvényre való utalás. Megfontolandó: a parlament felvállalhatja-e, hogy lényeges ponton túlmenjen a társadalmi vita eddigi eredményein. Ezt figyelembe véve egy, ilyen nagy horderejű kérdésben, mint a pártrendszer jogi keretei, nem lenne célszerű napok vagy órák alatt dönteni. Mert miről is van szó? Nemcsak a pártok tértől és időtől való puszta létéről, hanem a törvényileg is garantált közjogi, pénzügyi, támogatási, regisztrálási és más, a működésükhöz elengedhetetlen feltételek megteremtéséről. A társadalmi vitára is időt hagyva, politikailag megalapozott párttörvényt kell készítenünk. Értjük azt az aggodalmat is, amely attól tart, hogy olyan törekvések érvényesülhetnek, miszerint a törvény kidolgozását elodázzák, netán ,,elsikkasztanák,,. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 16:22
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (22. rész)
|

Pártunk határozottan ellenzi a köntörfalazást, kiáll az elvtelen időhúzás ellen. A Központi Bizottság decemberi ülésén a párt véleményeként megfogalmazta, hogy ,,a párttörvény megalkotása igazodjon az alkotmány kidolgozásához,,. Mindezekből kiindulva - az aggodalmakat is ismerve - reálisnak látszik, hogy a párttörvény egy éven belül, akár az év végén, a Parlament elé kerüljön. A létrejött különböző alternatív mozgalmak, társaságok döntő többségében hangsúlyozzák a több párt létének szükségességét, de a jelenlegi helyzetben még nem kívánnak párttá alakulni. Ez az álláspontja ma valamennyi mértékadó alternatív társadalmi-politikai mozgalomnak. Nem túlzás ezért azt mondani, hogy a mai politikai helyzetre vonatkoztatva a pártalapítás tekintetében nincs érdemi véleményeltérés a párt és a mértékadó alternatív mozgalmak között. Másként fogalmazva: hetek alatt elkapkodva egyetlen jelentősebb politikai erő sem igényli a pártok megalakítását. Örömmel üdvözöljük, hogy a mértékadó társadalmi-politikai mozgalmak a pártalapítás kilátásait tekintve nem a konfrontáció lehetőségeit keresik, hanem maguk is megfelelő átmenetet biztosító szerves fejlődés hívei. Az eltúlzottan gyors előrerohanás igénye a jószándékai ellenére is - eredeti törekvésével ellentétesen, akarata ellenére kiválthat olyan reakciósorozatot, amely éppen a közösen támogatni kívánt ügyet sodorja veszélybe. Az értetlenségből vagy félelemből született ellenállás aktivizálná a szélsőségeket. Azok fellépése pedig azonnal felidézné a bármiféle visszarendeződés veszélyét, és kiélezett hatalmi harcot táplálna. Az ilyesféle folyamatok pedig azon erőket veszélyeztetik elsősorban, akik a nemzeti összefogás keretében, a reformok útján kívánják szolgálni a szocialista magyar haladást. Berecz János végezetül javasolta, hogy alapos vita után, megfontoltan, elfogadva a kormány javaslatát, az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottságának jelentését, javaslatait, és elismerve az aggódók, sürgetők jószándékát is, szavazzák meg a törvényjavasalatot, beleértve, megfogalmazva a párttörvénynek egy indokoltan meghatározott határidőn belüli megalkotását.(folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 16:23
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (23. rész)
|

Dr. Király Ferenc (Szolnok m., 5. vk.) tiszaföldvári körzeti ----------------- orvos hangsúlyozta: az egyesülési jogról szóló törvénytervezet európai léptékű, a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának szelleméhez és betűjéhez illeszkedő javaslat lenne, ha végig hű lenne önmagához. Sajnálatosnak nevezte, hogy ez a fontos reformtörvény a 4. paragrafus második bekezdésében lehetetlenné teszi, de legalábbis a jövő ködös messzeségébe helyezi a politikai pártok születését. Kiemelte: ha az Országgyűlés a javaslatot a mostani formájában fogadná el, akkor több kínos következménnyel kellene számolnia. Például Európa közvéleménye, amely rokonszenvvel kíséri a magyarországi reformkísérletet, megkérdőjelezné szándékaink őszinteségét és következetességét. A Parlament ismételten, immáron jogosan éles bírálatok kereszttüzébe kerülne. Informális területre szorulnának az erősödő politikai szervezetek, s a pártnak sokfrontos, értelmetlen, sok áldozattal járó ,,dzsungelharcot,, kellene folytatnia olyan erők ellen, amelyekkel a nyílt színen szövetséget tudna kötni. A képviselő annak a véleményének adott hangot, hogy az alkotmányosság talaján álló független pártokra az MSZMP-nek lenne a legnagyobb szüksége. Az Országgyűlés számára történelmi és morális kényszer, hogy az alternatív csoportokat, a majdani pártokat beengedje a hatalom sáncai közé - hangoztatta. Első az egyenlők között - csak ez lehet most a párt reális és tisztességes célja - mutatott rá. A továbbiakban kifejtette: a következő években a politikai harcot új vértezetben, merőben más körülmények között, élesen megvilágított közéleti porondon kell megvívni. ,,- Minél tovább rázzuk a legújabbkori történelmünk pokoli bugyrait, elrémülve látjuk, hogy éltetőnek vélt gyökereinken jellemfogyatékosok, verőlegények, óriásbőrbe bújt törpék és politikai kannibálok kapaszkodnak. Hiába határoltuk el magunkat a múlt bűneitől újra és újra, az ellenőrzésre és a hatalom féken tartására hivatott testületek szeme láttára vidéki csákmáték, türelmünket és gyomrunkat próbára tevő újmódi dzsentrik bukkantak elő. Ezért nem csoda, hogy a tömegek hite, bizalma, együttműködési készsége megrendült. Nem kisstílű akadályokat kell lerakni a társadalmi mozgalmak lába elé, hanem alkalmassá kell tenni a pártot, hogy egyenrangú politikai szervezetek között becsületes vitában, tisztességes eszközökkel harcolja ki az igazát,, - mondotta. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 16:26
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (24. rész)
|

A hatalom tartósan azoké lesz, akik a szellem erejével és az erkölcsi tisztasággal vívják azt ki - húzta alá végezetül, s kérte az Országgyűlést, a törvénytervezetet csak akkor fogadja el, ha az nem tesz különbséget a társadalmi szervezetek és a politikai pártok között. Géczi István (Budapest, 49. vk.), a Kertészeti és Élelmiszeripari ------------ Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára a sportszervezetek, -egyesületek, illetve -szövetségek érdekében figyelmeztetett arra, hogy a sportegyesületek napjainkban egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, filléres gondokkal küszködnek. Helyzetükön az sem változtat igazán, ha vállalkozásba fognak, hiszen az állam ugyanúgy kezeli őket, mint más gazdálkodó szervet, s bevételeik jelentős részét elvonja. Így a sport hovatovább másodlagos tevékenységgé válik. Olyan gazdálkodási szabályokra lenne szükség - mutatott rá -, amely a gazdálkodó szervezeteket érdekeltté tenné a sport támogatásában, ugyanakkor a sportegyesületek számára lehetőséget adna, hogy a vállalkozásaikból származó nyereségüket a sporttevékenységre fordítsák, azaz ,,nonprofit,, elven működjenek. Utalva a törvényjavaslatnak arra a rendelkezésére, amely szerint a társadalmi szervezetek gazdálkodási tevékenységével kapcsolatos szabályokat a Minisztertanács állapítja meg, Géczi István kérte, hogy a rendelet tervezetét a kormány mutassa be az Országgyűlés ifjúsági- és sportbizottságának. Nem kevésbé nehéz a különböző sportszövetségek helyzete - folytatta. A szakági szövetségek egy része ma még beékelődik az államigazgatásba, az ÁISH része, vagy önálló költségvetési szervként funkcionál. Ez a helyzet rendellenes; a sportszövetségeknek társadalmi alapon, önkormányzati és demokratikus jelleggel önállósulniuk kell - mutatott rá a képviselő. Ugyanakkor az egyesülési törvény jelenlegi szabályai az ily módon létrejövő sportszövetségekre - azok sajátosságai miatt - nem alkalmazhatóak. Géczi István ezért szükségesnek tartotta, hogy mielőbb alkossanak meg egy sporttörvényt, amely rendezné az állam feladatvállalását a sportban, az állam, illetve a társadalmi jellegű sportszervezetek közötti munkamegosztást, a sport állami irányításának rendjét, a sportszervezetek szerepét, működését, egymással való kapcsolatukat. Kérte: az Országgyűlés kötelezze a kormányt, hogy a törvény tervezetét 1989. április 30-ig dolgozza ki és nyújtsa át megvitatásra az ifjúsági- és sportbizottságnak. Javasolta továbbá, hogy a sportági szakszövetségek tevékenységére, szervezetére és működésére külön törvényerejű rendeletet adjanak ki. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 16:27
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (25. rész)
|

Szentágothai János (Országos Lista) akadémikus, az MTA ------------------ tanácsadója a két törvénytervezetről kiemelte, hogy azok a szocializmus minden tekintetben lejárt, úgynevezett sztálini ihletésű politikai és társadalmi modelljével való radikális szakítás irányába mutatnak. Hangsúlyozta, hogy az egyesülési jogról beterjesztett törvénytervezet nem elég egyértelmű: a második paragrafusban nyíltan és egyértelműen megfogalmazódik a politikai pártok létrehozásának és működtetésének a lehetősége, de a negyedik paragrafus ezt a jogot kissé visszaveszi, vagy legalábbis korlátozza. Mire lehet jó ez a visszájára fordított szalámitaktika? - tette fel a kérdést. Erre válasz lehet: elővigyázat, nehogy politikai intézményrendszerünk olyannyira kívánatos átalakulása túl gyors társadalmi mozgást indítson meg. A törvényhozó munkában van egy biztosnak tekinthető időpont, amelyhez a visszaszámlálást igazítanunk kell: 1990 nyara, azaz a következő országgyűlési választások időpontja. Minél később alkottatik meg és válik érvényessé a politikai pártok bejegyzését és működését szabályozó törvény, annál rövidebb a választásokig rendelkezésre álló és az ésszerű szervezkedéshez feltétlenül szükséges idő - hangsúlyozta Szentágothai János. Kiemelte: bármilyen pártok szerveződjenek is, ha ez év nyaráig megindulhatnak, akkor lesz idő lehiggadásra, az élek összecsiszolódására, az összetartozó törekvések egyesülésére. Rámutatott: ,,Világosan kell látnunk, hogy a kormány nem egy farkascsorda által üldözött szánban ülők csoportja, akik csomagok és ruhadarabok kidobásával próbálják üldözőik figyelmét elterelni. Ez az okoskodás azért nem jó, mert nálunk egy-két kivénhedt ordas kivételével nincsenek farkasok, viszont van annál több róka...,,. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 17:25
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (26. rész)
|

A hét eleji árrendezésekről szólva leszögezte, hogy nem az áremelés ténye okozza a sokkot, hanem az, hogy milyen következményekkel jár ez csaknem kétmillió lakosra. ,,Lenne hely, ahonnan ezeknek az embereknek pénzt elő lehetne teremteni: vissza szeretnék utalni az októberi határozatunkra, amellyel egy senki által nem ismert költségkihatású terv továbbmenetelét megszavaztuk. Akik gúnyolódnak vagy hőzöngenek a mai helyzetben, azok gondolják meg, hogy okos volt-e ilyen nagy többséggel megszavazni ezt az óriási öngólt; Bős-Nagymarosról van szó.,, Népünk érett, és nem kell félteni a jövő években mindenképpen fokozódó terhektől sem, feltéve, ha ezeket valóban az igazság, a tisztesség és a humánum szellemében osztják majd szét - mondotta. Az akadémikus hangsúlyozta: elérkezett az ideje annak, hogy a monolitikus hatalmat fölváltsa a magyar társadalom konstruktív politikai irányait képviselő pártok egymást ellenőrző kormányzati rendszere. Végezetül azt javasolta, hogy vegyék ki a törvénytervezetből a negyedik paragrafust, vagy fogalmazzák át a második pontját: a politikai párt társadalomban betöltött szerepére az alkotmány rendelkezései az irányadóak. A másik megoldás pedig, kötelezze az Országgyűlés a kormányt arra, hogy a politikai pártok bejegyzésére és működtetésére vonatkozó törvényjavaslatát még az 1989. évi nyári szünet előtt hozza meg, s ez így legkésőbb 1989. július 1-jéig érvénybe léphessen. Alberth Béláné (Hajdú-Bihar m., 8. vk.), a HNF Megyei -------------- Bizottságának titkára hangsúlyozta: az egyesülési törvényben egységes kritériumok alapján kell szabályozni minden társadalmi szervezet, így a politikai pártok alapítását és tevékenységét is. Külön pártalapítási törvényt csak akkor tudott volna elfogadni, ha az a Parlament jelenlegi ülésszakra elkészült volna. Mivel ez nem történt meg, ezért a képviselő az egyesülési törvényben történő egységes szabályozás mellett foglalt állást. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyesülési törvénynek nem szabad tartalmaznia a társadalmi szervezetek belső életére vonatkozó szabályokat. Ezeket a különböző szervezeteknek saját maguknak kell kialakítaniuk. Javasolta a képviselő, hogy a törvényben fogalmazzák meg: egyesülésekkel, pártokkal kapcsolatos alsóbb szintű jogszabályt alkotni tilos. Rámutatott arra is, hogy a törvényekben el kell kerülni a túlszabályozást, törekedve az egyértelmű megfogalmazásokra. Ez azonban csak úgy sikerülhet, ha kettéválik a politikai és jogszabályalkotási folyamat. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 17:26
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (27. rész)
|

Ebben az esetben lehet elkerülni, hogy a törvényben tükröződjenek azok a bizonytalanságok, amelyek a jelenlegi politikai életben tapasztalhatók. Dr. Séra János (Komárom m., 10. vk.) kisbéri körzeti állatorvos -------------- vázlatosan elemezte az emberi jogokra vonatkozó történelmi nézeteket, és megállapította: az ilyen vagy olyan színű zsarnokság időnként el tudta ugyan nyomni az emberi jogok érvényesülését, de ezek ,,természetjogi csírái,, mindig újra és újra kihajtottak. A képviselő a tolerancia fogalmát állította hozzászólásának középpontjába. Hangsúlyozta, hogy az államhatalomnak és a társadalomnak egyaránt türelmet kell tanúsítania, vagyis nem lehet ,,az egyik jogot sárba taposni, a másik köré pedig oltárt emelni,,. A toleranciával összefüggésben dr. Séra János ellentmondásosnak vélte, hogy a gyülekezési és az egyesülési törvényalkotás időben megelőzi az emberi jogok széles körű biztosítására hivatott új Alkotmány megszövegezését. A törvényjavaslatok szövegének két pontjánál ellenvéleményét hangsúlyozta a hozzászóló. Egyrészt szóvá tette, hogy az egyesülési törvénytervezet alapján fegyveres szervezeteket nem lehet létrehozni, miközben a vadásztársaságok, a bérkilövő társaságok, valamint az MHSZ létét senki nem kívánja kétségbe vonni. Másik kifogása az volt, hogy a törvénytervezet külön kérdésként kezeli a politikai pártok alapítását. Ez utóbbi vonatkozásban - csatlakozva Szentágothai professzor és Berecz János véleményéhez - reményét hangoztatta, hogy a párttörvény elfogadása nem húzódik majd el, tehát összhangban lesz a gondolkodás, a beszéd és a cselekvés. A képviselő támogatta az egyesülési és a gyülekezési törvénytervezet elfogadását, de szorgalmazta, hogy hozzanak további törvényeket az emberi jogok biztosítása érdekében is. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 17:28
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (28. rész)
|

László Béla (Szabolcs-Szatmár m., 14. vk.) a Fehérgyarmati ------------ Városi Pártbizottság első titkára képviselőtársaihoz hasonlóan üdvözölte a gyülekezési és egyesülési jog törvényi szabályozását, mert - mint mondta - ez a jogállamiság egyik legfontosabb követelménye. Felhívta a figyelmet azonban arra, hogy e törvények megvalósítása során azokra is gondolni kell, akik a hátrányos helyzetű térségekben élnek, akik az elosztáskor a kisebb szeleteket kapják, akik többet érdemelnének, de igényeiket halkabban vagy egyáltalán nem fogalmazzák meg, csak bíznak az ígéretekben, s egyre türelmetlenebbül várják, hogy rájuk is sor kerüljön. A kis falvakban, a hátrányos helyzetű településeken lakók együttléte felfogható tartós gyülekezésnek életlehetőségeik javításáért - mondotta -, s akár holnap megalakíthatnák a másodrendűségre kényszerített állampolgárok egyesületét. Érthetetlennek tartotta a képviselő, hogy az északkeleti, keleti országhatárok melletti - az ő választókörzetéhez tartozó - kisközségek ilyen mostoha körülmények között kénytelenek létezni, s birtokolni a sajnálatos országos csúcsot: az itteni falvakban lakó idős emberek 88 százalékának a nyugdíja kevesebb a deklarált létminimumnál. Véleménye szerint a magyar falvak gondjainak megoldása nélkül elképzelhetetlen a felemelkedés. A képviselő szólt arról is, hogy véleménye szerint a most elfogadandó egyesülési törvény feltétlenül meggyorsítja a már meglévő markáns politikai önszerveződésekben a párttá alakulás igényét. Erre fel kell készülni, s ki kell alakítani a szükséges politikai feltételeket, hogy ezek a közösségek akár pártként, akár mozgalomként a fennálló rendszer részeivé váljanak. Külön hangsúlyozta, hogy a pártalapítást önálló törvényben kell szabályozni, s nem ért egyet azokkal a képviselőtársaival, akik szükségtelennek látják ezt. Példaként felhozta: hogyan lehet komolyan gondolni, hogy a díszhal-tenyésztők egyesületét és egy politikai pártot egyforma szabályozással, azonos rendezőelvek alapján hozzanak létre. Végül javasolta: gyorsítsák meg az új alkotmány és a párttörvény létrehozására irányuló munkát, és - a Központi Bizottság állásfoglalása alapján - a befejezést kössék pontos határidőhöz. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 17:31
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (29. rész)
|

Bödőné Rózsa Edit (Csongrád m., 3. vk.), a Taurus Gumigyár ----------------- energetikusa egy, az egyesülési törvénytervezetben szerinte meglévő ellentmondásra hívta fel a figyelmet. Kiemelte: a tervezet második szakaszának első bekezdése deklarálja, hogy magánszemélyek, jogi személyek, valamint ezek jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetei szakszervezetet, tömegmozgalmat, érdekképviseleti szervezetet, egyesületet, valamint pártot hozhatnak létre és működtethetnek. A negyedik szakasz második bekezdése szerint a politikai pártok megalakulására, nyilvántartásba vételére, felügyeletére, valamint megszűnésére egy külön törvény szabályai vonatkoznának. Ebből következik, hogy a tervezet szabályai nem értelmezhetők a pártokra. A tervezet így egyfelől engedélyezi a pártok alakulását, működését, másfelől meggátolja. Ezzel összefüggésben kérdésesnek nevezte, hogy a politikai pártokra vonatkozó garanciális szabályokat mi tartalmazza: az egyesülési törvény, a párttörvény, az Alkotmány, vagy esetleg valami más? E kérdés eldöntéséhez, véleménye alátámasztására, bőséggel idézett a választóitól kapott levelekből. Arra a kérdésre: szükséges-e, hogy az egyesülési törvény tartalmazza a politikai pártokra vonatkozó rendelkezéseket, 2694 írásos választ kapott öt nap alatt. A válaszadók 89 százaléka amellett foglalt állást, hogy az egyesülési törvény tartalmazza a politikai pártokra vonatkozó szabályokat. Egy külön párttörvény meghozatalát 2681 válaszadóból 12 százalék szükségesnek, 88 százalék szükségtelennek ítélte meg. Nézete szerint a többpártrendszer körül kialakult vitát ma már túlhaladta az idő. Ezért most az Országgyűlés feladata az, hogy biztosítsa a társadalomban meglévő ilyen irányú törekvéseket, szolgálva az ország stabilitását, politikai, gazdasági fejlődését. Ezért támogatta azt a javaslatot, hogy a tervezetből a negyedik szakasz második bekezdése maradjon ki. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 18:09
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (30. rész) Czoma László (Zala m., 5. vk.), a keszthelyi Helikon ------------
|

Kastélymúzeum igazgatója szerint az egyesülési, illetve a gyülekezési jog törvénytervezetében tettenérhető egyfajta félelem, ami miatt - kimondva vagy kimondatlanul - kettős mércével mér a jogalkotó. A törvényjavaslat nem egységes kritériumok alapján rendelkezik minden társadalmi szervezetről, amikor egyiküket kivonja a szabályozás alól. A törvénytervezetek országos vitájában nem egyszer megfogalmazódott az a kívánság - folytatta -, hogy az egyesülési törvényben szabályozzák a pártok működését, s ne alkossanak erre külön ,,párttörvényt,,. A tervezet ezzel szemben most azt javasolja, hogy egy külön törvény rendelkezzék e kérdésről. A képviselő ezzel kapcsolatban határozottan leszögezte: az alulról építkező társadalom valamennyi alapegysége csak egységes normatívák, illetve elbírálás alapján működhet egészségesen. A képviselők pedig csak ennek tudatában és ezt feltételezve szavazhatnak a beterjesztett törvényjavaslatra. Annál is inkább, mivel a múltban már keserű tapasztalatokat szerezhettek arról, hogy hova vezet a különös kiváltságokat élvező, szinte törvények feletti szervezet. A képviselő kifogásolta azt is, hogy a törvénytervezetek túlszabályozottak, ami egyben kritikája is a jelenlegi jogszabály-javaslatoknak. Ugyanakkor nem számolnak azzal, hogy a mai magyar társadalomban nemcsak marxista, hanem idealista világnézetet valló intézmények is léteznek. Ennek tudható be, hogy még az olyan, egyébként korszerű megoldások - mint például a demokratikus önkormányzat - sem alkalmazhatók minden egyesület esetében. A törvényben ezért a többi között egyértelműen tisztázni kell az egyházak, valamint a vallási jellegű egyesületek helyzetét. A probléma lényege: ,,a törvényjavaslat szövegezői nem sokszínűségében, hanem valamiféle szocialistának vélt egységben fogták fel a társadalmat, s a törvényre akarnak bízni olyasmit, ami nem arra tartozik.,, (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 18:16
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (31. rész)
|

Czoma László utalt arra a tíz képviselőtársával közösen benyújtott módosító javaslatra, amely a többi között indítványozza, hogy a politikai pártra is az egyesülési törvény rendelkezései legyenek az irányadóak. Az Alkotmány, illetve más törvények jelenleg nem tiltják a pártok létrehozását, az egyesülési törvény mostani tervezete viszont szűkíti ezt a jogot. Ez viszont - a képviselő véleménye szerint - ellentétben áll a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában foglaltakkal. A képviselő az elmondottakat összefoglalva kérte, hogy az Országgyűlés vesse el Puja Frigyesnek azt az indítványát, hogy a jelenlegi törvénytervezet ne ismerje el a politikai pártok alapításának lehetőségét. Benjámin Judit (Budapest, 21. vk.), a Fővárosi Szabó Ervin -------------- Könyvtár III. kerületi főkönyvtárának vezetője úgy jellemezte magát, mint ,,azon tizek tizenegyedike,,, akik a pártalapításra vonatkozó indítványt beterjesztették. Megerősítette: úgy helyes, ha az egyesülési törvény egyben korlátozás nélkül megengedi a pártalapítási jogot. Kiegészítő indoklásként elmondta, hogy ismeretei szerint Magyarországon már nem egy, hanem több párt működik. Egyébként erről a sajtóból szerzett tudomást. Így a törvénytervezet, amely korábban készült - a jelenlegi körülmények között - változatlan módon nem lehet helytálló. Ha ugyanis változtatás nélkül szavaznák meg a képviselők a törvényjavaslatot, ezzel egyszerre engednék meg egy emberi jognak, a pártalapítás jogának a gyakorlását, de ugyanakkor meg is tiltanák azt. Ennek az ellentmondásnak a figyelembevételét ajánlotta képviselőtársainak döntésük meghozatalakor. (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 18:19
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (32. rész)
|

Tóth Károly (országos lista) református püspök, a ----------- Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke emlékeztetett arra, hogy a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság jelentésének egyik pontja javasolja az egyesülési törvényjavaslat hetedik paragrafusa harmadik pontjának elhagyását. Ez kimondja: olyan elnevezést, amelyhez másnak jogi érdeke fűződik, csak az arra illetékes szerv engedélyével, illetőleg a jogosult hozzájárulásával lehet a társadalmi szervezet elnevezésébe felvenni. Ezt ugyan tartalmazza a hetedik paragrafus első és második pontja is, de a külön megfogalmazás elhagyása különösen érzékenyen érintené az egyházakat és vallásfelekezeteket. Belső hitelvi kérdéseket érint ugyanis: ha az alakuló szervezetek az egyházaktól függetlenül, azokat meg nem kérdezve használni fogják például a református, evangélikus, katolikus vagy baptista elnevezéseket, az nagyon súlyos zavarok, konfliktusok forrásává válhat - emelte ki a püspök. Emiatt javasolta a hetedik paragrafus harmadik pontjának meghagyását a törvényben. Ezután az elnöklő Stadinger István bejelentette: a törvényjavaslatokhoz több felszólaló nem jelentkezett. Az elhangzott számos és szerteágazó képviselői javaslat megvitatására össze kell ülnie az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottságának. Mivel ez valószinüleg hosszabb időt vesz igénybe, ezért javasolta a képviselőknek, hogy napi munkájukat fejezzék be. Az ülés berekesztése előtt arról tájékoztatta a képviselőket, hogy az ülésen részt vett a Nyugat-európai Unió küldöttsége. Köszöntötte Charles Goerens-et, az Unió közgyűlésének elnökét és munkatársát. Szerdán reggel 9 órakor az Országgyűlés az egyesülési jogról, valamint a gyülekezési jogról szóló törvényjavaslatok tárgyalásával, - a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság állásfoglalásának ismertetésével - folytatja munkáját. x x x (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 18:32
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (33. rész)
|

Az ülésszak keddi munkanapjának szünetében Szűrös Mátyás elnökletével ülést tartott az Országgyűlés külügyi bizottsága. Faragó András, az Országgyűlés sajtóirodájának vezetője tájékoztatta az MTI-t arról, mivel több szervezet és magánszemély, illetve képviselő a Magyarországra menekültek sorsát illetően aggodalmának hangot adva indítványt juttatott el az Országgyűlés elnökéhez, Stadinger István felkérte a külügyi bizottságot, hogy e fontos kérdéskörben foglaljon állást. Az ülésen a bizottság meghallgatta Bánffy György (Budapest 4.vk.) képviselő indítványát, amelyben javasolja: az Országgyűlés hozzon határozatot, hogy alapos vizsgálat nélkül az ország területéről egyetlen menekültet se lehessen kitoloncolni. A képviselő szorgalmazta azt is, hogy a kormány záros határidőn belül adjon tájékoztatást a családegyesítések eddigi eredményeiről, a menekülttáborok szervezéséről és a genfi konvencióhoz csatlakozás, illetve ENSZ-segítség lehetőségeiről. x x x (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 18:33
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (34. rész)
|

Az Országgyűlés keddi munkanapjának eseményei dióhéjban: Az Országgyűlés kedden folytatta az 1988. december 20-án megkezdett ülésszak munkáját. Az Országgyűlés keddi munkanapját megnyitó Stadinger István Ház-elnök megválasztása alkalmából üdvözölte a közlekedési, hírközlési és építésügyi tárca vezetőjét, Derzsi András minisztert. Ezután tudomásul vették, illetve igagzolták - a Nagy László képviselő elhalálozása miatt megüresedett helyre - Tóth István képviselői megbizatását. Ezután Pesta László ismertette a december 22-én berekesztett ülésszak óta érkezett új interpellációkat és kérdéseket. Ezt követően Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter tartotta meg az Alkotmány módosításáról, a gyülekezési, illetve az egyesülési jogról szóló törvényjavaslatokkal kapcsolatos expozéját. Az Alkotmánymódosítással összefüggő vitában felszólalt: Bölcsey György (Budapest, 63. vk.), a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság titkára, a téma bizottsági előadója és Südi Bertalan (Bács-Kiskun m., 12. vk.). Ezután Kulcsár Kálmán válaszolt a képviselők észrevételeire. Határozathozatal következett: az Országgyűlés elnöke először a Legfelsőbb Bíróság elnökének interpellálhatóságára vonatkozó miniszteri indítványt terjesztette szavazásra. A javaslat nem kapta meg a szükséges minősített többséget, vagyis a képviselők fenntartották azt az alkotmányos helyzetet, hogy a Legfelsőbb Bíróság elnökéhez továbbra is lehet interpellációt intézni. Az Alkotmánymódosítási javaslatot az Országgyűlés 345 szavazattal elfogadta. Az egyesülési és a gyülekezési jogról szóló törvényjavaslat együttes vitájában felszólalt: Huszár István (országos lista); Puja Frigyes (Békés m., 8. vk.); Tóth Antal (Bács-Kiskun m., 16. vk.); Kardosné Török Ibolya (Csongrád m., 14. vk.); Balla Éva (Budapest, 46. vk.); Berecz János (Szabolcs-Szatmár m., 6. vk.); dr. Király Ferenc (Szolnok m., 5. vk.); Géczi István (Budapest, 49. vk.); Szentágothai János (országos lista); Alberth Béláné (Hajdú-Bihar m., 8. vk.); Dr. Séra János (Komárom m., 10. vk.); László Béla (Szabolcs-Szatmár m., 14. vk.); (folyt.köv.)
1989. január 10., kedd 18:39
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés (35. rész)
|

Az Országgyűlés keddi munkanapjának eseményei dióhéjban: Bödőné Rózsa Edit (Csongrád m., 3. vk.); Czoma László (Zala m., 5. vk.); Benjámin Judit (Budapest, 21. vk.); Tóth Károly (országos lista). Ezután Stadinger István üdvözölte az ülésen résztvevő Nyugat-európai Unió küldöttségét és Charles Goerenst, az Unió közgyűlésének elnökét, a küldöttség vezetőjét, majd berekesztette az Országgyűlés keddi ülését. Szerdán az egyesülési jogról, valamint a gyülekezési jogról szóló törvénytervezetek tárgyalásával folytatja munkáját a törvényhozó testület. Az Országgyűlés keddi munkanapján Stadinger István, Vida Miklós és Horváth Lajos felváltva elnökölt. Az ülésről tudósítottak: Baumann László, Bisztricsány Julianna, Frank Róbert, Garajszki István, Kárpáti János, Nagy Attila és Pichler Ferenc. A tudósításokat szerkesztették: Fehér Péter és Kárpáti Miklós. (MTI)
1989. január 10., kedd 18:41
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
|