|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az Országos Választási Iroda felhívása
"Az
Országgyűlés 1990. július 29-ére, vasárnapra népszavazást rendelt el
az alábbi kérdésben:
,,Kívánja-e Ön, hogy a köztársasági elnököt közvetlen módon
válasszák meg?,,
(Igenlő válasszal elutasítja, nemleges válasszal megerősíti..."
Amerika Hangja, Esti híradó:
Magyar sajtószabadság
"Csurka István
nyilatkozik a Népszabadságban, a sajtóprivatizációs bizottság elnöke
a 168 órában - abban a rádiós hetilapban, amelyről Csurka egyébként
kijelentette, hogy több interjút újságíróinak nem ad, mert
elfogultnak tartja. A televízió heti politikai összefoglalójában az
MDF-hez közel álló főszerkesztő hevesen kikel az újságírók
függetlensége és szabadsága ellen, mivel ez - ahogy ő mondja: "nem
létezik". "
|
|
|
|
|
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (1.rész)
|
1990. július 9., hétfő - Az Országgyűlés rendkívüli
ülésszaka - július 9-10-ei ülésnapja - hétfőn 300 képviselő
jelenlétében folytatódott. Szabad György megbízott házelnök
ismertette a tárgysorozatot, amely tovább bővült: az Országgyűlés
napirendre tűzte Kiss Róbert (SZDSZ) és Pap János (Fidesz) önálló
indítványát a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer végleges elhagyására
vonatkozó határozati javaslatát. A képviselők elvetették, hogy e
témakört sürgősséggel tárgyalja a Tisztelt Ház. Ugyanakor úgy
döntöttek, hogy sürgősségi indítványként kerüljön a plénum elé az
idei pénzügyi egyensúly javítására tett javaslatok között a családi
pótlékról szóló 1990. évi XXV. törvény módosításával foglalkozó
törvényjavaslat, amelyet a kormány nyújtott be. Ezután újabb
interpellációkat és kérdéseket vettek fel a napirendre.
A tárgysorozat szerint A törvényhozás folytatja a Magyar Köztársaság alkotmányának módosításáról szóló, valamint az önkormányzatokról szóló törvényjavaslat együttes, általános vitáját. Megtárgyalja az idei pénzügyi egyensúly javítását szolgáló törvény- és országgyűlési határozattervezeteket. Folytatódik az állam- és közbiztonságról szóló 1974. évi 17. törvényerejű rendelet módosításáról szóló törvényjavaslat vitája. Ugyancsak folytatja a törvényhozás az Állami Vagyonügynökségről és a hozzá tartozó vagyon kezeléséről és hasznosításáról szóló 1990. évi VII. törvény módosításáról szóló tervezet vitáját. A képviselők ezután megvitatják a nem pártként bejegyzett társadalmi szervezetek költségvetési támogatásának elosztásáról szóló országgyűlési határozati javaslatot, majd meghallgatják az elektronikus és a nyomtatott sajtó privatizációs eljárásait vizsgáló bizottság közbenső jelentését. Az ülés tárgysorozatát interpellációk és kérdések meghallgatása zárja. (A törvényhozás előtt szereplő tervezetek sokasága miatt az sem elképzelhetetlen, hogy ezek tárgyalása szerdára is áthúzódik.) A tárgysorozatot a Parlament jóváhagyta, így az alkotmány módosításáról és az önkormányzatokról szóló tervezetek - múlt hétfőn berekesztett - vitájának folytatásával megkezdődött az érdemi munka. (folyt. köv.)
1990. július 9., hétfő 15:26
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (2.rész)
|
A két és fél napos plénum napirendjének hét pontjából ezt az egyet tárgyalták a képviselők egész nap, ám ennek sem jutottak a végére, a soros elnök rekesztette be a polémiát az ülésnap végén. Sőt e tárgyban egy komplett önkormányzati ,,ellen-törvényjavaslatot,, készül az SZDSZ beterjeszteni, ily módon kifejezve elégedetlenségét az eredeti tervezettel szemben. A kompromisszumra kész kormánypárti képviselők közül többen ezzel összefüggésben - bár nem a plenáris ülésen - úgy fogalmaztak: nem az a fontos, ki terjeszteti be a törvényjavaslatot, hanem az, hogy valóban demokratikus módon, általános megelégedettségre szabályozza e kérdéskört. Ennek értelmében - bizottsági viták sorában - néhányan már most késznek mutatkoznak átgyúrni az eredeti előterjesztést, hangoztatva, hogy nyitottak minden konstruktív javaslat előtt.
Végül is az önkormányzati vita kormánypárti kontra ellenzéki szópárbajában rendkívül eltérő szemléletmódok húzódtak meg. Ahogy Roszik Gábor, a kormánykoalíció legerősebb pártjának képviselője a délutáni vitában szemléletesen megfogalmazta: a jelek szerint más szemmel olvasta az önkormányzati törvény tervezetét, mint ellenzéki képviselőtársai. Az eltérő pozíciókból fakadó megközelítésnek tudható be, hogy miközben a kormánykoalícióban helyet foglaló pártok törvényhozóinak egy része erős érzelmi töltésű felszólalásokban jobbára az önkormányzati törvény korszakos jelentőségét igyekeztek kidomborítani, addig az ellenzékhez tartozó képviselők, főként szakmai indíttatást követve, az önkormányzatok várható működési feltételeinek szempontjából a beépített garanciális elemeket kutatva vették bonckés alá a javaslatot.
Az általános vitán belül egy kisebb, de horderejét tekintve nem mellékes polémia robbant ki a vita vége felé elsősorban a frakcióvezetők részvételével az önkormányzati témakörben döntésre váró kérdések kétharmados, illetve egyszerű többségű elfogadását illetően. (folyt.köv.)
1990. július 9., hétfő 18:20
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (3.rész)
|
Gaál Antal (MDF) - védve a kormány álláspontját - hangsúlyozta: a rendszerváltás befejezéseként a törvénytervezet alkalmas arra, hogy a helyi önkormányzatok ténylegesen kezükbe vegyék az ott élők sorsának irányítását. S bár elismerte, hogy az önkormányzatokról szóló törvényjavaslatban vannak szakmai hiányosságok, elutasította azokat a súlyos ellenzéki vádakat, amelyek a törvény tervezetét teljességgel alkalmatlannak minősítik. Felszólította a bírálókat, hogy ne az egész tervezetet utasítsák el, hanem tegyenek konstruktív módosító javaslatokat, márcsak azért is, mert ennek hiányában a közvéleményt félrevezető megjegyzések, értékelések látnak napvilágot, s ez általános bizonytalanságot eredményez.
Kóródi Mária (SZDSZ) azt hangoztatta, hogy a törvénytervezetnek két vonulata van: részint a kormányzat törekvése a centrális irányításra, részint a koncepciótlanság. Hevesen bírálta a főispáni intézményt, mondván: az ,,sikeresen,, egyesíti a megyei tanácselnök, a vb-titkár és a párttitkár funkcióit. A központi érdekek érvényre jutását a kormány a felülről jövő szervezéssel igyekszik biztosítani, korlátokat állítva az önkormányzati érdekek érvényre jutásának. Nem világos, hogy miként történik az önkormányzatok finanszírozása, nem tisztázott az önkormányzati tulajdon fogalma, sőt erre még koncepcionális elképzelés sincs - mondta. Mivel a szabaddemokraták megértik, hogy az ország nehéz helyzetében a kormány nem tudott jó önkormányzati törvénytervezetet beterjeszteni, az SZDSZ egy teljesen új törvényjavaslatot készített - jelentette be. Gondoltak azonban arra is, hogy a Tisztelt Ház azt esetleg elutasítja, ezért a centrális irányítást kiszűrő módosító javaslatsorozatot is készített az SZDSZ.
Kovács Pál (MSZP) egyebek között - egy korábbi bírálatra utalva - kijelentette: az ellenzék vállalja a ,,közvélemény megzavarását,,. Ezután a törvénytervezet koncepcionális hibái és tisztázatlan részletkérdései között a legsúlyosabbnak a közösségi kapcsolatok hiányát, illetőleg az önkormányzatok területén lévő intézmények gazdasági működésének megalapozatlanságát említette.
Áder János (Fidesz) ugyancsak a törvénytervezetet támadva kijelentette: az az önkormányzatok felállításához alkalmas, működtetésükhöz azonban nem. Fontosnak tartotta kiemelni, hogy nem tisztázott az önkormányzatok és az államigazgatás kapcsolata, hiányzik feladataik elhatárolása, definiálatlan több fogalom, mint például az önkormányzati hatósági ügy, s egyenesen ,,jogi bravúr,,-nak nevezte a képviselő-testületek szavazásának módjáról szóló, tisztázatlan helyzetet eredményező paragrafusokat. (folyt.köv.)
1990. július 9., hétfő 18:22
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (4.rész)
|
Balogh Gábor (KDNP) véleménye szerint az államigazgatás ugyan uralja az önkormányzatokat, összességében azonban - a hiányosságokat módosító javaslatok beépítése esetén - a törvényjavaslat alkalmas arra, hogy betöltse szerepét.
Egyetlen kormány sem tud olyan javaslatot előterjeszteni, amely a parlamenti ellenzék körében tetszést aratna, ám nem közömbös, hogy a bírálat milyen hangvételű, illetőleg csupán öncélú vagy konstruktív javaslatokat is tartalmaz - mondta Józsa Fábián (MDF), visszautasítva a tervezetre zúdított sztalinista, kommunista, reformszocialista jelzőket. Ezután tételesen ismertette az önkormányzati törvénytervezet és a régi tanácstörvény preambulumát, mondván, a kettő elemző összevetéséből világosan kitűnik, szó sincs nyílt vagy burkolt állami központosítási kísérletről, mint az a korábbi törvényben fellelhető. A törvény tervezete egyedül a főispán számára állapít meg általános törvényességi jogosítványt, amely azonban az önkormányzati határozat, rendelet felfüggesztését nem foglalhatja magában. A nyugat-európai önkormányzati törvényekben az állami felügyelet sok esetben lényegesen szigorúbb - mondta a képviselő, és konkrét franciaországi, illetőleg nagy-britanniai példákat sorolt fel. Ezekben az országokban a vállalkozás szabadságának deklarálása mellett igen szigorú központi szabályok érvényesülnek a gazdálkodást érintő kérdésekben, ám ettől még az önkormányzatokat megválasztó állampolgárok élete független, önálló és szabad - emelte ki a képviselő.
Szabó Erika (SZDSZ) a törvényjavaslatot olyan kidolgozatlan, rövid időre szóló keretjogszabálynak minősítette, amelyben túl sok az ismeretlen tényező. Felvetette, hogy erre a törvényre most egyáltalán nincs szükség, elegendő lett volna egy új, a helyi önkormányzati képviselők megválasztásával foglalkozó törvény megalkotása. (folyt.köv.)
1990. július 9., hétfő 18:25
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (5.rész)
|
Bossányi Katalin (MSZP) szerint a jelenlegi tervezet ahelyett, hogy a civil társadalom önszerveződésének lehető legkedvezőbb feltételeit biztosítaná, inkább a kormányzati hatalom ,,meghosszabbítását szolgálja,,. A képviselőnő erre példaként említette, hogy a főispánt a tervezet szerint a miniszterelnök nevezné ki, ami egyenes kormányzati fűggőséget biztosít.
Ezzel a megközelítéssel szemben Böröcz István (FKgP) úgy vélekedett, hogy a főispán - illetve kormánymegbízott - tevékenysége nem jelenti az autonóm önigazgatás kormányzati presszióját, hiszen felhatalmazása, csak az önkormányzatok működésének ellenőrzésére és nem felügyeletére szól. Böröcz képviselő vitába szállt azokkal az ellenzéki törvényhozókkal is, akik szerint a tervezetben szereplő olyan történelmi elnevezések mint például vármegye, főispán, egy levitézlett politikai rendszer anakronisztikus közigazgatási struktúrájának felélesztését idézik fel. A történelmi kisgazdapárthoz tartozó képviselő ellenvetette, hogy számos nemzetközi példa lelhető fel az ehhez hasonló tradicionális megnevezésekre - mint például a lengyel vajda, a francia prefektus. A lényeg amúgy is a jogintézmény tartalmában van.
A tervezet vitáját kétségkívül színesítő nyelvtörténeti szópárbajon túl súlyosabb véleménykülönbséget tükrözött Bilecz Endre szabaddemokrata és Békesi László szocialista párti képviselő felszólalása.
Bilecz Endre arra figyelmeztetett: fennáll a veszélye annak, hogy a törvénytervezet a magyar közigazgatási hagyományoknak éppen a retrográd, centralizáló elemeit erősíti meg, a szabaddemokraták által szorgalmazott ,,szabad társulások rendszerével,, szemben. Békesi elismerte ugyan, hogy a helyi önkormányzatokról szóló törvény megalkotása a magyar demokrácia nagyjelentőségű vállalkozása, ám szkeptikusan nyilatkozott a Ház asztalára került, kiérleletlen tervezet várható működőképességéről. Álláspontja szerint az önkormányzatok életképessége nem garantálható a felállításukról intézkedő törvényhez kapcsolódó egyéb jogszabályok megalkotása nélkül. Ide sorolta a helyi adókról, az államháztartásról, a társadalombiztosításról, illetve a privatizációról szóló törvények kidolgozását. E jogszabályok ismerete nélkül a helyi önkormányzatok olyan helyzetbe kerülnek, mint a hegymászó, akinek ,,félcipőben, egy szál sétapálcával kell megmásznia a Himaláját,,. Konklúzióként Békesi azt ajánlotta, a törvényhozás a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt azon jogszabályok kimunkálására koncentrálja figyelmét, amelyek a helyhatósági választások lebonyolítását szolgálják, s az önkormányzatokról intézkedő törvényre, illetve a kapcsolódó jogszabályokra később térjenek vissza. (folyt.köv.)
1990. július 9., hétfő 18:30
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (6.rész)
|
Szabó Iván (MDF) azzal utasította vissza az önkormányzati törvénytervezetet ért vádakat, hogy az előterjesztés európai színvonalú, s megfelel az Európa Tanács önkormányzati kartájában lefektetett alapelveknek. Szerinte megalapozatlanok azok a támadások, amelyek a centralizmus elemeinek fennmaradását ostorozzák a tervezetben. A törvényjavaslat éppen hogy liberális - vélekedett a képviselő -, s inkább túlzottan szétveri a centrális közigazgatást. A továbbiakban bírálta a Fidesz képviselőinek - szerinte túlságosan jogi argumentációra építő - felszólalásait. Úgy vélekedett, hogy ,,az önkormányzati törvény igazi ereje azon alapulhat, ha a magyar nép elismeri és magáénak vallja, mert egybevág erkölcsi és világnézeti értékrendjével,,. Hozzáfűzte: az országnak a sok doctor jurison kívül szüksége lenne 10 millió magyar homo moralisra. Az MDF-es képviselő hozzászólására Orbán Viktor egy ,,kétpercesben,, reflektált. A Fidesz-frakcióvezetője óva intett az olyan jogfelfogás népszerűsítésétől, amely törvényjavaslatok elfogadásában jogidegen elemekre - például az erkölcsiségre - apellál. Elmondta, hogy nem szerencsés lépten-nyomon kifogásolni, ha az ellenzék bírálja a kormányzó többség előterjesztéseit. A reneszánsz óta természetes állapot a mindenkori hatalommal szembeni bizalmatlanság - mondta -, s ebből fakadóan a hatalmon nem lévőknek az az igénye, hogy törvényi garanciákkal rendelkezzenek.
A továbbiakban a megszokott szereposztás szerint folytatódott a kormányzó pártok és az ellenzék képviselőinek polémiája a törvénytervezetről. A kormányzó párti képviselők általában igyekeztek az előterjesztést védelmükbe venni, s annak előremutató elemeit méltatni, míg az ellenzékiek a hiányosságokra hívták fel a figyelmet. Ugyanakkor kompromisszumos megoldásra szorgalmazó elemek is fel-felbukkantak, legalábbis erre lehet következtetni egy-két MDF-es képviselő megjegyzéséből, akik szerint a módosításokkal a törvényjavaslaton előnyére lehet változtatni. Tarnóczky Attila (MDF) például úgy fogalmazott, hogy a Tisztelt Ház elemi érdeke a módosító javaslatok elfogulatlan mérlegelése, azaz figyelmen kívül kell hagyni, mely párt képviselője nyújtotta be azokat.
Tóth Tihamér (MDF) a törvényjavaslat legfigyelemreméltóbb elemének minősítette, hogy elismeri minden település jogát az önállóságra, s alanyi jogon biztosítja az önkormányzatot. Megvalósíthatatlannak tartja, hogy az Országgyűlés csupán az önkormányzati választásról szóló javaslatot tartsa egyedül napirenden. (folyt.köv.)
1990. július 9., hétfő 18:51
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (7.rész)
|
Varsányi András (MDF) a főváros kétszintű önkormányzati rendszerének koncepciójáról szólva hangsúlyozta, hogy a kerületek önállóságának garanciája lesz, ha rendelkeznek a városi önkormányzatokat megillető jogokkal. Ugyancsak fontos - mutatott rá -, hogy az egyes kerületek részönkormányzatokat is létrehozhatnak, hiszen ezzel a helyi ügyek intézése közelebb kerülhet a lakossághoz. Tarnóczky Attila (MDF) az önkormányzati törvény elfogadása melletti érvként említette meg, hogy a jól működő Parlamentet az erős önkormányzatok teremthetik meg. Kiemelte a törvénytervezetnek a központi állami szervek önkormányzatokkal kapcsolatos feladat- és hatáskörét rögzítő fejezetét, amely - mint mondta - garanciális alap arra, hogy a lehető legkevesebb helyi döntés függjön külső elemektől. Takács Péter (MDF) pedig arra hívta fel mind a tervezetet beterjesztő kormány, mind a képviselők figyelmét, hogy a törvény elfogadásában a jogelméleten és a társadalom bölcseletein kívül legyenek tekintettel az ország településhálózati, valamint gazdasági sajátosságaira. Gáspár Miklós (KDNP) szerint a törvényjavaslat nemes folytatása a magyar önkormányzati hagyományoknak. Az önkormányzatokra vonatkozó választási elv, gazdasági önállóság, továbbá az őket megillető széles körű jogszabály-alkotási jog e tradició felélesztését jelenti. A kereszténydemokrata képviselő visszautasította az ellenzék paternalista elemeket hangoztató vádjait, mondván, hogy a törvény, akkor lenne paternalista, ha uralkodó hozná, s nem egy szabadon megválasztott Parlament döntene arról. Ugyancsak a történelmi tradiciók fenntartására hivatkozva tartotta helyesnek a megyei önkormányzatok rendszerét. Másrészt azzal érvelt a megyei önkormányzatok szükségessége mellett, hogy nincs a világon olyan ország, ahol ne lenne köztes önkormányzati szint.
Horváth Aladár (SZDSZ) visszautasította azokat a megállapításokat, miszerint a szabaddemokraták nem tanúsítanak konstruktívitást az önkormányzati törvényjavaslat megítélésében. Inkább elismerést érdemel az, hogy az SZDSZ a kormány által hónapokig tárgyalt törvényjavaslat mellé 3 héten belül egy alternatív javaslatot dolgozott ki - mondta. A képviselő szerint a törvényben mindenképpen érzékeltetni kell majd a határozott különbséget az önkormányzati és a helyi államigazgatási feladatok között, s ugyanígy fel kell oldani a bizonytalanságot a szervezeti és a személyi funkciók elhatárolásánál. Különösképpen kifogásolta, hogy a törvényjavaslat gyengíti az önkormányzatok legfontosabb szakmai tisztségviselője, a jegyző pozicióját. (folyt.köv)
1990. július 9., hétfő 19:18
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (8.rész)
|
A főispáni hivatallal kapcsolatban pedig azon kételyének adott hangot, hogy ezzel a kormányzat hatalmi koncentrátumát telepítik az önkormányzatokhoz. Kis Zoltán (SZDSZ) hangsúlyozta, hogy elsősorban választókerülete, a Jászság nevében fűz észrevételeket a törvényjavaslathoz. Emlékeztetett arra, hogy a magyar önkormányzati hagyományokban visszakereshető: a vármegye-rendszerrel egyidejüleg, a szabad kerületi rendszer is létezett, ám ez az egység nem tudta fenntartani függetlenségét. A képviselő kifogásolta, hogy a megyei jogú város státusát lélekszámhoz kössék, szerinte ezt inkább a vonzáskörzet figyelembe vételével kellene meghatározni.
Vastagh Pál (MSZP) arra hívta fel a figyelmet, hogy a törvényben nem szabad lemondani az önkormányzatok és a helyi közigazgatás viszonyának meghatározásáról. Aggályosnak nevezte, hogy a polgármester személyén keresztül a törvényjavaslat egyesíti az önkormányzati képviseletet és igazgatást. Úgy vélekedett, hogy e két önkormányzati testületet világosan szét kell választani, ezért célszerű ha a végrehajtó, igazgatási apparátus vezetése a jegyzőre testálódik, míg a polgármester feladatkörének meghatározásában csak érintőlegesen szerepeljenek közigazgatási követelmények. Szabó György (MSZP) szerint a törvényjavaslatban meg kell fogalmazni azokat a garanciákat, amelyek a hátrányos helyzetben lévő települések támogatását szavatolják.
Az általános vita során kisebb polémia robbant ki az önkormányzati témakörben döntésre váró kérdések kétharmados, illetve egyszerű többségű elfogadásáról. Orbán Viktor (Fidesz) az alkotmány módosítására vonatkozó törvényjavaslat kapcsán feltette a kérdést: miként értelmezzék azt a helyesbítést, amely a helyi önkormányzatokra vonatkozó törvények elfogadásával kapcsolatos paragrafusra vonatkozik. Nevezetesen, hogy az önkormányzati törvényt egyszerű, vagy minősített többséggel kell-e a Parlamentnek elfogadnia.
Salamon László (MDF) a Fidesz frakcióvezetőjének válaszolva először arra utalt, hogy Európában nincs olyan ország, amely kétharmados többséghez kötné az önkormányzati törvény elfogadását. Majd emlékeztetett az SZDSZ és az MDF megállapodására mondván, hogy ez tisztázza: az önkormányzatokra vonatkoztatva mely szabályok kerüljenek az alkotmányba. Ezután számos olyan eljárási szabályozást idézett az önkormányzati törvényjavaslatból, amelyek elfogadásához szükségtelen a mínősített többség. (folyt.köv.)
1990. július 9., hétfő 19:44
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Folytatta munkáját az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (9.rész)
|
A Fidesz frakcióvezetője elfogadta a Salamon László érvelését, hogy a példaként említett eljárási szabályokat nem szükséges kétharmados többséggel elfogadni, ugyanakkor továbbra is kérte: tisztázzák, melyek az önkormányzatok szervezetét és működését alapvetően meghatározó kérdések, amiket célszerű minősített többségű elfogadáshoz kötni. Ez azért is lényeges - mutatott rá Orbán Viktor -, mert a Fidesz számára nem lenne elfogadható, hogy lemondjon az alkotmányban garantált jogáról.
Kónya Imre egyetértett Orbán Viktorral abban, hogy mérlegelés tárgya, mely törvények alapvetőek az önkormányzatok szervezetével és működésével kapcsolatban. Az MDF frakcióvezetője szerint erre a törvényjavaslatok vitájában mindenképpen konszenzusos megoldást kell találni.
Tölgyessy Péter (SZDSZ) úgy vélekedett, hogy az önkormányzati törvénytervezet valóban kerettörvény, amelyben vannak olyan paragrafusok, melyeket fölösleges lenne kétharmados elfogadáshoz kötni, ugyanakkkor túlnyomó többségében olyan passzusokat tartalmaz, amelyek minősített többségű elfogadást igényelnek.
Torgyán József, a Független Kisgazdapárt frakcióvezetője pedig amellett kardoskodott, hogy a kérdés megítélésében az MDF és az SZDSZ által kötött politikai megállapodást kell irányadónak tekinteni.
A Magyar Köztársaság alkotmányának módosításáról, valamint az önkormányzatokról szóló törvényjavaslat általános vitájának újabb ,,menetét,, az elnöklő Szűrös Mátyás azzal rekesztette be, hogy a vitát a jövő hétfői ülésnapon folytatják.
Az Országgyűlés alelnöke ezt követően ismertette a Házbizottság legutóbbi ülésének intézkedéseit és ajánlásait. Ennek értelmében a rendkívüli ülésszak idején minden képviselőcsoport hetente legfeljebb összességében 3 interpellációt és kérdést nyújthat be. Az interpellációk ismertetésére 5, a kérdésekére 3 perc áll a képviselők rendelkezésére. A Házbizottság tagjai egyetértettek abban is, hogy napirend előtti rendkívüli ügyekben csak a képviselőcsoport nevében kapjanak szót a törvényhozók, továbbá, hogy a rendkívüli ülésszakon keddtől 10 órakor kezdődjenek az ülések. Ezután a képviselők - tekintettel a tárgysorozatban szereplő napirendi pontok sokaságára - elfogadták a Házbizottság ajánlását, miszerint a rendkívüli ülésszak idején szerdán délutánonként is iktassanak be plenáris tanácskozást a Parlament munkájába.
Az Országgyűlés kedden az 1990. évi pénzügyi egyensúly javítására szolgáló törvényjavaslatok megtárgyalásával folytatja munkáját. (MTI)
1990. július 9., hétfő 20:09
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|