|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az FKgP Pest Megyei Intéző Bizottságának állásfoglalása
"... megérti a
kormány kényszerhelyzetben hozott intézkedéseit, de
elfogadhatatlannak tartja, hogy az áremelkedések terheit csak a
kisemberek, a munkások, a parasztok viseljék."
SZER, Világhíradó:
A hazai ingyenkonyháról
"Tisztázni kellene, hogy kik járulhatnak a közös lábashoz, miféle
igazolványt vigyenek magukkal, mert az éhezésnek nincs kora, neme.
Nincs szándékunkban ünneprontónak lenni, mégkevésbé akarunk a kákán
is csomót keresni - de vajon hol tölthetik meg legalább naponta
egyszer meleg étellel a gyomrukat a munkát hiába kereső fiatalok
tízezrei, azok akik most kerültek ki az iskolák padjaiból,
érettségivel, vagy szakmunkás bizonyítvánnyal a zsebükben?"
|
|
|
|
|
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (1. rész)
|
1990. augusztus 12. vasárnap (MTI) - Azok, akik vasárnap nem indultak elég korán, a délelőtti órákban bizony már jókora forgalmi dugókba kerültek a Hungaroringre vezető M3-as autósztráda egyes szakaszain, vagyis a korábbi évekhez hasonlóan ezuttal sem volt könnyü kijutni a Magyar Nagydij Forma-1-es autós gyorsasági világbajnoki futamra, amelyet 1986-tól immár ötödször reendeznek meg. Mindkét irányból, Budapest és Miskolc felől ezrével érkeztek a jármüvek, s nem sokkal később a technikai sportok kedvelői elözönlötték a pálya nézőtéri részeit. Kora délelőtt, amikor a Forma-1-esek még csak a bemelegitő edzést tartották, már többtizezren foglaltak helyet a lelátókon, a domboldalakon. Igaz, az időjárás is kedvezett a kiránduláshoz, sütött a Nap, az égbolt kékjét csak itt-ott törte meg egy-egy kisebb felhő.
A Hungaroring tarkállott a szinek sokaságától, nemzeti- és csapatlobogókat vontak fel, sőt, a szurkolók is elhozták kedvenceik nemzeti zászlaját, s arra gyakran különféle köszöntőket irtak: Üdvözlünk Berger; Szervusz Gerhard; Professzor Prost; Gyerünk, Nannini ; Sennából nem kérünk; Nigel ne vonulj vissza - és igy tovább. Rengetegen érkeztek Itáliából, hogy a tucatnál több olasz pilótáért szoritsanak. A legnépesebb szurkolótábora mégis az osztrák Bergernek, a McLaren ,,szomszéd,, kiválóságának van.
A bemelegitő gyakorláson egyébként nem sok emlitésre méltó esemény történt. Előbb a francia Eric Bernard, majd honfitársa, Jean Alesi csuszott ki a ,,nyomvonalról,,. A nagy igéretnek tartott Alesi a tartalékautóval folytatta, de azzal is pályát tévesztett, igy nem tudta teljes egészében kihasználni a 30 perces edzésidőt.
A leggyorsabb kört a francia Alain Prost robogta, de 1:21.332 perces ideje alaposan elmaradt a szombaton tovább javitott magyarországi körrekordtól, a belga Thierry Boutsen 1:17.919-es eredményétől. (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 11:41
|
Vissza »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (2. rész)
|
Bemelegitő edzés:
1. Alain Prost (francia, Ferrari) 1:21.332 p 2. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:22.496 3. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:22.618 4. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:22.659 5. Thierry Boutsen (belga, Williams) 1:22.698 6. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:22.824 7. Mauricio Gugelmin (brazil, Leyton House Racing) 1:22.898 8. Alessandro Nannini (olasz, Benetton) 1:22.927 9. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 1:23.348 10. Martin Donnelly (brit, Lotus) 1:23.511 11. Derek Warwick (brit, Lotus) 1:23.728 12. Philippe Alliot (francia, Ligier) 1:24.105 13. Ivan Capelli (olasz, Leyton House Racing) 1:24.316 14. Aguri Suzuki (japán, Espo Larrousse) 1:24.320 15. Emanuele Pirro (olasz, Scuderia Italia) 1:24.377 16. Jean Alesi (francia, Tyrrell) 1:24.519 17. Michele Alboreto (olasz, Arrows) 1:24.698 18. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia) 1:24.907 19. Alex Caffi (olasz, Arrows) 1:24.952 20. Stefano Modena (olasz, Motor Racing Developement) 1:25.136 21. Eric Bernard (francia, Espo Larrousse) 1:25.178 22. Nicola Larini (olasz, Ligier) 1:25.249 23. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell) 1:26.021 24. Pierluigi Martini (olasz, Minardi) 1:27.096 25. Gabriele Tarquini (olasz, AGS) 1:27.218 26. Paolo Barilla (olasz, Minardi) 1:27.345 (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 11:47
|
Vissza »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (3. rész)
|
Még a délelőtt folyamán sor került az első ugynevezett betétversenyre, amelyen magyar, osztrák, nyugatnémet és csehszlovák turakocsisok mérték össze tudásukat. Bár négy körön át Cserkuti József vezetett, a győzelmet az osztrák Wolfgang Treml szerezte meg, aki nemcsak a végén, hanem a legelején is gyorsabban hajtott magyar vetélytársánál. Az első hat helyezett közé három osztrák, és három hazai pilóta verekedte be magát.
A nemzetközi meghivásos turakocsi-futamon (10 kör, 39.680 km): -------------------------------------------------------------- 1. Wolfgang Treml (osztrák, Ford Sierra Cosworth) 19:39.957 p 2. Cserkuti József (magyar, BMW M3) 19:40.640 3. Karl Oppitzhauser (osztrák, BMW M3) 20:08.749 4. Kövesdán András (magyar, BMW 325 1) 20:12.622 5. Manfred Jurasz (osztrák, BMW M3) 20:41.731 6. Móczár Péter (magyar, Ford Sierra Cosworth) 21:27.452
Miközben ujabb és ujabb ezrek érkeztek a Hungaroringre, lezajlott a második betétverseny, amelyen veterán turakocsik álltak rajthoz. A nyugatnémet, osztrák és svájci pilóták vetélkedéséből a nyugatnémet Helmut Dango került ki győztesen, ő egy 1963-as évjáratu Lotus Elant vezetett.
Veterán turakocsifutam (15 kör, 59.52 km): ------------------------------------------ 1. Helmut Dango (nyugatnémet, Lotus Elan) 32:04.159 p 2. Thomas Lippe (nyugatnémet, Lotus Elan) 32:57.183 3. Peter Maurer (nyugatnémet, BMW 2000 TI) 33:15.804 x x x (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 13:02
|
Vissza »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (4. rész)
|
A világbajnoki futam rajtja előtt mondták:
Alain Prost (a ,,Professzor,,), aki eddig 43 vb-futamon diadalmaskodott:
- A kocsim végre kitünő. Ha az első sorból indulhatnék, akkor biztosan megnyerném a versenyt. Ugy érzem, a kanyarbemenetekben mindenkinél gyorsabb vagyok, de sajnos ezt neemigen tudom kihasználni, mert ezen a pályán nincs sok előzésre alkalmas pont. (Prost, aki eddig nem nyert Magyarországon, csak a 4. sorból vághat a távnak, mert a 8. legjobb eredményt érte el az időmérő edzéseken.)
James Hunt, a britek világbajnok Forma-1-es pilótája, aki 1979-ben, három évvel legnagyobb sikere után mondott bucsut az F-1 világának:
- Ha a mostani sztárok visszavonulnak, akkor szerintem az olasz Stefano Modena lesz az egyik sikerember. Nagyon ügyes, gyors versenyzőnek tartom a francia Jean Alesit is, de ugy vélem, hogy nála nagyobb jövő előtt áll nemcsak Modena, hanem a brit Martin Donnelly is. (Hunt augusztusban mindig rendszeresen visszatérő vendége Magyarországnak, Mogyoródnak - évről évre a BBC angol televiziós társaság szakkommentátoraként van jelen a futamon.)
Nigel Mansell, a Ferrari brit pilótája, aki a közelmultban jelentette be visszavonulási szándékát:
- Sokan agitálnak, hogy változtassam meg elhatározásomat, még maga Bernie Ecclestone (a Forma-1-es Konstruktőrök és Gyártók Szövetsége, a FOCA elnöke - a szerk.) is felkeresett ez ügyben. Az biztos, hogy a jövő évet kihagyom, szeretnék többet együtt lenni a családommal, jó nagyokat golfozni, s az üzleti élet területén is vannak terveim. Bizonyára sokan tudják azt is, hogy a fiatal szigetországi pilótáknak kivánok versenyzési lehetőséget biztositani a Mansell-Madgwick Forma-3000-es csapatban. S hogy mi lesz a pihenőév után? Az majd 1992-ben kiderül... (Sokak szerint még mindig nem kell véglegesnek tekinteni Mansell döntését, ugyanis több csapatfőnök 1991-re is szenzációs szerződési ajánlatokkal bombázza.)
Thierry Boutsen, a belgák ,,edzéskirálya,,, aki a Hungaroringen az első rajtkockát érdemelte ki:
- A délelőtti bemelegitő edzésen kiderült, hogy tele tankkal másként ,,viselkedik,, az autó, mint néhány liter üzemanyaggal. Nincs minden rendben a kanyarvétellel, s a sebességváltót sem sikerült tökéletesen megjavitani, a hármas fokozatba még mindig nehezen tudok kapcsolni. (Boutsen a szombaton elért 1:17.919 perces idővel 183.329 km/órás átlagsebességgel tartja a magyarországi körrekordot, a korábbi évek tapasztalata alapján ezt a csucsot a versenyen nem fenyegeti veszély.) (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 13:52
|
Vissza »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (5. rész)
|
A látványos rajtceremónia után megkezdődött a felvezető 4 kilométer, majd a 77 körös világbajnoki futam, ami az idei versenyek sorában a tizedik. A start Boutsennek sikerült a legjobban, de Berger beékelődött az első sorból indult két Williams-pilóta közé. Utánuk Patrese, Mansell, Alesi és Senna következett. A világbajnoki cimvédő, a Sennához hasonlóan idén négy futamon nyertes Prostnak be kellett érnie a 10. hellyel. Azt igazolva, hogy a Hungaroringen nagyon nehéz előzni, az élcsoportban sokáig nem változott a helyzet, a sorrend először a 21. körben módosult, amikor Senna elhuzott Alesi mellett. A következő körben a McLaren brazil pilótája kiállt kerékcserére, s mivel a müvelet viszonylag hosszasan, 10 másodpercnél tovább tartott, visszaesett a 11. helyre. Alesi visszafoglalta helyét, mig Nannini előrejött hatodiknak. Közben Prost is megkezdte a felzárkózást, a 34. körben hetedikként haladt át a célvonalon, a fáradni látszó Alesi pedig nyolcadikként. A 37. körben Alesi és Martini összeakadt, mindketten a verseny feladására kényszerültek. Ugyanebben a körben Prost megpördült, kicsuszott a pályáról, s az esélyesek közül elsőként bucsuzott.
Valamivel a verseny féltávja után, a 40. kör elérését követően az első négy helyen nem volt semmiféle változás a rajt utáni sorrendhez képest. Továbbra is Boutsen vezetett, Berger, Patrese és Mansell előtt. (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 15:14
|
Vissza »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (6. rész)
|
A kiesések is hozzájárultak ahhoz, hogy Senna, aki 1988-ban megnyerte a Magyar Nagydíjat, fokozatosan tört előre, s amikor csapattársa, Berger a második helyről a 48. körben kiállt kerékcserére, magához ragadta az 5. helyet. Az osztrákok kedvencének döntése azzal járt, hogy a dobogós poziciókon is módosult a sorrend: Boutsen mögé feljött Patrese és Mansell. Aztán az 53. kör nem igazán sikerült a brit versenyzőnek, Nannini és Senna mögé visszaesett az 5. helyre. Ujabb változást hozott az 56. kör, ekkor Patrese szintén a 2. helyről állt ki kerékcserére, Nannini a 2., Senna pedig a 3. helyet foglalta el. Hiába dolgoztak gyorsan a szerelők, Patresének a 8. helyről kellett megkezdenie a visszazárkózást.
Emlitést érdemel, hogy tavaly az ,,edzéskirály,, Patrese 55 körön keresztül vezetett, de aztán a verseny feladására kényszerült Vajon csapattársának, Boutsennek sikerül-e a bravur, s rajt-cél győzelemmel teszi fel a koronát nagyszerü szereplésére? - kérdezgették mind többen a nézőtéren és a sajtószobában. Közben a 64. körben Senna hátulról ,,elkapta,, Nanninit, akinek Benettonja ettől az ütközéstől a levegőbe emelkedett, majd az aszfalton tul a bukótérben landolt. Az olasznak csak arra volt ereje, hogy a box-utcáig becsorogjon, de nem tudta folytatni a száguldást.
Ezzel kezdetét vette egy nagy párharc Boutsen és Senna között, a brazil egész szorosan ott lihegett az éllovas belga pilóta nyakában. De nagy harc indult a harmadik helyért is, amelynek a hajrában két kiválóság is áldozatául esett: a 72. körben az egyik kanyarnál Mansell és Berger akaszkodott össze. Mansell a sóderágyban kötött ki, de nem járt jobban Berger sem, neki is ki kellett állnia, kocsija annyira megsérült. Senna rendkivül elszántan üldözte Boutsent, de az éllovas szivósan visszavert minden támadási kisérletet, s végül rajt-cél győzelmet aratott.
A 33 éves Boutsennek ez volt pályafutása harmadik elsősége, korábban 1989-ben sikerült két győzelmet kivivnia, a Kanadai és az Ausztrál Nagydijat nyerte meg. Dicséret illeti Sennát is, aki folytatva szenzációs magyarországi szereplését, az 1988-as első helye mellett immár negyedszer lett második. A másik brazil sztár, Piquet is remekelt, két mogyoródi győzelme után 1988-ban 8., tavaly a 6. helyen végzett, mig most ismét dobogós lett. (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 16:11
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (7. rész)
|
5. Magyar Nagydij, 77 kör, 305.536 km, végeredmény: --------------------------------------------------- 1. Thierry Boutsen (belga, Williams) 1:49.30.597 - 167.402 km/ó átlagsebesség 2. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:49:30.885 3. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 1:49:58.490 4. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:50:02.430 5. Derek Warwick (brit, Lotus) 1:50:44.841 6. Eric Bernard (francia, Espo Larrousse) 1:50:54.905 7. Martin Donnelly (brit, Lotus) 1:49:56.675 8. Mauricio Gugelmin (brazil, Leyton House Racing) 1:50:13.198 9. Alex Caffi (olasz, Arrows) 1:50:25.889 10. Emanuele Pirro (olasz, Scuderia Italia) 1:50:39.407 11. Nicola Larini (olasz, Ligier) 1:50:49.488 12. Michele Alboreto (olasz, Arrows) 1:49:33.039 13. Gabriele Tarquini (olasz, AGS) 1:49:34.520 14. Philippe Alliot (francia, Ligier) 1:49:48.938 15. Paolo Barilla (olasz, Minardi) 1:50:05.163 16. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:42:50.076 17. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:40:57.821
Nem értek el értékelhető teljesitményt:
18. Alessandro Nannini (olasz, Benetton) 1:31:43.271 19. Ivan Capelli (olasz, Leyton House Racing) 1:20:51.024 20. Aguri Suzuki (japán, Espo Larrousse) 54:28.591 21. Alain Prost (francia, Ferrari) 51:37.892 22. Jean Alesi (francia, Tyrrell) 51:41.529 23. Stefano Modena (olasz, Motor Racing Developement) 51:30.964 24. Pierluigi Martini (olasz, Minardi) 51:40.135 25. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia) 32:00.917 26. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell) 13:29.789 (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 16:31
|
Vissza »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (8. rész)
|
A vb-pontverseny állása a 10. futam után:
pilóták: 1. Ayrton Senna 54 pont 2. Alain Prost 44 3. Gerhard Berger 29 4. Thierry Boutsen 27 5. Nelson Piquet 22 6. Riccardo Patrese 15 7. Alessandro Nannini, Jean Alesi és Nigel Mansell 13-13 10. Ivan Capelli 6 11. Eric Bernard 5 12. Derek Warwick 3 13. Stefano Modena és Alex Caffi 2-2 15. Satoru Nakajima és Aguri Suzuki 1-1
márkák: 1. McLaren 83 pont 2. Ferrari 57 3. Williams 42 4. Benetton 35 5. Tyrrell 14 5. Leyton House és Espo Larrousse 6-6 7. Lotus 3 8. Arrows és Motor Racing Developement 2-2 (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 16:35
|
Vissza »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydíjért (9. rész)
|
Vélemények:
Thierry Boutsen, a győztes:
- Bizonyos mértékig tudatos kockázatot vállaltam azzal, hogy elhatároztam: ha lehet, azonos gumival hajtom végig a távot. Jól kezdtem, s általában 5-7 másodperc előnnyel vezettem. A verseny utolsó szakaszában éreztem, egyre jobban csúszkál a kocsim. Fohászkodtam magamban, csak ne kelljen kiállnom cserére. Hogy a hátam mögött mi történt, ezt nem nagyon észleltem, de Senna keményen üldözött, ezt jól láttam. Úgy gondolom, ha még egy kört kell futnom, akkor a brazil megelőz. Ezzel együtt is, nyertem, s bebizonyosodott, hogy az ,,egygumis,, elgondolás helyes elképzelésem volt.
Ayrton Senna, a második helyezett:
- A gyors gumicsere után a 10. helyről kellett felvennem a harcot. Éreztem, a kocsim igen jól állja a próbát, ezért egyre jobban felbátorodtam. Hogy az olasz Nanninivel való koccanásomat mi váltotta ki? Nem tudom, én nagyon vigyáztam rá is, magamra is. Mielőtt megtörtént a koccanás, akkor készakarva a füves rész felé helyezkedtem, így kívántam elkerülni a nagyobb bajt. Sajnálom Nanninit. Prost kiesését jelezték kivülről. Gondoltam magamban, itt az esély arra, hogy jelentős előnyre tegyek szert vele szemben a pontversenyben. Összességében: félelmetes viadal volt ez a mai, a kocsik ide-oda cikáztak. Nagy öröm a második helyezés.
Nelson Piquet, a harmadik helyezett:
- Ha Sennának félelmetes, nekem egész egyszerűen unalmas versenyt hozott a Magyar Nagydíj. Csaknem mindvégig elektromos gondjaim adódtak. Nem is tudom, miként és mitől ,,önállósította,, magát ennyire a kocsim...? Hol jól tudtam adni a gázt, hol nem. Végül is a harmadik hely jó, bár tény, számos rivális szép sorjában ,,hullott el,, előttem. (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 16:45
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydíjért (10. sport)
|
Zsembery Jenő versenyigazgató arról tájékoztatta az MTI munkatársát, hogy az ütközésnél Mansell keze megsérült, de a brit versenyző nem igényelt orvosi beavatkozást, bár az is elképzelhető, hogy csontrepedése van. A versenyigazgató azt is elmondta, hogy a nemzetközi zsűri videón többször visszajátszotta a Senna - Nannini karambolt, ám megállapították, hogy az esetnél az olasz pilóta hibázott, nem tartotta az ívet, így a brazil versenyzőnek nem kell tartania semmiféle szankciótól. Ugyanis felvetődött, hogy a világbajnoki pontversenyben vezető Sennát szabálytalan előzés miatt kizárják.
x x x
Szamos Miklós a versenyigazgató-helyettes úgy vélekedett, hogy a vasárnapi küzdelmeket mintegy 130-140 ezer néző tekintette meg a Hungaroringen.
x x x
A Forma-1-es világbajnokság következő futamát augusztus 26-án a belgiumi Spa-Francorchampsban rendezik meg. (folyt.köv.)
1990. augusztus 12., vasárnap 17:07
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Ötödször a Magyar Nagydijért (11. rész)
|
A világbajnoki futamot megtekintette Siklós Csaba közlekedési és hirközlési miniszter, Gallov Rezső helyettes államtitkár, az Országos Testnevelési és Sporthivatal elnöke, valamint Schmitt Pál, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke is.
x x x
A modern sportautók versenye zárta a nap küzdelemsorozatát. Az erőpróbán, amelyen osztrák és nyugatnémet pilóták vettek részt, az osztrák Sepp Manhalter volt a leggyorsabb.
Modern sportautók versenye (15 kör, 59.52 km): ---------------------------------------------- 1. Sepp Manhalter (osztrák, BMW M1) 32:11.467 p 2. Otto Jacobs (osztrák, Porsche 911) 32:54.439 3. Dave Welz (nyugatnémet, Porsche 911) 33:16.854 +++
1990. augusztus 12., vasárnap 17:46
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|