Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › július 02.
1989  1990
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Oroszlányi bányászok kiáltványa

"Türelmünknek vége. A vállalat vezetése nem akar változást. Továbbra is éhbérért akar sanyargatni bennünket. Most megmutatták igazi arcukat. Ők, akik a munkásság nevében sanyargatták a dolgozó tömegeket, most sem hajlandók változtatni helyzetünkön. A problémák elkendőzése megkezdődött."
BBC, Panoráma:

SZKP-kongresszus:

Gorbacsov válaszút előtt

"A kommunista párt jövőjét eldöntő, rendkívül fontos mai kongresszus mindjárt az elején az éles vita hangján kezdődött. Egy szibériai küldött az egész politikai bizottság lemondását követelte - tekintettel az ötéves peresztrojka kudarcára. De amikor Mihail Gorbacsov párttitkár szólásra emelkedett hogy elmondja beszámolóját, azonnal visszavágott, és védelmezte politikáját. "

Ki vigyáz az állam pénzére Franciaországban (1. rész)

Párizs, 1990. július 2. hétfő (MTI-Panoráma) - A Bastille Operának természetesen szüksége van programigazgatóra, s ez jól fizetett állás: évente 630 ezer frankkal jutalmazzák tevékenységét. 1988 októberében szerződtettek is erre a munkára egy hozzáértő hölgyet. A bökkenő az, hogy a szerződés visszamenőleges volt: érvényét 1987 októberétől állapították meg, holott akkor a szerződéskötő igazgatóság még nem is létezett. Lehet, persze, hogy az új igazgató már korábban is ellátta később rögzített teendőit. Igaz, akkor még javában Londonban lakott, de bizonyos, hogy valamit kellett csinálnia az opera érdekében, máskülönben miért fizették volna ki visszamenőleg több mint 41 ezer frankos telefonszámláját a London-Párizs közötti beszélgetésekért, valamint 17 útját a két főváros között, beleértve párizsi szállodászámláit is, további 42 ezer frankért?


Hogy a Bastille, mint tulajdonképpen minden operaház,
ráfizetéses, azt előre tudták. Hogy miért érte el mőködtetésének
deficitje már az első, nem teljes évben a 297 millió frankot, azt
egyebek között az ilyen ügyek mutatják. S aki az ügyet feltárta, nem
valami botránylap, hanem a francia legfőbb állami számvevőszék, a La
Cour des Comptes. A testület június végén tette közzé hagyományos
évi jelentését a költségvetés felhasználásának ellenőrzéséről
szerzett tapasztalatairól és saját kezdeményezésére megejtett
vizsgálatairól, amelyekről a köztársaság elnökének és a törvényhozás
két házának köteles jelentést küldeni. Az alkotmányos rendelkezések
szerint ugyanis a számvevőszék nekik van alárendelve, a kormánynak
nem.

    Az eredmény a szokásos: a francia sajtó oldalakon át cikkezik a
meghökkentő vizsgálati adatokról, ostorozza a pazarlást - s
kénytelen megállapítani, hogy minden alapos vizsgálat, meggyőző
bizonyítás ellenére még mindig vajmi keveset változott a közpénzek
felhasználása, még mindig nagy a pazarlás, sok a fejetlenség és a
felelőtlenség abban, ahogy a közintézmények az adófizetők pénzével
bánnak. (folyt.



1990. július 2., hétfő 13:21


Vissza »


Ki vigyáz az állam pénzére - Franciaországban (2. rész)


A számvevőszék fontos intézmény Franciaországban és jelentős
apparátussal működik. Eredetileg még Napóleon korában hozták létre,
1807-ben, s funkcióját legutóbb 1967-ben szabályozták új törvénnyel,
1985-ben elnöki dekrétummal. Feladata az, hogy utólagos ellenőrzést
gyakoroljon a közpénzek felhasználásáról - pontosabban csak az
állami intézményeknél, mert az önkormányzatok pénzügyeinek utólagos
ellenőrzését a területi számvevőszékek végzik. A testület
kötelessége, hogy felderítse a költségvetési előirányzatok
felhasználásában mutatkozó hibákat, esetleges szándékos
visszaéléseket, ellenőrizze az állami tulajdonú intézmények
pénzügyeit, gazdálkodását. Utólagosan ellenőrzi az állami
társadalombiztosítási alap pénzeinek felhasználását, gazdálkodását,
az állami tulajdonban lévő vállalatok működését, sőt bizonyos
körülmények között jogában áll az ilyen ellenőrzést olyan
magánvállalatoknál, intézményeknél is elvégezni, amelyek jelentősebb
állami támogatásban részesülnek.

    Ennek a feladatának a számvevőszék igyekszik a legalaposabban
eleget tenni: 1938 óta megjelenő éves jelentései mindig komoly
gondokra hívják fel a figyelmet. Az idén például megkapta a magáét a
pénzügyi lazaságokért, a felelőtlen költekezésért a hadsereg, a
haditengerészet és a légierő - egyebek között azért, mert olyan
fegyverzetet, felszerelést szereznek be nagy mennyiségben, amelynek
nem számolják ki előre működtetési költségeit, - az oktatásügy, mert
az egyetemek amúgy is szűkös költségvetésével rosszul gazdálkodik,
az állami villamos- és gázipari vállalat, amely feleslegesen
túlkapacitásokat épít ki, az autópályákat működtető vegyes vállalat,
amely hatalmas jövedelmet (a francia autópálya-használati díjak
alighanem a legmagasabbak a világon) nem használja ki megfelelően,
olyan fejlesztéseket hajt végre, amelyeket a forgalom később nem
indokol, az állami betegsegélyző pénztár, mert túl nagy
adminisztrációt tart fenn nagy költségért... A lista igen hosszú: a
számvevőszék alapos munkát végzett. (folyt.)



1990. július 2., hétfő 13:23


Vissza »


Ki vigyáz az állam pénzére - Franciaországban (3.rész)


Az ilyen munkához megfelelő, magas képzettségű és elhivatott
szakemberekre van szükség. A számvevőszék leginkább a világhírű
francia közszolgálati egyetem, az Ecole Nationale d,Administration
végzős hallgatói közül toborozza utánpótlását. (Ez egyébként egyike
a fő gondoknak: az ENA végzett hallgatói, különösen, ha az
államigazgatásban már valamelyes gyakorlatot szereztek, igen
,,kapósak,, , a magánipar toborzói ,,játékoscsábítóként,, gyakran
jelennek meg a számvevőszék fiatal munkatársai között is). Hogy a
számvevőszék jó iskola a közigazgatási-politikai karrierhez, ahhoz
elegendő körülnézni a mai francia politikai és gazdasági életben:
itt kezdte pályafutását például Jacques Chirac, a volt
miniszterelnök és az RPR párt elnöke, vagy legfőbb vetélytársainak
egyike a pártban, Philippe Seguin, de a testület dolgozója volt
Pierre Joxé, a mai belügyminiszter - vagy Jacques Calvet, a Peugeot
autógyár mindenható elnök-vezérigazgatója is.

    A számvevőszék tehát megteszi a maga kötelességét. A baj ott
van, hogy észrevételeit vajmi ritkán követik megfelelő lépések -
legalábbis a francia sajtó véleménye szerint. ,,Úgy tűnik, hogy a
szankciók a közszolgálatban nem léteznek. Igaz, egyes
szándékosságokat megbüntetnek, - de a hozzá nem értést, a
hanyagságot alig-alig. A közszolgálatban a szamárlétra, vagy a
politikai protekció útján lehet előrejutni, vajmi ritkán honorálják
a dinamizmust és az eredményességét,, - panaszkodik például az idei
jelentést kommentálva a Le Parisien című lap.

    A testület szeretne változtatni ezen. Idei jelentéséhez jó
néhány ajánlást is mellékelt, mindenekelőtt azt, hogy a parlament
két háza működjék szorosabban együtt a számvevőszékkel. Lehetőség
nyílik például arra, hogy az egyes tárcák költségvetési előadói, a
szakbizottságok már menet közben értesüljenek a vizsgálati
eredményekről, hasznosíthassák azokat az új költségvetés
kidolgozásánál, parlamenti vitájánal. Azt is javasolják a testület
vezetői, hogy a törvényhozás tegye kötelezővé a visszatérést néhány
vizsgálati eredményre: utasítsa a számvevőszéket annak
kivizsgálására is, hogy végrehajtottak-e módosításokat a kifogásolt
gyakorlatban. +++

Kis Csaba (Párizs), MTI-Panoráma



1990. július 2., hétfő 13:26


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD