|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Nemzetközi Transsylvánia Alapítvány közleménye
"Erdély minden részéből
összegyűlt ünneplő hallgatóság előtt Tőkés László tartott
istentiszteletet, melynek keretében külön hangsúllyal kérte az
erdélyi magyarságot, hogy ne hagyja el szülőföldjét; a boldogulást
Isten akaratából és segítségével ott keressék és teremtsék meg, ahol
őseik éltek és a mostaniak számára öntözték vérükkel ezt a földet.
"
SZER, Világhíradó:
Antall József nyilatkozata
"... a kereszténydemokráciának óriási szerepe volt a második
világháború után Nyugat-Európa újjászervezésében, mind gazdaságilag,
mind politikailag, és nyugodtan lehet azt mondani, hogy
pszichikailag is.
Tehát az a pozitív szerep, amit Adenauer, Robert Schumann,
satöbbi, nyújtottak Nyugat-Európa számára, az is nagyon fontos lehet
most Kelet-Közép-Európa számára is.
"
|
|
|
|
|
|
|
Egyetemi, főiskolai tanévnyitók (1. rész) (Derzsi András)
|
1989. szeptember 8., péntek - Több hazai felsőoktatási intézményben tartottak pénteken tanévnyitót.
A Budapesti Műszaki Egyetemen a 207. tanév kezdődött meg. A pénteki ünnepségen - amelyen jelen voltak az ipari és a művelődési tárca vezető képviselői - Fodor Lajos rektor és Derzsi András közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter köszöntötte az egyetem oktatóit és hallgatóit, köztük 1427 elsőéves diákot. Tanévnyitó beszédében a rektor szólt az egyetemi képzés új vonásairól: egyebek között arról, hogy a mérnöki diploma megszerzésének ezentúl egyik feltétele a megfelelő szintű idegennyelv-ismeret lesz. Az átalakított oktatási struktúrával - megtartva a széles természettudományos alapképzést - rugalmasabb választást tesznek lehetővé a szakirányok között, s készültek fel új tananyaggal a mérnöki feladatok ellátásához szükséges korszerű közgazdasági, társadalomtudományi ismeretek oktatására is. Szándékuk, hogy - a főhatósági és a vállalati alapítványokkal, illetve egyetemi erőből - tovább növeljék azoknak a hallgatóknak a számát, akik részképzésre, diplomamunka-készítésre, vagy termelési gyakorlatra külföldi egyetemekre és vállalatokhoz kerülhetnek. A hallgatók közül - amint a rektor sorolta - számosan tanulnak majd például bécsi, karlsruhei, müncheni, szöuli, amerikai és kanadai egyetemeken. A kormány nevében Derzsi András üdvözölte az egyetem polgárait, a műszaki értelmiség leendő képviselőit. Emlékeztetett arra, hogy a hosszú éveken át a hivatalos állami politika rangjára emelt értelmiség-ellenesség, ezen belül a technokratának bélyegzett műszaki értelmiség lebecsülése milyen drámai következményekkel járt. Magyarországon évtizedekre megszűnt az innováció, eltűntek a hagyományos munkakultúrák. Megalomániás erők olyan százmilliárdokba kerülő iparfejlesztési stratégiát erőltettek az országra - mondotta -, amelynek terheit a mai napig viseljük. Ezeknek a betonból és acélból épült, rengeteg holttőkét tartalmazó kolosszusoknak a helyén a csúcstechnológia szerényebb megjelenésű, de nem súlyos terheket, hanem a gazdaság húzóerejét jelentő, korszerű műhelyei lehetnének. Majdnem végzetesen későn érkezett a felismerés - folytatta a miniszter -, hogy a gazdaság integráló ereje a pénz és a piac, és az ezeket működtetni tudó, magasan képzett és elhivatott szellemi erő. Ma már senki sem vitatja, hogy nemzetgazdaságunk fejlődéséhez több és jobban képzett mérnökre van szükség. (folyt.köv.)
1989. szeptember 8., péntek 12:12
|
Vissza »
|
|
Egyetemi, főiskolai tanévnyitók (2. rész) (Derzsi András)
|
Hiszen míg hazánkban a 20-24 éves korosztály 13-14 százaléka jár felsőfokú tanintézetbe, addig Nyugat-Európában 30, az USA-ban pedig 58 százalék. Ezért is fontos - mondotta -, hogy a kormányzat nem kevés anyagi terhet vállalva, megemelte a felvételi keretszámokat, s javítani kívánja a képzés minőségét s az oktatás feltételeit. A tárca és a felsőfokú képzés kapcsolatáról szólva Derzsi András elmondta, hogy a mérnöktovábbképzés idei jubileuma alkalmából több szervezet közös alapítványt hozott létre, ezt a minisztérium 2 millió forinttal támogatja. Előkészítés alatt van egy nagyobb összegű, 160 millió forintos alapítvány is, továbbá segítik a műegyetemi hallgatók nemzetközi diákcseréit. A tárca komolyan támaszkodik az egyetemeken lévő szellemi kapacitásra. Idén 20 millió forint értékű kutatást, fejlesztést végez számunkra az egyetem - mondotta a miniszter. Az előkészítés alatt álló, néhány év alatt 6-8 milliárd dollár beruházási értéket képviselő, csúcstechnológiára épülő telefon- és hírközlési programunkkal a lakosság és a gazdaság kifogástalan telefon- és informatikai ellátásán túl egyedülálló fejlődési lehetőséget nyújtunk a híradástechnikai ipar, a fejlesztés, a kutatás és az oktatás számára. Elkötelezett hívei vagyunk tehát a felsőfokú műszaki oktatás fejlesztésének, hiszünk fontosságában és lehetőségeink szerint örömmel támogatjuk - hangsúlyozta Derzsi András. A tanévnyitón adták át a Magyar Villamos Művek Tröszt által villamos- és gépészmérnök hallgatók támogatására felajánlott alapítványi pályázat díjait. Eszerint a tröszt 26 hallgatót jelentős összegű tanulmányi ösztöndíjban, illetve külföldi ösztöndíjban részesített. Ugyancsak az ünnepségen nyújtották át a tehetséges hallgatók számára alapított Magister pályázat díjait, a kimagasló oktató-nevelő munkát és az intézményfejlesztés érdekében kifejtett tevékenységet elismerő egyetemi Emlékérmeket, továbbá az évtizedekkel ezelőtt végzett szakembereknek az egyetem arany, gyémánt, vas és rubin diplomáit. (folyt.köv.)
1989. szeptember 8., péntek 12:16
|
Vissza »
|
|
Egyetemi, főiskolai tanévnyitók (3. rész) (Mark Palmer)
|
Pénteken a Semmelweis Orvostudományi Egyetem dísztermében megnyitották a Külkereskedelmi Főiskola új tanévét. A tanévnyitón ott volt Mark Palmer, az Egyesült Államok budapesti nagykövete. Törzsök Éva, a főiskola főigazgatója elmondotta: intézményükben csaknem kétezer hallgató sajátítja el a külkereskedelmi szakma tudnivalóit. Az új tanévre csaknem ötször többen kérték felvételüket, mint amennyit végül - szűkös körülményeik között - beiskolázhattak: így az első évfolyamra 465 hallgatót vettek fel. A főigazgató felhívta a figyelmet arra, a hallgatóknak egyre magasabb szinten kell elsajátítaniuk azokat a speciális ismereteket, amelyekkel azelőtt csak a külkereskedők rendelkeztek, ám azokat ma már a gazdasági, vállalati vezetőknek is el kell sajátítaniok. Ilyen például a tőzsdével, a váltóval, a hitellevéllel, a bankgaranciával kapcsolatos tudnivaló. A tanévnyitó ünnepségen felszólalt Mark Palmer nagykövet, aki a magyar gazdasági, kereskedelmi változásokra utalva elmondotta: számos ország példája bizonyítja, hogy ahol megteremtik a szabad kereskedelem lehetőségét, ott rövid idő alatt javul a gazdaság állapota. Úgy gondolja, hogy ez Magyarország esetében is így igaz. Bejelentette: a közeljövőben hat további amerikai vállalat kíván kereskedelmi irodát felállítani Magyarországon. (folyt.köv.)
1989. szeptember 8., péntek 12:28
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Egyetemi, főiskolai tanévnyitók (4. rész)
|
Ünnepélyes tanévnyitót tartottak Gödöllőn az Agrártudományi Egyetemen, ahol háromszáznegyvenkilenc első éves hallgató tett ünnepélyes fogadalmat. Az elsőéveseket, akik a mezőgazdaságtudományi, a mezőgazdasági gépészmérnöki, valamint a gazdaság és társadalomtudományi karokon tanulnak majd, Petrasovits Imre az egyetem rektora és Dohy János rektorhelyettes köszöntötte. A tanévnyitón átadták az ötven és hatvan évvel ezelőtt végzett egykori diákoknak az arany és a gyémánt diplomákat. Raátz Elemérnek az egyetemen eltöltött csaknem húsz éves pedagógiai munkásságáért az Egyetemi Emlékérmet adományozták. Köszöntötték az újonnan kinevezett egyetemi tanárokat, docenseket és címzetes egyetemi tanárokat. Kiosztották a Páter Károly érmet is, amelyet azok a frissen végzett ifjú mérnökök kaptak meg, akik a jó tanulmányi munka mellett az egyetemi közösségért a legtöbbet tették. Pénteken tartottak tanévnyitó ünnepséget a Szekszárdi Tanítóképző Főiskolán is. A tolnai megyeszékhely egyetlen főiskolájának 598 hallgatója van, minden eddiginél több, akik közül 352 a nappali tagozatos, a többiek levelezőként tapulnak. Újdonság a főiskolán, hogy szociális munkás szakon is indul képzés, amelyre 21 hallgatót vettek fel. Ők a hároméves főiskolai képzés után szociális otthonokban, illetve ifjusági szociális intézményekben dolgoznak majd, szakmai irányítóként. (folyt.köv.)
1989. szeptember 8., péntek 15:24
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|