Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › június 27.
1989  1990
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Mátyás király úti óvoda felhívása

"Budapesten a XII. kerületi Mátyás király úti óvodát a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériuma kiadta bérbe a Francia Intézetnek, kizárva ezzel évente 150 magyar gyermeket abból, hogy napjait jó levegőn, egészséges környezetben töltse. "
SZER, Világhíradó:

A német valutaunió és a Szovjetunió

"Július 1-jén csak a nem kereskedelmi fizetési forgalmat kell átállítania konvertibilis valutára, ami azt jelenti, hogy az NDK-ban állomásozó katonáknak, szovjet diplomatáknak, mérnököknek, vagy turistáknak nyugatnémet márkával kell fizetniök mondjuk a sörért, villamosjegyért, szállásért. Ehhez egyedül a szovjet hadseregnek a következő félévre másfél milliárd kemény márkára van szüksége."

Főcím: Magán-ügyek Alcím: Hol tart a privatizáció?


Budapest, 1990. június 27. Szerda (MTI-Press)

Fogynak az IBUSZ részvényei. A névértéknél jóval drágábban
kínált, s esetenként még annál is magasabb áron elkelt értékpapírok
példája látványosan bizonyítja, hogy ha egy jól működő céget akarnak
magánkézbe adni, rohamléptekben kerül elő a harisnyaszárban tartott,
vagy telekbe, aranyba, képek vásárlásába fektetett magántőke.
Érdemes tehát pályázni rá - a jó üzlet reményében vélhetően sokan
hajlandóak vállalni a vállakozás kockázatát.
    A legjobb esélyekkel az előprivatizációként emlegetett akció
indul, amelynek során a vendéglátóipar, a kereskedelem, a
szolgáltatások kerülhetnek magántulajdonba. A kormányprogram ezt
tekinti az első lépések egyikének, valószínűleg azért, mert itt
várható a leggyorsabban elérhető legnagyobb haszon. Hiszen
zöldséget, zoknit, vagy akár könyvet árulni, frizurát csinálni, vagy
ebédet, vacsorát feltálalni alighanem akkor is lehet, ha nem
"szervezi" a munkát, s viszi el a haszon egy részét a vállalati
központ. Hagyományai is vannak ezekben a szakmákban a
magánvállalkozásnak; a gombamódra szaporodó szerződéses üzletekben
például igen sok tapasztalatot lehetett szerezni, ami az új
tulajdonost átsegítheti a kezdeti buktatókon. S van még egy
szempont, ami a kis üzletek maszekosítása mellett szól: az, hogy
ehhez kell viszonylag a legkevesebb tőke.

    Alcím: Nem privatizáció, államtalanítás

    Persze egy üzletet megvenni, a boltot berendezni ahhoz sokkal
több pénz kell, mint megvenni egy, vagy akár több részvényt. S ha
lehet is számítani a ládafiában rejtőző pénzekre, a gyors és
széles körű privatizáláshoz, amire ebben a szektorban szükség volna,
alighanem több kell.
    Ami máris felveti a privatizációval kapcsolatos első fontos
kérdést: vajon miből történhet a maszekosítás? A válasz első látásra
egyszerű: a magánpénzek mellett hitelekből. Készül is az
előprivatizációt támogató hitelkonstrukció, ami kedvező kamatokat
igér a kispénzű leendő boltosoknak, kocsmárosoknak. A
kiskereskedelem, a vendéglátás, a szolgáltatások esetében
alkalmazott megoldás már nem biztos, hogy elegendő az iparban is.
(folyt.)



1990. június 27., szerda 15:07


Vissza »


Privatizáció 2. rész


Már csak azért sem, mert jellegénél fogva másfajta privatizációs
technika kell az IBUSZ vagy egy fűszerüzlet, és más mondjuk az
Ikarus magánkézbe adásához.
    De hogy mi a jó módszer az iparban, arra egyelőre nincsenek
tapasztalataink. Részben azért nincsenek, mert az eddig végbement
spontán privatizációnak nevezett folyamatok során legnagyobb
arányban nem privatizáció, inkább csak államtalanítás történt:
vállalatok és bankok szereztek tulajdont más vállalatok és bankok
vagyonából. Másfelől pedig nem a polgárosodás, a kisbefektetők
tulajdonszerzése játszotta a főszerepet, hanem inkább a külföldi
tőke nagyobb részesedése.

    Alcím: Jó ár és elkótyavetyélés

    Mit tekinthetünk jó árnak, s mit az állami vagyon
elkótyavetyélésének? A kérdést nemcsak azért nehéz megválaszolni,
mert nincs reális mérce a vagyon értékelésére - bár persze, hogy ez
is közrejátszik - hanem azért is, mert nincs igazi viszonyítási
alap. Miközben ugyanis elkezdődött, s lendületesen folytatódott a
vállalatok privatizálása, jónéhány elvi kérdés tisztázatlan maradt.
Jóideig nem dőlt például el, hogy milyen mértékű és ütemű legyen a
privatizálás. A gyors lépések a magánvállalkozók erőteljesebb
támogatását, gyorsabb gazdagodást, másfelől viszont a sok
magántulajdonos megjelenése a vállalatoknál racionálisabb
munkaszervezést, tehát esetenként munkanélküliséget - azaz növekvő
társadalmi feszültségeket jelent, mégpedig olyanokat, amelyek
kezelésére egyelőre nincsenek kiforrott eszközeink. Viszont a
gazdaság fejlődése mégiscsak a gyors lépéseket kívánná meg - hogy
mihamarabb kihasználhassuk azt a lendületet, amit a magántulajdon
elterjedése jelenthet. A gyors privatizáció azonban másfajta
áldozatokat is kíván: nehéz helyzetben levő vállalatokat gyorsan
eladni nyilvánvalóan csak olcsóbban lehet, mint ha van idő és mód
először rendbetenni, s csak utána értékesíteni az adott vállalatot.
    De az elvi tisztázatlanság mellett a vagyon elkótyavetyélésével
kapcsolatos vádaknak van egy nagyon is gyakorlati magyarázata: a
menedzserekkel szembeni bizalmatlanság. Nem csupán az a baj
ugyanis, hogy egy vállalatnál alacsony befektetéssel szerezhet a
külföldi cég részesedést, hanem az is, hogy ennek révén megmarad
pozíciójában az igazgató, tehát a korábbi hatalmát át tudja menteni.
Ez a bizalmatlanság azután számos más területen is konfliktusokat
okoz - újra és újra felvetődik például az az ötlet, hogy újra
kellene választani valamennyi menedzsert. (folyt.)



1990. június 27., szerda 15:08


Vissza »


Privatizáció 3. rész


S bár a kormányprogram nem teszi kötelezővé pályázat kiírását a
vállalati tanácsoknak, ajánlja, hogy a régi igazgatót erősítse meg
az újjáválasztott vállalati tanács - már ahol az egyáltalán megmarad.

    Alcím: A piac minősítse a menedzsereket

    Nem tagadva persze, hogy vannak vállalatok élén alkalmatlan
vezetők, akiket valóban célszerű volna lecserélni, egy ilyen akció
azonban többet árthat, mint használ. A menedszerek
elbizonytalanodása ugyanis könnyen a gazdaság szétzilálódásával
járhat, holott az átalakulóban lévő közigazgatás, a még csak most
formálódó önigazgatás amúgy is számos bizonytalanságot hoz az ország
működésébe. Ezt katasztrófálissá erősítheti a termelő szféra
elbizonytalanodása. Célszerűbb volna tehát a menedzserek
megméretését a piacra bízni, s összekapcsolva a privatizációval,
inkább későbbre tolni. Sokan nem tudják elfogadni ezt az érvelést,
mondván, a pártállamban konpromittálódott menedzsmentnek el kell
tünnie. Mégis - és ezt is sokan állítják - a lassúbb cserélődés,
illetve az alkalmazkodni képes vezetők átmentése nem túl nagy ár
azért, hogy az állami tulajdonnak mind nagyobb hányada kerüljön
magánkézbe.
    A fentiekből is kitetszhet - bár korántsem adtuk teljes
felsorolását a privatizációval kapcsolatos problémáknak - hogy a
legtöbb vita, a legnagyobb bizonytalanság abban a kérdésben van,
hogy mi legyen azzal a 40-50 nagyvállalattal, amelyik az ipari
termelés jelentős részét adja, s amely éppen ezért jó eséllyel tudta
mindezidáig megőrizni önmagát, minél kevesebb változással.
    Helyzetük mostanában jelentősen megváltozik. A nagyvállalatok
egy nem csekély része alól ugyanis éppen ezekben a hetekben -
hónapokban húzza ki a talajt a csökkenő szovjet export. Mind több -
főleg gépipari - üzem kerül olyan helyzetbe, hogy már nem csupán
jövedelmezőségi problémái vannak, amelyeket - bár a kormánynak ez
nem áll szándékában - támogatással meg lehetne oldani, hanem azzal a
problémával kerülnek szembe, hogy termékeik egyszerűen nem találnak
vevőre. A különböző szakértői nyilatkozatokból úgy tűnik, ha sorsuk
rendezésére az alkalmazandó technika nem is alakult ki, a változások
iránya már kezd körvonalazódni. (folyt.)



1990. június 27., szerda 15:08


Vissza »


Privatizáció 4. rész


Olyan megoldásokra törekszik a kormány, mint például a
nagyvállalatok decentralizálása, s részlegenkénti értékesítése -
esetenként nem kizárva akár az egyes berendezések magánkézbe adását
sem - a csődhelyzetbe kerülő vállalatok felszámolására és
privatizálására csőd-holding létrehozása, az alkalmazotti részvények
elveinek alkalmazása, s esetenként néhány jó vállalatnak az
IBUSZ-éhoz hasonló, kisbefektetők bevonásával történő privatizálása.
    Sokféle privatizációs módszer kidolgozásával próbálkoznak a
szakértők, ami önmagában örvendetes ugyan, mégis ide kívánkozik egy
megjegyzés. Miközben ugyanis folyik a részletek kimunkálása, a
tulajdonreform elvi megalapozása még hátra van. Az elvi kérdések
jórésze még mindig tisztázatlan, s ez félreviheti a legjobb szándékú
privatizációs folyamatokat is. Csak egy példa erre: az elképzelések
szerint az Állami Vagyonügynökség parlamenti felügyelet helyett a
kormány fennhatósága alatt dolgozik majd. Előnye, hogy a kormány
privatizációs programját így lehet a leghatékonyabban vezérelni. De
megvan a hátránya is: így ugyanis a kormánynak módja van arra, hogy
nem tulajdonosi, hanem csupán költségvetési szempontok szerint
értékesítheti az állami vagyont.
    A célszerű tehát az volna, ha megfordulna a jelenlegi gyakorlat:
ha előbb születne az elveket tisztázó, a legfontosabb irányokat
kijelölő privatizációs törvény, s csak utána alakulnának ki a
technikai részletek. Enélkül ugyanis továbra is fennáll a vagyon
elkótyavetyélésének veszélye - ami akkor is hátrányos, ha nem a
kompromittálódott menedzsment, hanem az új elit, vagy a kormány
teszi.

Kozma Judit



1990. június 27., szerda 15:09


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD