|
|
|
|
A köztársasági elenök választása és jogköre 4.
|
A feloszlatásra lehetőséget adó mindkét említett eset súlyos hatalmi válság jele, amelyben az igéri a legbiztosabb és legdemokratikusabb megoldást, ha az állampolgárok számára soronkívül alkalom nyílik a kormányzás személyi feltételeinek meghatározására. A PARLAMENT FELOSZLATÁSA TEHÁT ÉPPEN NEM AZ ÁLLAMFŐ HATALMÁNAK ÖNÁLLÓSULÁSÁT EREDMÉNYEZI, HANEM ÚJ VÁLASZTÁSOK ÚTJÁN HIDAL ÁT EGY KORMÁNYZATI SZEMPONTBÓL TARTHATATLAN HELYZETET. A köztársasági elnök többi jogköréről is kimutatható lenne, hogy bennük sem a parlament, sem a kormány tevékenységének fékezésére alkalmas érdemi eszközök nincsenek. Jelenlegi jogosultságainak birtokában a KÖZTÁRSASÁGI ELNÖKTŐL NEM VÁRHATÓ, HOGY A KORMÁNYZATI MUNKA SZÍNVONALÁT BEFOLYÁSOLJA, AZT AKÁR RONTSA VAGY JAVÍTSA. Ebben a tekintetben minden a parlamenten és az általa megbízott, neki felelős kormányon múlik. A képviselőválasztások megtörténtek, a parlament és kormánya legitim, és ennek alapján együtt tartoznak teljes felelősséggel az ország kormányzásáért. Ezen a kétségbe nem vonható, sőt nagyon is hangsúlyozandó tényen aligha változtatna az a körülmény, ha az államfő megválasztásának joga nem a parlamentet, hanem közvetlenül az állampolgárokat illetné. AZ ELNÖKVÁLASZTÁS MÓDJA ÖNMAGÁBAN SEMMIKÉPPEN SEM FENYEGETI AZ ORSZÁG KORMÁNYOZHATÓSÁGÁT, mint ahogy nem is biztosítja azt. A kormányozhatatlanságot a parlamenti politikai pártok látszólagos, törékeny szövetségei és a politikai cselekvéshez választott módszerek alkalmatlanságai idézhetnek elő. Ha a parlamenti pártoknak az ország kormányozhatóságát garantáló együttműködése amiatt hiusul meg, mert a köztársasági elnök személyének megválasztása nem lehet egyezkedések tárgya, akkor a baj súlyosabb annál, mintsem azt a bármiféleképpen megválasztott köztársasági elnök megnyugtató módon orvosolhatná. (Másfelől persze az is igaz, hogy az erős - a parlamentarizmus keretein túlmutató - elnöki hatalom hibáit a relative gyenge jogokkal felruházott parlament sem képes alapjaiban korrigálni.)
Alcím: Elvek és politikai érdekek
Mindezekre figyelemmel, ha a magyar alkotmány a parlamentáris kormányzás elvei és gyakorlata szerint kívánja az államéletet szervezni és a közhatalmat gyakoroltatni, akkor a köztársasági elnök jogkörét és megválasztási módját is a parlamentarizmus igényei szerint kell kialakítania. A köztársasági elnök jogosítványainak jelenlegi terjedelme ezeknek az igényeknek alapvetően megfelel. (folyt.)
1990. június 18., hétfő 15:51
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|