Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › június 18.
1989  1990
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az Írók Szakszervezete elnökségének állásfoglalása

"Felháborodással tapasztaltuk, hogy a CÉH című irodalmi folyóirat ez évi 4. számában a Hermann Ottó Társaság fajvédő követeléseket tartalmazó írást adott közre. "
Amerika Hangja:

Tökéletes káosz az elnökválasztás körül

"Lassan 200 ezer felé közelít azok száma, akik egyetértenek a szocialisták felehívásával: döntsön az ország. Ez pedig azt is jelenti, hogy a parlament furcsa döntési helyzetbe kerül. Az alkotmánymódosítás szerint ugyanis a választás joga az Országgyűlésé lenne, vagyis akár már ma megválaszthatnák az ország elnökét. Másfelől: a törvény szerint ki kell írni a népszavazást, ha tetszik ha nem, ha van értelme, ha nem. Mi lesz tehát? "

Magyarország partnere - az EFTA 1. rész

1990. június 18. hétfő (MTI) - Az Európai Szabadkereskedelmi Társulás, amellyel hazánk a múlt héten együttműködési nyilatkozat aláírásával intézményesítette kapcsolatait, a magyarországi köztudatban méltánytalanul háttérbe szorul a Közös Piac mögött. Az EFTA ugyanis egyáltalán nem elhanyagolható árufelvevő és technológia-, illetve tőkebeszerző piac számunkra, sőt ha Magyarországon az európai integráció kategóriájában gondolkodunk, akkor legkézenfekvőbbnek a lazább szerkezetű EFTÁ-hoz való társulás tűnne. Ez a szervezet nem szabja a tagság vagy társulás alapfeltételül bizonyos fejlettségi szint elérését, s bármely állam szuverenitásának csorbulása nélkül csatlakozhat hozzá. Konvertiblis külkereskedelmünknek 30 százalékát bonyolítjuk le ezzel a szabadkereskedelmi övezettel, amellyel Ausztria révén közvetlenül is határosak vagyunk.


Bár az EFTA országok együttes gazdasági súlya nem vetekszik a
Közös Piacéval, a tömörülés gazdasági fejlettsége, életszínvonala,
civilizáltsági szintje semmiben sem marad el az Európai Gazdasági
Közösséghez csatlakozott országokétól. Jellemző adat az EFTA
fejlettségére, hogy tagjai 1988-ban 184 milliárd dollár értékű
külföldi árut vásároltak. Külkereskedelmük mintegy hatvan százalékát
a Közös Piaccal bonyolítják le, a kelet-európai országokra,
Jugoszlávia kivételével, 5,5-6 százalék jut. Az EFTA-országok egy
főre számítva évente 4182 dollár értékű árut exportálnak, miközben
az EGK lakóira csak évi 2464 dollár export jut, nem is szólva a 899
dolláros amerikai átlagról. Az egy főre jutó bruttó nemzeti termék
megközelíti az évi 16 ezer dollárt, miközben ugyanez a Közös Piacban
csak alig több mint 1O ezer dollár. A munkanélküliség lényegesen
kisebb, mint akár az EGK országaiban, akár az USA-ban. Az infláció
ugyan magasabb, mint a fejlett tőkés országok átlagában, de csak
alig.

    A Társulást 1960-ban hozták létre a Közös Piac megalakulására
válaszul az abból kimaradt fejlett nyugat-európai országok.
Tagságának összetétele időközben változott, egyesek kiléptek, mások
csatlakoztak. Jelenleg hat államot tömörít, ezek: Ausztria,
Finnország, Izland, Norvégia, Svájc (a vele vámunióban álló
Liechtensteinnel) és Svédország. Az EFTA a nemzetekfölöttiségre
törekvő Közös Piac lazább tömörülés, nem kívánja meg tajgaitól, hogy
lemondjanak saját jogkörük egy részéről. Ugyanakkor az EFTA önmagát
nem tartja alacsonyabb rendű integrációnak, mint az EGK-t. (folyt.)



1990. június 18., hétfő 15:47


Vissza »


Magyarország partnere - az EFTA 2.


Tagállamai féltékenyen őrködnek semlegességükön, így megőrízték
teljes politikai, gazdasági és kereskedelempolitikai
szuverenitásukat. Az EFTA szervei - így az állandó genfi Titkárság,
vagy a sűrűn ülésező Tanács - nem cselekedhetnek a tagországok
nevében. A Közös Piactól eltérően nem alkalmaz a szervezet például
közös külső vámokat sem harmadik országokkal, így Magyarországgal
szemben. Az EFTA legfontosabb célja az egymás közti kereskedelem
minden lehetséges eszközzel történő előmozdítása. Ennek érdekében
elsőként vámmentességet léptettek életbe egymás áruira, majd
hozzáláttak a kereskedelem technikai jellegű akadályainak
lebontásához is, például egységes, mindenki számára áttekinthető és
egyszerűen kitölthető vámdokumentuciót vezettek be. Kölcsönösen
elfogadnak egyes minőségellenőrzési bizonylatokat is az árucsere
könnyítése érdekében.

    Az EFTA 1974 óta vámmentesen cserél ipari termékeket az Európai
Gazdasági Közösséggel, ám ezt a Közös Piac mélyülő integrációja
miatt a jövőre nézve nem tartják elégségesnek. De mivel sem a
közöspiaci tagság, sem a nyugat-európai gazdasági integrációból való
kirekesztődés nem kívánatos alternatíva a tagállamok számára, az
EFTA elfogadta Brüsszelnek azt az ajánlatát, hogy a két tömörülés
tárgyaljon az áruk, a szolgálatások, a tőke és a munkaerő szabad
áramlásáról, az Európai Gazdasági Térség létrehozásáról.

    Bár Ausztria közöspiaci átigazolásával tovább fog apadni a
szervezet létszáma, a göteborgi EFTA-csúcson senkit sem izgatott a
fennmaradás vagy megszűnés kérdése. A legtöbb tagország számára
továbbra is elfogadhatatlan a nemzeti szuverenitás csorbitásának
lehetősége, amellyel az EGK-féle integráció járna, bár megalapozott
a kétkedés, hogy Európa kettéosztottságának megszünése nyomán nem
avulnak-e el olyan fogalmak, mint a semlegesség vagy el nem
kötelezettség.

    Magyarország elsőként 1988 decemberében vette fel az érintkezést
az EFTA-val a gazdasági kapcsolatok magasabb szintre emelése
céljából, ám a szervezet válasza akkor mereven elutasító volt. A
csaknem egy évvel később, 1989. október 22-én átnyújtott
együttműködési nyilatkozattervezetet két hónappal későbbb az EFTA
miniszteri értekezlete már melegen üdvözölte, tükrözve azt a
szimpátiát, amely az időközben hazánkban lezajlott politikai
változások hatására alakult ki Magyarország iránt. A két fél
tárgyalóküldöttségei 1990. május 30-ra fejezték be a június 13-án
aláírt együttműködési nyilatkozat véglegesítését. (folyt.)



1990. június 18., hétfő 15:51


Vissza »


Magyarország partnere - az EFTA 3.


Keresve az utat az európai felzárkózáshoz, a magyar vezetés
párhuzamosan kívánja fejleszteni a kapcsolatokat az EFTÁ-val és az
EGK-val. Nem is lenne túl sok értelme az éles különbségtételnek,
hiszen a két szervezet maga is az egybeolvadásról tárgyal és
bármelyikükhöz való kapcsolódásunk az európai gazdasági
integrációhoz visz közelebb bennünket.

    ,,Az EFTA tagság kevesebb kötelezettséggel jár, mint az EGK
tagság, s nekünk a kettőből együttesen kiformálódó európai gazdasági
tér fel kell mennie. Ebben az EFTA egy elérhetőbb, közelebbi cél,
amely nagyon sok integrációs előnyt kinál, ugyanakkor meghagyja a
nemzeti szuverenitást,, - fejtette ki az MTI-nek adott interjúban
Balázs Péter, a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériumának
főosztályvezetője, aki kulcsfigurája EFTÁ-val folytatott
tárgyalásoknak.

    A Göteborgban június 13-án aláírt nyilatkozattól nem lehet várni
azonnali fellendülést a magyar-EFTA kereskedelemben, ,,de mindaz,
amit előre vetit, a közvetlenül utána következő szabadkereskedelmi
tárgyalások néhány éves távlatban, ami egy rövid táv, kinyíthatja az
utat Magyarország EFTA-exportja előtt,,.

    Balázs Péter szerint jó esélyeink vannak a szabadkereskedelmi
megállapodás megkötésére. ,,Az EFTA részéről a készség fennáll. Elég
nagy türelem is van olyan tekintetben, hogy ők hajlandók viszonylag
gyorsan adni és a viszonzással várni, de nem végtelenül. Meg kell
határozni közösen azt a dátumot, ameddig több lépcsőben, több
fokozaton keresztül eljutva végül is Magyarország leépíti az összes
akadályt, akár az EFTA, akár az EGK irányában. Az európai integráció
tapasztalatai szerint az ilyen átmenetek általában 7-10 évig
tartanak,,.

    Nagyon gyorsan elkezdünk tárgyalni a szabadkereskedelemről, már
a magyar-EFTA vegyesbizottság első ülésén. Rögtön utána valószínűleg
következik egy társulás az EFTÁ-hoz, amit nem a monogámia-bigámia
mintájára kell elképzelni. A kettő együtt adja ki Nyugat-Európát,
tehát nekünk mind a két szervezettel szinte párhuzamosan kell
haladnunk, hogy felzárkózzunk Nyugat-Európához.

    Semmi sem zárja ki, hogy Magyarország akár egyidőben legyen az
EGK és az EFTA társult tagja. A lényeg ugyanis a szabadkereskedelem,
szabadkereskedelmet pedig több partnerrel is lehet folytatni. Sőt
éppen ez a szép benne, hogy attól nyílik a gazdasági tér, hogy
szabadkereskedelemet egyszerre több partnerrel folytatunk és ezt a
GATT is el tudja fogadni - magyarázta a minisztériumi illetékes. +++

Borsos Sándor (MTI-Panoráma)



1990. június 18., hétfő 16:00


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD