|
|
|
|
A köztársasági elnök választása és jogköre 2.
|
Ezt fejezi ki a parlamentáris kormányzás, amelynek lényegét az
adja, hogy a képviselők a maguk, de inkább pártjaik választási
eredményei arányában kerülnek be a legfelső képviseleti testületbe: a
parlamentbe. A parlamenti politikai erőviszonyoknak értelemszerűen
tükröződniük kell a végrehajtás legfőbb szervének: a kormánynak az
összetételében is. Ahogy a parlament a választók bizalmából, úgy a
kormány a parlament bizalmából látja el feladatait, s ennek a
bizalomnak az alapját és feltételeit nyilvánvalóan a parlament és a
kormány politik ai nézeteinek a harmóniája jelenti. A parlamentáris
kormányzati rendszer két fő összetevője: a parlament és a kormány
határozottan a pártok politikai befolyása alatt áll, s ez alól a
tavaszi választások óta Magyarország sem kivétel.
Kérdés mármost, hogy a konkuráló és alapvetően mégiscsak részleges politikai törekvéseknek teret adó, sőt azokra épülő parlamentáris kormányzás rendszerébe MIKÉNT ILLESZTHETŐ BELE A KöZTÁRSASÁGI ELNÖK NEM KÜLÖNBÖZŐSÉGEKET, HANEM EGYSÉGET SZIMBOLIZÁLÓ TISZTE? Néhány európai állam /Ausztria, Portugália/ azt a megoldást követi, hogy az államfőt nem a pártpolitikai tagoltságot megjelenítő parlament választja, hanem közvetlen szavazással maguk az állampolgárok. Az államfői tisztre pályázó személyt általában ilyenkor is támogatják pártok, de a megválasztáshoz szükséges több millió szavazat elég nagy garanciát nyújt arra, hogy az elnök személye iránt általános a társadalmi bizalom, s tevékenységét valóban a pártok felett álló szemléletmód jellemzi majd. A demokratikus köztársaságok többségében azonban NEM KÖZVETLEN ELJÁRÁSSAL VÁLASZTANAK KÖZTÁRSASÁGI ELNÖKÖT, HANEM EZT A FELADATOT A PARLAMENT VÉGZI EL. Ez a megoldás azzal indokolható, hogy a képviselőválasztások során az állampolgárok a parlament tagjainak bizalmat szavaznak, s az államügyek vitelére való felhatalmazásba az államfő megválasztásának joga is beleértendő. A parlamentáris demokráciák képviselőválasztási logikájában - szemérmesen elhallgatva ugyan, de - az az elv húzódik meg, hogy az állampolgár szabadon és gondosan mérlegelje bizalmának odaítélését, ehhez azonban időbeli vagy más fenntartásokat nem fűzhet. Az állampolgár tehát a választáson tanusított körültekintő magatartásával, a bizalmat minden tekintetben élvező képviselője megválasztásával közvetve ahhoz is hozzájárul, hogy a köztársasági elnöki tisztségébe végül is arra méltó személy kerüljön. (folyt.)
1990. június 18., hétfő 15:07
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|