|
|
|
|
Király Zoltánt nem sikerült hámba fogni 3.
|
Keddi felszólalásomban azért is hangsúlyoztam, hogy az alkotmánymódosítást és ezen belül a köztársasági elnökválasztás mikéntjét ezek a motívumok nem határozhatják meg. Miután nem tudható, hogy a formálódó pártokon belül nem fog-e akár holnap egy másik irányzat felülkerekedni, esetleg olyan, amelyiknek e kérdésről egészen más lesz a véleménye, ezért fontos lenne a köztársasági elnökválasztás módjára egy stabil és hosszú távú formulát kialakítani. Ehhez pedig most elengedhetetlen a népakarat kinyilvánítása. Negyvenegy képviselői aláírás már összegyűlt, de a kisgazdáktól még nem kaptam vissza az ívet. Gyakorlatilag azonban már nem tulajdonítok olyan nagy fontosságot ennek az akciónak, hogy az indítvány benyújtásához szükséges ötven aláírást összegyűjtsem. Az a veszély fenyeget ugyanis, hogy a képviselők kétharmadának szavazatával megváltoztatható a népszavazásról szóló törvény is. Ezt megelőzendő, sürgetőbbnek tartom, hogy százezer állampolgár aláírása összegyűljön. Az Országgyűlés még ebben az esetben is dönthet úgy, hogy nem kötelező kiírni a népszavazást. - Pedig az előző rendszer parlamentjének talán ez volt a legdemokratikusabb törvényhozói gesztusa.
Alcím: "A nép a pártok fölé emelné a köztársasági elnököt"
- Én bizonyos tekintetben megértem azt a jogos félelmet, aggodalmat, ami a módosítási szándék mögött meghúzódik. Elképzelhető ugyanis, hogy a parlamenten kívül rekedt pártok, érdekszövetségek, ha nem tetszik nekik valami, visszaélnek a népszavazás intézményével. - Például obstruálhatják a Parlamentet... - Ez is elképzelhető. De a köztársaságielnök-választásról és az ország címeréről való döntés bizonyosan nem sorolható közéjük. Ezzel a javaslattal nem vonom kétségbe az Országgyűlés legitimitását, és semmiképpen nem szolgálok önös célt. Többször is kinyilvánítottam, hogy nem jelöltetem magam. Csupán azt állítom, hogy a polgárok jogosultak kijelölni az ország eme közjogi méltóságát viselő személyt. Joguk van igényelni ezt a közvetlen beleszólást az államéletbe. Félremagyarázás és csúsztatás e javaslat kapcsán az a kérdésfelvetés, hogy akkor ki lesz az ország első embere: a köztársasági elnök-e, vagy a miniszterelnök? Mindkettőt jogosítványai minősítik. A miniszterelnök a végrehajtó hatalom feje, ugyanakkor kellő súllyal bír a törvényhozó hatalom is. A köztársaság elnöke mintegy e két hatalom kiegyensúlyozására hivatott. Egy szűk jogosítványokkal rendelkező, gyenge köztársasági elnök is betöltheti szükség esetén e funkciót. (folyt.)
1990. június 7., csütörtök 13:39
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|