|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Megalakult a Magyar Mentőtiszti Kamara
"Június 2-án megalakult a Magyar
Mentőtiszti Kamara. Fő célul tűzték ki a mentőtiszti tevékenység
társadalmi és jogi elismertetését, a mentés szakmai színvonalának
emelését."
BBC, Késő esti panoráma:
Jelcin elnökké választása
" Borisz Jelcin megjelenésének - vagy mondjuk hódításának -
jelentőségét abban látom, hogy a kelet-európai forradalom, persze
más formában, átterjedt a Szovjetunióra: érvényesül a népakarat. Ha
Jelcin nem kerül felszínre, Jelcin a bűverővel rendelkező demagóg,
akkor félő, hogy a forradalmi jellegű népi elégedetlenség alulról
tör ki, anarchiaszerűen és beláthatatlan következményekkel jár,
polgárháborúval majd esetleg annak vérbefojtásával.
Jelcin drámai előretörése ezt a veszélyt nem zárja ki, de
enyhíti. Valamelyest mederben tartja azt az elégedetlenséget, mely
egyébként tömegtüntetések és lázongások formájában lobbant volna
fel."
|
|
|
|
|
|
|
A Kiskunsági Mezőgazdasági Szövetség állásfoglalása a
földtulajdon-refomról (2. rész)
(OS)
|
Amennyiben a Parlament elé olyan törvénytervezet kerül, miszerint az egykori tulajdonosok kérelmére vissza kell adni a földet, amelyet tőlük különböző jogszabályok alapján elvettek, az elnökség a következő észrevételeket teszi:
A földvisszaigénylések összesítése után a kormány hozza nyilvánosságra, hogy a visszaosztásra van-e elegendő terület. Meg kell határozni az igények kielégítésének sorrendjét, nemcsak a felső, hanem az alsó határát is, továbbá azt, hogy a törvényes öröklés sorrendjében az igények kielégítésével meddig lehet visszamenni.
A földtulajdon rendezésével egyidőben dönteni kell a földdel kapcsolatban felvett fejlesztési hitelek (melioráció, öntözés, ültetvénytelepítés, stb.) sorsáról is.
A visszaosztás után fennmaradó közös szövetkezeti tulajdonban lévő földet a szövetkezeti tagok és dolgozók kaphassák, illetve vásárolhassák meg szövetkezeti önkormányzati döntés alapján. Törvényi korlátozás csak a magántulajdonban tartható földterület felső határára vonatkozzon.
Ma is törvényes lehetőség, hogy a földtulajdonnal rendelkező tagok kivihetik földjüket a szövetkezetből. Ezt fenn kell tartani. Ily módon a szövetkezetek közös használatában maradó föld - a tagság önkéntes elhatározásából e művelési formában tartott - magántulajdonú földek összessége lesz. Ha a tag szabadon kiviheti földjét a szövetkezetből, megvalósul a szövetkezetek legitimálása és megteremtődik annak lehetősége, hogy nem lerombolás után kell az önkéntes szándékon alapuló szövetkezeteket újból létrehozni.
A föld helyi önkormányzati tulajdonba kerülése egyfajta államosítást jelentene, továbbá: fenntartaná a tulajdonosi kötődés nélküli földművelést a gazdatudat hiányával együtt, ezért ez jelentős területre kiterjedően nem helyeselhető. A helyi önkormányzatok tulajdonába azok az állami földek kerüljenek, amelyeket a szövetkezetek nem vettek meg.
Az elnökség kivitelezhetetlennek látja, hogy az egykori tulajdonosok eredeti földjüket kapják vissza (ahol ez mások sérelme nélkül megvalósítható, egyet ért vele), részben a jelentős erdő- és ültetvénytelepítések, ez utóbbiak magántőke befektetésével szakcsoporti formában való elterjedtsége miatt, részben a bérleti rendszerben (illetve csereföldön) kialakult árutermelő kisgazdaságok, továbbá a jelentős állami és szövetkezeti beruházások miatt. Mindezek együtt az eredeti terület visszaadásának olyan korlátait jelentik, amelyek kérdésessé teszik e cél meghirdetésének nemcsak értelmét, hanem helyeselhetőségét is. (folyt.köv.)
1990. június 3., vasárnap 16:26
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|