|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
MSZOSZ nyilatkozat a SZOT vagyonról
"A MSZOSZ megbízottai, valamint a szövetséghez nem tartozó
jelenlévő szakszervezetek képviselői megállapodtak abban, hogy az
újonnan alakult, bejegyzett, működő és infrastruktúrával nem
rendelkező szakszervezetként működő érdekképviseletek, minimális
működési feltételeket valamennyi érintett szakszervezet
egyetértésével a későbbi vagyonelszámolás terhére - a magyar
szakszervezetek együttes vagyonából: - volt SZOT vagyon - kell
biztosítani."
BBC, Késő esti panoráma:
NATO a VSZ-ről
"Londoni
tudósítónk, Herold Brayle tudósítását olvassuk fel arról, hogy a
NATO most első ízben hivatalosan jelentette ki: a Varsói Szövetség
részéről többé nem fenyegeti veszély a Nyugatot. Hallgassák meg
jelentését:
- A NATO honvédelmi miniszterei egyetértettek abban, hogy ez így
van, és sürgették, hogy a szövetség dolgozzon ki alapvetően
megváltozott európai helyzetnek megfelelő stratégiát. A Szovjetunió
már nem számíthat a Varsói Szerződés tagállamaira, így a NATO-nak
egy esetleges támadás kezdete előtt jóval több felkészülési ideje
lenne, mint korábban."
|
|
|
|
|
|
|
A magyar külpolitika lehetőségeiről
|
-----------------------------------
London, 1990. május 12. (BBC, Késő esti adás) - Munkatársunk Szente Péter beszélget Fülöp Mihály diplomácia történésszel, külügyi szakértővel.
- Fülöp Mihály urat, diplomáciatörténészt és külügyi szakértőt kérdezem. A magyar belpolitika ezen a héten új korszakot kezdett. Mi fogja most jellemezni a magyar külpolitikát ezentúl a következő talán egy-másfél évben?
- A magyar külpolitikának egy központi feladata lesz a az elkövetkező egy-másfél évben: Magyarország teljes függetlenségét és szuverenitását helyre kell állítani ennek az új kormánynak. Mit értek ezalatt? Két dolgot alapvetően. Az egyik, hogy 1991. június 30-ikáig el kell érni azt, hogy a szovjet csapatok Magyarország területéről kivonuljanak.
A másik szintén egy függetlenség téma. Magyarországnak lábon kell maradnia, ami azt jelenti, hogy nem kerülhetünk adósság átütemezési helyzetbe, a fizetőképességünket fent kell tartani.
- Mi jelent itt nagyobb problémát? A szovjet csapatok kivonását már letárgyylták és ez feltételezhetőleg meg fog történni. A gazdasági probléma az talán majdnem, hogy azt mondanám megoldhatatlanabbnak tünik. Márpedig egy ország függetlenségének talán legnagyobbb akadálya, hogyha óriási külföldi adósságaival nem tud megkűzdeni, hogyha külföldi segélyekres vagy legalábbis külföldi kölcsönökre szorul, mint talán az, hogy még egy bizonyos és megállapodásokban meghatározott ideig ott vannak a szovjet katonák.
- A szovjet katonák visszavonásának kérdése egyszerre két belpolitikai helyzetet is érint. Én attól tartok, hogy ez a csapatvisszavonás a szovjet belső hatalmi harc örvényébe kerülhet. Számomra teljesen világos, hogy a szovjet katonák nem akarnak Magyarország területéről kivonulni, és ez a vita, hogy hogyan helyezik el a szovjet katonákat ez mindig feszültség fog ebben a folyamatban okozni. (folyt.)
1990. május 12., szombat
|
Vissza »
|
|
- A magyar külpolitika - 1. folyt.
|
Teljesen világos, hogy ugye bármikor felvethető az az érv, minthogy mostanában fel is vetik, hogy nagyon nehéz megszervezni a visszavonuló tiszteknek a letelepítését és, hogy mennyi gondot okoz ez a Szovjetunión belül. Ugyanakkor ez egy magyar belpolitikai vita témája is, hiszen az új kormányra rendkívül nagy nyomás fog nehezedni, nem csak az ellenzék részéről, hanem a kormányzó pártok soraiból is arra, hogy minél előbb kivonja a csapatokat.
Ami az adósságszolgálat kezelését illeti, itt Magyarországnak úgy tünik erre az évre megvan az a lehetősége, hogy a legrosszabbat vagy a katasztrófát, ami az én értelmezésem szerint az adósság átütemezés elkerülje. Ahhoz azonban, hogy egyrészt talpon maradjon, másrészt pedig a kibontakozási lehetőség megnyiljon, legalább egy olyan hároméves, koherens, konszisztens és következetes gazdaságpolitikai kormányprogramra van szükség, amely elhitető erővel bír. Ez az elhitető erő azt is jelenti, ez a hitelesség azt is jelenti, hogy ennek a kormánynak el kellene érnie azt, hogy a Nemzetközi Valutaalappal egy hároméves készenléti hitelmegállapodást kellene kötni ahhoz, hogy biztos alapokra lehessen helyezni a magyar külső pozicíók, a fizetési pozicíóknak kezelését.
- Egy pillanatra visszatérnék a szovjet csapatok kivonásának a kérdésére. Ön szerint miért van az, hogy most újabb problémák merülnek fel ezen a téren?
- Először is van egy hatalmi realitás, amit úgy lehet nevezni, hogy amíg a Szovjetunió mint nagyhatalom ezt a térséget az ellenőrzése alatt tartotta - és ez abból adódott, hogy a világ legjelentősebb szárazföldi hatalmának a szomszédai vagyunk - addig ebben a térségben stabilitás volt. Az én vélemény ennek pontosan az ellenkezője, mert 1947 és 1990 közötti időszakban ez a szovjet kelet-európai rend egyetlen egy nemzeti etnikai konfliktust sem oldott meg. Egész egyszerűen a szönyeg alá söpört. (folyt.)
1990. május 12., szombat
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A magyar külpolitika lehetőségeiről - 2. folyt.
|
Akkor lehetett volna ezeket a problmákat megoldani, hogyha mindegyik országban demokratikus jogállamok jöttek volna létre. Pontosan ellenekzőleg a szovjet jelenlét akadályozta ezeknek a problémáknak a megoldását, mint ahogy az ellenkező oldalon a francia-német ellentétet legalábbis mérsékelni sikerült - hogyha szerintem a lélekben igazán feloldani nem is lehet a demokratikus jogállamoknak és egy európai közösségtudatnak sem.
A másik oldala ennek a kérdésnek kétségtelenül az, hogy van Európának egy olyan régiója - s ez nagyjából a Szovjetunió, Románia, Szerbia és Bulgária - ahol a politikai elmaradottság olyan éles formákat ölt, hogy megjelentek szélsőjobboldali mozgalmak. Ebben az értelemben például a szélsőjobboldali, radikális mozgalmak közé sorolom a Pamjatyot éppen úgy, mint ahogy a Vatra Romaneasca-t, és ez azt jelenti az én szememben, hogy - szemben a közhittel - itt különbséget kell tennünk Lengyelország, Csehszlovákia és Magyarország között. Másrészt ezen országok között - az utóbbiak esetében - beszélhetünk arról, hogy a helyzet instabil, és az utóbbi esetekben nagyon nagy a veszélye annak, hogy az úgynevezett demokratikus átmenet erőszakos megoldásokkal megy végbe. Illetve a politikai erőszak, az etnikumok ellen elkövetett erőszak a politikai élet része lesz.
- Ebben az esetben ami nyilvánvalóan érinti Magyarországot is - mert tudjuk, hogy ez hol következhet be legkönnyebben - mit tud a magyar külpolitika tenni?
- A magyar külpolitikának nincsenek hatalmi eszközei arra, hogy a szomszédai politikáját befolyásolja. Sem katonai, sem politikai, sem gazdasági eszközünk nincs. Egyetlen egy lehetőségünk van: hogy elvi alapokrka helyezzük a külpolitikánkat. Ez egyszerre jelenti azt, hogy az emberi és kisebbségi jogokat belül példamutatóan kell biztosítanunk - és erre alapozhatjuk - kifelé - a külpolitikánkat. Ez mindenképpen feltétele annak, hogy hihetőek legyünk. (folyt.)
1990. május 12., szombat
|
Vissza »
|
|
- A magyar külpolitika lehetőségeiről - 3. folyt.
|
Másrészt pedig: én azt hiszem, hogy a magyar belső alkotmányos fejlődéstől is nagyon sok függ - mert hiszen kifelé a nemzeti érdekeket képviselni és érvényesíteni csak erős demokrácia tudja. Az én felfogásom szerint egy kiegyensúlyozott és erős demokráciában megvan mindennek a maga alkotmányos ellensúlya - természetesen a parlamentnek is - és ehhez az is hozzátartozik, hogy a politikai pártok között egy egyetértés jöjjön létre az alapvető külpolitikai kérdésekben.
- Ön szerint mennyire van meg ez a konszenzus akár a politikai pártok között, akár a politikai pártokon belül?
- Ez a konszenzus az utóbbi hetekben - például a marosvásárhelyi eseményekkel kapcsolatban - lényegében kialakult. Itt tényleg arról van szó, hogy ezek a politikai pártok milyen érettséget - mert ez egy politikai érettség kérdése - tanusítanak ezekben a kérdésekben. Csak érett pártok képesek felelősségteljesen kifelé fellépni. Én azt hiszem, hogy nyugodtan reménykedhetünk, hogy az elkövetkezendő években - mert hiszen a demokrácia: tanulási folyamat - ez ki fog alakulni.
- Ön szerint jól vizsgáztak a magyar politikusok, a magyar politikai pártok ebben az időszakban?
- Én úgy látom, hogy ezeken a tényleg: méltóságteljes szabad választásokon nem léptek fel, vagy nem kerültek a parlamentbe szélsőséges erők. Nem került a parlamentbe olyan párt, amely uralná a magyar politikai rendszert - ami ugye szakítás a magyar hagyományokkal. És végül: nem került - mondjuk egy kivétellel - úgynevezett történelmi- vagy nosztalgiapárt sem a parlamentbe.
- Az nyilvánvaló, hogy a régi szövetségi rendszer - mármint Magyarország varsói szövetségbeli tagsága - ha formailag meg is marad, ez csak egy formai valami: Magyarország de facto már nem tartozik a szovjet szövetségi rendszerbe. Az is valószínű, hogy egyelőre nincs arról szó, hogy belépjen a másik nagy szövetségi rendszerbe: a NATO-ba. (folyt.)
1990. május 12., szombat
|
Vissza »
|
|
- A magyar külpolitika lehetőségeiről - 4. folyt.
|
De el tud-e képzelni kisebb szövetségi rendszereket Közép- Kelet-Európában, amely a Magyarországhoz közel lévő szomszéd országok között alakulna ki, és Magyarország esetleg csatlakozna valamilyen kisebb szövetségi rendszerhez?
- Ez két kérdés. Az egyik a Szovjetunió kérdése - amellyel az új magyar demokratikus rendszernek is baráti, jószomszédi viszonyt kell kialakítania, hiszen egész egyszerűen a magyar államraison ezt diktálja. Ez azonban nem szövetségi viszony. Az én véleményem szerint ez azt jelenti, hogy mind a kétoldalú, mind a többoldalú szövetségi szálakat elvágva, új elvi-jószomszédi alapokra kell helyezni Magyarország és a Szovjetunió viszonyát.
A kisebb szomszédállamokkal való barátságnak pedig az a feltétele, hogy ezek a szomszédállamok egyrészt demokratikus jogállamokként működjenek, másrészt pedig tisztességesen bánjanak az ott élő magyar kisebbségekkel.
- De a szomszédos országokkal való barátságon felül - én arra gondoltam: lát-e Ön arra lehetőséget, valószínűséget, hogy kisebb szövetségi rendszerek alakuljanak ki ebben a régióban? Hogy például Magyarország, Csehszlovákia és Lengelország - ezt csak mint egy lehetőséget hozom fel - egy szövetségi rendszert alkosson?
- Hát egy szövetségi rendszer kialakulásához az érdekek egybeesése szükségeltetik - és ez pedig nincs meg az előbb említett esetben Én úgy látom, hogy persze ez a tengely kialakulhat - és tulajdonképpen a szovjet politikának 1947 és 1989 között az egyik döntő vonala volt, hogy egy Varsó-Prága-Budapest tengely kialakulását megkadályozza úgy 1956-ban, mint 1968-ban - de ehhez megint az kell, hogy egyrészt itt a helyzet gyökeresen megváltozzon, hiszen Csehszlovákia és Magyarország jelen pillanatban - a Nyugat irányában - versenytársak. Másrészt pedig azokat a kérdéseket, amelyek a II. világháború után megoldatlanok maradtak, közösen oldjuk meg. +++
1990. május 12., szombat
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|