|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MSZP Szeged városi elnökségének nyilatkozata
" Történelmi tanulság, hogy csak akkor erős és független
nemzetünk, ha a velünk élő szerbek, románok, szlávok, németek és
mások és mi valamennyien demokratikus otthonra lelünk e hazában.
Elodázhatatlan kötelességünk az Európa-ház felépítése, elsőként
itthoni, köznapi dolgainkban, - hogy az Országház valóban legyen az
ország háza."
SZER, Világhíradó:
Románia a választások küszöbén
"A választóknak nem lesz könnyű dolguk vasárnap. Nemcsak azért,
mert 53 évig egypártrendszerű uralom volt Romániában, hanem azért
is, mert nem kevesebb, mint 82 párt indul a választáson. Ezek közül
37-nek a nevében szerepel a demokrácia, vagy a demokratikus szó. Van
Demokratikus Párt, de van Románia Demokratikus Pártja is. Ezeket
meg kell különböztetni a Nemzeti Demokratikus Párttól és a Szabad
Demokratikus Párttól.
A másik gyakran előforduló szó az egység."
|
|
|
|
|
|
|
Főcím: Az alkotmánymódosítás a rendszerváltás után Írta: Dr.
Takács Albert - Állam- és Jogtudományi Intézet
|
Az alkotmánymódosítások a rendszerváltozás körüli politikai csatározások egyik elsődleges eszközévé váltak. A "régi" alkotmány toldozgatása, a napi politikai érdekeknek és erőviszonyoknak alárendelt többszöri módosítása nem mélyítette az alkotmány és általában a jog iránti bizalmat, holott ez az érzés az Európához tartozást szimbolizáló jogállam mellőzhetetlen lélektani összetevője. A márciusi-áprilisi választások nyomán összeült új parlament lényeges kérdésekben ismét módosította az alkotmányt. Az elfogadás módja és körülményei az alkotmányjogászok és a politika iránt érdeklődők egy részében kétséget ébreszt, hogy vajon nem pusztán pillanatnyi célszerűség áll-e az alkotmánymódosítás hátterében? Vajon a mostani alkotmány-módosítás közelebb visz-e egy hosszabb időre szóló, stabil alkotmány megteremtéséhez és hatalomgyakorlási rendszer kialakításához, avagy a politikai viszonyok változásaihoz holnap, holnapután ismét hozzá kell igazítani az alkotmányt? Jelentheti-e a mostani alkotmánymódosítás egy olyan korszak kezdetét, amelyben az alkotmányos rend mércét és keretet ad a politikai erők és folyamatok számára?
Alcím: Az MDF és az SZDSZ váratlan egyezsége
A válaszhoz az alkotmány módosításának körülményei a "nem"-et és az "igen"-t alátámasztó érveket egyaránt szolgáltatnak. Az aktuálpolitikai érdekek gyanuja mindenekelőtt abból táplálkozhat, hogy az alkotmánymódosítás lényege a két legerősebb parlamenti párt, az MDF és az SZDSZ minden bizonnyal valamennyi kívülálló számára VÁRATLAN POLITIKAI EGYEZSÉGE ALAPJÁN és annak megfelelően született meg. Az újra szabályozott tárgykörök alapján ezzel szemben az az érvelés látszik helyesnek, amely az alkotmánymódosítás időtállóságának szándéka mellett szól. A módosított alkotmányban szereplő új rendelkezések ÖSSZHANGBAN ÁLLANAK MINDKÉT PÁRTNAK A PROGRAMJAIKBAN MEGHÍRDETETT ALKOTMÁNYOS ELVEKKEL. De talán még ennél is fontosabb, hogy a módosított alkotmányba egy sor rugalmas, nagy teherbírású és a változó politikai erőviszonyok között is működőképes szabályozás került be, a stabil intézmények megteremtésének igényével. /folyt./
1990. május 17., csütörtök 13:27
|
Vissza »
|
|
Az alkotmánymódosítás 2.
|
Az alkotmány mostani módosításának középpontjában a kormányzati rendszer alapelemei: az országgyűlés, a köztársasági elnök és a Minisztertanács működésének, illetve jogköreinek átalakítása áll. Az új rendszer logikája arra a megfontolásra épül, hogy a többpárt- rendszer bonyolult és változékony politikai viszonyainak kifejezésére olyan kormányzati mechanizmus alkalmas, amelyet sokrétű kapcsolatok fűznek össze, és amelynek politikai érzékenységét egyes elemeinek nagyfokú önállósága biztosítja. Ez a kormányzati rendszer akkor működőképes, ha a jogilag rendelkezésre álló hatalom arányosan van elosztva. Az arányosság kivánatosnak tartott mértékét az alkotmánymódosítás elsősorban azzal teremti meg, hogy a kormányzati rendszeren belül a köztársasági elnök és a kormány jogkörét szélesíti.
Alcím: A parlament új szerepe
Csak az államfői jogok és a kormány hatásköreinek bővülésével összefüggésben állítható, hogy a módosított alkotmány szerinti kormányzati rendszerben a parlament relatíve kisebb szerepet játszik. A korábbi helyzethez képest a parlamenti jogkörök alig módosultak, ám a kormányzás rendszerének szabályozásából mégis kiolvashatá az az elv, hogy a PARLAMENT URALKODJON, DE NE KORMÁNYOZZON. Tevékenységének ez a kerete az egész 1949 utáni állapothoz képest fontos újdonság. A pártállami időszakában a parlament nemcsak a törvényhozásnak volt a szerve, hanem a legfőbb végrehajtás - azaz a kormányzás - jogai is megillették, mert az akkori alkotmány szerint az államhatalom teljességét birtokolta. A rendszerváltást közvetlenül megelőző időszakban pedig a politikai kényszer hozta úgy, hogy a parlament a Minisztertanács mellett a kormányzás mindennapi feladataival is foglalkozó szerv maradt. A parlamentbe még be nem került, de jelentős politikai erőt a hátuk mögött tudó pártok a parlamentre gyakorolt nyomással érvényesíthették az állam működésével kapcsolatos érdekeiket. Ez adott esetben nemcsak a törvényhozásra vonatkozott, hanem a végrehajtásra is, amely alól a saját politikai támaszát vesztett parlament nem vonhatta ki magát. Az alkotmánymódosítással MOST EGYÉRTELMŰVÉ VÁLT A PARLAMENT KORMÁNYZÁSI JOGAINAK LEÉPÍTÉSE. Az államügyek folyamatosságának szervezése, ehhez a feltételek megteremtése nem a képviselőház dolga. Jól illusztrálja a helyzetet, hogy a parlament a Minisztertanács működésére nem gyakorolhat többé befolyást azzal, hogy a kormány egyes tagjait megválasztja. /folyt/
1990. május 17., csütörtök 13:29
|
Vissza »
|
|
Az alkotmánymódosítás a rendszerváltás utján 3.
|
Szerepének súlypontja arra helyeződik, hogy utólag ellenőrzést végez, a végrehajtással kapcsolatos konkrét jogosítványai azonban nincsenek. Törvényhozó jogait az alkotmánymódosítás nem érintette. Elvileg tehát A PARLAMENT TOVÁBBRA IS JOGOSULT BÁRMILYEN KÉRDÉSBEN TÖRVÉNYT ALKOTNI. Az alkotmánymódosítás változtatott viszont a törvényalkotás formaságain azzal, hogy az 1989-ben bevezetett ún. alkotmányerejű törvények kategóriáját megszüntette. A csak az összes képviselő kétharmadának szavazatával elfogadható alkotmányerejű törvény ugyanis könnyen idézhetett volna elő olyan helyzetet, amelyben valamilyen döntés egyáltalán nem született meg, mert képviselők között az adott kérdésben ilyen mértékű egyetértés nem teremthető meg. A módosított alkotmány is ismeri a minősített többséggel elfogadandó törvények kategóriáját, de A KÉTHARMADOS TÖBBSÉG MOST MÁR CSAK A JELENLEVŐ KÉPVISELŐKHÖZ VALÓ VISZONYÍTÁST JELENTI.
Egyébként az ilyen törvényekkel érintett szabályozási tárgyak száma is csökkent. Ez nyilvánvalóan növeli a parlament döntési képességét és döntési szabadságát, mert nem terheli lépten-nyomon a kompromisszumkötés kényszere. Az új parlament a pártok képviseletére és azok működésére épülő parlament. A parlament mozgásszabadsága ezért mindenekelőtt és alapvetően azoknak a pártoknak az akcióképességét szolgálja, amelyekből a Minisztertanács tagjai kikerülnek. Ha erre nem volna lehetőség, megfelelő parlamenti támogatás hiányában a kormány nem láthatná el feladatait, mert bármikor fenyegetné a leszavazás vagy a bukás veszélye. A módosított alkotmány kormányzati rendszerének tengelyében ezért a kormányt alkotó pártok koalíciója - mint többség - és maga a kormány áll. A KORMÁNYZATI MODELL TEHÁT A VALÓSÁGBAN ANNAK ELLENÉRE KÉTPÓLUSÚ, HOGY HARMADIK ÖSSZETEVŐKÉNT A KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK IS JELEN VAN BENNE. Ezzel az összefüggéssel megmagyarázható, hogy az ALKOTMÁNYMÓDOSÍTÁS A KORMÁNY POZÍCIÓJÁT JELENTŐSEN MEGERŐSÍTETTE.
Alcím: A kormány és a miniszterelnök egysége
A kormány hatalmának növekedésére mutat, hogy bizonyos keretek között a parlamenttől való függetlenedése is elképzelhető az alkotmánymódosítás alapján. A kormány ugyanis egyetlen szálon: a miniszterelnök személyén keresztül kapcsolódik a parlamenthez. A kormány tagjainak kiválasztására a képviselőknek közvetlen befolyásuk nincs. A MINISZTERELNÖK SAJÁT POLITIKAI SZEMPONTJAI SZERINT VESZI MAGA MELLÉ MINISZTERTÁRSAIT, s a válogatásban az a szempont vezérli, hogy kellően erős parlamenti többséget tudhasson az általa vezetett kormány mögött. /folyt./
1990. május 17., csütörtök 13:49
|
Vissza »
|
|
Az alkotmánymódosítás a rendszerváltás útján
|
A miniszterelnök tehát a kormányban nem primus inter pares - első az egyenlők között -, hanem a kormány vezetője, aki nemcsak meghatározhatja az egyes miniszterek tevékenységének fő politikai irányait, de aki mindenki mást megelőzően igényt tarthat kormánya tagjainak iránta való lojalitására. A KORMÁNYNAK EZ, A MINISZTERELNÖK POLITIKÁJA KÖRÜL KIALAKULÓ EGYSÉGE OLYAN LEHETŐSÉG, AMELYET 1949 ÓTA A MOSTANI ALKOTMÁNY TEREMTETT MEG ELŐSZÖR, s amely egység birtokában a kormány nemcsak hatékony partnere lehet a parlamentnek, hanem alkalmanként erős ellenfele is. Természetesen A KORMÁNY A PARLAMENT BIZALMÁBÓL KORMÁNYOZ. A politikai bizalom azonban nem parcellázható fel az egyes kormánytagok között, hanem azt a miniszterelnök testesíti meg. A KORMÁNYTÓL VAGY BÁRMELY MINISZTERTŐL CSAK A MINISZTERELNÖK MEGBUKTATÁSA ÚTJÁN LEHET A BIZALMAT MEGVONNI, a miniszterelnök bukása azonban egyértelmű a kormány bukásával. A kormány felelősségével kapcsolatos politikai rizikó meglehetősen nagy, ezért a testület elég tág határok között biztonságban érezheti magát a parlament politikai felelősségre vonásával szemben. Tovább növeli a kormány biztonságát, hogy AZ ALKOTMÁNYMÓDOSÍTÁS A KORMÁNY BUKÁSÁHOZ VEZETŐ BIZALMATLANSÁG KÉRDÉSÉT ÚN. KONSTRUKTÍV MÓDON SZABÁLYOZZA. Eszerint a miniszterelnököt - s személyén keresztül a kormányt - bizalmatlansági úton csak akkor lehet megbuktatni, ha a parlament egyszersmind az új miniszterelnök személyéről is dönteni tud. Ez a megoldás elkerülhetővé teszi az alkotmányos válság olyan fajtáit, amelyekben az országnak nincs kormánya, de a kormánymegbuktatásban kifejezésre jutó felelősségrevonás politikai terheit is annyira megnöveli, hogy a bukás inkább csak jelképes fenyegetést jelent a miniszterelnök és kormánya számára.
Alcím: Milyen hatalommal rendelkezik az elnök?
Bár az államfői tisztség, a köztársasági elnök méltósága az elmúlt év őszétől a politikai küzdelmek homlokterében állott, és az azóta történt alkotmánymódosításokhoz képest a mostani módosítás tartalmazza számára a legszélesebb jogkört, a köztársasági elnök szerepe mégis a parlament és a kormány erőterében alakuló kapcsolatoknak alárendelt. A kormányzati rendszert az alkotmánymódosítás nem fejlesztette a valóságos hatalommegosztás irányába, hanem megmaradt a parlamentalizmus keretei között. Az alkotmány módosítása szerint A KÖZTÁRSASÁGI ELNÖKÖT AZ ORSZÁGGYŰLÉS VÁLASZTJA. /folyt./
1990. május 17., csütörtök 14:01
|
Vissza »
|
|
Az alkotmánymódosítás a rendszerváltás útján 5.
|
Az elnök így minden személyes és hivatali függetlensége ellenére mégiscsak inkább része annak a politikai klímának, amelyet az országgyűlés hordoz, s személyét illetően a parlamenti pártok hasonló elvek szerint állapodhatnak meg, mint a miniszterelnök esetében. Az a tény, hogy a parlament működésének időtartamára, azaz NÉGY ÉVRE VÁLASZTJA A KÖZTÁRSASÁG ELNÖKÉT, szintén arra enged következtetni, hogy az elnök jogállását az alkotmánymódosítás elég határozottan A PARLAMENT POLITIKAI ERŐVISZONYAIHOZ KÖTÖTTE. Az alkotmánymódosítás szerint a köztársasági elnök jogkörét a parlament és a kormány közötti közvetítés igényei alakítják. Ennek a legmarkánsabb formáját jelenti, hogy az együttműködés lehetetlenné válása esetén e helyzetnek a felszámolását elvégezheti; elnöki jogkör a parlament feloszlatásának joga. Ha a köztársasági elnök ezzel a lehetőséggel szabad belátása szerint vagy kevés megkötöttség alapján élhet, akkor jelentős politikai hatalommal rendelkező elnökről beszélhetünk. Az alkotmánymódosítás szerint AZ ELNÖK AKKOR GYAKOROLHATJA A HÁZFELOSZLATÁS JOGÁT, HA AZ ORSZÁGGYŰLÉS EGY ÉVEN BELÜL LEGALÁBB NÉGY ALKALOMMAL MEGVONTA A BIZALMAT A KORMÁNYTÓL vagy ha a miniszterelnöknek javasolt személyt negyven napon belül nem választja meg. Lényegében mindkét esetben arról van szó, hogy az országgyűlés nem tud olyan kormányt felállítani, amellyel eredményesen és folyamatosan együttműködhetne. Ilyenkor a parlament feloszlatása utáni választásokon a választópolgároknak ismét - soron kívüli - lehetőségük nyílik a parlament politikai összetételének meghatározására. A köztársasági elnök tehát a parlament és a kormány közötti kiegyenlített és harmónikus kapcsolat megteremtése érdekében az újrakezdés lehetősége előtt is megnyithatja az utat. (MTI-Press)
A szerkesztőségek figyelmébe: a nagybetűs sorok - technikai okokból - a kiemelést jelzik
1990. május 17., csütörtök 14:03
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|