![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
OS:
ÉA Budapesti Városvédő Egyesület Elnökségének állásfoglalása
"Vegyes érzelmekkel vettünk részt a
Budapesti Városépítési Tervező Vállalat (BVTV) rendezésében 1990.
május 8-án tartott rendezési terv vitáján, mert tapasztalataink arra
tanítanak, hogy ha egy közparkról rendezési terv készül, akkor ott
komoly beépítési szándékok húzódnak meg a háttérben. Ezúttal sem
tévedtünk. Kiderült, hogy a Népligetben szállodát akarnak építeni,
valamint a sarkán Volán-pályaudvart, továbbá belépődíjas
sporttelepet és jégcsarnokot. Ezen kívül tervbe vették a régi
mutatványos park mondern változatának felépítését. Mint kiderült,
egyetlen bontási terv merült fel: a FŐKERT kirendeltségi épülete,
amely a liget fenntartásának nélkülözhetetlen feltéte és amelyet
jónéhány millió forintért az utóbbi időben létesítettek.
"
SZER:
A SZER igazgatóságának nyilatkozata
"Ennek a bizottságnak nincs beleszólása a Szabad Európa és a
Szabadság Rádió működésébe. Tévesen jelenti az AP-hírügynökség a
Szabad Európa, Szabadság Rádió évi költségvetésére vonatkozó
számadatokat is. Ez nem 400 millió, hanem csupán 200 millió dollár.
A Szabad Európa, Szabadság Rádió független magáncégként bejegyzett
vállalat -, költségeit egy külön amerikai kormányszervvel, a
Nemzetközi Rádiózási Tanácson keresztül, az Egyesült Államok
Kongresszusa fedezi.
"
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1990_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Villanyautón a 3. évezredbe
|
![](../img/spacer.gif)
1990. május 16. szerda (MTI-Panoráma) - Az európai
megapolisz lakója délután hatkor kilépett munkahelyének ajtaján és
mielőtt átment volna az autóktól hemzsegő úton, nagyot szippantott a
belváros kristálytiszta levegőjéből - ez a mondat manapság inkább
csak egy felettébb merész fantáziájú sci-fi író tollából származhat,
nem pedig valósághű beszámolóból, már ami a kristálytiszta levegőt
illeti. Akadnak azonban olyanok, akik szerint a jövő század/évezred
elejére beköszönthet ez az állapot a villannyal meghajtott autók
révén.
Az Európai Közösségek Közlekedési Bizottsága szeretné elérni, hogy az évtized végére már több millió nemcsak áramvonalas, de áram hajtotta autó gurulna dübörgés helyett enyhe duruzsolással az öreg földrész legnépesebb településeinek útjain. A bizottság, hogy ne csak a levegőbe beszéljen, azt tervezi: támogatni fogja azokat a városokat, amelyek népszerűsítik a villanyautókat. Brüsszelben például az egyik egyetem már tíz éve működtet egy villanyautó kölcsönzőt, a három és öt személyes kocsik bérleti díja 6,5 belga frank (16 USA dollárcent) kilométerenként.
A villanyautók hívei szerint a kocsik megbízhatóak, óránként akár 80 kilométeres sebességre is képesek, üzemeltetésük gazdaságos. Az áram jóval olcsóbb, mint a benzin, s az autók akkumulátorait általában éjszaka töltik fel gazdáik, amikoris bőven van szabad kapacitása a villamoserőműveknek. A villanyjárművek mellett szól az is, hogy igénytelen a karbantartásuk; míg egy belső égésű motornak nagyjából 100 mozgó alkatrésze van, egy villanymotornak csupán egyetlen.
A számos előny ellenére egyelőre mégsem özönlik el az utakat a villanyautók. Ennek egyik oka az, hogy 60-70 kilométernél nem képesek megtenni egyhuzamban hosszabb távot, újratöltésük pedig nyolc órán át tart. A másik, hogy kétszer-háromszor drágábbak ezek az autók benzinüzemű kollégáiknál. Igaz viszont az is, hogy ha beindulhat tömeges gyártásuk, jóval olcsóbbak lesznek. Egyes nagy autógyártók - így a világ legnagyobbika, az amerikai General Motors szakemberei - immár komolyan munkálkodnak a villanyautók technikai tökéletesítésén, s talán ez látszik leginkább megtámogatni majdani elterjedésük jóslatát. A legújabb kísérleti akkumulátorok mindenesetre már 160-240 kilométeres utazási távolságot és óránként 125 kilométeres sebességet ígérnek, kifejlesztőik szerint pár éven belül megkezdődhet tömegtermelésük. +++
MTI-Panoráma
1990. május 16., szerda 14:20
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|