Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › május 12.
1989  1990
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerika hanja, Esti világhíradó:

Nélkülözhetetlen szakemberek Magyarországon

"ezek a tehetségek pár évvel ezelőtt még a szocialista vívmányok örökbecsű értékeinek óvására használták minden tehetségüket. Ma viszont tele van a magyar sajtó az értük szóló sirálmokkal: az új kormány nem teheti meg, hogy kormányozhatatlanná tegye az országot, nem használhatja a pártállam módszereit, nem kezdhet boszorkányüldözébe, nem B-listázhat, stb, stb, stb. Vajon kinek az érdekét szolgálják ezek az álhumánumba csomagolt síránkozások? Mitől lett a suszterból ÁVH-s ezredessé előlépett, majd később diplomataként működő szupersuszter nélkülözhetetlen. A marxista tudományok doktora, főosztályvezetői minőségében - miért szükséges az egészséges kormányzáshoz?"

Akotmányerejű törvény helyett minősített törvény?


-------------------------------------------------


London, 1990. május 12. (BBC, Panoráma) - Az MDF és az SZDSZ
megállapodásának következményeként egészen hamarosan a magyar
parlament elé kerül az a törvényjavaslat, mely húszra csökkentené az
alkotmányerejű törvények számát. A magyar közvélemény meglehetős
fenntartással fogadta a törvényjavaslat hírét. Vajon mennyire
megalapozottak ezek a fenntartások? Erről kérdezte budapesti
különtudósítónk: Szakonyi Péter, dr. Holló Andrást, az
Alkotmánybíróság titkárát.

    - Ennek a tartózkodásnak tulajdonképpen két lényeges mozzanatát
lehetne kiemelni. Az egyik politikai, a másik kifejezetten
alkotmányjogi. A politikai fenntartások-tartózkodások elsősorban
azzal kapcsolatosak, hogy ez a paktum nem a parlament színterén,
hanem a politikai egyeztető tárgyalásokon - tehát a színfalak mögött
köttetett.

    A másik az úgynevezett alkotmányjogi aggály: hogy az eddig
úgynevezett magas értékű törvényhozási tárgyak, mint alkotmányerejű
törvények kerültek az 1989-ik évi alkotmánymódosítás keretébe. Hogy
ezek most megszűnnek, vagy legalábbis csökkennek - ez jelent
bizonyos alkotmányjogi aggályt. Hogy most ez mennyire reális,
mennyire nem, arra azért már most lehet viszonylag megnyugtató
választ adni.

    Az egyik az, hogy igazából a nagyságrendi és fontos
alkotmányozási tárgyak - amit most húszban határozott meg az
SZDSZ-MDF-paktum - tulajdonképpen felölelik azokat a legfontosabb
organikus törvényeket és azokat a legfontosabb alapjogokat, amelyek
valóban olyan értékűek, hogy minősített törvényekként kerüljenek
elfogadásra. Azért ezt a kifejezést használnom, hogy minősített
törvény, mert tulajdonképpen az alkotmányerejű törvény ezzel az
alkotmánymódosítással meg fog szünni. Mert a minősített törvény azt
jelenti, hogy a jelenlévő képviselők - tehát a határozatképes
parlament kétharmada - fog szavazni ilyen törvények tárgyában. Tehát
nem a képviselők összessége. (folyt.)



1990. május 12., szombat


Vissza »


- Dr. Holló András - 1. folyt.


A képviselők összességének kétharmada - a korábbi
alkotmányerejűségi értékszint - az kizárólag az alkotmányozásra, és
az alkotmánymódosításra lesz fenntartva. Tehát ilyen értelemben úgy
érzem, hogy komoly nagyságrendű problémát nem jelentene. De továbbra
is mondhatom, hogy az Alkotmánybíróság rendkívül fontosnak fogja
tartani, hogy ezt a minősített törvényi többséget figyelje. Szóval
mondhatjuk azt, hogy egyrészt a minősített törvény önmagában egy
jelentős, fenntartott garanciális intézmény, másrészt az
alkotmánybírósághoz fordulás állampolgári pozíciója változatlan.

    - Ha tehát az egyszerű állampolgár is akár úgy érzi, hogy egy
törvény sérti a személyiségi jogait, vagy úgy véli, hogy alkotmányba
ütköző: fordulhat az Alkotmánybírósághoz. Úgy vélem, ez egyből két
tényezőt hangsúlyoz ki. Egyrészt azt, hogy nagyon megnő az
Alkotmánybíróság szerepe, függetlenségének értéke. A másik pedig:
úgy vélem, hogy elképzelhető az, hogy megakad, vagy lelassul a
törvénykezési folyamat.

    - Két szakaszról van itt szó. Az egyik az úgynevezett előzetes
kontroll - amikor maga a törvényhozási folyamat áll meg egy
alkotmánybírósági vizsgálat miatt. Ilyenkor tulajdonképpen
felfüggesztődik a törvényhozás folyamata. A másik: amikor kihirdeti
a köztársasági elnök a törvényt, és a kihirdetett törvénynek az
alkotmányosságát vitatja el adott esetben egy állampolgár, vagy az
állampolgárok egy csoportja. Ebben az esetben az történik, hogy
visszakerül tulajdonképpen a törvényhozás asztalára, illetőleg - az
Alkotmánybíróság döntésének megfelelően - megsemmisítésre kerül egy
adott törvény, vagy egy adott törvényi rendelkezés.

    - Úgy vélem, hogy az Alkotmány eddig méltatlanul háttérbe
szorult a jogalkotási folyamatban. Az alsóbbrendű jogszabályok
például sok esetben egyszerűen nem vettek tudomást arról, hogy
Alkotmány létezik. Várható-e az, hogy szemléletbeli különbség
következik be? (folyt.)



1990. május 12., szombat


Vissza »


- Dr. Holló András - 2. folyt.


- Mindenképpen úgy érzem, hogy szemléletváltozás előtt állunk.
Tehát maga az egész jogállami filozófia, ami az elmúlt évben komoly
mértékben politikai programjává vált - mondhatjuk: szinte minden
pártnak - és ezt igazolják az azóta megszületett jogszabályok is.
Egy jogállami és alkotmányossági szemlélet van kialakulóban, és hogy
azért, hogy ez a szemlélet valóban megerősödjék és ez a
jogalkotásunkban is tükröződjék - ennek érdekében az
Alkotmánybíróság rendkívül sokat tud tenni.

    Azt mondhatom, hogy kialakulóban van egy olyan tendencia -
azáltal, hogy a parlament szerepe nagyon erőteljesen megnőtt, tehát
a törvényhozási folyamatok megerősödnek - rendszeres törvényalkotási
munka fog legközelebb zajlani a parlamentben. Ez azt jelenti, hogy
egyre kevesebb lesz az úgynevett végrehajtási, operatív manőverező
jogszabály, egyre több lesz a nagyobb nagyságrendű norma -, tehát a
törvény - és ehhez képest, az alkotmányközeli jogalkotás erősödik
meg. Mert tulajdonképpen kormányzati normákkal kell egy országot
irányítani: törvénnyel és végrehajtási rendelettel - tehát
kormányrendelettel.

    Felmerül tulajdonképpen a miniszteri rendelet szükségtelensége
is. De ha fenntartjuk most a jelenlegi modellt, akkor is azt
mondhatjuk, hogy már a végrehajtási rendelkezések szükségszerűen
jobban odafigyelnek az Alkotmány tételeire. Mert ha egy
Alkotmánybíróság léte, intézkedése erre predesztinálja
tulajdonképpen az alacsonyabb szintű jogalkotó szervet: egyfajta
védekezési pozíció,. S ha úgy tetszik: tudjuk hogy van egy
alkotmányőrző szerv. Tehát amikor mi jogot alkotunk,
akkor nekünk
az alkotmányossági szempontokat - a saját érdekünkben - figyelembe
kell vennünk. +++



1990. május 12., szombat


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD