Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › május 11.
1989  1990
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A TDDSZ Országos Választmányának állásfoglalása

"Az sem világos, hogy milyen eredetű (külföldi) és nagyságú összegek egészítenék ki az alapítvány-együttest, és arról sincs információnk, hogy ezeket az összegeket milyen feltételekkel kapta az ország. Mindezek alapján a TDDSZ leghatározottabb kívánsága, hogy az új kormány első lépésként zárolja az alapítvány-együttes vagyonát és vizsgálja felül létrehozásának körülményeit."
SZER, Kezdődik a nap:

A külföldre sugárzó rádiók szerepe Amerikában

" A külügyi bizottság elnöke a múltra utalva dícsérő szavakkal szól a Szabad Európa és a Szabadság Rádióról, valamint az Amerika Hangjáról is. Megemlíti, hogy a rádiók hozzájárultak a berlini fal leomlásához, és ő ezt nyilván képletesen a lehető legtágabb értelemben érti. De azt viszont a lehető legkonkrétabban, hogy a rádiók viszonylagos sikere a dolgok dialektikája folytán most megköveteli a szerep, a célok és a szándékok újraértékelését. "

A Főépítészi Kollégium memoranduma (1. rész) (OS)


1990. május 11., péntek - Országunk demokratikus átalakulásának
részeként erősödik az állampolgárok igénye arra, hogy alkotó módon
tudjanak közreműködni térbeli környezetük alakításában. A környezeti
állapot, a közérzetet lényegesen befolyásoló kérdésként, politikai
üggyé vált, felerősödött a környezeti problémák kezelésével
kapcsolatos társadalmi érzékenység. Ezzel párhuzamosan megerősödött
egy másik tendencia is: az ágazati lobbyk, a vállalkozók nyomása a
területek olyan felhasználása érdekében, amely számukra a legnagyobb
hasznot hozza a természeti és az épített környezet alakulásával
kapcsolatos közérdek semmibevétele árán is, hivatkozva a tulajdonhoz
kapcsolódó jogokra, a vállalkozások szabadságára, a piac
törvényeinek egyetemességére.

    Mindkét pólus és a köztük lévő konfliktusok erősödése mellett
úgy érezzük, hogy a hatalmi struktúra átrendeződésének valóban
sarkalatos kérdései mellett közéletünkben kevés szó esik az
érdekütközések egyik legfontosabb területéről; környezetünk
védelmének és alakításának egymással összefüggő, a közérdeket, a
csoportérdekeket és az egyéni érdekeket egyaránt érintő
területeiről.

    Az ország 140 főépítészének nevében és megbízásából a Főépítészi
Kollégium tagjaiként szeretnénk az ország felelős politikai
tényezőinek figyelmét felhívni a környezet alakításának problémáira,
és az ezzel kapcsolatos, megítélésünk szerinti legfontosabb
teendőkre. Azt szeretnénk elérni, hogy a területek és települések
fejlesztésében, rendezésében, környezetünk alakításában szünjön meg
az az állapot, amely az ezeket a problémákat kezelő szakterületet és
a szakterület képviseletében a települési és területi főépítészek
munkáját a központosított pártállam irányítási rendszerében eddig
sújtotta.

    Ebben a már meghaladott rendszerben a sokféle érdeket mérlegelő
szakmai megközelítést a jogbizonytalanság és a jogalkalmazás
kuszaságában sok esetben rögtönzött közvetlen politikai döntések
helyettesítették, melyekben a közérdek nevében kedvezményezett
részérdekek manifesztálódhattak, s melyben a magánérdek, a
tulajdonosi érdekek érvényesülési lehetőségei szűk és bizonytalan
határok közé szorultak. Hiányzott az a közösségi kontroll, amely jól
támaszkodhatott volna a szakterület képviselőinek elfogulatlan
tanácsadói tevékenységére. (folyt.köv.)



1990. május 11., péntek 19:00


Vissza »


A Főépítészi Kollégium memoranduma (2. rész) (OS)


Mindezek alapján az alábbiakra szertnénk felhívni figyelmüket,
kérve segítségüket is a problémák megoldásához:

    1. Meggyőződésünk, hogy a megalakuló önkormányzatoknak egyik
legalapvetőbb feladata lesz illetékességi területük
felhasználásának, rendezésének egyértelmű szabályozása, amely a
tulajdonaik hatékony működtetésének, az önkormányzat gazdálkodásának
és az ott élők életminőségének is fontos befolyásolója. Azt
javasoljuk, hogy az önkormányzati törvény tételesen is foglalkozzon
ezzel az egyik legalapvetőbb önkormányzati joggal, illetve az ebből
fakadó önkormányzati kötelességekkel.

    2. Az állampolgárok építéshez való jogának biztosítása mellett,
de a területért való küzdelem farkastörvényei ellenében szükség van
arra, hogy a társadalom törvényhozási szinten bizotsítsa a
települések harmonikus fejlődése és a kulturált környezetalakítás
feltételeit. E célra - a nyugat-európai államok gyakorlatához
hasonlóan - ki kell alakítani az államigazgatási rendszertől
független, önkormányzati szinten működő szakmai tanácsadó szervezet
jogi és működési kereteit. Szükség van továbbá arra, hogy a
magyarországi polgári hagyományok folytatásaként a települések
rendezésének irányítását konszolidált állandóságban, szakmailag
magasan képzett és elismert, megbecsült műszaki értelmiségiek lássák
el. Ma is élnek még a Fővárosi Közmunkatanács és a vidéki városok
Mérnöki Hivatalai, városi főmérnökei folyamatos és eredményes
tevékenységének tárgyiasult bizonyítékai. Ennek a hagyománynak a
folytatásához - úgy hisszük - alapvető társadalmi és települési
érdekek kötődnek, életrehívásuk azonban politikai akaratot igényel.

    3. A rendezési tervek korábbi bürokratikus központi szabályozási
elvárásoknak alávetett rendszere helyett fokozott mértékben lesz
szükség olyan tervekre, melyek a helyi érdekeket és értékeket
képviselik, és emellett segítik a nemzeti vagy nagytérségi
érdekekben felelősséggel és demokratikusan hozott fejlesztési
elhatározások realizálását is. Hisszük, hogy a monolitikus központi
irányítás időszakában lejáratódott és mára kiüresedett terület- és
településtervezés ismét olyan fontos, társadalmilag igényelt és
elismert tevékenység lesz az új társadalmi berendezkedésű
Magyarországon, mint volt a kiegyezést követő fellendülés idején
vagy a második világháború előtti konszolidáció éveiben. Ehhez
azonban a tervezés egész rendszerének gyökeres megújítására, jogi
hátterének újrafogalmazására van szükség. (folyt.köv.)



1990. május 11., péntek 19:04


Vissza »


A Főépítészi Kollégium memoranduma (3. rész) (OS)


4. Környezetünk védelme, megfelelő használata, alakítása és
fejlesztése érdekében alapvetően fontosnak tartjuk, hogy az ezzel
kapcsolatos legfontosabb viselkedési normákat, az eltérő érdekek
ütköztetésének módját és érvényesítési lehetőségeit, társadalmi
érdekből szükséges korlátait az Országgyűlés törvényi szinten
határozza meg. Meggyőződésünk, hogy ennek a problémakörnek az
önkormányzati törvényen kívül szerepelnie kell az új földtörvényben,
valamint, hogy elengedhetetlen és sürgős feladat az új politikai és
társadalmi berendezkedésünktől teljesen idegen építési törvény
újrafogalmazása is.

    Meg vagyunk győződve arról, hogy a települések organikus
fejlesztésének és környezetkultúrájuk növelésének ügye a napi
politikai érdekek fölött álló nemzeti érdek, amelynek
előmozdításához e memorandum aláírói a települési és területi
főépítészek nevében pártállásuktól függetlenül segítségüket kívánják
adni. Abban a reményben, hogy a nemzeti érdekekért felelősséget érző
pártok és az üggyel foglalkozó illetékes parlamenti bizottság élni
fog a lehetőségeivel, kívánunk felelősségteljes munkájukhoz sikert
és egészséget.

    Balassagyarmat, Budapest, Debrecen, Kaposvár, Miskolc,
Nagykanizsa, Pécs, Szeged, Szombathely, Veszprém, 1990. május 7.



    Arató András Fazekas Péter Dr. Hajnóczi Péter

Karmazin József Kelemen István Kiss Lajos

    Kiss Tamás Dr. L. Szabó Tünde Moór Mátyás

    Nieder Iván Dr. Tóth Zoltán Szabó Leventéné

(OS)



1990. május 11., péntek 19:08


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD