|
|
|
|
Mit tartalmaz az alkotmánymódosító törvényjavaslat? A
törvényjavaslat bizottsági előterjesztőjének nyilatkozata
|
A Magyar Demokrata Fórum és a Szabad Demokraták Szövetsége között létrejött megállapodás alkotmányos hordereje a bejelentés pillanatában nyilvánvaló volt. A két legerősebb párt egysége megteremtette a politikai és közjogi előfeltételét annak, hogy a részben már működő vagy csak most születő demokratikus intézmények megszilárduljanak. S hogy egyáltalán stabilizálódni tudjon a kormányzat alkotmányos feltételrendszere.
Az új parlament alakuló ülésén nyilvánosságra hozott vázlatos elképzelések törvényreváltása már az Országgyűlés május 9-re összehívott ülésén megkezdődik. MÓDOSÍTJÁK A HATÁLYOS ALKOTMÁNY EGYES SZABÁLYAIT S MÁR AZ ELSŐ KODIFIKÁCIÓS ÜTEMBEN AZ ÚJ IGÉNYEKHEZ IGAZÍTJÁK A MINISZTÉRIUMOK FELSOROLÁSÁRÓL RENDELKEZŐ ALKOTMÁNYEREJŰ TÖRVÉNYT.
A parlament szerdai ülésén az alkotmány módosításáról szóló törvényjavaslatot az ALKOTMÁNYÜGYI, TÖRVÉNYELŐKÉSZÍTŐ ÉS IGAZSÁGÜGYI BIZOTTSÁG nevében KÓNYÁNÉ DR. KUTRUCZ KATALIN terjeszti elő, akit arról kérdeztünk, közelebbről mely alkotmányjogi kérdések kerülnek napirendre?
- Most csak és kizárólag olyan kérdések szerepelnek a törvényjavaslatban, AMELYEK RENDEZÉSE SZOROSAN ÖSSZEFÜGG A KORMÁNY MEGALAKULÁSÁVAL. Tehát a legsürgetőbb feladatok. Így egyelőre az alkotánynak csupán néhány szabálya változik. A törvényjavaslat végső formája feltehetően csak az ülésszak előtt alakul ki, az utolsó bizottsági ülésen.
- A közvélemény érdeklődését a köztársasági elnök intézményében tervezett változtatások ugyancsak felkeltették. Mi kerül ebből a plénum elé?
- Ezt a bonyolult kérdéskört hiba lett volna néhány napos előkészítés után napirendre tűzni. Elképzeléseink szerint azonban erre a kérdésre a parlament rövidesen visszatér.
- Ez közelebbről mit jelent?
- Esetleg csupán két-három hetet. Remélem a köztársasági elnöki intézmény alkotmányjogi összefüggéseit tartalmazó törvényjavaslat megfelelő szakmai előkészítés után, még májusban a parlament elé vihető. (folyt.)
1990. május 8., kedd 14:26
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Mit tartalmaz 2.
|
- A szűkebb értelemben vett kormányzati munkát illetően milyen alkotmányos előírások változása várható?
- Az elkészült törvényjavaslat a jelenlegitől eltérően a Minisztertanács elnöke kifejezés helyett, a magyar hagyományoknak megfelelő, és szóhasználatunkban is szinte kizárólagos MINISZTERELNÖK kifejezést használja. Ez tartalmi változást is jelent. Az új konstrukció szerint a felelősség most is tiszta lesz, egyértelművé válik. A miniszterelnök lesz az a személy, aki a parlamentnek felelős, ennek érdekében ahhoz is JOGA LESZ, HOGY MAGA VÁLASSZA KI KORMÁNYÁNAK TAGJAIT, A MINISZTEREKET. A MINISZTEREK EGYENLŐ FELELŐSSÉGET VISELNEK, EZÉRT INDOKOLT, HOGY MEGSZŰNJÉK A STÁTUSZBÉLI KÜLÖNBSÉGET IS KIFEJEZŐ ÁLLAMMINISZTERI TISZTSÉG. Ugyanakkor a szerdán előterjesztet törvényjavaslatban már szerepel a TÁRCA NÉLKÜLI MINISZTER kifejezés is.
- A köztársasági elnök és a miniszterelnök egymás közötti alkotmányjogi visszonyáról mond-e valamit a módosítás?
- A kérdés újragondolása a későbbi feladatok egyike. A mostani törvényjavaslat ezzel kapcsolatban azt tartalmazza, hogy a minisztereket a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki, és menti fel. Csak emlékeztetőül: a jelenlegi szabályozás szerint a kormány tagjait az Országgyűlés választja. Az utóbbiak azonban kinevezésük után, az Országgyűlés előtt tesznek majd esküt. A miniszterelnököt a köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés tagjai többségének szavazatával választja.
- Mi lesz a tárca nélküli miniszterek feladata?
- Erre nézve az alkotmánymódosítás ad eligazítást: "a tárca nélküli miniszterek ellátják a minisztertanács határozatában megjelölt feladataikat."
- Úgy hallottuk, a parlamenti ülésen hatályon kívül fogják helyezni a minisztériumok felsorolásáról szóló törvényt, s egyidejűleg új törvényt alkotnak helyette.
- Valóban, ezt a törvényjavaslatot DR. SALAMON LÁSZLÓ az alkotmányügyi, törvényelőkészítő és igazságügyi bizottság elnöke terjeszti a bizottság nevében a parlament elé. A javaslat szerint, a Magyar Köztársaság minisztériumai a következők: Külügyminisztérium, Belügyminisztérium, Honvédelmi Minisztérium , Pénzügyminisztérium Igazságügyi Minisztérium, Művelődésügyi és Közoktatási Minisztérium, Nemzetközi Gazdasági Együttműködési Minisztérium, Ipari és Kereskedelmi Minisztérium, Földművelődésügyi Minisztérium, Közlekedési és Hírközlési Minisztérium, Népjóléti Minisztérium, Munkaügyi Minisztérium, Környezetvédelmi Minisztérium. (folyt.)
1990. május 8., kedd 14:27
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Mit tartalmaz 3.
|
A törvényjavaslat a kormányzati rendszer átalakításának az új központi államigazgatás-szervezet kiépítésének csak első állomását jelenti. A kormányzati munka folyamatossága érdekében az átalakítás csak fokozatos lehet, ezért a törvényjavaslat most nem tartalmaz a hatáskörök átrendezését illetően részmegoldásokat, csupán az ÚJ KORMÁNYZATI RENDSZER ALAPSTRUKTÚRÁJÁT VÁZOLJA.
- Végül, azt hiszem, bővebb magyarázatot igényel az a korábbi bejelentés ami a jogszabályok vitájának "hatályon kívül helyezését" érinti. Ez már némi félreértésre is okot adott a parlamenti jogalkotás jövőbeli stílusát illetően....
- A jogalkotásról szóló törvény - hiszen ennek néhány paragrafusa veszíti most hatályát - előírja, hogy az állampolgárok széles körét érintő törvényjavaslatokat társadalmi vitára kell bocsátani. Ez a fajta társadalmi vita azonban nem vált be. Ez olyan esetekben lehet egyfajta módszer, amikor nincs az országnak legitim parlamentje. Ellenkező esetben, a társadalmi vita a szabályozott formában teljesen felesleges .
- Értve ez alatt a szakmai véleménynyilvánítás valamennyi formáját is?
- Korántsem. A törvény módosítása nem jelentheti a szakmai véleményezés kiiktatását, csupán a formális és időtrabló úgynevezett társdalmi viták megszűnésével jár. Ez a fajta társadalmi vita ugyanis az áldemokrácia tipikus intézménye volt, ami a parlamentarizmus hiányát volt hivatva leplezni. Ha ma szeretnénk betartani ezt a formális előírást, azt hiszem megállna az élet, megbénulna a parlament munkája, s az elkövetkezendő fél évben talán egyetlen törvényt sem fogadhatna el az Országgyűlés.
(MTI-Press)
ág/pé B.L.
1990. május 8., kedd 14:36
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|