|
|
|
|
Az ellenségtől az ellenzékig
|
Reméljük nem feledkezünk meg arról, hogy nem is oly régen még alig volt különbség ellenfél, ellenzék és ellenség között. Lehetett szabadon és nyilvánosan szeretni, dicsérni a rendszert, de ennek ellenkezője már erőteljesen attól fügött: hol, mikor és kik előtt nem dicsérem, avagy nem szeretem. Az ellenzék és az ellenség közötti különbségtétel eltüntetése többek között azért is káros, mert az ellenségnek általában a megsemmisítésére szoktak törekedni, viszont ha már a velem egyet nem értőt is legyőzendőnek tartom, akkor előbb-utóbb magamra maradok.
A tavaszi választások eredményeképpen majdnem másfélszáz képviselő tekintheti magát ellenzékinek, tucatnyi pártnak reménye sincs arra, hogy érdemi hatalmi tényezőként működhesen, utcán, sajtóban, könyvben megszólalhat szinte mindenféle politikai törekvés. Érdemes hát legalább egy rövid összegzés erejéig számot vetnünk azzal; hányadán is állunk most azzal, hogy ki az ellenzék és mi lehet a szerepe? Összezagyvált fogalmaink lassanként kitisztulhatnak.
Az elmúlt két év változásai a politikai szókészlet világában mutatkoznak meg leginkább. Az évtizedeken át gyakorolt és nehezen viselt EGYSÉGMÍTOSZ sokak fejében egybeolvasztotta az ELLENFÉL fogalmát az ELLENSÉGÉVEL, s az ELLENZÉKET az ELLENSÉGGEL. Mindennek jegyében az ellenzéki az ördög cimborája, kártevő, összeesküvő meg minden egyéb volt - csak viselhető politikai kategória nem. Mostanában megtanulunk különbséget tenni e három fogalom között. Ellenfele mindenkinek lehet, aki a politikai - közéleti cselekvés mezejére téved, s ez igencsak természetes jelenség. Egy párton, egyetlen politikai platformon belül is sokféle módon lehet közeledni ugyanazon problémákhoz és lehetnek időlegesen egymás ellenfelei azok is akik egyébként számos-fontosabb kérdésben egymás szövetségesei.
alc. Kisebbségi szerep
Az ELLENZÉKKEL már bonyolultabb a dolog. A mindenkori hatalomgyakorlókat sohasem fogja teljes egyetértés övezni és a politikai élet demokratikus működésének nélkülözhetetlen feltétele az, hogy a hatalmi küzdelemben valamilyen módon alul maradók (például mert kisebbségi véleményt képviselnek) is hallathassák hangjukat, részt vehessenek a politikai közéletben. (folyt.)
1990. május 7., hétfő 10:49
|
Vissza »
|
|
Ellenség 2.
|
Ellenzéki helyzetben lenni korántsem jelent örökké kisebbségi szerepet. (Elegendő talán a jelenlegi parlamenti képviselők nagy részének eddigi politikai életútjára gondolni.) Azokban az országokban, ahol a politikai intézményi szerkezet lehetővé teszi a különböző irányzatok, pártok rendszeres megméretését; ott egy-egy politikussal élete folyamán gyakorta előfordul, hogy a politikai szereplés mindkét oldalát átélheti; épp olyan valószínűséggel lehet miniszter, mint ahogyan ellenzéki figura. Mindez a változások normális részeként a demokrácia egyik feltétele.
Úgy tűnik, hogy e finomságok és különbségtételek megtanulása hosszú folyamat lesz Magyarországon - s ez teljességgel érthető is. A tavaszi választások után egy időre leosztódnak a szerepek; lesz három kormányzati felelősséget viselő párt és lesz másik három, amelyek képviselőinek módja nyílik - hazai viszonyok között - a parlamenti ellenzék szerepének gyakorlására. Az is kétségtelen azonban, hogy e három utóbbi párt között (SZDSZ, MSZP és a FIDESZ) attól még jelentős különbségek vannak - és lesznek - mert ők jelenleg egyaránt ellenzéki politikai erőkként léteznek.
A képet még tovább bonyolítja annak felvetése, hogyan minősítsük majd azokat a pártokat, akik be sem jutottak a parlamentbe? Nyilvánvalóan azok, akik túlélik önnön választási vereségüket és továbbra is tevékenykedni szeretnének majd egyértelműen meg fogják fogalmazni politikai álláspontjukat mind a kormányzati hatalmat gyakorlókhoz, mind pedig az ellenzéki pártokhoz képest. S ez utóbbi viszony nyomán lesznek majd akik a parlamenti ellenzékiek politikai ellenzékei lesznek - a szélesebb értelemben vett közéletben.
alc. A szavazás csak egyszeri ítélet
E vázlatos áttekintés is alkalmas talán arra, hogy előre jelezhessük: az érdeklődő állampolgár nem lesz könnyű helyzetben az elkövetkező időkben. Figyelmét kénytelen lesz megosztani a többszörösen tagolt politikai erők között - és az állandóan változó politikai erőviszonyok közepette kevéssé remélheti biztosítottnak álláspontja változatlanságát. Akik valamelyik párthoz szervezetten tartoznak, azoknak véleménye és magatartása együtt fog mozogni pártjukéval, hiszen ők is valamelyest alkotó tényezői e mozgásnak. Jól tudjuk azonban azt, hogy az összes párt EGYÜTTES TAGSÁGA nem éri el még a választási jogosultak számának tíz százalékát sem. Ezért az igazi talány ma még a magát politikailag meg nem nevező óriási többség minősítésének a kérdése. (folyt.)
1990. május 7., hétfő 10:51
|
Vissza »
|
|
Ellenség 3.
|
Rendkívül nehéz megjósolni azt, hogy a lakosság ellenzéki, kormánypárti avagy érdektelen, semleges észjárás és érzelemvilág jegyében viszonyul-e az új hatalmi struktúrához.
Ha kiszámoljuk, hogy az első fordulóban (amikor még pártokra szavaztak) mekkora volt a támogatottsága ama három pártnak, akik most kormányzati koalicióra lépnek, akkor azt láthatjuk, hogy kb. 2 millió százezer választó támogatta őket. Az ellenzéki hármas pedig szintén valamivel több mint kétmillió szavazatot kapott. Igaz, a válsztópolgárok NEM IS KOALICIÓRA nem is ELLENZÉKI POZICIÓRA hatalmazták fel pártjaikat; mégis érdemes azonban e fenti számokon elgondolkodni. Tény, hogy a szavazói magatartás: EGYSZERI VÁLASZTÓI ÍTÉLET. S mindebből egyáltalán nem következik, hogy az új kormányzatnak eleve számolnia kellene kétmilliós potenciális ellenzékkel. Hiszen azok, akik valamely más pártra szavaztak, egyáltalán nem biztos, hogy nem fogják támogatni az új kormányt. De az ellenkezőjén is el kell töprengeni; ugyanis a választói bázis egyáltalán nem automatikus támasztéka a majdani koaliciós kormánynak.
Vagyis: a közeljövő kormányzatának LEHET NAGYOBB IS, MEG KISEBB IS az ellenzéke, mint amit eme 2-2 milliós ide-oda megosztottság kifejez. Az emberek nagy valószínűséggel a kormányzati döntésektől függően fognak kormánypárti, ellenzéki avagy tökéletesen érdektelen szerepeket választani. Ez a többpárti struktúra ugyanis túlontúl fiatal ahhoz, hogy a tavaszi pártválaztások eredményeit hosszabb távon is meghatározó erejűnek véljük. A választás szabadsága, a sokpárti kínálat még friss élmény; a politika és a politikusok utálata és a velük szembeni bizalmatlanság viszont nagyon is erősen meggyökerezett, s több generáció életében megtapasztalt hagyomány. S éppen e bizalmatlanság folytán nagyobb a késztetés a csöndes, elfojtott, morgolodó, házi sütetű ellenzéki szerepre, mintsem a kormányzat aktív támogatására. (Ez utóbbi amúgy is gyanús, mert leginkább a politikából élők "kiváltsága" szokott volt lenni). (folyt.)
1990. május 7., hétfő 10:52
|
Vissza »
|
|
Ellenség 4.
|
alc. Az újabb erőpróba: a helyhatósági választások
Mindeme - elvontnak látszó - elmélkedésnek nem is oly soká nagyon is gyakorlatias és mindennapi jelentőségét fogjuk átélni. Mihelyst fölállnak a központ hatalmi szervek azután nyomban át fog tolódni a politikai küzdelmek súlypontja a HELYHATÓSÁGI VÁLASZTÁSOKRA. Valamennyi magát komolyan vevő politikai erő ugyanis tiztában van azzal, hogy a tavaszi választásokon a rendszeváltásnak CSAK A FELSŐ RÉGIÓKBAN MEGVALÓSÍTHATÓ RÉSZE történhetett meg. Az igazi változást azonban az hozza ha majd a száznál több város és az ezernyi falu vezérkara is lecserélődik; majd ennek nyomán pedig a kulturális, egészségügyi, közlekedési, helyi gazdasági szervezetek alkalmatlan vezetőit is leváltja a sors.
A helyhatósági választásoknak nem lesz majd akkora zaja, nem lesz annyi plakátja és tévéreklámja, mégis az emberek jobban fogják tudni, hogy őket érintő - szolgáló változásokról lesz szó. A helyi küzdelmekben egészen más módon vetődnek majd föl az elenfél - ellenzék - ellenség - problémák. Saját településeiken a leendő választók összehasonlíthatatlanul jobban meg tudják ítélni azt, hogy ki a legalkalmasabb közügyeik intézésére. Tagadhatatlan annak is a jelentősége, hogy az egyes jelölteket mely pártok támogatják, s az is valószínű, hogy A MÁR HATALMI HELYZETBEN lévő pártok jelöltjei előnyösebb helyzetben lesznek. Mégis, a fordítottja is megfontolandó: a pártokat is erőteljesen minősíti majd az adott város, falu közössége előtt az a tény, hogy mennyire tudnak hiteles, elfogadott személyeket megnyerni jelöltnek. Ebből pedig fura kombinációk alakulhatnak majd ki; kormánypárti szavazók ellenzéki helyi jelölteket támogatnak, ellenzéki pártok szavazói nyugodt szívvel fogadnak el kormányzópárti jelölteket - ha őket látják alkalmasabbnak.
Vagyis: a ma is eléggé bonyolult belpolitikai képlet további metszeteiben válik még tarkábbá, mindez pedig valamennyiünk számára tanulási folyamat. Megtanulhatjuk - akár alakítani is - azokat a közállapotokat, ahol is az ember végre magától döntheti el, hogy kit és mit támogat, minek-kinek lesz barátja vagy ellenzéke.
S még ha fáradságos és hosszú is ez a tanulási folyamat, még mindig jobb (és európaibb) annál, mint amikor az ember szándékától függetlenül - mások és másutt - döntötték el, hogy ellenfél vagy ellenzék legyen belőle. Az alattvalónak általában nincs választása. (MTI-Press)
kl
Kéri László
1990. május 7., hétfő 10:53
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|