|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Művelődési Minisztérium felhívása
"Nem kétséges: elsősorban az állami, politikai, társadalmi és
gazdasági életben vezető szerepet játszott személyiségek közül sokak
birtokában (leszármazottaik birtokában) lehetnek olyan dokumentumok,
amelyek az általuk betöltött közfunkció gyakorlása során
keletkeztek, s rendeltetésszerű helyük nem magánszemélynél, hanem
levéltári intézményben van.
"
SZER, Magyar híradó:
Torgyán véleménye
"- Dr. Torgyán
József, a Kisgazdapárt frakcióvezetője. Mi a véleménye az MDF és
SZDSZ megállapodásairól?
- Hát ugye ezt több részletben kell megvizsgálni, mert a
megállapodásnak a személyi cserére vonatkozó része, tehát az, hogy
ne a Demokrata Fórum adja az ideiglenes köztársasági elnököt, hanem
a Szabad Demokraták Szövetsége, mégpedig konkrétan Göncz Árpád
személyében, ezzel kapcsolatban nincs észrevételünk, annál inkább
sem, mert Göncz Árpád, az valamikor kisgazdapárti volt.
Ami viszont a megállapodás további részeit illeti, meg kell
jegyeznem, hogy azok alapvető alkotmányjogi és közjogi
rendelkezéseket érintenek, ezért ezekkel kapcsolatban nekünk érdemi
és többrétű észrevételünk lesz.
"
|
|
|
|
|
|
|
- A gazdasági demokrácia ... - 3. folyt.
|
A kérdés most már csak annyi: hogyan lehetne megszabadulni az államszocializmustól a gazdaságban is? Ehelyütt természetesen nincs mód minden erre vonatkozó javaslat elemzésére. Kezdjük tehát azzal, hogy bizonyos eseteket kizárunk a lehetséges javaslatok köréből. Ennek megfelelően jelenleg Magyarországon csak akkor beszélhetünk a gazdasági demokrácia a szabad piacgazdaság irányába tett lépésről, ha a tulajdonviszonyok megváltozása során valóságos élő, azaz természetes személyek válnak tulajdonossá - ide értve természetesen a részvénytulajdont is. Ezen belül eltekinthetünk továbbá a vállalatok külföldre történő eladásától. Nem azért, mintha ez feltétlenül valami elvetendő dolgot jelentene, például a nemzeti vagyon kiárusítását, hanem mert egyre nyilvánvalóbb, hogy a magyar állami szektort még elkótyavetyélni sem olyan könnyű, nemhogy jó áron eladni. Mindamellett hasznos szerepet tölthet be mind a rosszul, mind pedig a jól működő vállalatok eladása. De elsősorban nem az értük kapott pénz miatt, hiszen az újból kiválóan elherdálható, hanem a piacgazdasági rendszer a magántulajdonosi szektor kibővülése szempontjából.
A behozott korszerű technika haszna is csak akkor nem korlátozódik a nyugati tulajdonban lévő vállalatokra, ha az őket körülvevő hazai gazdasági környezet képes annak alkalmazására. Ez utóbbi állapota határozza meg azt is, hogy a Magyarországon megtermelt nyereség milyen mértékben kerül ugyanott befektetésre?
Minden jel arra utal tehát, hogy az állami tulajdon problémáját alapvetően Magyarországon kell megoldani a hazai magántulajdonosok megtalálása révén. Köztudott, hogy mi nehezíti az állami válallalatok magánkézbe kerülését: a lakosság tőkehiánya. Csak nagyon kevés embernek van annyi pénze, hogy megvásároljon egy vállalatot, vagy annak akár csak egyetlen üzemét. (folyt.)
1990. május 2., szerda
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|