Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › május 02.
1989  1990
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
1990. május
HKSzeCsPSzoV
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Művelődési Minisztérium felhívása

"Nem kétséges: elsősorban az állami, politikai, társadalmi és gazdasági életben vezető szerepet játszott személyiségek közül sokak birtokában (leszármazottaik birtokában) lehetnek olyan dokumentumok, amelyek az általuk betöltött közfunkció gyakorlása során keletkeztek, s rendeltetésszerű helyük nem magánszemélynél, hanem levéltári intézményben van. "
SZER, Magyar híradó:

Torgyán véleménye

"- Dr. Torgyán József, a Kisgazdapárt frakcióvezetője. Mi a véleménye az MDF és SZDSZ megállapodásairól? - Hát ugye ezt több részletben kell megvizsgálni, mert a megállapodásnak a személyi cserére vonatkozó része, tehát az, hogy ne a Demokrata Fórum adja az ideiglenes köztársasági elnököt, hanem a Szabad Demokraták Szövetsége, mégpedig konkrétan Göncz Árpád személyében, ezzel kapcsolatban nincs észrevételünk, annál inkább sem, mert Göncz Árpád, az valamikor kisgazdapárti volt. Ami viszont a megállapodás további részeit illeti, meg kell jegyeznem, hogy azok alapvető alkotmányjogi és közjogi rendelkezéseket érintenek, ezért ezekkel kapcsolatban nekünk érdemi és többrétű észrevételünk lesz. "

A Magyarországi Cigányok Demokratikus Szövetségének cigánypolitikai tételei (1. rész) (OS)


1990. május 2., szerda - Az elmúlt időkben cigánypolitika nem
volt, csupán antidemokratikus és diszkriminatív intézkedések
születtek. A cigányok másodrendű állampolgárok voltak, a kollektív
jogokat megtagadták tőlük, amit a többi nemzetiségiek, etnikai
csoportok némileg megkaptak. A nem magyar anyanyelvű cigányoknak a
nyelv használata nem volt biztosítva.

    A cigányság semmilyen tekintetben és formában sem kapta meg azt
a segítséget, amely a nép emancipációjához, társadalmi
integrációjához elég lett volna. Nem kaptak támogatást a cigány
fiatalok iskoláztatásában, a lakáskörülmények javításában, a cigány
életkörülmények és egészségügyi viszonyok alapvető
megváltoztatásában. Kimutatható, hogy a cigányság nem nyert az
állami újraelosztásból inkább vesztes lett.

    A rendőrség a személyiségi jogok megsértésével gyüjtött
különböző ellenőrizhetetlen statisztikai adatokat, és ezzel táplálta
a cigányellenes indulatokat a társadalomban. A cigányszármazásúakat
nem védik a különböző szankciók ellen, sőt kilátásba helyezték a
jogi garanciákat a hátrányos megkülönböztetésre. A cigánypolitika
apológiája a gyakorlatban egy túltámogatási mitosz volt, melyet
igyekeztek terjeszteni. Cigányságnak mint kisebbségnek a megtagadása
és az állami életmód diktatúra döntő szerepet játszott a
cigányellenesség kialakulásában és ennek megerősítésében.

    E rövid bevezető után, valamint a régi és a jelenlegi viszonyok
ismeretében alakítottuk ki azokat a tanokat, melyek a cigánypolitika
alapjai, jövőbeli iránymutatói lehetnek.

    I. Minden etnikai és nyelvi kisebbséget egyenrangúnak kell
elfogadni. A kisebbségek kollektív jogait az ENSZ dokumentumokban is
rögzítették. Minden testületben olyan egyének legyenek a cigányok
irányítói vagy felelősei, akik magukat az adott kisebbséghez
tartozónak vallják. Ezek a személyek megértik a közösségeiket. Az
Alkotmány keretein belül az MCDSZ vállalta a cigány nemzetiség
érdekképviseletét, jogokat követel a tagjai részére, a tagsághoz nem
tartozók részére csak ajánlásokat és javaslatokat tesz.

    II. Biztosítani kell mindekinek, a sátoros és beás cigány
részére is, az anyanyelv használatát és annak fejlesztését. A
fokozatosság elvének figyelembevételével kell lehetőséget teremteni
arra, hogy az iskolákban, tömegkommunikációban, közigazgatásban is
használhassák nyelvüket.

    III. A cigányok többsége a társadalom legszegényebb rétegei
közzé tartozik. A pozitív diszkrimináció figyelembevételével
fokozatosan biztosítani kell a cigányok emancipációját, társadalmi
integrációját és feltételeinek megteremtését. (foly.köv.)



1990. május 2., szerda 18:00


Vissza »


A Magyarországi Cigányok Demokratikus Szövetségének cigánypolitikai tételei (2. rész) (OS)


Égetően szükséges a cigány közösségek, családok önrendelkezési
jogának megteremtése és azok tiszteletben tartása, ennek az
iskolákban és egyéb képzési programok keretében történő kidolgozása.

    - Az iskolákban olyan tanítási programot kell használni, mely a
tanrendszerben, tanítási metodikában a nyelvezethez igazodik. A
cigányság különböző rétegeiből érkező gyerekek örökölt
sajátosságának és igényeinek megfelelően kell igazodni úgy, hogy a
befogadó gyerekek érdekeit se sértse.

    - Feltétlen szükséges a cigány fiatalok közép- és felsőoktatási
tanulmányainak támogatása; ösztöndíj, népi kollégiumok, cigány
nyelvű, cigány szakos tanárok képzése. Az egyetemeken cigány nyelvű
tanszék kialakítása. Legyenek olyan kutatóbázisok, melyek a
cigányság társadalmi helyzetével, néprajzával, történelmével
foglalkoznak.

    IV. A felnőtt lakosság foglalkoztatására ki kell dolgozni
részletes foglalkoztatáspolitikát. Legyen munkahelyteremtő, egyéni
és társasvállalkozásban, a kezdők és a munkanélküliek számára
egyaránt. Hitel- és adótámogatás is legyen meghatározva a réteghez
igazodóan, mert a jelenlegi feltételek a szegényebb cigányok részére
igénybevehetetlenek. Még jelenleg is érvényesül számos munkahelyen a
cigányellenes diszkrimináció, a cigányt a legtöbb esetben a portáról
kizavarják, a munkaterületre el sem jut. A nagycsaládos cigányokat -
a családfő képzetlensége miatt - sújtja a legsúlyosabban a fenyegető
munkanélküliség. Tovább halmozódik ezáltal a hátrányos helyzet, mert
az ilyen családban felnőtt gyermekeknek a lehetősége is korlátozott
marad mind a képzettség mind a munkahelyek tekintetében.

    V. Az egészségtelen, rossz lakásban lakó szegények - cigányok,
magyarok egyaránt - a lakásépítéshez és lakásvásárláshoz szükséges
pénz töredékét sem tudják előteremteni. A különböző kedvezmények,
támogatások rendszerének kialakítását bővíteni kell; például állami
lakások építése, kedvezményes telek és építőanyag-vásárlási akciók
keretében is.

    Szociális biztonságot garantált létminimumot a társadalom minden
tagjának
A gyermekgondozási segély is járjon alanyi jogon. Az állam
garantálja a gyermekgondozási segély, a családi pótlék és a nyugdíj
reálértékének megőrzését.

    A munkanélküli segélyek elbírálását, a segélyre jogosultság
rendszerét tovább kell bővíteni minőségében is úgy, hogy teremtsen
egy miniális biztonságot, bővüljön a segélyre jogosultak köre,
hosszabbodjon meg a segély folyósításának ideje stb. (folyt.köv.)



1990. május 2., szerda 18:04


Vissza »


A Magyarországi Cigányok Demokratikus Szövetségének cigánypolitikai tételei (3. rész) (OS)


Feladatok: nem kell túlhangsúlyozni a cigánypolitikai
törekvéseket és a támogatásokat, hanem az alapvető emberi jogokat
kell biztosítani. Nemcsak a cigányokra érvényes ez természetesen,
hanem egyéb kisebbségekre, vagy a szegényebb rétegekre is.

    VI. Kérjük a hatalomban résztvevő pártokat, politikai
mozgalmakat, hogy minden eszközzel és gazdasági elvekkel lépjenek
fel a cigányokat sújtó - állampolgári és intézményesen is
érvényesülő - diszkrimináció ellen. Védjék meg a demokratikus
rendszerre vágyó ország minden állampolgárát, bizotsítsanak jogokat
és polgári egyenlőséget az állampolgároknak. Teremtsenek lehetőséget
a megfelelő jogalkotás kialakítására, a megfelelő jogvédelemre az
egyéni és a közösségi normák megalakotásának szorgalmazásával.

    A jogrendszerből zárják ki a megkülönböztető törekvéseket. A
különböző népek és közösségek ellen lázító, izgató nyilvános
magatartást a törvények szigorával vonják felelősségre.

    A hazánkban élő cigányság minden közössége és családi egysége
anyaországnak tekini Magyarországot. Itt akarnak élni
Nem mindegy
nekik sem, hogy milyen társadalmi közegben és milyen emberi jogaik
vannak az anyaországban. Tiltakozunk az általánosítások ellen, nem
fogadjuk el a bűnözésből eredő negatív jelzőket sem. Álláspontunk
az, hogy mindenki mint ember kapjon jogot, tiszteletet, csak így
várhatjuk, hogy teljesítse kötelezettségeit
(OS)



1990. május 2., szerda 18:18


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD