|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Egy év után
"Ceausescu egy utolsó nyilvános beszédében huligánoknak és
fasisztáknak bélyegezte a fegyvertelen temesvári tüntetőket, és
lövetett rájuk.
Idén nyáron hasonlóképpen ,,csavargóknak,, (golán), felelőtlen
elemeknek minősültek a bukaresti tüntetők, és erre a célra behívott
,,bányász,, kommandók verték szét őket.
"
SZER, A mai nap:
Vészjelzés II:
Sevardnadze lemondott
" A 62 éves Sevardnadze 1985-ben grúziai pártkarrierje csúcsán,
Gorbacsov szövetségeseként lett külügyminiszter. Kinevezését annak
idején nyugaton kétkedő várakozással fogadták, hiszen semmiféle
külügyi tapasztalata nem volt. Az eltelt évek során azonban
bebizonyította, hogy a Gromiko alatt megmerevedett szovjet
diplomácia képes a megújulásra. Tisztségéből következően pedig
fontos szerepe volt az amerikai-szovjet közeledésben és áttételes
módon a kelet-európai változásokban is.
A Népi Küldöttek Kongresszusán elhangzott rövid lemondó
beszédében Sevardnadze kertelés nélkül jelezte, hogy ellenzi
Gorbacsov központosító hatalmi szándékait."
|
|
|
|
|
|
|
Az adórendszer tanulságai
|
München, 1989. január 2. (SZER, Világhíradó) - Hogyan is állunk a hazai adókkal? Vadász Jánost hallják a január elsejétől életlépett új adórendeletekről és a tavalyi tanulságokról. - A személyi jövedelmi adó tavaly először alkalmazott formájában több tekintetben káros volt. Túlságosan magasak voltak az adókulcsok, ami a teljesítmény visszatartását ösztönözte. Továbbá: a jövedelmi adó az infláció egyik forrásának bizonyult. A vállalatok ugyanis az adó miatt megnőtt bérköltségük láttán nem a létszámmal takarékoskodtak - ahogy az illetékesek egy évvel ezelőtt várták - hanem egyszerűen áthárították a fogyasztókra ezt a költségnövekedést is, áremelések formájában. Az elsején életbelépett változások apró javítgatásoknak tekinthetők. 48-ról 55 ezer forintra emelkedett az adómentes évi jövedelem határ, viszont ez az 55 ezer - hála az inflációnak - idén annyit sem ér, mint tavaly 48 ezer. Kicsit enyhül az adóteher a havi 8 és 20 ezer forint közötti jövedelmi csoportban és a legmagasabb jövedelmek esetében is. A maximális adókulcs idén 56 százalék a tavalyi 60 helyett. Ez némi pluszt jelenthet azon kisvállalkozók számra, akik úgy döntenek, hogy vállalkozói adójukat személyi jövedelemadóként fizetik. Ami a vállalkozási nyereségadót illeti, ez idén életbelépő formájában új kategória. Elvben ugyanis arra hivatott, hogy egységesítse a vállalkozókat kivetett adóteher mértékét - függetlenül attól, hogy a vállalkozás milyen irányú, vagy milyen tulajdonformában megy végbe. Ennek megfelelően a legtöbb eddigi speciális adó, amely ellentmond a normatív adózás követelményének, megszűnik. Így eltűnik a süllyesztőben a hírhedt ellenérték-adó is, amely eddig azon vállalatokat büntette, amelyek nem jogi személyeknek - elsősorban vállalati munkaközösségeknek - adtak rendeléseket. Mint említettem: az egyéni vállalkozók maguk dönthetik el, hogy a vállalkozási nyereségadó szabályai szerint kívánnak-e adózni, vagy pedig ezt a nyereséget a személyi jövedelemadó rendszerében, annak szabályai alapján kívánják fizetni. A vállalkozási nyereségadó mértéke az első három millió forint évi nyereségig 40 - az azt meghaladó nyereségrész után pedig 50 százalék. Az állami vállalatok számára ez átlagosan alacsonyabb mértékű adóelvonást jelent mint az eddigi különböző adók halmaza. A magánvállalkozások esetében viszont az adókulcs duplájára emelkedik, 25- ről 50 százalékra - de a vállalkozók személyi jövedelme ezentúl költségként számolható el, ami azt eredményezi, hogy adóalapjuk átlagosan 60 százalékkal csökken. Így a magánvállalkozók tényleges adóterhe általában nem nő, sőt sok esetben mérséklődik. Az egységesítés, a normatív adóztatás meghirdetett elvét azonban aláássák a kivételek. Megjelent például egy új speciális adó: a 4 százalékos pótadó. Igaz, ezt mindenki fizeti - de ez azt is jelenti, hogy az átlagos adóteher a meghirdetettnél valójában nagyobb. A kivételek száma légió. Különböző mértékű adókedvezményekről van szó, amelyek megilletik a vegyes vállalatokat, amennyiben a külföldi tőke részesedése vagy abszolút összege meghalad egy bizonyos határt - továbbá a vállalkozások széles körét, aszerint hogy az állam milyen különös fontosságot tulajdonít működésük támogatásának. Az adókedvezmény jogcíme és mértéke lehet ésszerű, lehet ésszerűtlen is, lehet méltányos, méltánytalan is - de minél több a kivétel, annál kevésbé lehet egységes normatív adóztatásra hivatkozni. - Az adóterhet sehol a világon nem fogadják szeretettel. Nincs az a polgár, aki örömmel ülne neki az adóív kitöltésének. Egy dolog azonban kétségtelen: demokráciában a polgár attól öntudatos, hogy tudja, a közterhekhez ő is hozzájárul, és van beleszólása a közpénzek elosztásába. A hazai közvélemény-kutatók őszi felmérése szerint a személyi jövedelemadó- rendszert a lakosság igen erős ellenszenvvel fogadta. A megkérdezettek többsége kifogásolja, hogy az újfajta adózásmód nem hozta magával az állampolgárok nagyobb beleszólási lehetőségét abba, hogy mire költik el az állami pénzeket. És ez - közvetve - a parlament bírálata. +++
1989. január 2., hétfő
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|