Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › december 20.
1989  1990
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1990. december
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Egy év után

"Ceausescu egy utolsó nyilvános beszédében huligánoknak és fasisztáknak bélyegezte a fegyvertelen temesvári tüntetőket, és lövetett rájuk. Idén nyáron hasonlóképpen ,,csavargóknak,, (golán), felelőtlen elemeknek minősültek a bukaresti tüntetők, és erre a célra behívott ,,bányász,, kommandók verték szét őket. "
SZER, A mai nap:

Vészjelzés II:

Sevardnadze lemondott

" A 62 éves Sevardnadze 1985-ben grúziai pártkarrierje csúcsán, Gorbacsov szövetségeseként lett külügyminiszter. Kinevezését annak idején nyugaton kétkedő várakozással fogadták, hiszen semmiféle külügyi tapasztalata nem volt. Az eltelt évek során azonban bebizonyította, hogy a Gromiko alatt megmerevedett szovjet diplomácia képes a megújulásra. Tisztségéből következően pedig fontos szerepe volt az amerikai-szovjet közeledésben és áttételes módon a kelet-európai változásokban is. A Népi Küldöttek Kongresszusán elhangzott rövid lemondó beszédében Sevardnadze kertelés nélkül jelezte, hogy ellenzi Gorbacsov központosító hatalmi szándékait."

Felcím: Előnyben a tömegközlekedés Főcím: Hogyan utazunk tíz év múlva?


Budapest, 1990. december 20. Csütörtök (MTI-Press)

Új közlekedéspolitikai koncepció készül a Közlekedési,
Hírközlési és Vízügyi Minisztériumban. Az MTI-Press Kálnoki Kis
Sándortól, a minisztérium helyettes államtitkárától kért
tájékoztatást a közérdeklődésre számot tartó tervezet részleteiről.
    - Elvek, célok, eszközök meghatározása, nem pedig konkrét,
részletekbe menő tervek készítése a feladatunk - mondta Kálnoki Kis
Sándor. - A részterületekre, alágazatokra történő bontás a koncepció
elfogadása után, annak szellemében fog megtörténni, ha már a
kormány, s javaslatunk szerint a parlament is jóváhagyta az
elképzeléseket. Tehát munkaanyagról van szó, amelynek szükség
szerinti módosítása nyilván elkerülhetetlen lesz.
    - Az ország közlekedésének az ezredfordulóig való
korszerűsítését tartalmazzák az elgondolások. Miért van szükség épp
most új koncepció kidolgozására?
    - Már Széchenyi is gazdasági és politikai eszköznek tartotta a
közlekedést, amikor Bécs ellenpólusaként kívánta fejleszteni a
magyar főváros közlekedését. Munkáját Baross Gábor folytatta, s
Trianon fejezte le látványosan, amikor a közlekedés fontos
csomópontjai egy tollvonással az országhatáron túlra kerültek. Innen
kezdődik Magyarország oly sokat bírált Budapest-centrikus
közlekedése. Az elmúlt rendszerben több kisérlet is történt korszerű
közlekedéspolitikai koncepció kialakítására. Az 1968-as döntés során
köztudottan túlértékelték a közút szerepét a közlekedésben, bár
talán helyesebb lenne úgy fogalmazni: a vasút és a viziút szerepét
értékelték alul. Ezt a szemléletet 1979-ben, az újabb elképzelések
kidolgozói sem változtatták meg. Most megpróbálunk lépést tartani a
jelen és közeli jövő várható igényeivel, amennyire gazdasági
lehetőségeink előreláthatóan megengedik ezt nekünk.
    - Mi az új koncepció alappillére?
    - A korábbi legfőbb hiba - a környezetvédelem elhanyagolásának
- kiküszöbölése vagyis az egész politika környezetvédelmi alapokra
való helyezése. (folyt.)



1990. december 20., csütörtök 13:16


Vissza »


Közlekedés 2. rész


Tehát: ahol fontos környezetvédelmi szempontok is szóba jönnek,
ott azoké az elsőbbség minden egyéb érvvel szemben. De természetesen
a koncepciónak vannak fontos alapelemei, mint például a
munkamegosztás újraszervezése az egyes alágazatok között, s a
tulajdonviszonyok átrendezéséből adódó feladatok.
    - Az emberek nagy többségét elsősorban a személyforgalomban
várható változások érdeklik.
    - Egyértelműen valljuk, hogy a tömegközlekedésnek kell megadni a
prioritást
Mindenekelőtt a napi rendszeres utazásokra értem ezt, a
munkába, iskolába járásra, a bevásárláshoz szükséges utazásokra. Az
autóval közlekedők szokásainak át kell alakulniuk, hogy ne minden
esetben használják a kocsit, önmaguknak is megnehezítve ezzel a
gyors célbaérkezést, hanem csupán akkor, amikor feltétlenül szükség
van a saját járműre.
    - A teherszállítás milyen irányban fejlődik majd?
    - A tömegárú- és a nagyobb távolságra történő fuvarozásban a
kellő feltételek megteremtésével a vasút és a viziút igénybevételére
ösztönzünk. Ebbe a kombinált fuvarozás feltételeit is beleértem.
    - Miként számolnak a megindult privatizáció hatásával?
    - A tulajdonviszonyok újrarendeződése az állam, az
önkormányzatok, a vállalkozók és az állampolgárok közti munka-,
feladat- és költségmegosztás pontos meghatározását igényli. Világos,
hogy az eddig döntő súlyú állami tulajdon felől az önkormányzatok és
a magánszféra felé billen a mérleg. A célunk a tulajdoni arányok
olyan átalakítása, hogy az állam kezében csak az maradjon, amit nem
célszerű privatizálni. A vasút esetében például a pályáért és a
létesítmények rendszeréért továbbra is az államnak kell -
tulajdonosként is - viselni a felelősséget, de a vasúti fuvarozás
már piaci szféra, annak ellenére, hogy abból a személyszállításban
az állam szerepe a tarifapolitikán keresztül meghatározó kell
legyen.
    - A közutakra áttérve - folytatta a helyettes államtitkár - a
helyzetet jól szemléltetik a mai tulajdon-arányok. Állami
tulajdonban van 30 ezer kilométer útpálya, 70 ezer kilométert az
önkormányzatok kezelnek és mintegy 50 ezer kilométer út vállalkozói
jogkörben van. Nem vitás, hogy úthálózatunk fejlesztésére minden
szinten égető szükség lenne, az állami szférában viszont ehhez az
egyetlen pénzügyi forrás a mindinkább csökkenő reálértékű útalap.
(folyt.)



1990. december 20., csütörtök 13:16


Vissza »


Közlekedés 3. rész


Ennek mai összege már a fenntartást és a folyamatos üzemeltetés
költségeit sem fedezi. Az utak korszerűsítésére e szférában csak
akkor lehet mód, ha az útalap az inflációs hatást meghaladó
mértékben gyarapszik
A környezetvédelmi szemléletnek a
tömegközlekedés már említett privatizálása mellett éppen az
úthálózat fejlesztésében kell érvényesülnie. Ezért is igyekszünk
minden rendelkezésünkre álló pénzzel az úgynevezett "elkerülő" utak
építését folytatni, s újakat is tervezni. Vác, Sopron, Érd,
Mezőkövesd és Szolnok lakói érezhetik majd leghamarább a megépült
elkerülő szakaszok áldásos hatását. A készülő 10 évre szóló
közúthálózat-fejlesztési programban mintegy 60-80 település
elkerülése van tervbe véve.
    - Miből épülnek új autópályák?
    - Ilyen beruházások finanszírozása csak kedvezményes nemzetközi
hitelből és koncessziós szerződések révén képzelhető el. Ez
természetesen autópálya-díj szedésével is fog járni az új
szakaszokon. A program 4-500 kilométernyi autópálya megépítésével
számol, vagyis a mai hossz háromszorosára nő. Ezután már tényleg
beszélhetnénk autópálya-hálózatról Magyarországon.
    - Viszont még az összekötő-úthálózat hiányosságairól és a
földutak irdatlan mennyiségéről kell beszélni.
    - Ma valóban ez a realitás, de a koncepció éppen abban mutat
irányt, hogy milyen alapelvek szerint tervezzünk a következő
évtizedre. Közlekedésről lévén szó, a hajózásban és a repülésben
is megállapítja a tanulmány a fejlődés várható és kívánatos
irányait. A viziút és a nagy kikötők állami tulajdonban maradnak, de
minden egyéb a piaci szférában működik majd. A nemzetközi
érdekeltségű repülőterek állami tulajdonban maradnak és a
működtetésükért az állam vállal felelősséget. A légiszállítást
viszont egyértelműen a vállalkozók kezébe adjuk, mint ahogy a
belföldi és a kisebb repülőterek is átkerülnek az önkormányzatok,
netán magánvállalkozók kezébe. (MTI-Press)



1990. december 20., csütörtök 13:17


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD