|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Egy év után
"Ceausescu egy utolsó nyilvános beszédében huligánoknak és
fasisztáknak bélyegezte a fegyvertelen temesvári tüntetőket, és
lövetett rájuk.
Idén nyáron hasonlóképpen ,,csavargóknak,, (golán), felelőtlen
elemeknek minősültek a bukaresti tüntetők, és erre a célra behívott
,,bányász,, kommandók verték szét őket.
"
SZER, A mai nap:
Vészjelzés II:
Sevardnadze lemondott
" A 62 éves Sevardnadze 1985-ben grúziai pártkarrierje csúcsán,
Gorbacsov szövetségeseként lett külügyminiszter. Kinevezését annak
idején nyugaton kétkedő várakozással fogadták, hiszen semmiféle
külügyi tapasztalata nem volt. Az eltelt évek során azonban
bebizonyította, hogy a Gromiko alatt megmerevedett szovjet
diplomácia képes a megújulásra. Tisztségéből következően pedig
fontos szerepe volt az amerikai-szovjet közeledésben és áttételes
módon a kelet-európai változásokban is.
A Népi Küldöttek Kongresszusán elhangzott rövid lemondó
beszédében Sevardnadze kertelés nélkül jelezte, hogy ellenzi
Gorbacsov központosító hatalmi szándékait."
|
|
|
|
|
|
|
Baker Moszkvában - új szakasz az amerikai-szovjet kapcsolatokban? (2.rész)
|
E megszokott szovjet-amerikai tárgyalási formák mellett új vonáskent jelentkezik a terv, hogy a két nagy tárgyaljon és ahol lehetséges együtt is működjék szinte valamennyi, világunkat fenyegető regionális viszály enyhítésében, a feszültségek megelőzésében. Így Moszkvában, ahol a tervek szerint Mihail Gorbacsov is több órán át tárgyal majd az amerikai külügyminiszterrel, szó lesz a közel-keleti válság megoldásában való esetleges együttmüködésről is - abban az esetben, ha Moszkva ,,építő,, magatartást tanusít. A Közel-Kelet talán a legjobb példa arra, hogy az amerikai elvárások (legalábbis kezdetben) túlzottaknak és önkényesnek tünnek. A washingtoni érvelés szerint az új szovjet külpolitikai gondolkodásnak tettekben kell megnyilvánulnia - de az elvárt tettek, amint jelezték, általában egybeesnek az amerikai nézetekkel. Így nehéz elképzelni, hogy a szovjet vezetés most például, jószándéka jeléül, azonnal visszaadja a négy, a háború óta megszállt japán szigetet, hogy máris felveszi a diplomáciai kapcsolatot Izraellel, feladja Kuba, Nicaragua vagy az afgán kormány támogatását és a berlini fal lebontására bírja az NDK vezetőit. A tény mindenesetre, hogy Amerika elvben mindenhol hajlandó együttműködni, nem egy további, jó kompromisszum lehetőségét villantja fel - amint erre az angolai-namíbiai kérdés közös megoldása adott szemlétetes példát. Viszonylag könnyebbnek ígérkezik a tervezett együttműködés a környezetvédelemben, a terrorizmus, a kábítószerek, a ballisztikus rakéták és a vegyi fegyverek továbbterjedése elleni harcban: itt sok a közös érdek. Baker egyfajta próbakőnek tekinti, hogyan reagálnak szovjet partnerei a tavaly óta első amerikai kezdeményezésekre és - nem csekély nyomást gyakorolva - útja előtt arról beszélt: bár Washington a peresztrojka sikerét kívánja, annak még nem látják sok nyomát a Szovjetuniónál sem katonai kérdésekben, sem a világpolitikában. A javaslatok köre, mélysége mindenesetre a kemény kiinduló álláspontok ellenére világosan arra utal, hogy Washington nagy esélyeket lát és kész érdemben tárgyalni, előre lépni. A várható haladás mindenesetre lassúnak ígérkezik, hiszen mindkét oldal jelentős, belpolitikai gondokat is okozó döntések elé kerülhet. Így feltehetően idén további külügyminiszteri és egyéb tanácskozások sorát láthatjuk majd, mielőtt - egy új csúcsértekezleten - végképp dönthetnének új megállapodásokról.+++ Heltai András (Washington) - MTI-Panoráma
1989. május 8., hétfő 11:16
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|