Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 28.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Független Kisgazdapárt közleménye

"Ez mutatkozik csak, míg az említettek elődei 1945-ben is a parasztság érdekeit képviselték, addig a Nemzeti Parasztpárt a kommunisták utasítása szerint tevékenykedett. Úgy látszik a történelem mit sem változott. Torgyán József a törvényes államrend ellen nem izgatott, éppen ellenkezőleg, Ő maga harcolt és harcol ma is - mert még mindig kell - a törvényes államrendért. Ha kell, ilyen maroknyi csoportosulással szemben is, amit Nemzeti Parasztpártnak hívnak."
BBC, Panoráma:

A bősi vízi erőmű sorsa

"A magyar területen, a nagymarosi vízlépcső hatásterületén néhány mellékvízfolyásnak a bevédése, illetve árvízvédelmi kapujának az építése folyik, valamint a jelenlegi főmederben a tervezett vízszintcsökkenés ellensúlyozására a vízpótlórendszer építése. Bős térségben az alvízcsatorna gyakorlatilag elkészült, a felvízcsatorna szintén. Az erőmű turbináinak szerelése folyik. Gyakorlatilag egyetlen turbina nincs még kész. - Ezek szerint a csehszlovákok nagyon jelentősen előrehaladtak a vízlépcső építésében, de úgy tűnik, hogy a magyar és a csehszlovák kormány elképzelései között nagyon jelentős eltérés van. Hogyan oldhatók meg ezek? "

A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (1. rész) (OS)


1990. augusztus 28., kedd -

I. A kormányzó pártoknak 1990. július 22-én a termőföld
tulajdonjogi rendezésének egyes kérdéseiről szóló törvénytervezet
tárgyában történt megállapodásának bírálata.

    Azok a ,,rendező elvek,, , melyeket a törvénytervezet
elkészítéséhez a három kormányzópárt bizottságai kialakítottak, sem
a holnap gyakorlata, sem a távolabbi jövő szempontja tekintetében
nem értékelhetők kielégítőnek népünk szempontjából.

    Maga a kiindulópont is hibás. Az a ,,megállapítás,, , hogy a
,,mezőgazdasági ágazat csődhelyzetbe került,, , merő félrevezetés.
Ez a célzatosság kíséri végig az egész megállapodási szöveget,
hiszen az ország egyetlen, aránylag jól működő ágazata éppen a
mezőgazdaság volt mostanáig. E rendező elvek alapján a létrejöhető
törvénytervezetet a következők fogják jellemezni:

    1. Magán viseli a pártpropaganda időszakában tett könnyelmű
ígérgetések tehertételét.

    2. Teljes egészében antiszociális olyan, mintha a középkorban
fogalmazták volna.

    3. Nagymértékben megosztja a társadalmat, és hosszú időre elveti
a viszály magvát.

    4. A későn hazatérő hadifoglyok, az elhurcoltak, a földosztó
bizottságok által kisemmizettek, akiknek tulajdonviszonyai
rendezetlenek voltak, a nagyüzemi dolgozók tömegei másodrendű
állampolgárokká alacsonyodnak.

    5. Elidegeníti a mezőgazdaságtól azokat a magasan képzett
dolgozókat, akik nem az alaptevékenységben foglalkoztatottak és
ezzel a visszafejlődés útját jelöli ki. Ez a reform a gépek
korszakától az ásóbot világa felé vezet.

    6. A szövegezés szerint az összes igényjogosultak kielégítése
után megmaradó föld a szövetkezet tulajdona marad. Ez nyilván olyan
,,életképes,, szövetkezet lesz, mint a másfél hektáros
magángazdaság.

    7. A termőföld jelentékeny részétől megfosztja a mezőgazdasági
dolgozók tömegeit mindenféle örökösök kielégítése révén.

    8. A földet spekuláció tárgyává teszi és újabb latifundiumok
keletkezését fogja eredményezni.

    9. A kártalanítás terheit azokra hárítja, akiknek ehhez semmi
közük. (folyt.köv.)



1990. augusztus 28., kedd 14:32


Vissza »


A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (2. rész) (OS)


10. Egyoldalúan értelmezi a privatizálást, a közösségi formák
erőszakos szétzilálására törekszik és ezzel meglévő szervezeti és
technikai adottságokat semmisít meg, veszélybe sodorva a belső
ellátást, a magasfokú szakmai fejlettséget és a nemzetközi piacon
szükséges versenyképességet.

    11. Másfél hektárnyi földterület, még osztályfeletti
földminőség, a legfejlettebb technika alkalmazása és különlegesen
nagy tőkebefektetés esetén sem szolgálhat főfoglalkozású tevékenység
alapjául.

    12. Egyetlen pozitívuma azért van a megállapodásnak. Ezt így
fogalmazzák meg ,,külföldi, termőföld tulajdont, erdőt nem
igényelhet,,. Megható, de mi történt volna, ha kiegészítik azzal,
hogy nem is vásárolhat?

    13. A földbirtok nagyrészénél a tulajdon és a földhasználat
szétválik és ez rablógazdálkodáshoz vezet. Ugyanakkor a hasznosítás
sem biztosított minden esetben.

    II. A föld tulajdonjogával és használatával kapcsolatos
álláspontunk főbb elvi tételei.

    Programunknak az érdekelt mezőgazdasági dolgozó akaratán nyugvó,
szociális igazságot tartalmazó, a jelen lehetőségeit szem előtt
tartó, jövőbe mutató alkotásnak kell lennie. Ennek érdekében a
földdel kapcsolatos törvénytervezetben a következő alapelveknek kell
érvényesülniök:

    1. Felfogásunk szerint mind az állami gazdasági, mind a
szövetkezeti földek jelenleg társadalmi tulajdont képeznek, amelynek
a folyamatosan változó államhatalom csak működtetője és
haszonélvezője, de semmiként nem tulajdonosa. Ezért elidegenítési
joga sincs. Ebből következik, hogy a föld sorsával kapcsolatos
összes kérdésekben kizárólagos döntési joga az abból élő, azzal
hivatásszerűen foglalkozó mezőgazdasági dolgozó társadalomnak van.
Nekik kell eldönteniök, hogy a privatizáció milyen formáját
választják, hogyan és milyen arányban valósítják meg a vegyes
tulajdonformát. Ezt a jogot minden termelőközösségnek meg kell
kapnia, központi irányítástól függetlenül.

    2. A tulajdonreformnak azt a formáját javasoljuk, amelyik
figyelembe veszi az érdekeltebb rétegek adottságait, elismeri
mindnyájuk jogigényét a tulajdonra és kizárja a társadalmi
igazságtalanságot. Az, hogy az érdekeltek nagyrésze nem
vállalkozóképes, nem indok arra, hogy elveszítse tulajdonosi
igényét. (folyt.köv.)



1990. augusztus 28., kedd 14:51


Vissza »


A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (3. rész) (OS)


A fentiek szerint a vegyes tulajdonú forma látszik a mezőgazdaság
területén a legalkalmasabbnak, amelyben a nagyobb tömegek az
önkormányzati alapon szerveződő szövetkezetekben, kisebb,
vállalkozóképes részük a földjuttatás útján létrejövő egyéni
gazdaságokban talál megoldást.

    3. Földhöz kell juttatni a munka jogán, térítésmentesen,
megkülönböztetés nélkül minden mezőgazdasági dolgozót, akinek ez a
fő hivatása. A létrejövő egyéni gazdaságoknál az alsó határt úgy
kell megállapítani, hogy modern, működőképes gazdasági egységek
jöjjenek létre. E határt a tájegység jellege határozza meg. A
családtagok létszáma természetesen szükség szerint befolyásolja a
kialakítandó birtoktest nagyságát.

    4. Ha a szövetkezeti tagság, illetve az állami vállalatok
dolgozó közössége úgy dönt, hogy a termelőközösséget fenntartja,
vagy kisebb egységekké alakítja, akkor az egyéb igények kielégítése
után, valódi szövetkezetté alakul, az új szövetkezeti törvény
előírásai szerint, maradéktalanul alkalmazva az önkormányzati elvet.
E közösségek tagsága telekkönyvileg bejegyzett, valódi tulajdonossá
válik az oszthatatlan vagyonban birtokolt része örökölhető, kiválása
esetén azt eladhatja, arra jogosultnak.

    5. A mezőgazdaság területén sem állami vállalat, sem szövetkezet
részvénytársasággá nem alakulhat, csak szövetkezetté, az új
szövetkezeti törvény előírásai szerint. Ezért eladható részvényei
sem lesznek, csak szövetkezeti vagyonrész, mely a pénzpiacon nem
értékesíthető. A föld örökölhetősége állampolgári-alanyi jog, amit a
Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt elismer. Ugyanakkor az az
álláspontja, hogy a földet meg nem művelő örökösök eladási kényszere
révén a megvásárlási jog a gazdálkodó szövetkezeté, illetve azé a
személyé legyen, aki az önkormányzat területén él és fő- vagy
mellékfoglalkozásként részt kíván venni a föld megmunkálásában.

    6. Ha a kormánypártok megállapodásában megfogalmazott mondatot,
mely szerint az alapvető cél az, hogy a termőföld azoknak a
tulajdonába kerüljön, akik annak megműveléséről gondoskodnak, úgy
módosítjuk, hogy azoknak a tulajdonába kerüljön, akik azt
megművelik, egyszerre eltűnik a földtulajdon és a földhasználat
közötti szakadék és a vele együttjáró minden veszedelem.

    7. Bérlemény-használatra csak a ténylegesen fölösleg földeket
szabad adni megfelelő megkötöttséggel, hogy azok kiuzsorázását meg
lehessen gátolni. (folyt.köv.)



1990. augusztus 28., kedd 14:55


Vissza »


A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (4. rész) (OS)


8. Ha lesz további fölösleges föld, az szabad idejükben
mellékfoglalkozásként földdel foglalkozni kívánó egyéneknek fél és 1
hektár közti nagyságban juttatható, térítés ellenében. Ez
feltétlenül élénkítőleg hat a termelés menetére.

    9. A földdel kapcsolatosan a bankok szerepét is tisztázni kell.
Olyan mezőgazdasági bankhálózatra van szükség, amely méltányos
feltételek mellett tud hitelt nyújtani a beruházások végrehajtására.
A jövő érdekében azonban ki kell mondani, hogy a bank a gazdaság
esetleges felszámolása esetén elárvereztethet, de maga vásárlóként
nem léphet fel, tehát földtulajdonnal nem rendelkezhet.

    10. Azt a gépi technikát, amellyel a termelőegységek
rendelkeznek, saját használatukon túl, az egész mezőgazdaság javára
hasznosíthatják, ha vállalják körzetük ilyen irányú ellátását.
Ugyanakkor meg kell védeni azokat az állóeszközöket, gépparkokat,
közös építményeket, amelyeket a közös gazdaságok dolgozói a korszerű
mezőgazdaságok javára hoztak létre, egyéni jövedelmük rovására. Nem
szabad megismétlődnie annak a felelőtlen ,,paraszti
eltulajdonításnak,, , ami a nagybirtok felszrelésével történt
1945-ben. Ha ez megismétlődik, annak a károsultja a magyar
mezőgazdaság és végső soron maga a magyar nép lesz.

    11. Az önkormányzatok önálló működésének elősegítése érdekében,
a szükséges anyagi alapot meg kell teremteni, a volt helyhatósági és
közbirtokossági földek, valamint ingatlanok részükre való
átruházásával, a szükséges mértékben kiegészítve.

    12. Állami tulajdonban csak a kísérleti és tudományos, valamint
egyetemes nemzeti célok érdekében fenntartott földterületek
maradhatnak.

    13. Nem zárhatók ki a földigénylők közül azok a városi lakosok
sem, akik vállalják a földdel kapcsolatos munkát, mint
főfoglalkozást és hajlandók vidékre költözni. Ezeknek a személyeknek
térítés ellenében kell földet juttatni és ki kell kötni, hogy 10
évig a juttatott föld nem idegeníthető el; ugyanennyi ideig állandó
lakóhelyük csak a juttatás helyén lehet.

    14. Törvénynek kell kimondania, hogy külföldi állampolgár
termőföldet, vagy erdőbirtokot Magyarország területén nem
vásárolhat. A haza földjének semmiképpen nem szabad idegenek
tulajdonába kerülnie. (folyt.köv.)



1990. augusztus 28., kedd 14:58


Vissza »


A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (5. rész) (OS)


15. A kártalanításnak semmi szín alatt nem szabad szerepelnie
szempontként az új földtörvény elkészítésénél. A kártalanítás és a
földtörvény nem kapcsolható össze. A kártalanítás az állam feladata,
mert ezeknek a javaknak ő élvezte a hasznát. Egyébként csínján kell
a kérdéssel bánni, mert határtalan a terjedelme és beláthatatlanok a
következményei. Meg kellene maradni az erkölcsi kártalanításnál,
mert ha elkezdik, az egész ország jogos követeléssel állhat elő. A
szövetkezeti földeket úgy tekinteni, hogy azokhoz a volt
tulajdonosoknak több joguk van, mint akik 45 éven át éhbérért
robotoltak benne, primitív álláspont. Annak a munkának az értékéből,
amelyet sohasem fizette ki, ezeknek a földeknek a többszörösét
lehetne megvenni. Ez az egészséges szemlélet
Még következtetésünk:
kártalanítási alapon földet osztani nem szabad
(OS)



1990. augusztus 28., kedd 15:00


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD