|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Független Kisgazdapárt közleménye
"Ez mutatkozik csak, míg az említettek elődei 1945-ben is a
parasztság érdekeit képviselték, addig a Nemzeti Parasztpárt a
kommunisták utasítása szerint tevékenykedett. Úgy látszik a
történelem mit sem változott.
Torgyán József a törvényes államrend ellen nem izgatott, éppen
ellenkezőleg, Ő maga harcolt és harcol ma is - mert még mindig kell
- a törvényes államrendért. Ha kell, ilyen maroknyi csoportosulással
szemben is, amit Nemzeti Parasztpártnak hívnak."
BBC, Panoráma:
A bősi vízi erőmű sorsa
"A magyar területen, a nagymarosi vízlépcső hatásterületén
néhány mellékvízfolyásnak a bevédése, illetve árvízvédelmi kapujának
az építése folyik, valamint a jelenlegi főmederben a tervezett
vízszintcsökkenés ellensúlyozására a vízpótlórendszer építése. Bős
térségben az alvízcsatorna gyakorlatilag elkészült, a felvízcsatorna
szintén. Az erőmű turbináinak szerelése folyik. Gyakorlatilag
egyetlen turbina nincs még kész.
- Ezek szerint a csehszlovákok nagyon jelentősen előrehaladtak a
vízlépcső építésében, de úgy tűnik, hogy a magyar és a csehszlovák
kormány elképzelései között nagyon jelentős eltérés van. Hogyan
oldhatók meg ezek? "
|
|
|
|
|
|
|
A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a
földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (1. rész)
(OS)
|
1990. augusztus 28., kedd -
I. A kormányzó pártoknak 1990. július 22-én a termőföld tulajdonjogi rendezésének egyes kérdéseiről szóló törvénytervezet tárgyában történt megállapodásának bírálata.
Azok a ,,rendező elvek,, , melyeket a törvénytervezet elkészítéséhez a három kormányzópárt bizottságai kialakítottak, sem a holnap gyakorlata, sem a távolabbi jövő szempontja tekintetében nem értékelhetők kielégítőnek népünk szempontjából.
Maga a kiindulópont is hibás. Az a ,,megállapítás,, , hogy a ,,mezőgazdasági ágazat csődhelyzetbe került,, , merő félrevezetés. Ez a célzatosság kíséri végig az egész megállapodási szöveget, hiszen az ország egyetlen, aránylag jól működő ágazata éppen a mezőgazdaság volt mostanáig. E rendező elvek alapján a létrejöhető törvénytervezetet a következők fogják jellemezni:
1. Magán viseli a pártpropaganda időszakában tett könnyelmű ígérgetések tehertételét.
2. Teljes egészében antiszociális olyan, mintha a középkorban fogalmazták volna.
3. Nagymértékben megosztja a társadalmat, és hosszú időre elveti a viszály magvát.
4. A későn hazatérő hadifoglyok, az elhurcoltak, a földosztó bizottságok által kisemmizettek, akiknek tulajdonviszonyai rendezetlenek voltak, a nagyüzemi dolgozók tömegei másodrendű állampolgárokká alacsonyodnak.
5. Elidegeníti a mezőgazdaságtól azokat a magasan képzett dolgozókat, akik nem az alaptevékenységben foglalkoztatottak és ezzel a visszafejlődés útját jelöli ki. Ez a reform a gépek korszakától az ásóbot világa felé vezet.
6. A szövegezés szerint az összes igényjogosultak kielégítése után megmaradó föld a szövetkezet tulajdona marad. Ez nyilván olyan ,,életképes,, szövetkezet lesz, mint a másfél hektáros magángazdaság.
7. A termőföld jelentékeny részétől megfosztja a mezőgazdasági dolgozók tömegeit mindenféle örökösök kielégítése révén.
8. A földet spekuláció tárgyává teszi és újabb latifundiumok keletkezését fogja eredményezni.
9. A kártalanítás terheit azokra hárítja, akiknek ehhez semmi közük. (folyt.köv.)
1990. augusztus 28., kedd 14:32
|
Vissza »
|
|
A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a
földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (2. rész)
(OS)
|
10. Egyoldalúan értelmezi a privatizálást, a közösségi formák erőszakos szétzilálására törekszik és ezzel meglévő szervezeti és technikai adottságokat semmisít meg, veszélybe sodorva a belső ellátást, a magasfokú szakmai fejlettséget és a nemzetközi piacon szükséges versenyképességet.
11. Másfél hektárnyi földterület, még osztályfeletti földminőség, a legfejlettebb technika alkalmazása és különlegesen nagy tőkebefektetés esetén sem szolgálhat főfoglalkozású tevékenység alapjául.
12. Egyetlen pozitívuma azért van a megállapodásnak. Ezt így fogalmazzák meg ,,külföldi, termőföld tulajdont, erdőt nem igényelhet,,. Megható, de mi történt volna, ha kiegészítik azzal, hogy nem is vásárolhat?
13. A földbirtok nagyrészénél a tulajdon és a földhasználat szétválik és ez rablógazdálkodáshoz vezet. Ugyanakkor a hasznosítás sem biztosított minden esetben.
II. A föld tulajdonjogával és használatával kapcsolatos álláspontunk főbb elvi tételei.
Programunknak az érdekelt mezőgazdasági dolgozó akaratán nyugvó, szociális igazságot tartalmazó, a jelen lehetőségeit szem előtt tartó, jövőbe mutató alkotásnak kell lennie. Ennek érdekében a földdel kapcsolatos törvénytervezetben a következő alapelveknek kell érvényesülniök:
1. Felfogásunk szerint mind az állami gazdasági, mind a szövetkezeti földek jelenleg társadalmi tulajdont képeznek, amelynek a folyamatosan változó államhatalom csak működtetője és haszonélvezője, de semmiként nem tulajdonosa. Ezért elidegenítési joga sincs. Ebből következik, hogy a föld sorsával kapcsolatos összes kérdésekben kizárólagos döntési joga az abból élő, azzal hivatásszerűen foglalkozó mezőgazdasági dolgozó társadalomnak van. Nekik kell eldönteniök, hogy a privatizáció milyen formáját választják, hogyan és milyen arányban valósítják meg a vegyes tulajdonformát. Ezt a jogot minden termelőközösségnek meg kell kapnia, központi irányítástól függetlenül.
2. A tulajdonreformnak azt a formáját javasoljuk, amelyik figyelembe veszi az érdekeltebb rétegek adottságait, elismeri mindnyájuk jogigényét a tulajdonra és kizárja a társadalmi igazságtalanságot. Az, hogy az érdekeltek nagyrésze nem vállalkozóképes, nem indok arra, hogy elveszítse tulajdonosi igényét. (folyt.köv.)
1990. augusztus 28., kedd 14:51
|
Vissza »
|
|
A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a
földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (3. rész)
(OS)
|
A fentiek szerint a vegyes tulajdonú forma látszik a mezőgazdaság területén a legalkalmasabbnak, amelyben a nagyobb tömegek az önkormányzati alapon szerveződő szövetkezetekben, kisebb, vállalkozóképes részük a földjuttatás útján létrejövő egyéni gazdaságokban talál megoldást.
3. Földhöz kell juttatni a munka jogán, térítésmentesen, megkülönböztetés nélkül minden mezőgazdasági dolgozót, akinek ez a fő hivatása. A létrejövő egyéni gazdaságoknál az alsó határt úgy kell megállapítani, hogy modern, működőképes gazdasági egységek jöjjenek létre. E határt a tájegység jellege határozza meg. A családtagok létszáma természetesen szükség szerint befolyásolja a kialakítandó birtoktest nagyságát.
4. Ha a szövetkezeti tagság, illetve az állami vállalatok dolgozó közössége úgy dönt, hogy a termelőközösséget fenntartja, vagy kisebb egységekké alakítja, akkor az egyéb igények kielégítése után, valódi szövetkezetté alakul, az új szövetkezeti törvény előírásai szerint, maradéktalanul alkalmazva az önkormányzati elvet. E közösségek tagsága telekkönyvileg bejegyzett, valódi tulajdonossá válik az oszthatatlan vagyonban birtokolt része örökölhető, kiválása esetén azt eladhatja, arra jogosultnak.
5. A mezőgazdaság területén sem állami vállalat, sem szövetkezet részvénytársasággá nem alakulhat, csak szövetkezetté, az új szövetkezeti törvény előírásai szerint. Ezért eladható részvényei sem lesznek, csak szövetkezeti vagyonrész, mely a pénzpiacon nem értékesíthető. A föld örökölhetősége állampolgári-alanyi jog, amit a Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt elismer. Ugyanakkor az az álláspontja, hogy a földet meg nem művelő örökösök eladási kényszere révén a megvásárlási jog a gazdálkodó szövetkezeté, illetve azé a személyé legyen, aki az önkormányzat területén él és fő- vagy mellékfoglalkozásként részt kíván venni a föld megmunkálásában.
6. Ha a kormánypártok megállapodásában megfogalmazott mondatot, mely szerint az alapvető cél az, hogy a termőföld azoknak a tulajdonába kerüljön, akik annak megműveléséről gondoskodnak, úgy módosítjuk, hogy azoknak a tulajdonába kerüljön, akik azt megművelik, egyszerre eltűnik a földtulajdon és a földhasználat közötti szakadék és a vele együttjáró minden veszedelem.
7. Bérlemény-használatra csak a ténylegesen fölösleg földeket szabad adni megfelelő megkötöttséggel, hogy azok kiuzsorázását meg lehessen gátolni. (folyt.köv.)
1990. augusztus 28., kedd 14:55
|
Vissza »
|
|
A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a
földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (4. rész)
(OS)
|
8. Ha lesz további fölösleges föld, az szabad idejükben mellékfoglalkozásként földdel foglalkozni kívánó egyéneknek fél és 1 hektár közti nagyságban juttatható, térítés ellenében. Ez feltétlenül élénkítőleg hat a termelés menetére.
9. A földdel kapcsolatosan a bankok szerepét is tisztázni kell. Olyan mezőgazdasági bankhálózatra van szükség, amely méltányos feltételek mellett tud hitelt nyújtani a beruházások végrehajtására. A jövő érdekében azonban ki kell mondani, hogy a bank a gazdaság esetleges felszámolása esetén elárvereztethet, de maga vásárlóként nem léphet fel, tehát földtulajdonnal nem rendelkezhet.
10. Azt a gépi technikát, amellyel a termelőegységek rendelkeznek, saját használatukon túl, az egész mezőgazdaság javára hasznosíthatják, ha vállalják körzetük ilyen irányú ellátását. Ugyanakkor meg kell védeni azokat az állóeszközöket, gépparkokat, közös építményeket, amelyeket a közös gazdaságok dolgozói a korszerű mezőgazdaságok javára hoztak létre, egyéni jövedelmük rovására. Nem szabad megismétlődnie annak a felelőtlen ,,paraszti eltulajdonításnak,, , ami a nagybirtok felszrelésével történt 1945-ben. Ha ez megismétlődik, annak a károsultja a magyar mezőgazdaság és végső soron maga a magyar nép lesz.
11. Az önkormányzatok önálló működésének elősegítése érdekében, a szükséges anyagi alapot meg kell teremteni, a volt helyhatósági és közbirtokossági földek, valamint ingatlanok részükre való átruházásával, a szükséges mértékben kiegészítve.
12. Állami tulajdonban csak a kísérleti és tudományos, valamint egyetemes nemzeti célok érdekében fenntartott földterületek maradhatnak.
13. Nem zárhatók ki a földigénylők közül azok a városi lakosok sem, akik vállalják a földdel kapcsolatos munkát, mint főfoglalkozást és hajlandók vidékre költözni. Ezeknek a személyeknek térítés ellenében kell földet juttatni és ki kell kötni, hogy 10 évig a juttatott föld nem idegeníthető el; ugyanennyi ideig állandó lakóhelyük csak a juttatás helyén lehet.
14. Törvénynek kell kimondania, hogy külföldi állampolgár termőföldet, vagy erdőbirtokot Magyarország területén nem vásárolhat. A haza földjének semmiképpen nem szabad idegenek tulajdonába kerülnie. (folyt.köv.)
1990. augusztus 28., kedd 14:58
|
Vissza »
|
|
A Magyar Néppárt-Nemzeti Parasztpárt fővárosi szervezetének a
földtulajdon rendezéssel kapcsolatos állásfoglalása (5. rész)
(OS)
|
15. A kártalanításnak semmi szín alatt nem szabad szerepelnie szempontként az új földtörvény elkészítésénél. A kártalanítás és a földtörvény nem kapcsolható össze. A kártalanítás az állam feladata, mert ezeknek a javaknak ő élvezte a hasznát. Egyébként csínján kell a kérdéssel bánni, mert határtalan a terjedelme és beláthatatlanok a következményei. Meg kellene maradni az erkölcsi kártalanításnál, mert ha elkezdik, az egész ország jogos követeléssel állhat elő. A szövetkezeti földeket úgy tekinteni, hogy azokhoz a volt tulajdonosoknak több joguk van, mint akik 45 éven át éhbérért robotoltak benne, primitív álláspont. Annak a munkának az értékéből, amelyet sohasem fizette ki, ezeknek a földeknek a többszörösét lehetne megvenni. Ez az egészséges szemlélet Még következtetésünk: kártalanítási alapon földet osztani nem szabad (OS)
1990. augusztus 28., kedd 15:00
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|