Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 26.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség nyilatkozata

"... a kárpátaljai magyarok Ukrajna lojális állampolgárai kívánnak lenni, és a KMKSZ mint a kárpátaljai magyarság egyetlen törvényes képviselője barátságra és együttműködésre törekszik az ukrán nép demokratikus szervezeteivel, támogatja őket a sztalinizmus maradványai ellen, a valóban demokratikus Ukrajna megteremtéséért folytatott küzdelmükben."
Amerika Hangja, Esti műsor:

Csengey előadása

"Utalva az ohioi tábor nevére - magyarul a Reménység Tava -, Csengey hangsúlyozta, hogy a tavalyi "itt-ott találkozó" óta a Reménység Tavának most már a másik partjára kerültünk. A történelemnek új korszaka kezdődött. A vereségek több száz éves időszaka lezárult. Csengey utalt Trianonra, amelynek következtében az ország elvesztette területének kétharmadát, népességének egyharmadát. 1945-tel kapcsolatban megemlítette: az orosz tankönyvek találóan nem írnak felszabadulásról, hanem megszállásról. A bolsevista kísérlet Magyarországon nagyszerű dolgokat igért, de nem hozott mást, csak csődöt és elmaradottságot. A Kádár-korszak sok tekintetben veszélyesebb volt, mint Rákosi Mátyásé - mondta Csengey -, mivel sikerült elhitetnie, hogy soha nem ér véget. "

A kormány első száz napja - vélemények (1. rész)

1990. augusztus 24., péntek - A jövő héten, augusztus 30-án lesz száz napja, hogy Antall József miniszterelnök kormányának tagjai letették az esküt. Ezzel a jelképes határnappal a rendszerváltás megvalósításának első időszaka zárul le. Az MTI munkatársai a parlamenti pártok egy-egy vezetőjét kérték meg arra: összegezzék pártjuk véleményét az elmúlt száz napról.


Kónya Imre, az MDF parlamenti frakciójának vezetője szerint az
eltelt száz nap alatt a kormánynak sikerült megteremtenie további
eredményes működésének alapfeltételeit.

    - A legfontosabbnak azt tartom, hogy három hónap alatt a
testület számbavette az ország valóságos helyzetét, s ez nem kis
dolog, mert az egypárti diktatúra időszakában nem csupán a hatalmon
kívüli ellenzék nem ismerte a valós helyzetet, hanem maguk a
hatalmon lévők sem voltak tisztában azzal. Egy ilyen szituációban a
tényleges helyzetfelmérés nyilvánvalóan nagyobb feladat, hosszabb
időt igényel, így tulajdonképpen 3-4-5 hónap türelmi idő sem lett
volna sok a kormány számára.

    Döntő szempont volt, hogy az alkotmány módosításával a
kormánynak sikerült elérnie: saját programja alapján vezényelje a
rendszerváltozást. A konstruktív bizalmatlansági indítvány
bevezetésével a kormányt alkotmányosan megbuktatni csak akkor lehet,
ha parlamenti többségének bizalmát veszíti el. Véleményem szerint a
három hónap alatt a koalíciós pártok parlamenti frakciói
olymértékben összekovácsolódtak, hogy nincs reális veszélye a
koalíció szétesésének. Ehhez az egységhez nyilvánvalóan hozzájárult
az ellenzék magatartása, hiszen a pártok - minden ígérettel szemben
- különböző tényezők hatására végül is nem adták meg a száz nap
türelmi időt a kormánynak. E száz nap elegendő volt ahhoz, hogy
végre világossá váljék: egy demokratikus, többpárti parlamentben, ki
melyik oldalon áll. Az MDF biztos abban, hogy a kormánykoalíciónak
lesz lehetősége vállalt feladatának teljesítésére, s a
rendelkezésére álló négy év alatt kivezeti az országot mai
helyzetéből, elindítja a felemelkedés útján.

    Kónya Imre az elmúlt három hónap negatívumaként említette a
társadalmi elvárások és a kormány valóságos teljesítménye között
feszülő ellentmondást. A frakcióvezető szerint a közvélemény
egyaránt elégedetlen a kormány, a Parlament munkájával, s az
ellenzék tevékenységével. (folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 16:52


Vissza »


A kormány első száz napja - vélemények (2. rész)


- Az emberek többsége közömbös, s mindaddig az lesz, amíg nem
érzi saját életkörülményeiben a változást. Akiknek túlzott
elvárásaik voltak, tudomásul kellene venniük, hogy először a
feltételeket kellett megteremteni a konkrét gazdasági lépések előtt.
Elsőként a tűzoltó-intézkedéseket kellett meghozni, hogy az ország
egyáltalán talpon maradjon, s csak most kezdődhet a gazdasági élet,
a tulajdonviszonyok átalakítása.

    A kormány jól tette, hogy nem hangsúlyozta túl a nehézségeket,
mert ez nyilvánvalóan sokak szemében hiteltelenné tette volna. Úgy
tünhetett volna, hogy a kormány eleve mentségeket keres, mert nem
tud megoldást. Tény, hogy jobb propagandát is kifejthetett volna egy
olyan tömegkommunikációval, amely a maga szakmai tudásával ott áll a
kormány mögött és ugyanazokért a célokért harcol. Jobb tálalással
elő lehetett volna segíteni, hogy az emberek átérezzék a
rendszerváltás történelmi lehetőségét. Az adott szituációban a
kormány egyszerűen nem tehetett mást, mint amit csinált. Az emberek
többsége mindenképpen közömbös, csalódott lett volna, mert csodákat
várt. Akik viszont átlátják a helyzet egészét, azok tudják, hogy a
kormány és a kormányzó pártok az elmúlt időszakban azt tették, amit
ennyi idő alatt megtehettek - mondta végezetül Kónya Imre.

    x x x

    Tölgyessy Péter, a Szabad Demokraták Szövetsége parlamenti
frakciójának vezetője:

    - Elöljáróban le kell szögezni, hogy rendkívül nehéz a feladata
annak, aki most kormányt alakít. Az ország mély válságban van, ebből
kimozdítani óriási feladat, főként, ha hozzátesszük, hogy a
kormányalakító tényezők nem rendelkeznek közigazgatási és
kormányzati tapasztalattal. Ugyanakkor azonban van a dolognak egy
másik oldala is, mégpedig az, hogy 40 év óta nem volt még kormánynak
ekkora esélye a válság kezelésére, orvoslására. Negyven év óta - sőt
szinte a magyar történelemben először - ez az első legitim kormány,
amely békés körülmények között, nagyon kedvező nemzetközi feltételek
mellett kezdhette meg tevékenységét. Ráadásul ez az első olyan
kabinet, amely nem foglya különböző érdekcsoportoknak. Ugyanis a
Németh-kormánynak is volt nagyon sok hasznos elképzelése, de foglya
volt azoknak az ipari, mezőgazdasági és egyéb lobbyknak, amelyek
érvényesíteni tudták az akaratukat.

    - Adódik a kérdés: mit tudott ebből a helyzetből kihozni az MDF
és a kormány. Először is volt egy kormányprogram, amely vonzó
ígéretek halmazaként értékelhető, de nem volt rangsorolás az
ígéretek, a teendők között. (folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 16:53


Vissza »


A kormány első száz napja - vélemények (3. rész)


Azóta viszont konkrét események kapcsán kiderült, hogy nincsen a
gazdasági, társadalmi, politikai válság orvoslására semminemű
cselekvési programja a kormánynak. Nagyon fontos ugyanis különbséget
tenni a politikai program és a konkrét cselekvési program között.
Márpedig ilyen jellegű programja jól láthatóan nincs a kormánynak,
sőt még körvonalaiban sem lehet megragadni. Nekem az a benyomásom,
hogy a kormány nem is rendelkezik azzal a szakembergárdával, amely
ezt meg tudná valósítani.

    - Már ott kezdődtek a gondok, hogy a kormány lassan állt fel.
Kelet-Európában nem volt még egy kormány, amely ilyen lassan alakult
volna meg. Azután eltelt másfél hónap, és azon kívül, hogy a hatalmi
posztokat megragadták, nem történt semmi. Voltaképpen nem
rendszerváltás, hanem hatalomváltás zajlott le. Majd lassan
elkezdték csöpögtetni a Németh-kormány féle leporolt
előterjesztéseket. Jött az amnesztiatörvény, majdnem szó szerint a
Németh-kormány féle változatban, az önkormányzati törvény, amely
hasonló formában már februárban megjelent a sajtóban. Mindeközben a
gazdaságról szinte szó sem esett.

    A kormány elmulasztotta, hogy őszintén az ország elé tárja:
rendkívül nehéz a gazdasági helyzet. Ehelyett vonzó ígéreteket tett,
holott mindenki a saját bőrén érezhette: egyre rosszabbak a
körülmények, nehezebbek az életfeltételek.

    - Amit még el kell mondani a száz nap értékelésekor, és ami
talán a legfontosabb: a kormány - amellett, hogy leporolt régi
előterjesztéseket - ahol csak lehetett, mindenütt centralizált.
Példa lehet erre a közigazgatás, vagy a vagyonügynökség esete. Végül
is, összegezve úgy érzem, hogy óriási esélyt szalasztott el az
Antall-kormány. Magyarországon nem járt együtt a rendszerváltás
valamiféle katartikus érzéssel, és ez a hangulat csak rosszabbodott
az első száz nap elteltével. Elszállt ez a száz nap, elveszett a
magyar történelemben, és úgy veszett el, hogy ezt pótolni már nem
lehet. Emellett félek, hogy túl sok száz napja már nem lesz ennek a
kormánynak. Ha nem áll elő sürgősen olyan átfogó javaslatokkal,
amelyek tényleg lehetővé teszik a gazdasági válság orvoslását, és
továbbra is csak centralizációs intézkedéseket hoz, ha a politikai
hatalom minél teljesebb megragadására törekszik, akkor bizony nagyon
nehéz ősznek és télnek nézünk elébe.

    x x x

(folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 16:55


Vissza »


A kormány első száz napja - vélemények (4. rész)


Bakos István, a Független Kisgazdapárt ügyvezető alelnöke:

- A kormány első száz napjának értékelésekor előre kell
bocsátanom, hogy a ,,megörökölt,, gazdasági, politikai káosz
közepette nemhogy száz, de többször száz nap is kevés lett volna
ahhoz, hogy normalizálódjék a magyar társadalom élete. A gondokat
tetézte, hogy az előző politikai vezetés mély vermet ásott a
jelenlegi kormánynak. Az utolsó percekben olyan jogszabályokat,
szabályozókat léptettek életbe, amelyek valódi tartalma az volt,
hogy kihúzzák a talajt az új politikai erők lába alól. Ilyen
,,megelőző csapás,, volt például az a szabály, hogy a
termelőszövetkezetek közös vagyona ötven százalékig privatizálható.
Ezzel akartak elébe menni a kisgazdák által követelt igazságos
tulajdonrendezésnek. Ennek az egész gazdasági életet átfogó
átmentési folyamatnak leplezéséül szolgált az úgynevezett spontán
privatizáció.

    Mindezek az átmentési kísérletek rendkívül megnehezítették a
kormány startját. Meg kell kondanom azt is, hogy a kezdet kezdetén a
kormány sem tanúsított kellő erélyt. A hivatalba lépés után első
intézkedésként ugyanis valamilyen módon fel kellett volna
függesztenie a kibontakozást gátló, megörökölt jogszabályokat. Ezzel
elejét vehette volna a jelenlegi kusza helyzet kialakulásának; s
megakadályozhatta volna a gusztustalan szabadrablást. Persze nehéz
elítélően szólni egy olyan kormányról, amely lényegében valóságos
gazdasági, pénzügyi hatalom nélkül, a bel- és a külkereskedelem
tényleges uralása nélkül vágott neki feladatának.

    Nem történt meg a váltás a gazdasági életben. A magántulajdon
szentségét, még nem sikerült visszaállítani, annak ellenére sem,
hogy a kormány a helyes irányba indult meg az úgynevezett spontán
privatizáció kontroll alá helyezésével, általában élénkebbé váló
privatizációs tevékenységével.

    - A privatizációs folyamatban - sajátos politikai jellegénél
fogva - a Kisgazdapárt különös figyelmet fordít a földkérdés
kezelésére. A probléma megközelítésénél a kisgazdák az 1947-es
földviszonyokból indulnak ki. Úgy ítélik meg ugyanis, hogy az akkor
létrehozott tulajdonviszonyok felelnek meg leginkább a magyar
társadalom igényeinek. 1947 fordulópont volt a magyar történelemben:
megtörték a feudális termelési mód uralmát, s teljesült a magyar
parasztság föld utáni évezredes vágya. Az ,50-es, ,60-as években
aztán ettől a tulajdontól fosztották meg a parasztságot különféle
mondvacsinált érvekkel, erőszakos eszközökkel. (folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 17:31


Vissza »


A kormány első száz napja - vélemények (5. rész)


Ha mármost a demokratikus úton, szabadon megválasztott magyar
Parlament a jogállamiság megteremtésén fáradozik, akkor az európai
civilizáció évezredes normáira kell alapoznia. Ilyen a rómi jog,
amely világosan megfogalmazza: tolvaj tulajdonjogot nem élvezhet; a
tulajdonjog nem évül el; adásvétel úgy jön létre, ha mind a két fél
kinyilvánítja akaratát; addig kell visszamenni, amikor a
szabálytalanságot elkövették. Ezekből az elvekből következik, hogy
minden tekintetben az 1947-es állapotokat kell alapul venni.
Mondhatnám úgy is: a Kisgazdapárt nem enged, nem engedhet a 47-ből


    Történelmi szemszögből nézve: a Kisgazdapárt - baloldali párt
lévén - a nagybirtokrendszer ellen küzd. Ezt tette már a
Horthy-rendszerben is, s most is, amikor a kormány koalíciós
partnereként a szocialista nagybirtok ellen lép fel. A nagybirtok
helyett a farmertípusú fejlődést szorgalmazza.

    Ami a farmergazdaságok beruházási szükségleteit illeti - ezt
gyakran hozzák fel érvként a kisgazdakoncepció ellen -, nem szabad
elfelejteni, hogy a jelenlegi nagybirtok-rendszerű termelésnek is
meg kell újítania elavult, hovatovább széteső termelőbázisát. Ehhez
óriási befektetésekre lenne szükség; s amit produkálna: dömpingáru,
amivel tele van a világ. Ezzel szemben egyedül egy farmergazdaság
lenne képes arra, hogy a fizetőképes piacokon is haszonnal
értékesíthető munkaigényes, biokultúrás, félbiokultúrás terményeket
állítson elő. Fontos az is: a magántulajdonba került, immár valós
értékkel rendelkező földön akár külföldi jelzálogkölcsönből is
fedezni lehetne a termelés beindításának szükségleteit.

    Alaptalan az a félelem, hogy a föld reprivatizációja
zsellérrendszer kialakulásához vezetne. A jelenlegi konstrukció
ugyanis azon tsz-tagok számára is kedvező lehetőségeket teremtene,
akik annak idején nem vittek földet, termelőeszközöket a közösbe.

    Sokan kifogásolják továbbá, hogy a föld reprivatizációja miatt
végigdőlne a dominósor a tulajdonlás más területein, például a
gyáriparban is. Miért ne dőlhetne
A kisüzemek, különféle
kistulajdonok visszaadásával szinte vegytiszta formában hozhatnánk
létre azt a középréteget, amely ma olyannyira hiányzik társadalmi
szerkezetünkből. Mint ahogy a nagybirtok esetében, itt is törvényes
eszközökkel gátat lehetne vetni a nagytőke restaurációjának. Ezzel
szemben a nagyüzemek esetében megfontolandó lenne a munkásság
tulajdonosi érdekeltségének megteremtése valamilyen formában.

    x x x

(folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 17:40


Vissza »


A kormány első száz napja - vélemények (6. rész)


Horn Gyula, az MSZP elnöke:

- A Szocialista Párt nem elsősorban az eredményességet kéri
számon a kormányon, mert száz nap alatt nem lehet csodákat művelni.
Arra azonban elegendő lett volna ez az idő, hogy a kormány hiteles,
reális kibontakozási programot tárjon a társadalom elé. Tudatában
vagyunk annak, milyen nehéz örökség várt az új kabinetre, ugyanakkor
a tapasztalatok szerint meglehetősen sok időt pazarolt el,
mindenekelőtt azzal, hogy szakmailag nem megfelelően előkészített
törvénytervezeteket nyújtott be az Országgyűlésnek. Szokatlan
gyakorlat az is, hogy a koalíciós pártok egyes képviselői
interpellációkkal fordulnak a kormány tagjaihoz.

    - A Németh-kormány is radikális lépéseinek is köszönhető, hogy
az ország fizetési és kereskedelmi mérlege kedvezően alakult. A
piacgazdaság kiépítésének szükségességével tehát az MSZP egyetért.
Felhívja azonban a figyelmet arra, hogy a koalíciós kormány teljesen
figyelmen kívül hagyta a piacgazdaság szociális elemeit. E
tekintetben a koncepció körvonalai sem láthatóak, sőt a társadalmi
feszültségek növekedésével kell számolni. Mint minden átalakulás
idején, ezúttal is elkerülhetetlen az infláció. Ez azonban ma nem
elsősorban radikális gazdasági lépések, hanem jórészt a rossz
irányítás következményeként jelentkezik, felvetve a kormányzat
felelősségét. A pártelnök utalt arra is: amikor a pénzügyminiszter a
Parlament elé terjesztette a zárszámadásról szóló jelentést, Békesi
László és más képviselők részéről komoly és konkrét kifogások, de
egyben javaslatok is felvetődtek, amelyekre még csak nem is reagált
a szakminiszter.

    - A humán szféra területén is számos meggondolatlan lépést tett
az Antall-kormány, példaként említhetem többek között a hitoktatás-
sal összefüggő megnyilatkozásokat, amelyekben végül is az illetékes
tárca visszakozásra kényszerült. Ide tartozik a B-listázás kérdése,
s egyébként is észrevehető, hogy felerősödött az a tendencia, amely
szerint nem a szakmai alkalmasság, hanem a párttagság alapján
döntenek egyes posztok betöltéséről. Egyre több riasztó jelzés
érkezik az MSZP-hez is arról, hogy kiváló szakembereket távolítanak
el helyükről ,,megbízhatatlan,, minősítéssel. Ilyennek érétékelhető
az a stílus, amely a politikában eluralkodott, s amelynek
kialakulásához a kormánykoalíció pártjai is hozzájárultak.

    - Szó sincs arról, hogy az MSZP a kormány lejáratására
törekedne, ellenkezőleg: azt szeretné, hogy a testület
kormányzóképes legyen. Az ország érdekei azonban megkívánják, hogy
az említett súlyos ellentmondásokra felhívjuk a figyelmet - mondta
befejezésül Horn Gyula.

x x x (folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 17:55


Vissza »


A kormány első száz napja - vélemények (7. rész)


Orbán Viktor, a Fidesz parlamenti frakciójának vezetője:

- A száz nap értékelésekor azért érezhetünk csalódottságot, mert
a kormány azt ígérte, hogy a száz nap elteltével letesz a Parlament
elé egy részletes programot. Hiszen amit Antall József hivatalba
lépésekor meghirdetett, az csak a kormányprogram irányelvei
elnevezést viselő fogalmazvány volt. Most azért nehéz a századik nap
előtt nyilatkozni, mert a kormányok minden országban nagyon
ravaszak, és szeretnek a 98. vagy a 99. napon előállni valamiféle
titokban előkészített részletes programmal. Tehát nem tudhatjuk,
hogy néhány nap múlva nem lesz-e egy ilyen anyag, amit hirtelen
megismertetnek a közvéleménnyel, az előzetes ígéreteknek
megfelelően. Egyelőre azonban még körvonalait sem látom egy ilyen
programnak. Hallok, olvasok nyilatkozatokat, de átfogó programot nem
látok.

    - Mindezen túl ha kifejezetten elvi szempontból vizsgáljuk az
eltelt időszak kormányzati működését, és azt boncoljuk, hogy valóban
demokratikus kormányzást és demokratikus parlamenti rendszert
eredményezett-e az első szabad választás, akkor azt kell mondanunk,
hogy alapjaiban valóban demokratikus berendezkedés jött létre. A
parlamenti ellenzék szabadon működhet, nincs elzárva a
tömegkommunikációtól, és általában a házszabályt úgy értelmezik a
kormányzó pártok, hogy az ellenzék tevékenységén ne essék csorba.
Több kormányzati döntés és intézkedés is kifejezetten arról
tanúskodott: a végrehajtó hatalom komolyan gondolja, hogy
demokratikus parlamenti intézményrendszert kell kialakítani.

    - Most, a száz nap elteltével egy másik jelenségre is fel kell
hívni a figyelmet, s ez nem más, mint a Kisgazdapárt földprogramja.
Itt ugyanis felvetődik egy nagyon fontos elvi kérdés: nevezetesen,
hogy az MDF meghirdetett egy választási programot, amelynek
földkoncepciója gyökeresen eltért a Kisgazdapárt elgondolásaitól.
Tehát az MDF most a választópolgároknak tett választási ígérete
ellenére a maga koncepciójával szöges ellentétben álló
törvénytervezetet készül a Parlament elé terjeszteni, illetve egy
ilyen törvénytervezetre vonatkozó megállapodást látszik megkötni.
Márpedig ez egy olyan jelenség az új magyar demokráciában, amire ez
idáig nem volt példa: egy nagy párt - ráadásul a kormánykoalíció
gerincét alkotó párt - nyilvánosan megszegi a választóknak tett
egyik legfontosabb ígéretét. Ez súlyos következményekkel járhat a
kormánnyal szembeni bizalmatlanság tekintetében. (folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 17:59


Vissza »


A kormány első száz napja - vélemények (8. rész)


- Ebbe a sorba illeszkedik az is, hogy a Kisgazdapártnak az
utóbbi napokban olyan megnyilvánulásai voltak, amelyeknek semmi köze
egy modern demokráciához. Márpedig aki a Kisgazdapártot felvállalja
kormánykoalíciós partnerként, annak számítania kell arra, hogy a
Kisgazdapárt megnyilvánulásai és elképzelései az egész
kormánykoalícióra vetnek árnyékot. Tehát ma, a századik naphoz
közeledve az a kérdés: lehet-e Magyarországon demokratikus érzelmű
az a kormánykoalíció, amelynek teljesen antidemokratikus elveket
valló párt is részese.

    x x x

    Birkás János, a Kereszténydemokrata Néppárt társelnöke:

    - A koalíciós kormány elmúlt 100 napja kifejezetten sikeres
volt, akkor is, ha a közvélemény ezt nem érzékeli, az ellenzék pedig
megkérdőjelezi. Miközben a kormány - a Parlamenten keresztül, ha
törvényhozási tapasztalat és gyakorlat híján is - biztosította a
rendszerváltást megszilárdító intézkedések jogi feltételeit, az
ellenzék türelmesnek nem nevezhető magatartást tanúsított vele
szemben. Kíméletlenül bírálta a kormányt, és ígéretével ellentétben
nehezítette a törvényalkotói munkát. Ennek ellenére sikerült
megnyitni az utat a közvetlen, helyi néphatalom kibontakozása és
gyakorlása előtt.

    A KDNP álláspontja szerint érthető, hogy a kormány tevékenységét
a közhangulat, az ország lakossága nem tudja honorálni, az ellenzék
pedig támadja, illetve kevesli. Ennek fő oka az, hogy a kormány nem
tudta jól ,,eladni,, tényleges eredményeit, de nehézségeit sem
érzékeltette kellőképpen.

    A kormányzati munka megkezdése után derült ki, hogy valójában a
Németh-kormány - konstruktív átvezető politikája ellenére - a
vártnál is súlyosabb kormányzati és gazdasági feltételeket hagyott
örökül. Mindenekelőtt olyan deficites költségvetést és nemzetközi
pénzügyi kötöttségeket, amelyek az előreláthatónál is jobban
korlátozták és korlátozzák a kormány intézkedési szabadságát a gyors
cselekvést igénylő gazdasági kérdések egy részében - legalábbis az
év végéig. De már a kormányzati munka átvételének és beindításának
útjába is a reméltnél több akadály tornyosult.

    Mindemellett kedvezőtlenül alakultak a külgazdasági feltételek:
nem járt előnyös következményekkel a két Németország váratlanul
gyors egyesítése, nem segítette az új kormány helyzetét a
Szovjetunióval kialakult és kényszerítő erejű gazdasági kapcsolat
sem (például az olajszállítások korlátozása).

(folyt.köv.)



1990. augusztus 24., péntek 18:07


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A kormány első száz napja - vélemények (9. rész)


Annak ellenére, hogy a kezdő és kevés tapasztalattal rendelkező
kormánynak sok hasonló, előre nem látható akadállyal kellett
megbirkóznia, az ország javát szolgáló sikereket is elkönyvelhet.
Ilyen például külpolitikai aktivitása. A jelenlegi kabinet
változatlanul profitál a Németh-kormány határnyitó politikájából
fakadó következmények sikereiből, jól sáfárkodva a kedvező
feltételekkel.

    Mindezekre figyelemmel - a KDNP megítélése szerint - négy gyötrő
évtized után nem méltányos elvárni a társadalom lelkes elismerését
100 nap viszonylagos eredménye után, de még további hónapok múltán
sem. A történelmileg minden előzmény nélküli kormányzás elindítása
ennél sokkal rosszabbul is sikerülhetett volna.

    Igaz, a társadalom nem vádolható türelmetlenségéért. A
közvélemény kedvezőtlen alakulásában azonban kétségtelenül
közrejátszik, hogy a kormánykoalíció vezető ereje, élén a
miniszterelnökkel, nem tudott megfelelően koordinált együttműködést
kialakítani partnereivel. Így a közvélemény csak a koalíció
elmosódott képét látja, ugyanakkor az ellenzék indokolatlan és
türelmetlen hangvételű politikája erőteljesebben befolyásolja a
véleményformálásban. Ily módon az állampolgár nem tudja reálisan
értékelni a belpolitikai fejlődés eredményeit és gyengéit, ez pedig
a polarizáció és a növekvő türelmetlenség veszélyét rejti magában.
Holott ez a kormány jobb, mint a híre - szögezte le a KDNP
társelnöke. (MTI)



1990. augusztus 24., péntek 18:12


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD