|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség nyilatkozata
"... a kárpátaljai magyarok Ukrajna lojális állampolgárai kívánnak
lenni, és a KMKSZ mint a kárpátaljai magyarság egyetlen törvényes
képviselője barátságra és együttműködésre törekszik az ukrán nép
demokratikus szervezeteivel, támogatja őket a sztalinizmus
maradványai ellen, a valóban demokratikus Ukrajna megteremtéséért
folytatott küzdelmükben."
Amerika Hangja, Esti műsor:
Csengey előadása
"Utalva az ohioi tábor nevére - magyarul a Reménység Tava -,
Csengey hangsúlyozta, hogy a tavalyi "itt-ott találkozó" óta a
Reménység Tavának most már a másik partjára kerültünk. A
történelemnek új korszaka kezdődött. A vereségek több száz éves
időszaka lezárult. Csengey utalt Trianonra, amelynek következtében
az ország elvesztette területének kétharmadát, népességének
egyharmadát.
1945-tel kapcsolatban megemlítette: az orosz tankönyvek találóan
nem írnak felszabadulásról, hanem megszállásról. A bolsevista
kísérlet Magyarországon nagyszerű dolgokat igért, de nem hozott
mást, csak csődöt és elmaradottságot. A Kádár-korszak sok
tekintetben veszélyesebb volt, mint Rákosi Mátyásé - mondta Csengey
-, mivel sikerült elhitetnie, hogy soha nem ér véget. "
|
|
|
|
|
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (1. rész)
|
1990. augusztus 24., péntek - A jövő héten, augusztus 30-án
lesz száz napja, hogy Antall József miniszterelnök kormányának
tagjai letették az esküt. Ezzel a jelképes határnappal a
rendszerváltás megvalósításának első időszaka zárul le. Az MTI
munkatársai a parlamenti pártok egy-egy vezetőjét kérték meg arra:
összegezzék pártjuk véleményét az elmúlt száz napról.
Kónya Imre, az MDF parlamenti frakciójának vezetője szerint az eltelt száz nap alatt a kormánynak sikerült megteremtenie további eredményes működésének alapfeltételeit.
- A legfontosabbnak azt tartom, hogy három hónap alatt a testület számbavette az ország valóságos helyzetét, s ez nem kis dolog, mert az egypárti diktatúra időszakában nem csupán a hatalmon kívüli ellenzék nem ismerte a valós helyzetet, hanem maguk a hatalmon lévők sem voltak tisztában azzal. Egy ilyen szituációban a tényleges helyzetfelmérés nyilvánvalóan nagyobb feladat, hosszabb időt igényel, így tulajdonképpen 3-4-5 hónap türelmi idő sem lett volna sok a kormány számára.
Döntő szempont volt, hogy az alkotmány módosításával a kormánynak sikerült elérnie: saját programja alapján vezényelje a rendszerváltozást. A konstruktív bizalmatlansági indítvány bevezetésével a kormányt alkotmányosan megbuktatni csak akkor lehet, ha parlamenti többségének bizalmát veszíti el. Véleményem szerint a három hónap alatt a koalíciós pártok parlamenti frakciói olymértékben összekovácsolódtak, hogy nincs reális veszélye a koalíció szétesésének. Ehhez az egységhez nyilvánvalóan hozzájárult az ellenzék magatartása, hiszen a pártok - minden ígérettel szemben - különböző tényezők hatására végül is nem adták meg a száz nap türelmi időt a kormánynak. E száz nap elegendő volt ahhoz, hogy végre világossá váljék: egy demokratikus, többpárti parlamentben, ki melyik oldalon áll. Az MDF biztos abban, hogy a kormánykoalíciónak lesz lehetősége vállalt feladatának teljesítésére, s a rendelkezésére álló négy év alatt kivezeti az országot mai helyzetéből, elindítja a felemelkedés útján.
Kónya Imre az elmúlt három hónap negatívumaként említette a társadalmi elvárások és a kormány valóságos teljesítménye között feszülő ellentmondást. A frakcióvezető szerint a közvélemény egyaránt elégedetlen a kormány, a Parlament munkájával, s az ellenzék tevékenységével. (folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 16:52
|
Vissza »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (2. rész)
|
- Az emberek többsége közömbös, s mindaddig az lesz, amíg nem érzi saját életkörülményeiben a változást. Akiknek túlzott elvárásaik voltak, tudomásul kellene venniük, hogy először a feltételeket kellett megteremteni a konkrét gazdasági lépések előtt. Elsőként a tűzoltó-intézkedéseket kellett meghozni, hogy az ország egyáltalán talpon maradjon, s csak most kezdődhet a gazdasági élet, a tulajdonviszonyok átalakítása.
A kormány jól tette, hogy nem hangsúlyozta túl a nehézségeket, mert ez nyilvánvalóan sokak szemében hiteltelenné tette volna. Úgy tünhetett volna, hogy a kormány eleve mentségeket keres, mert nem tud megoldást. Tény, hogy jobb propagandát is kifejthetett volna egy olyan tömegkommunikációval, amely a maga szakmai tudásával ott áll a kormány mögött és ugyanazokért a célokért harcol. Jobb tálalással elő lehetett volna segíteni, hogy az emberek átérezzék a rendszerváltás történelmi lehetőségét. Az adott szituációban a kormány egyszerűen nem tehetett mást, mint amit csinált. Az emberek többsége mindenképpen közömbös, csalódott lett volna, mert csodákat várt. Akik viszont átlátják a helyzet egészét, azok tudják, hogy a kormány és a kormányzó pártok az elmúlt időszakban azt tették, amit ennyi idő alatt megtehettek - mondta végezetül Kónya Imre.
x x x
Tölgyessy Péter, a Szabad Demokraták Szövetsége parlamenti frakciójának vezetője:
- Elöljáróban le kell szögezni, hogy rendkívül nehéz a feladata annak, aki most kormányt alakít. Az ország mély válságban van, ebből kimozdítani óriási feladat, főként, ha hozzátesszük, hogy a kormányalakító tényezők nem rendelkeznek közigazgatási és kormányzati tapasztalattal. Ugyanakkor azonban van a dolognak egy másik oldala is, mégpedig az, hogy 40 év óta nem volt még kormánynak ekkora esélye a válság kezelésére, orvoslására. Negyven év óta - sőt szinte a magyar történelemben először - ez az első legitim kormány, amely békés körülmények között, nagyon kedvező nemzetközi feltételek mellett kezdhette meg tevékenységét. Ráadásul ez az első olyan kabinet, amely nem foglya különböző érdekcsoportoknak. Ugyanis a Németh-kormánynak is volt nagyon sok hasznos elképzelése, de foglya volt azoknak az ipari, mezőgazdasági és egyéb lobbyknak, amelyek érvényesíteni tudták az akaratukat.
- Adódik a kérdés: mit tudott ebből a helyzetből kihozni az MDF és a kormány. Először is volt egy kormányprogram, amely vonzó ígéretek halmazaként értékelhető, de nem volt rangsorolás az ígéretek, a teendők között. (folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 16:53
|
Vissza »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (3. rész)
|
Azóta viszont konkrét események kapcsán kiderült, hogy nincsen a gazdasági, társadalmi, politikai válság orvoslására semminemű cselekvési programja a kormánynak. Nagyon fontos ugyanis különbséget tenni a politikai program és a konkrét cselekvési program között. Márpedig ilyen jellegű programja jól láthatóan nincs a kormánynak, sőt még körvonalaiban sem lehet megragadni. Nekem az a benyomásom, hogy a kormány nem is rendelkezik azzal a szakembergárdával, amely ezt meg tudná valósítani.
- Már ott kezdődtek a gondok, hogy a kormány lassan állt fel. Kelet-Európában nem volt még egy kormány, amely ilyen lassan alakult volna meg. Azután eltelt másfél hónap, és azon kívül, hogy a hatalmi posztokat megragadták, nem történt semmi. Voltaképpen nem rendszerváltás, hanem hatalomváltás zajlott le. Majd lassan elkezdték csöpögtetni a Németh-kormány féle leporolt előterjesztéseket. Jött az amnesztiatörvény, majdnem szó szerint a Németh-kormány féle változatban, az önkormányzati törvény, amely hasonló formában már februárban megjelent a sajtóban. Mindeközben a gazdaságról szinte szó sem esett.
A kormány elmulasztotta, hogy őszintén az ország elé tárja: rendkívül nehéz a gazdasági helyzet. Ehelyett vonzó ígéreteket tett, holott mindenki a saját bőrén érezhette: egyre rosszabbak a körülmények, nehezebbek az életfeltételek.
- Amit még el kell mondani a száz nap értékelésekor, és ami talán a legfontosabb: a kormány - amellett, hogy leporolt régi előterjesztéseket - ahol csak lehetett, mindenütt centralizált. Példa lehet erre a közigazgatás, vagy a vagyonügynökség esete. Végül is, összegezve úgy érzem, hogy óriási esélyt szalasztott el az Antall-kormány. Magyarországon nem járt együtt a rendszerváltás valamiféle katartikus érzéssel, és ez a hangulat csak rosszabbodott az első száz nap elteltével. Elszállt ez a száz nap, elveszett a magyar történelemben, és úgy veszett el, hogy ezt pótolni már nem lehet. Emellett félek, hogy túl sok száz napja már nem lesz ennek a kormánynak. Ha nem áll elő sürgősen olyan átfogó javaslatokkal, amelyek tényleg lehetővé teszik a gazdasági válság orvoslását, és továbbra is csak centralizációs intézkedéseket hoz, ha a politikai hatalom minél teljesebb megragadására törekszik, akkor bizony nagyon nehéz ősznek és télnek nézünk elébe.
x x x
(folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 16:55
|
Vissza »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (4. rész)
|
Bakos István, a Független Kisgazdapárt ügyvezető alelnöke:
- A kormány első száz napjának értékelésekor előre kell bocsátanom, hogy a ,,megörökölt,, gazdasági, politikai káosz közepette nemhogy száz, de többször száz nap is kevés lett volna ahhoz, hogy normalizálódjék a magyar társadalom élete. A gondokat tetézte, hogy az előző politikai vezetés mély vermet ásott a jelenlegi kormánynak. Az utolsó percekben olyan jogszabályokat, szabályozókat léptettek életbe, amelyek valódi tartalma az volt, hogy kihúzzák a talajt az új politikai erők lába alól. Ilyen ,,megelőző csapás,, volt például az a szabály, hogy a termelőszövetkezetek közös vagyona ötven százalékig privatizálható. Ezzel akartak elébe menni a kisgazdák által követelt igazságos tulajdonrendezésnek. Ennek az egész gazdasági életet átfogó átmentési folyamatnak leplezéséül szolgált az úgynevezett spontán privatizáció.
Mindezek az átmentési kísérletek rendkívül megnehezítették a kormány startját. Meg kell kondanom azt is, hogy a kezdet kezdetén a kormány sem tanúsított kellő erélyt. A hivatalba lépés után első intézkedésként ugyanis valamilyen módon fel kellett volna függesztenie a kibontakozást gátló, megörökölt jogszabályokat. Ezzel elejét vehette volna a jelenlegi kusza helyzet kialakulásának; s megakadályozhatta volna a gusztustalan szabadrablást. Persze nehéz elítélően szólni egy olyan kormányról, amely lényegében valóságos gazdasági, pénzügyi hatalom nélkül, a bel- és a külkereskedelem tényleges uralása nélkül vágott neki feladatának.
Nem történt meg a váltás a gazdasági életben. A magántulajdon szentségét, még nem sikerült visszaállítani, annak ellenére sem, hogy a kormány a helyes irányba indult meg az úgynevezett spontán privatizáció kontroll alá helyezésével, általában élénkebbé váló privatizációs tevékenységével.
- A privatizációs folyamatban - sajátos politikai jellegénél fogva - a Kisgazdapárt különös figyelmet fordít a földkérdés kezelésére. A probléma megközelítésénél a kisgazdák az 1947-es földviszonyokból indulnak ki. Úgy ítélik meg ugyanis, hogy az akkor létrehozott tulajdonviszonyok felelnek meg leginkább a magyar társadalom igényeinek. 1947 fordulópont volt a magyar történelemben: megtörték a feudális termelési mód uralmát, s teljesült a magyar parasztság föld utáni évezredes vágya. Az ,50-es, ,60-as években aztán ettől a tulajdontól fosztották meg a parasztságot különféle mondvacsinált érvekkel, erőszakos eszközökkel. (folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 17:31
|
Vissza »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (5. rész)
|
Ha mármost a demokratikus úton, szabadon megválasztott magyar Parlament a jogállamiság megteremtésén fáradozik, akkor az európai civilizáció évezredes normáira kell alapoznia. Ilyen a rómi jog, amely világosan megfogalmazza: tolvaj tulajdonjogot nem élvezhet; a tulajdonjog nem évül el; adásvétel úgy jön létre, ha mind a két fél kinyilvánítja akaratát; addig kell visszamenni, amikor a szabálytalanságot elkövették. Ezekből az elvekből következik, hogy minden tekintetben az 1947-es állapotokat kell alapul venni. Mondhatnám úgy is: a Kisgazdapárt nem enged, nem engedhet a 47-ből
Történelmi szemszögből nézve: a Kisgazdapárt - baloldali párt lévén - a nagybirtokrendszer ellen küzd. Ezt tette már a Horthy-rendszerben is, s most is, amikor a kormány koalíciós partnereként a szocialista nagybirtok ellen lép fel. A nagybirtok helyett a farmertípusú fejlődést szorgalmazza.
Ami a farmergazdaságok beruházási szükségleteit illeti - ezt gyakran hozzák fel érvként a kisgazdakoncepció ellen -, nem szabad elfelejteni, hogy a jelenlegi nagybirtok-rendszerű termelésnek is meg kell újítania elavult, hovatovább széteső termelőbázisát. Ehhez óriási befektetésekre lenne szükség; s amit produkálna: dömpingáru, amivel tele van a világ. Ezzel szemben egyedül egy farmergazdaság lenne képes arra, hogy a fizetőképes piacokon is haszonnal értékesíthető munkaigényes, biokultúrás, félbiokultúrás terményeket állítson elő. Fontos az is: a magántulajdonba került, immár valós értékkel rendelkező földön akár külföldi jelzálogkölcsönből is fedezni lehetne a termelés beindításának szükségleteit.
Alaptalan az a félelem, hogy a föld reprivatizációja zsellérrendszer kialakulásához vezetne. A jelenlegi konstrukció ugyanis azon tsz-tagok számára is kedvező lehetőségeket teremtene, akik annak idején nem vittek földet, termelőeszközöket a közösbe.
Sokan kifogásolják továbbá, hogy a föld reprivatizációja miatt végigdőlne a dominósor a tulajdonlás más területein, például a gyáriparban is. Miért ne dőlhetne A kisüzemek, különféle kistulajdonok visszaadásával szinte vegytiszta formában hozhatnánk létre azt a középréteget, amely ma olyannyira hiányzik társadalmi szerkezetünkből. Mint ahogy a nagybirtok esetében, itt is törvényes eszközökkel gátat lehetne vetni a nagytőke restaurációjának. Ezzel szemben a nagyüzemek esetében megfontolandó lenne a munkásság tulajdonosi érdekeltségének megteremtése valamilyen formában.
x x x
(folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 17:40
|
Vissza »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (6. rész)
|
Horn Gyula, az MSZP elnöke:
- A Szocialista Párt nem elsősorban az eredményességet kéri számon a kormányon, mert száz nap alatt nem lehet csodákat művelni. Arra azonban elegendő lett volna ez az idő, hogy a kormány hiteles, reális kibontakozási programot tárjon a társadalom elé. Tudatában vagyunk annak, milyen nehéz örökség várt az új kabinetre, ugyanakkor a tapasztalatok szerint meglehetősen sok időt pazarolt el, mindenekelőtt azzal, hogy szakmailag nem megfelelően előkészített törvénytervezeteket nyújtott be az Országgyűlésnek. Szokatlan gyakorlat az is, hogy a koalíciós pártok egyes képviselői interpellációkkal fordulnak a kormány tagjaihoz.
- A Németh-kormány is radikális lépéseinek is köszönhető, hogy az ország fizetési és kereskedelmi mérlege kedvezően alakult. A piacgazdaság kiépítésének szükségességével tehát az MSZP egyetért. Felhívja azonban a figyelmet arra, hogy a koalíciós kormány teljesen figyelmen kívül hagyta a piacgazdaság szociális elemeit. E tekintetben a koncepció körvonalai sem láthatóak, sőt a társadalmi feszültségek növekedésével kell számolni. Mint minden átalakulás idején, ezúttal is elkerülhetetlen az infláció. Ez azonban ma nem elsősorban radikális gazdasági lépések, hanem jórészt a rossz irányítás következményeként jelentkezik, felvetve a kormányzat felelősségét. A pártelnök utalt arra is: amikor a pénzügyminiszter a Parlament elé terjesztette a zárszámadásról szóló jelentést, Békesi László és más képviselők részéről komoly és konkrét kifogások, de egyben javaslatok is felvetődtek, amelyekre még csak nem is reagált a szakminiszter.
- A humán szféra területén is számos meggondolatlan lépést tett az Antall-kormány, példaként említhetem többek között a hitoktatás- sal összefüggő megnyilatkozásokat, amelyekben végül is az illetékes tárca visszakozásra kényszerült. Ide tartozik a B-listázás kérdése, s egyébként is észrevehető, hogy felerősödött az a tendencia, amely szerint nem a szakmai alkalmasság, hanem a párttagság alapján döntenek egyes posztok betöltéséről. Egyre több riasztó jelzés érkezik az MSZP-hez is arról, hogy kiváló szakembereket távolítanak el helyükről ,,megbízhatatlan,, minősítéssel. Ilyennek érétékelhető az a stílus, amely a politikában eluralkodott, s amelynek kialakulásához a kormánykoalíció pártjai is hozzájárultak.
- Szó sincs arról, hogy az MSZP a kormány lejáratására törekedne, ellenkezőleg: azt szeretné, hogy a testület kormányzóképes legyen. Az ország érdekei azonban megkívánják, hogy az említett súlyos ellentmondásokra felhívjuk a figyelmet - mondta befejezésül Horn Gyula.
x x x (folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 17:55
|
Vissza »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (7. rész)
|
Orbán Viktor, a Fidesz parlamenti frakciójának vezetője:
- A száz nap értékelésekor azért érezhetünk csalódottságot, mert a kormány azt ígérte, hogy a száz nap elteltével letesz a Parlament elé egy részletes programot. Hiszen amit Antall József hivatalba lépésekor meghirdetett, az csak a kormányprogram irányelvei elnevezést viselő fogalmazvány volt. Most azért nehéz a századik nap előtt nyilatkozni, mert a kormányok minden országban nagyon ravaszak, és szeretnek a 98. vagy a 99. napon előállni valamiféle titokban előkészített részletes programmal. Tehát nem tudhatjuk, hogy néhány nap múlva nem lesz-e egy ilyen anyag, amit hirtelen megismertetnek a közvéleménnyel, az előzetes ígéreteknek megfelelően. Egyelőre azonban még körvonalait sem látom egy ilyen programnak. Hallok, olvasok nyilatkozatokat, de átfogó programot nem látok.
- Mindezen túl ha kifejezetten elvi szempontból vizsgáljuk az eltelt időszak kormányzati működését, és azt boncoljuk, hogy valóban demokratikus kormányzást és demokratikus parlamenti rendszert eredményezett-e az első szabad választás, akkor azt kell mondanunk, hogy alapjaiban valóban demokratikus berendezkedés jött létre. A parlamenti ellenzék szabadon működhet, nincs elzárva a tömegkommunikációtól, és általában a házszabályt úgy értelmezik a kormányzó pártok, hogy az ellenzék tevékenységén ne essék csorba. Több kormányzati döntés és intézkedés is kifejezetten arról tanúskodott: a végrehajtó hatalom komolyan gondolja, hogy demokratikus parlamenti intézményrendszert kell kialakítani.
- Most, a száz nap elteltével egy másik jelenségre is fel kell hívni a figyelmet, s ez nem más, mint a Kisgazdapárt földprogramja. Itt ugyanis felvetődik egy nagyon fontos elvi kérdés: nevezetesen, hogy az MDF meghirdetett egy választási programot, amelynek földkoncepciója gyökeresen eltért a Kisgazdapárt elgondolásaitól. Tehát az MDF most a választópolgároknak tett választási ígérete ellenére a maga koncepciójával szöges ellentétben álló törvénytervezetet készül a Parlament elé terjeszteni, illetve egy ilyen törvénytervezetre vonatkozó megállapodást látszik megkötni. Márpedig ez egy olyan jelenség az új magyar demokráciában, amire ez idáig nem volt példa: egy nagy párt - ráadásul a kormánykoalíció gerincét alkotó párt - nyilvánosan megszegi a választóknak tett egyik legfontosabb ígéretét. Ez súlyos következményekkel járhat a kormánnyal szembeni bizalmatlanság tekintetében. (folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 17:59
|
Vissza »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (8. rész)
|
- Ebbe a sorba illeszkedik az is, hogy a Kisgazdapártnak az utóbbi napokban olyan megnyilvánulásai voltak, amelyeknek semmi köze egy modern demokráciához. Márpedig aki a Kisgazdapártot felvállalja kormánykoalíciós partnerként, annak számítania kell arra, hogy a Kisgazdapárt megnyilvánulásai és elképzelései az egész kormánykoalícióra vetnek árnyékot. Tehát ma, a századik naphoz közeledve az a kérdés: lehet-e Magyarországon demokratikus érzelmű az a kormánykoalíció, amelynek teljesen antidemokratikus elveket valló párt is részese.
x x x
Birkás János, a Kereszténydemokrata Néppárt társelnöke:
- A koalíciós kormány elmúlt 100 napja kifejezetten sikeres volt, akkor is, ha a közvélemény ezt nem érzékeli, az ellenzék pedig megkérdőjelezi. Miközben a kormány - a Parlamenten keresztül, ha törvényhozási tapasztalat és gyakorlat híján is - biztosította a rendszerváltást megszilárdító intézkedések jogi feltételeit, az ellenzék türelmesnek nem nevezhető magatartást tanúsított vele szemben. Kíméletlenül bírálta a kormányt, és ígéretével ellentétben nehezítette a törvényalkotói munkát. Ennek ellenére sikerült megnyitni az utat a közvetlen, helyi néphatalom kibontakozása és gyakorlása előtt.
A KDNP álláspontja szerint érthető, hogy a kormány tevékenységét a közhangulat, az ország lakossága nem tudja honorálni, az ellenzék pedig támadja, illetve kevesli. Ennek fő oka az, hogy a kormány nem tudta jól ,,eladni,, tényleges eredményeit, de nehézségeit sem érzékeltette kellőképpen.
A kormányzati munka megkezdése után derült ki, hogy valójában a Németh-kormány - konstruktív átvezető politikája ellenére - a vártnál is súlyosabb kormányzati és gazdasági feltételeket hagyott örökül. Mindenekelőtt olyan deficites költségvetést és nemzetközi pénzügyi kötöttségeket, amelyek az előreláthatónál is jobban korlátozták és korlátozzák a kormány intézkedési szabadságát a gyors cselekvést igénylő gazdasági kérdések egy részében - legalábbis az év végéig. De már a kormányzati munka átvételének és beindításának útjába is a reméltnél több akadály tornyosult.
Mindemellett kedvezőtlenül alakultak a külgazdasági feltételek: nem járt előnyös következményekkel a két Németország váratlanul gyors egyesítése, nem segítette az új kormány helyzetét a Szovjetunióval kialakult és kényszerítő erejű gazdasági kapcsolat sem (például az olajszállítások korlátozása).
(folyt.köv.)
1990. augusztus 24., péntek 18:07
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A kormány első száz napja - vélemények (9. rész)
|
Annak ellenére, hogy a kezdő és kevés tapasztalattal rendelkező kormánynak sok hasonló, előre nem látható akadállyal kellett megbirkóznia, az ország javát szolgáló sikereket is elkönyvelhet. Ilyen például külpolitikai aktivitása. A jelenlegi kabinet változatlanul profitál a Németh-kormány határnyitó politikájából fakadó következmények sikereiből, jól sáfárkodva a kedvező feltételekkel.
Mindezekre figyelemmel - a KDNP megítélése szerint - négy gyötrő évtized után nem méltányos elvárni a társadalom lelkes elismerését 100 nap viszonylagos eredménye után, de még további hónapok múltán sem. A történelmileg minden előzmény nélküli kormányzás elindítása ennél sokkal rosszabbul is sikerülhetett volna.
Igaz, a társadalom nem vádolható türelmetlenségéért. A közvélemény kedvezőtlen alakulásában azonban kétségtelenül közrejátszik, hogy a kormánykoalíció vezető ereje, élén a miniszterelnökkel, nem tudott megfelelően koordinált együttműködést kialakítani partnereivel. Így a közvélemény csak a koalíció elmosódott képét látja, ugyanakkor az ellenzék indokolatlan és türelmetlen hangvételű politikája erőteljesebben befolyásolja a véleményformálásban. Ily módon az állampolgár nem tudja reálisan értékelni a belpolitikai fejlődés eredményeit és gyengéit, ez pedig a polarizáció és a növekvő türelmetlenség veszélyét rejti magában. Holott ez a kormány jobb, mint a híre - szögezte le a KDNP társelnöke. (MTI)
1990. augusztus 24., péntek 18:12
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|