|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség nyilatkozata
"... a kárpátaljai magyarok Ukrajna lojális állampolgárai kívánnak
lenni, és a KMKSZ mint a kárpátaljai magyarság egyetlen törvényes
képviselője barátságra és együttműködésre törekszik az ukrán nép
demokratikus szervezeteivel, támogatja őket a sztalinizmus
maradványai ellen, a valóban demokratikus Ukrajna megteremtéséért
folytatott küzdelmükben."
Amerika Hangja, Esti műsor:
Csengey előadása
"Utalva az ohioi tábor nevére - magyarul a Reménység Tava -,
Csengey hangsúlyozta, hogy a tavalyi "itt-ott találkozó" óta a
Reménység Tavának most már a másik partjára kerültünk. A
történelemnek új korszaka kezdődött. A vereségek több száz éves
időszaka lezárult. Csengey utalt Trianonra, amelynek következtében
az ország elvesztette területének kétharmadát, népességének
egyharmadát.
1945-tel kapcsolatban megemlítette: az orosz tankönyvek találóan
nem írnak felszabadulásról, hanem megszállásról. A bolsevista
kísérlet Magyarországon nagyszerű dolgokat igért, de nem hozott
mást, csak csődöt és elmaradottságot. A Kádár-korszak sok
tekintetben veszélyesebb volt, mint Rákosi Mátyásé - mondta Csengey
-, mivel sikerült elhitetnie, hogy soha nem ér véget. "
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés (11. rész)
|
- A társadalmi vita tanulsága az is, hogy ha azt komolyan akarjuk venni, akkor a vita időt, fáradságot és jó előkészítést igényel - hangsúlyozta Huszár István. Az tény, hogy az idő sürget. Ám ez nem lehet ok a kapkodásra, a formális megoldásokra. Ez utóbbi elkerülését az is segítheti, ha a társadalom a politikai reform lényeges elemeivel foglalkozó törvények elgondolásait nemcsak a tervezet elkészülte után ismerheti meg, hanem már az elvek kialakításakor. A társadalmi vita nem akkor a legeredményesebb, ha pusztán a szakmai nyelven kimunkált tervezet felett folyik a véleménycsere. A jövőben azonban még szélesebb rétegek véleményének ismerete szükséges. Nagyon fontos ez a választójogi törvénytervezet vitája megszervezésekor. A jelenlegi helyzet sajátossága, hogy még nem létezett egyesülési törvény, de már létrejöttek a különböző szervezetek, egyesülések, társaságok. A törvény átfogóan rendezi az emberi, állampolgári jogoknak ezt a területét, megteremti a megfelelő alkotmányos alapokat létrejöttükhöz, működésükhöz. Világos, egyértelmű helyzetet teremt, s így a demokratikus intézményrendszer kiépítésének fontos állomása. Átfogó törvényre van szükség, amely kiterjed az egyesületek valamennyi típusára, beleértve a pártalapítás, a szakszervezetek alapításának lehetőségét is. Ugyanakkor ki kell dolgozni azokat a speciális rendelkezéseket - a pártról szóló törvényt -, amelyekkel teljessé válhat a törvényi szabályozás. Sokan megfogalmazták: helyes-e ilyen nagy fontosságú kérdéseket az új alkotmány kidolgozása előtt törvénnyel szabályozni? Huszár István úgy foglalt állást, hogy a két törvénytervezet elfogadása nem nehezíti az új alkotmány megalkotását, ellenkezőleg, segíti azt. A két jogszabály elfogadása felfogható az új alkotmányhoz vezető úton tett fontos lépésként. A továbbiakban arról beszélt, hogy az előzetes vita alkalmat adott a különböző népfrontbizottságok és a képviselők közötti kapcsolatok továbbfejlesztésére. Mivel a Parlament törvényalkotási feladatai nagymértékben megszaporodtak, ezért mindenképpen gondoskodni kell a képviselők politikai, szakmai, társadalmi segítéséről. Ennek feltételeit teremti meg az, ha a megyei képviselőcsoportok tevékenysége mindinkább a népfront társadalmi bázisára épül. A népfrontmozgalom lehetőségeinek jobb hasznosításával a képviselők terhei csökkenthetők. Ezért támogatják képviselői klubok létrehozását, de megkezdődött a HNF égisze alatt szakértői csoportok szerveződése. Ezek független és pártatlan erőként állnak a képviselők rendelkezésére. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 13:56
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|