|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az Országos Választási Bizottság elvi állásfoglalásai a helyi
" A lakosság számának megállapításánál - összhangban az ezzel
kapcsolatos jogszabállyal - az 1990. augusztus 1-jei adatokat kell
figyelembe venni. Vita esetén az adatokat az Országos
Népességnyilvántartó Szolgálat közli. A lakosok számának a
megállapításánál az adott településen állandó lakóhellyel rendelkező
személyeket kell figyelembe venni.
2. A választókerület választópolgárainak 1, illetve 3
százalékának megállapításánál mikori állapotot kell figyelembe
venni?
A választók nyilvántartása kifüggesztésekor tartalmazza a
választópolgárok számát is. A helyi választási bizottság az 1,
illetve 3 százalékot ehhez a számhoz viszonyítva állapítja meg.
3. Egy településen belül a polgármester lehet-e helyi
önkormányzati képviselő is?
Egy településen belül a polgármester és a helyi önkormányzati
képviselő lehet ugyanaz a személy, mivel sem az alkotmány, sem más
törvény összeférhetetlenséget, illetőleg ilyen tilalmat nem állapít
meg.
4. Lehet-e valaki valamely településen helyi önkormányzati
képviselő és egy másik településen polgármester?
Az egyik településen helyi önkormányzati képviselő, a másik
településen polgármester ugyanaz a személy nem lehet. Ennek oka az,
hogy a polgármester - tekintet nélkül arra, hogy megválasztották-e
képviselőnek - tagja a képviselőtestületnek. A törvény előírása
szerint ugyanaz a választópolgár nem lehet tagja két különböző
település képviselőtestületének.
"
SZER, Magyar híradó:
Olajprobléma
"Először: az év közepétől a Szovjetunió 30 százalékkal
csökkentette olajszállításait, így a hiányzó mennyiség legalább java
részét az olajpiacon kell megvenni, keményvalutáért és világpiaci
áron.
Másodszor: az iraki agresszió nyomán ugrásszerűen emelkedett -
éppen most - az olaj világpiaci ára. Pillanatnyilag hordónként 30
dollárba kerül.
Harmadszor: január elsejétől dollárelszámolásra kerül a
magyar-szovjet forgalom, ami azt jelenti, hogy a szovjet olajat is,
vagy annak legalábbis java részét keményvalutáért, világpiaci áron
kell majd megvenni, tehát január elseje után már nem lesz annyira
fontos, hogy Moszkva mennyi olajat hajlandó szállítani.
"
|
|
|
|
|
|
|
- Nastase nyilatkozata - 1. folyt.
|
A továbbiakban a román külügyminiszter kifejtette: az új román kormány jó néhány intézkedést tett, hogy a Romániában lévő 19 kisebbség kulturális identitását és jogait védelmezze, beleértve a magyar kisebbséget is. Majd Nastase rádiónk munkatársát arról tájékoztatta, hogy azokban az iskolákban és egyetemeken, amelyek a magyarok által lakott területeken vannak, széleskörűen bevezették a magyar nyelvű oktatást, de Románia nem látja szükségesnek, hogy tisztán magyar nyelvű egyetem működjék Kolozsváron, miként a magyar kisebbség javasolja.
A román külügyminiszter így érvelt rádiónk Bukarestbe küldött amerikai tudósítójának: e téren az amerikai példát szeretnénk követni. Például sohasem hallottam, hogy Kaliforniában spanyol nyelvű egyetem volna az ottani mexikóiak számára. Nastase így folytatta: Románia úgy véli, a kisebbségeknek joguk van az anyanyelvi oktatás egy bizonyos fokára, hogy ez biztosítsa a kulturális identitásukat. De nem szükséges ezt kiterjeszteni az oktatás minden ágára, például semmi szükség sincs magyar nyelvű fakultásra az atomfizikában.
A román külügyminiszter azt mondta: országa nem lelkesedik azért sem, hogy magyar nyelvű magánegyetem nyíljék meg. Kijelentette: kormánya nem tagadja azt, hogy vannak kisebbségi problémák, de ezeket konstruktív módon próbálja megoldani. El kell érnünk, hogy a magyar kisebbség úgy érezze, büszke arra, hogy Romániában él. Ezt a helyzetet szeretnénk kifejleszteni.
Végül a román külügyminiszter elutasította azt az álláspontot, hogy Románia több nemzetiségű állam, nemzeti kisebbségeinek száma és különbözősége miatt. (folyt.)
1990. augusztus 24., péntek
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|