|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az Országos Választási Bizottság elvi állásfoglalásai a helyi
" A lakosság számának megállapításánál - összhangban az ezzel
kapcsolatos jogszabállyal - az 1990. augusztus 1-jei adatokat kell
figyelembe venni. Vita esetén az adatokat az Országos
Népességnyilvántartó Szolgálat közli. A lakosok számának a
megállapításánál az adott településen állandó lakóhellyel rendelkező
személyeket kell figyelembe venni.
2. A választókerület választópolgárainak 1, illetve 3
százalékának megállapításánál mikori állapotot kell figyelembe
venni?
A választók nyilvántartása kifüggesztésekor tartalmazza a
választópolgárok számát is. A helyi választási bizottság az 1,
illetve 3 százalékot ehhez a számhoz viszonyítva állapítja meg.
3. Egy településen belül a polgármester lehet-e helyi
önkormányzati képviselő is?
Egy településen belül a polgármester és a helyi önkormányzati
képviselő lehet ugyanaz a személy, mivel sem az alkotmány, sem más
törvény összeférhetetlenséget, illetőleg ilyen tilalmat nem állapít
meg.
4. Lehet-e valaki valamely településen helyi önkormányzati
képviselő és egy másik településen polgármester?
Az egyik településen helyi önkormányzati képviselő, a másik
településen polgármester ugyanaz a személy nem lehet. Ennek oka az,
hogy a polgármester - tekintet nélkül arra, hogy megválasztották-e
képviselőnek - tagja a képviselőtestületnek. A törvény előírása
szerint ugyanaz a választópolgár nem lehet tagja két különböző
település képviselőtestületének.
"
SZER, Magyar híradó:
Olajprobléma
"Először: az év közepétől a Szovjetunió 30 százalékkal
csökkentette olajszállításait, így a hiányzó mennyiség legalább java
részét az olajpiacon kell megvenni, keményvalutáért és világpiaci
áron.
Másodszor: az iraki agresszió nyomán ugrásszerűen emelkedett -
éppen most - az olaj világpiaci ára. Pillanatnyilag hordónként 30
dollárba kerül.
Harmadszor: január elsejétől dollárelszámolásra kerül a
magyar-szovjet forgalom, ami azt jelenti, hogy a szovjet olajat is,
vagy annak legalábbis java részét keményvalutáért, világpiaci áron
kell majd megvenni, tehát január elseje után már nem lesz annyira
fontos, hogy Moszkva mennyi olajat hajlandó szállítani.
"
|
|
|
|
|
|
|
SZDSZ-kampány Siófokon - határidő előtt
|
1990. augusztus 24., péntek - A Szabad Demokraták
Szövetségének siófoki szervezete augusztus 25-én, szombaton
nagyszabású rendezvényt szervez: lesz egész napos ipar- és
népművészeti kirakodóvásár két helyszínen is, repülőgépes
városnézés, sétahajózás, Hyde-park, koncert és politikai nagygyűlés.
Az egész programnak egyetlen szépséghibája van: bemutatkoznak az
SZDSZ helyi képviselőtestületi jelöltjei és listavezetője is. Ez
pedig ezen a napon az önkormányzati választási törvény szerint még
nem megengedett.
E törvénysértés miatt bejelentést tett a siófoki választási bizottságnál az MDF Somogy megyei elnökségének etikai és fegyelmi bizottsága, valamint az MSZP városi szervezete. A helyi választási bizottság a kifogásnak helyt adott, és felhívta a szervezetet: tartsa be a választójogi törvény szabályait, ne kezdje meg a kampányt idő előtt. Az SZDSZ siófoki szervezete - ügyvivőjük tájékoztatása szerint - a rendezvényt ennek ellenére megtartja.
Az MTI munkatársa a Szabad Demokraták Szövetségének központjában érdeklődött: mi a véleményük az esetről. Pető Iván ügyvivő a siófoki programot részletesen nem ismerte, így nem tudott állást foglalni az ügyben. Felmerült az is: az SZDSZ augusztus 26-ára Pannonhalmára meghirdetett kampánynyitó nagygyűlése nem törvénysértő-e ugyanígy, hiszen a belügyminiszter rendelete szerint az önkormányzati választási kampány csak augusztus 27-én kezdődhet. Pető Iván véleménye szerint ez törvényértelmezés, pontosabban matematika kérdése. A törvény ugyanis úgy szól: ,,a szavazást megelőző 35. napon kezdődhet a kampány...,, Ettől az időtől fogva lehet választási programot népszerűsíteni, jelöltet bemutatni, aláírásgyűjtést szervezni. A belügyminiszter szerint szeptember 30-ától kell visszaszámolni, s így valóban csak augusztus 27-én kezdődhetne a kampány. Az SZDSZ szerint egyszerűen vissza kell számolni a naptárban: ha a szavazás napja szeptember 30., akkor a szavazást megelőző 35. nap augusztus 26., tehát ekkor elkezdődhet a kampány.
Az MTI munkatársa e dilemma feloldására választ kért Tóth Zoltántól, a BM Választási Irodájának vezetőjétől, aki elmondta: a törvény felhatalmazást ad a belügyminiszternek, hogy ha a választásokkal kapcsolatban bármely határnap vasárnapra esik, akkor a határidőt vagy az azt megelőző, vagy az azt követő napra állapítsa meg. A belügyminiszter ezzel a felhatalmazással élt, s ez az irányadó. (MTI)
1990. augusztus 24., péntek 19:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|