|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az Országos Választási Bizottság elvi állásfoglalásai a helyi
" A lakosság számának megállapításánál - összhangban az ezzel
kapcsolatos jogszabállyal - az 1990. augusztus 1-jei adatokat kell
figyelembe venni. Vita esetén az adatokat az Országos
Népességnyilvántartó Szolgálat közli. A lakosok számának a
megállapításánál az adott településen állandó lakóhellyel rendelkező
személyeket kell figyelembe venni.
2. A választókerület választópolgárainak 1, illetve 3
százalékának megállapításánál mikori állapotot kell figyelembe
venni?
A választók nyilvántartása kifüggesztésekor tartalmazza a
választópolgárok számát is. A helyi választási bizottság az 1,
illetve 3 százalékot ehhez a számhoz viszonyítva állapítja meg.
3. Egy településen belül a polgármester lehet-e helyi
önkormányzati képviselő is?
Egy településen belül a polgármester és a helyi önkormányzati
képviselő lehet ugyanaz a személy, mivel sem az alkotmány, sem más
törvény összeférhetetlenséget, illetőleg ilyen tilalmat nem állapít
meg.
4. Lehet-e valaki valamely településen helyi önkormányzati
képviselő és egy másik településen polgármester?
Az egyik településen helyi önkormányzati képviselő, a másik
településen polgármester ugyanaz a személy nem lehet. Ennek oka az,
hogy a polgármester - tekintet nélkül arra, hogy megválasztották-e
képviselőnek - tagja a képviselőtestületnek. A törvény előírása
szerint ugyanaz a választópolgár nem lehet tagja két különböző
település képviselőtestületének.
"
SZER, Magyar híradó:
Olajprobléma
"Először: az év közepétől a Szovjetunió 30 százalékkal
csökkentette olajszállításait, így a hiányzó mennyiség legalább java
részét az olajpiacon kell megvenni, keményvalutáért és világpiaci
áron.
Másodszor: az iraki agresszió nyomán ugrásszerűen emelkedett -
éppen most - az olaj világpiaci ára. Pillanatnyilag hordónként 30
dollárba kerül.
Harmadszor: január elsejétől dollárelszámolásra kerül a
magyar-szovjet forgalom, ami azt jelenti, hogy a szovjet olajat is,
vagy annak legalábbis java részét keményvalutáért, világpiaci áron
kell majd megvenni, tehát január elseje után már nem lesz annyira
fontos, hogy Moszkva mennyi olajat hajlandó szállítani.
"
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (7. rész)
|
Az interpellációk és kérdések után újabb, a külföldiek befektetéséről szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgyalásába fogott a plénum. Kádár Béla, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere a változtatások között alapvetőnek minősítette az eddigi formális és bürokratikus engedélyezési rendszer eltörlését, a kormány diszkrecionális jogkörének megszüntetését, illetve az adókedvezmények módosítását. Kiemelte, hogy a kormány közvetlen támogatást kíván nyújtani a külföldi tőkével működő vállalkozások számára az infrastruktúra kiépítéséhez, a dolgozók átképzéséhez, az önkormányzatok, a vállalkozások tulajdonában lévő ingatlanok megvásárlásához.
A hozzászólók mindegyike nagy jelentőségűnek minősítette az előterjesztést, hangsúlyozva: ma Magyarországon senkinek sem kell magyarázni, hogy mennyire fontos a külföldi működő tőke beáramlásának ösztönzése. A képviselők gondolataikat az adókedvezmények módosításából kiindulva fogalmazták meg. Majd mindegyikük szóvá tette: a magyar vállalkozókat hasonló elbánásban kellene részesíteni. Gyakorló vállalkozó volt, aki úgy vélekedett, hogy ma Magyarországon vállalkozni bűn. A szabaddemokraták úgy vélték: eddig megsarcolták a hazai tőkét, így helyesebb volna a hazai vállalkozásokat terhelő adókötelezettségeket közelíteni a külföldi beruházókéhoz.
Mások szerint e törvényjavaslat elfogadásakor nem szabad megfeledkezni a vállalkozási nyereségadóról szóló törvényről sem, amelynek módosítása ugyancsak most vár a törvényhozásra. Éppen a jogszabály-változásokkal összefüggésben hívták fel a figyelmet arra: nagyon sok külföldi még vár a befektetéssel, s az adókedvezmények módosítása eltérítheti őket ebbéli szándékuktól.
Több képviselő úgy ítélte meg, hogy e törvény önmagában nem elegendő. Feltétlenül szükség van a bürokrácia minimálisra csökkentésére, arra, hogy az apparátus ne támasszon érthetetlen és indokolatlan nehézségeket beidegződésből fakadóan, a döntéstől való félelem miatt, vagy saját fontosságát igazolandó.
A törvényjavaslat általános vitáját az elnöklő Szűrös Mátyás felfüggesztette, majd a plénum meghallgatta Botos Katalin pénzügyminisztériumi államtitkár előterjesztését az adótörvények - áfa, szja, vállalkozási nyereségadó - módosításáról. (folyt. köv.)
1990. november 27., kedd 19:15
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|