Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 23.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az Agrárszövetség közleménye

"... az Agrárszövetség önálló rehabilitációs- és földtörvény-tervezetet készít, mivel a kormánykoalíció földtörvény-tervezetét sem koncepciójában, sem pedig szakmai szempontból nem tartja elfogadhatónak. Mivel az SZDSZ, Fidesz, MSZP és az Agrárszövetség programjai ebben a fontos kérdésben majdnem azonosak, ezért az Agrárszövetség Országos Választmánya elképzelhetőnek tart ezen pártokkal a továbbiakban konkrét együttműködést is. "
SZER, Magyar híradó:

A privatizációs program

"Finoman fogalmazok: ez az eklektikus megközelítés a világos koncepció hiányát tükrözi. Nem válaszol két alapvető kérdésre. Piac hiányában hogyan kívánják értékelni az áruba bocsátandó állami vállalatokat, mi fogja az árukat megszabni? A másik kérdés: ki fogja megvenni, honnan lesz a magyar társadalomnak erre pénze és hajlandósága azon az áron, amit az állam kér ezekért a vállalatokért?"

Paraszti érdekvédelem

(Zoltán Károly)
München, 1989. február 26. (SZER, Földközelben) - Mint ismeretes: a
kormány februárban döntött, hogy az árhivatal és a MÉM
negyedévenként áttekinti az élelmiszer- és a termelői árak, illetve
költségek alakulását. Ha a kettő között jelentős az eltérés, akkor
ezt jelezni kell a kormánynak, megfelelő intézkedések érdekében.
    
    Erre a döntésre azért volt szükség, mert az agrárolló két szára: a
termelési költségek és a felvásárlás, illetve a piaci árak közötti
különbség egyre nagyobb, mind több termelőüzem kerül a
veszteségesek táborába. Ezzel természetesen semmi újat nem mondtam,
az újságok, szakemberek, meg a Termelőszövetkezetek Országos
Tanácsa, a SZOT is átvette a szlogent. A mezőgazdaság
költségfeltételei mégsem javultak, sőt egyre rosszabbodtak.
    
    Alakultak ugyan közben agrárpártok, az Országgyűlésben is létrejött
az agrárérdekeltségi képviselet frakciója. A főbűnös - a SZOT,
illetve főtitkára is alig néhány hete fejtette ki - hogy a
jelenlegi ár-, adó- és támogatás-rendszer viszi el a gazdálkodás
jövedelmezőségét, mert nem veszi figyelembe a mezőgazdasági
termelés sajátosságait.
    
    Ezek a súlyos, alapvető gondok kényszerítették a TOT vezetőit
konferenciájuk megtartására. A felmerült problémák sokasága, a
megoldásukra irányuló viszonylagos értékű javaslatok azonban
bizonyítják, hogy a TOT nem tudja ellátni érdekvédelmi feladatát.
    
    Képtelen szabadulni transzmissziós szerepétől, még csak az eddig
elhangzott életképes ellenzéki javaslatokat sem tudja eltenni,
feldolgozni és hatásosan képviselni. A TOT hitele, s ezzel együtt
ideje is lejárt. Szabó Istvánnak ellentmondó szerepe, a kormány
agrárpolitikájával szemben mutatott tehetetlensége, sőt megalkuvása
nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a termelőszövetkezetek
tekintélyes része; válságba került, és hogy zsákutca felé tart a
mezőgazdaság általában is.
    
    Nem véletlen, hogy az olyan közvetlen pártérdekeltségtől független
szakintézmény, mint az Agrárgazdasági Kutatóintézet főigazgatója,
két hónappal ezelőtt hirdette az immár egy éve kidolgozott
javaslataik elfogadását.
    
    Ezek 8. pontja szerint "meg kell újítani a termelőszövetkezeti
érdekképviseleti rendszert. Szövetkezeti érdekeket képviseljenek, s
ne transzmissziós feladatokat oldjanak meg. Alulról felfelé
szerveződjenek. Megfontolandó a mezőgazdasági és élelmiszeripari
kamarai érdekképviselet létrehozása is" - eddig az idézet.
    
    Igen ám, csakhogy a mezőgazdasági szövetkezetek, mint nagyüzemi
gazdaságok, az egész magyar mezőgazdaságnak csupán egyik szektora,
amelyen belül megoldatlan a több mint 600 ezres tagság és az
ugyancsak többszázezer nyugdíjas réteg tényleges tulajdonosi
érdekeinek védelme. Ezen kívül külön érdekképviseleti igénnyel
jelentkeztek a kisgazdák, a saját földjükön még ma is önállóan
termelők - és az ezt a réteget kiegészítő háztáji, ház körüli
gazdálkodók közel egymilliós tábora.
    
    Ha figyelmen kívül hagyjuk az állami gazdaságokat, a
mezőgazdaságban kialakult ágazat- és üzemforma szerinti tagozódás
ennek megfelelő differenciált érdekképviseleti hálózatot igényel.
    
    Nem sok érdekképviseleti szervezetet, hanem elsősorban a paraszti
érdekek képviseltének belső strukturáltságát. Tulajdonképpen
meglepő, hogy a nagy hagyományú Magyar Parasztszövetség eddig még
nem hallatta hangját. A kistermelők más címen szervezkedő
érdekképviselete sem jelentkezik a közéletben tagjaik súlyos
gazdasági helyzetének megfelelő határozottsággal.
    
    A Veres Péter Társaság két hete tartott közgyűlésén szóba került a
mezőgazdasági termelők és üzemek érdekképviseletének kérdése. Az
elhangzott számos, kétségtelenül a paraszti érdekek irányába mutató
javaslat közül az egyik legfigyelemreméltóbb az a megállapítás
volt, amely így hangzott: a társaság egyedül nem vállalhatja fel az
agrártársadalom érdekeinek képviseletét. Szükség van minden haladó
agrárérdeket képviselő erő összefogására. A kibontakozó
Kisgazdapárt is felvette programjába a mezőgazdaságban dolgozó
kistermelők érdekeinek védelmét - hagyományainak megfelelően.
    
    Ennyi ígéret és kezdeményezés után azonban méltán merül fel a
kérdés: nem vész el a sok bába között a gyerek? Vagyis: az
érdekeinek valóban hatásos védelmére szoruló mezőgazdasági termelő
- legyen az kisüzemi, vagy nagyüzemi dolgozó, vagy akár maga az
üzem - illetve az egész magyar mezőgazdaság. Sürgető feladatként
jelentkezik tehát az első őszinte és becsületes kísérletek után a
meglevő kezdeményezések összefogása.
    
    Olyan érdekképviseleti központ, legfelsőbb országos testület
létrehozása várat magára, amely szövetségbe vonja a meglevő
mezőgazdasági, illetve termelői érdekképviseleti kezdeményezéseket,
és a kialakult pártpolitikai keretektől, kormánytól és párttól
független fórumot teremt az időszerű agrárérdekek képviseletére és
az agrárpolitikai reformtervek egyeztetésére. +++
    


1989. február 26., vasárnap


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD