|
|
|
|
Felcím: Amiről 30-án döntünk Főcím: Az önkormányzat lényege,
az önkormányzati jogok
|
Budapest, 1990. szeptember 17. Hétfő (MTI-Press)
Az önkormányzat létrehozása ALAPVETŐ EMBERI JOG. Alkotmányunk szerint a község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye választópolgárainak közösségét megilleti az önkormányzás joga. A választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk választott képviselőtestület útján, illetőleg közvetlelül, helyi népszavazással gyakorolják. A tényleges önkormányzatiság léte a hatalomgyakorlás demokratizmusának fokmérője. Az önkormányzat ALKOTMÁNYBIZTOSÍTÉK, afféle "negyedik hatalmi ág", általa hatékonyabb és egyensúlyosabb a demokrácia. Valódi önkormányzatot nehéz elképzelni SZERVEZETI, HATÁSKÖRI ÉS GAZDASÁGI ÖNÁLLÓSÁG NÉLKÜL. A helyi önkormányzatokról szóló törvény - szakítva a tanácsrendszer szervezeti önállóságot kizáró vagy korlátozó megoldásaival /pl. a végrehajtó bizottságok léte és kettős alárendeltsége, a tisztségviselők központi munkáltatói jogai stb./ - garantálja az önkormányzatok teljes szervezeti önállóságát az államszervezet egészében. Az önkormányzati rendszeren belül NINCSENEK ALÁ-FÖLÉRENDELTSÉGI KAPCSOLATOK, a fennmaradó megyei és a települési önkormányzatok között sincs függőségi viszony. A helyi önkormányzat döntését csak az alkotmánybíróság, illetve a bíróság kizárólag jogszabálysértés esetén bírálhatja felül. A központi állami-kormányzati szervek CSAK NORMATÍV ALAPON IRÁNYÍTHATJÁK AZ ÖNKORMÁNYZATOKAT. Ez alól két kivétel említhető: az egyik az önkormányzat országgyűlés általi FELOSZLATÁSA, a másik A KÖZTÁRSASÁGI MEGBÍZOTT ÁLTALI TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS az önkormányzatok felett. Az országgyűlés akkor oszlathatja fel - a kormánynak az alkotmánybíróság véleménye ismeretében előterjesztett javaslata után - a képviselőtestületet, ha annak működése az alkotmánnyal ellentétes. A helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését az államfő által NYOLC RÉGIÓBAN KINEVEZETT KÖZTÁRSASÁGI MEGBÍZOTT látja el. A köztársasági megbízott a törvényességi ellenőrzés körében korlátozott, csak a jogszerűség biztosítására hivatott jogokkal /pl. felhívás, bírósághoz fordulás/ rendelkezik. (folyt.)
1990. szeptember 17., hétfő 12:41
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Önkormányzat 2. rész
|
A HATÁSKÖRI ÖNÁLLÓSÁGOT az önkormányzati törvény első paragrafusa deklarálja: a helyi önkormányzat a helyi közügyekben önállóan jár el. A helyi önkormányzatok önként vállalt és kötelezően előírt feladat- és hatáskörei a helyi közügyek széles, mondhatni teljes körét fogják át. Helyi közügyet más szervezet - pl. centrálisan szervezett állami szerv - feladat- és hatáskörébe utalni csak kivételesen és törvény által lehet. A GAZDASÁGI ÖNÁLLÓSÁGRÓL, az önkormányzat gazdasági alapjairól az önkormányzati törvény IX. fejezete szól, megteremtve az önkormányzati tulajdont és a bevételi források kereteit. Nem árt hangsúlyozni: a gazdasági önállóság az alapja az alkotmányjogi /szervezeti-hatásköri/ értelemben vett önkormányzatiságnak. Történetileg a jogállamokra is jellemző, hogy a központosítás inkább gazdasági, pénzügyi, mint adminisztratív-igazgatási eszközökkel megy végbe. A törvény szabályrendszere nem zárja ki ennek gyakorlati lehetőségét. A történetileg karakterisztikusnak tekintett önkormányzati jogok köréből az alkotmány és az önkormányzati törvény többet kiemel. Ilyennek tekinthető az ÖNKORMÁNYZATI TULAJDONHOZ, a saját bevételhez, a helyi adók kivetéséhez való jog. Nagyon lényeges önkormányzati alapjog A STATUTUMALKOTÁS, tehát AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS JOGA. A képviselőtestület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyokat eredeti módon szabályozhatja. Önkormányzati rendeletében ÖNÁLLÓAN ALAKÍTHATJA KI SAJÁT SZERVEZETÉT és működési rendjét, s a helyi szuverenítás kifejezéseként önkormányzati jelképeket, helyi kitüntetéseket, címeket alapíthat. Az önkormányzatokat megilleti A SZABAD TÁRSULÁS JOGA, az önkormányzatok érdekképviseleteket hozhatnak létre. AZ EMLÍTETT ÖNKORMÁNYZATI JOGOK minden helyi önkormányzat tekintetében EGYENLŐEK. Az önkormányzati jogok BÍRÓSÁGI VÉDELEMBEN RÉSZESÜLNEK, jogai védelmében az önkormányzat az alkotmánybírósághoz fordulhat. A helyi önkormányzatokat övező közjogi szabályrendszer - amely felhasználta a haladó magyar önkormányzati hagyományokat és követi az Európai Önkormányzati Karta alapkövetelményeit - tartalmazza a legfontosabb önkormányzati biztosítékokat. (folyt.)
1990. szeptember 17., hétfő 12:42
|
Vissza »
|
|
Önkormányzat 3. rész
|
Ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy két dolog nélkül sehol a világon nem működik hatékonyan az önkormányzati rendszer: az egyik A CIVIL TÁRSADALOM, A HELYI TÁRSADALOM LÉTE, A MÁSIK A "TELI ZSEB" BIZTONSÁGA. Ha üres a zseb és nincs megszerveződött helyi társadalom - az önkormányzat léte legalábbis megkérdőjelezhető. (MTI-Press) Kukorelli István
A szerkesztőségek tájékoztatására: A szöveg nagybetűs írásmódja technikai jellegű: a kiemelés értelemszerűen fett vagy kurzív. (MTI-Press)
1990. szeptember 17., hétfő 12:42
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|