|
|
|
|
Tőkés László üzenete (1. rész) (OS)
|
1989. október 17., kedd - Október 15-én, vasárnap Szabó Lukács, az MDF debreceni elnökségének tagja és Engi László, az MDF pártoló tagja Temesváron találkozott Tőkés Lászlóval. A lelkipásztor az alábbi vallomást nyújtotta át nekik. Szabó Lukács és Engi László kalandos körülmények között csempészte át a határon az üzenetet, amelyet hétfőn eljuttattak az MTI debreceni szerkesztőségébe. x x x Nyilvánosságra lépésem és megszólalásom a ,,törvényszerűnek,, elkönyvelt általános hallgatásban anyira váratlanul és meglepetésként hatott, hogy sokakban azt a képzetet kelthette, mintha egy vakmerő nekirugaszkodással a ,,semmiből,, tüntem volna elő. Mintha ,,egy pillanat műve,, lett volna dönteni és megszólalni - egy hősi gesztussal, önfeledt belevetődéssel, ,,lesz, ami lesz,, alapon. Többen is vakmerőnek, esztelennek, meggondolatlannak ítélték júliusi televízióbeszédemet, és egész azt követő, szókimondó tevékenységemet a céltalan és fölösleges hősködésnek kijáró, megrovó értetlenséggel fogadták. Mi sem áll távolabb tőlem, mint az ilyenfajta hősködés és forrófejűség. Bizton állíthatom, hogy az önfeledt indulatnak és meggondolatlan felbuzdulásnak semmi köze színre lépésemhez. Mint ahogy - a legtöbb esetben - a megtérés sem egy egyszeri, előzmény nélküli, meredek fordulat, hanem hosszú évek változatos, sőt ellentmondásos hatásainak, lelki-tudati folyamatainak a kiérlelődött végeredménye - hasonlóképpen a megszólalóknak is évekre, talán évtizedekre van szükségük ahhoz, hogy ,,kihordják,, az igét. Az egyetemes némaságban a kimondás szakítóerejét a megtapasztalt valóság és a kényszerűen elhallgatott igazság folyamatosan és fokozatosan felhalmozódó energiája adja. Az ,,itt állok, másként nem tehetek,, szellemében történt kiállásnak, a ,,protestáló hitnek,, bonyolultan gazdag előtörténete van. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:11
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (2. rész) (OS)
|
,,Mi késztetett arra, hogy kilépjek a kényszerűen hallgatók táborából és szószólója legyek ügyüknek?,, - kérdezik. - A válasz sokrétű. Nem lehet azt mondani, hogy ,,ez,, vagy ,,az,, , sok minden. Eszmeileg leginkább a bibliai prófétizmus és a protestáns hit. Mindig közel állottak hozzám a - ma úgy mondanánk - népben, nemzetben gondolkozó ószövetségi próféták és a hitvalló ősök. Az erdélyi kálvinizmusra egyébként is nagyon rányomja bélyegét a harcos ószövetségi szemlélet. Földünk archaizmusa sokszor keltette bennem azt a képzetet, hogy ótestamentumi tájakon járok... Másfelől pedig a reformáció története és a nálunk ,,megmagyarosodott,, első reformátorok példája lelkesített. Luther Mártont és Kálvin Jánost mi szintúgy magunkénak érezzük, mint Verne Gyulát a magyar ifjúság. Az erdélyi kálvinista szellemiség egyik jellegzetes vonása a - jó értelemben - már-már fundamentalista biblicizmus. Papi családban nőttem fel, s úgy tanultam, hogy az igét komolyan kell venni. Az ige Isten szava az emberekhez, s így legfőbb erkölcsi imperatívusza életünknek. Nem tehetjük, hogy Krisztus igazságáról prédikáljunk, s közben hazudjunk, kereszthaláláról papoljunk, s ezzel szemben még a legcsekélyebb áldozatra is restek legyünk. Azt láttam, hogy még a lelkipásztorok túlnyomó része is milyen könnyen talál magának felmentést az ige szigorú köteleztetése alól, milyen hitetlenül és lelkiismeretlenül hódol be ,,mi urunk, a helyzetnek,, (Ady parafrázis), - miközben vészesen pusztul népünk és egyházunk. Papságunk ellentétbe került saját hivatásának a lényegével. De úgy érzem, ezt általánosabb értelemben egész magyar értelmiségünkre nézve kimondhatom, mely eszményei és nemzete életében betöltött szerepe megtagadásával saját létjogosultságát kérdőjelezte meg, magára hagyva kiszolgáltatott népét. Egyre tudatosuló mértékben, mindig munkált bennem ez az igei-bibliai ,,szent elégedetlenség,, , mely azonban sohasem merült ki a meddő tagadásban, öncélú ostorozásban, hanem a helyzet megváltoztatására, az emberek felviágosítására, meggyőzésére, felrázására késztetett. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:14
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (4. rész) (OS)
|
A transzilvanizmus, Reményik Sándor ,,ahogy lehet,,-erkölcsi programja, a ,,vallani és vállalni,, , az ,,itt és most,, erdélyi értelmiségi platformjai magukon hordozták a prófétai küldetéstudat, a protestáns szellemű népi elkötelezettség és a krisztusi sorsvállalás markáns jegyeit. Ebben a szellemben nevelkedtem, ugyanannyira, hogy egyházunkat az Erdélyi Fejedelemség történelmi-szellemi ,,örökösének,,, a püspökséget pedig - különösen egy Makkai Sándor vagy Márton Áron fősége alatt - az Erdélyi Fejedelemség kései jogutódjának láttam. De éles ellentétben történelmi-szellemi-társadalmi örökségünkkel, egyházi elhivatottságunkkal, láttam a valóságos, egyre romló helyzetünket. A szétszóratás, beolvasztás, elsorvasztás, leépítés manipulációs politikáját, mellyel szemben - különösen az utóbbi negyven évben - tehetetlennek bizonyult magyarságunk. Sőt, képviselői és vezetői legtöbbje behódolt neki, vétkes jóhiszeműséggel és vaksággal, vagy gyalázatos opportunizmussal járulva hozzá népünk pusztulásához. Az ,,írástudók árulását,, alig volt képes ellensúlyozni a kábult magaőrzés, a távlattalan passzív ellenállás, vagy maroknyi elkötelezett értelmiségi esélytelen és kockázatos buzgalma, ,,danaida,, munkássága. Nemzetiségi meghasonlásunk az egyházban jelentkezett a legkirívóbban. Kontraszelekcióval kiválasztódott ,,főpapjaink és írástudóink,, elárulták, vagy legalábbis megtagadták egyházuk népét, magyarságukat, mint Júdás és Péter Jézust a keresztrefeszítés idején. Az egyetemes és történelmi nagységrendű romániai ,,buldózerpolitika,, magyarságunk végső kálváriáját készíti elő. Érték- és hitevesztett magyarok tömegei menekülnek a hátárokon túlra, vagy az önfeladásba. Pusztulunk. Nyakunkon a hurok. Ácsolják a keresztet. - Eljött az ideje a kakas háromszori megszólalásának. Meg kell kondítani a vészharangokat. Romániában azonban még ehhez sincs jogunk. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:19
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (5. rész) (OS)
|
Betelt a pohár. Nem lehet tovább hallgatni. ,,Nem tehetjük, hogy amit látunk és hallunk, azt ne szóljuk,,. Nem várhatjuk meg a - bontásból és rombolásból származó - kövek megszólalását. Elérkezett a megszólalás ideje - mert: ,,ideje van a szólásnak,, , és bűnösök közt cinkos, aki néma,, (Babits). Élet- és értékmentő segélykiáltás hangzik mind gyakrabban Erdélyből. Magam is azok közé tartozom, akik megelégelték a hallgatást és elhallgatást. A településrombolási program durva jelképi erejével segített végképp megértenünk, hogy mi megy végbe rajtunk, és áttörni a hallgatás masszív falát. Élni akarásunknak és önazonosságunkhoz való ragaszkodásunknak hangot kell adnunk. Néma gyereknek ki érti a szavát? Egeket ostromolni hallgatással nem lehet. Égbekiáltó helyzetünknek meg kell találnia hiteles szavait és képviselőit. - Ezért szóltam. Úgy érzem, másképp nem tehettem. Most látom, hogy a feltett kérdésre jobbára eszmetörténeti és pszichológiai természetű választ adtam. A megszólalásnak azonban vannak más, kevésbé elvont összetevői is, melyeket a következőkben érintek. Mielőtt a legszélesebb nyilvánosságra léptem volna, már teológiai éveim alatt és óta (1971-1975), bárátaimmal és elv-társaimmal együtt, egyre tudatosabban és határozottabban kerestük a megnyilvánulás lehetőségeit. Mindig figyelembe véve az adott egyházi-társadalmi viszonyok korlátait és belső lehetőségeit, számtalan esetben léptünk fel írásban és szóban a fennálló visszásságok, egyházi problémák orvoslása érdekében, nem egy esetben éles összeütközésbe kerülve az egyházi és világi hatalmasságokkal. Így pédául a teológián harcoltunk a diákönkormányzátért, a hallgatók természetes jogaiért, az egyházi életben pedig, egyedül vagy másokkal szövetkezve, beadványokban, nyílt levelekben, elemző dolgozatokban tettem szóvá egyházunk sok égető kérdését (egyházi nyomtatványok hiánya, választási visszaélések, lelkészhiány stb). Kritikai munkásságom és - kevésbé látványos - egyházon belüli megnyilatkozásaim vezettek aztán papságból való eltávolításomhoz (1984-1986) és - hosszú távon - temesvári telefon-interjúmhoz. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:22
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (6. rész) (OS)
|
Betartottam tehát a szólás stratégiai követelményeit, miszerint hosszú időn át az adott lehetőségek tiszteletben tartásával, az egyházon belül maradva, a minimális kockázattal a lehető legmesszebb menjek el, mindig tovább, egyre tágítva a kimondhatóság határait. Volt egy egészen szubjektív oldala is szólásra bátorodásomnak. Az tudniillik, hogy bármibe belefogtam éltemben, mindig leküzdhetetlen akadályokba ütköztem. Saját bőrömön kellett tapasztalnom, hogy a körülvevő társadalmi elnyomorodásban, sötétségben magam is elnyomorodom, nem tanulhatok, nem fejlődhetem, egyéni-szakmai kibontakozásom ára önmagam megtagadása, hivatásom és eszményeim elárulása volna. Erre az útra nem voltam hajlandó rálépni, s mivel a kényszerű helyzethez nem tudtam alkalmazkodni, a helyzet megváltoztatásának a rögös útját választottam. Végül fontos szerepe volt megszólalásomban a közép-kelet-európai reformszellemnek, melynek térhódítását szorongással és reménykedve követi szemmel minden hazai gondolkozó ember. Úgy gondolom, hogy az általános megújulás kedvező politikai környezetet és viszonyokat teremtett ahhoz, hogy minálunk is elkezdődjék valami - bár a segélykiáltás szintjén. Sokszor gondoltam Király Károlyra, az ,,első mohikánra,, , akinek már a ,,derengés,, előtt, kedvezőtlen viszonyok közt volt erkölcsi bátorsága és jövőt előlegező hite szót emelni érdekünkben. Példája kezdettől fogva bennem munkált. Meglepetés, az igazmondás szikár örömét tetéző ráadás volt számomra tapasztalnom, hogy milyen mély érzéseket kavart fel, mennyi együttérzést, szolidaritást, mekkora visszhangot váltott ki - önmagában véve szerény - televízió-beszédem, és magyarok tízezrei - de nemcsak a magyarok - milyen csüggő figyelemmel követik tovább a fejleményeket. Ez a tapasztalat megerősítette bennem a meggyőződést, hogy a helyén mondott szó értéke a ,,teremtő ige,, értékével vetekszik, ereje pedig az ősi hitvallások elemi erejével képes közösséget teremteni az egyetemes elidegenedésben, szavunk hitelével és a szókimondás bátorságával kell tehát megkísérelnünk rendezni sorainkat, úrrá lennünk aggasztó helyzetünkön. Biblikus kifejezéssel élve: helyre kell állítanunk az ige becsületét, észre kell vennünk, hogy - ebben az összefüggésben a hallgatás, vagy az artikulálatlan mellébeszélés: vétek, hogy: ,,csak növeli, ki elfödi a bajt,, (Illyés Gyula). Hosszú távon nincs felmentés a hallgatásra. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:25
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (7. rész) (OS)
|
Ezzel a meggyőződéssel, de a mások személyes szabadságát és felelősségét mégis tiszteletben tartó elvárással tekintek másokra: fog-e még valaki szólni? Mert joggal elvárható, hogy megszólaljanak, bár azok, akiknek az írás és a szólás a kenyerük, az írók, az igehirdetők, a tudatos értelmiség, annál is inkább, mert az üldözések ellen viszonylag ők a legvédettebbek. Van egy társasági szólás, mely ízesen juttatja kifejezésre a hallgatók - értelmes - beszéd iránti igényét. ,,Halljunk szót,, - így szokták szólásra biztatni az ódzkodó szónokokat, a közösség bátorító figyelmével gyűrve le a hallgatás tehetetlenségi erejét. - Teljes bizonyossággal érzékelem, hogy népünk ,,szót akar hallani,,; rejtett jelzéseket küldözget felénk a mélységből, ahová süllyedt és süllyesztették hogy: szóljunk. Artikulálatlan és fejtett szavukat mi vagyunk hivatottak hiteles, érthető beszéddé transzponálni. ,,Hallván nem hall,, , vétkesen gyáva vagy megalkuvó, kényelmes, ,,ki most, ha kell, szólni nem mer,,. Úgy érzem, hogy történelmi és jelenlegi nemzetiségi-társadalmi helyzetünk elégségesen igazolja álláspontom helyességét, másfelől pedig a fellazult-meglódult politikai helyzet, a nemzetközi szolidaritás soha nem látott felerősödése is indokolja megszólalásunkat. Úgy ítélem, hogy véleményem nem csupán vágyálom vagy puszta erkölcsi elvárás, hanem megalapozott helyzetértékelésből és -ismeretből fakad. Mások megszólalását nemcsak remélem, hanem bizonyos vagyok benne. Sokan vannak, akik utolsó csatáikat vívják önmagukkal, régi beidegződésükkel, kicsinyhitűségükkel, szellemi válságba sodró félelmeikkel, és - meg fognak szólalni. Felemelt szavuk remélhetőleg megtalálja kedvező közegét és csatornáit a hazai és nemzetközi figyelem és szolidaritás kiterjedt ,,mezőiben,,. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:28
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (8. rész) (OS)
|
A szabadság és demokrácia erőit nagymértékben gátolják a nemzeti ellentétek. Durván leegyszerűsítve, a magyarok azt mondják: miért mi szóljunk, hogy megint rajtunk csattanjon az ostor, s minden bajnak az ódiumát reánk hárítsák? Hadd szóljanak előbb a románok. A románokat viszont demokratikus polgári hagyományaik gyengesége mellett manipulált pán-nacionalista beállítottaságuk tartja vissza a régi területi félelmeket is ,,kondicionáló,, szabadságért és demokráciáért való küzdelemtől. Éppen ezért, mi sem fontosabb, mint végre egymásra találnia a két népnek, és lebontva a nemzeti megosztottságból származó korlátokat, együtt fellépniük a társadalom demokratikus átalakításáért. - Ennek már mutatkoznak is szerény, kivételes jelei , legfőképpen a tömegek lelke mélyén élő, még néma szolidaritásban. Utólag magam is jóleső érzéssel és nem kevés meglepődéssel nyugtázom volt és jelenlegi gyülekezetem, Dés és Temesvár felém áradó bizalmát és támogatását - ami a legnagyobb jutalma egész eddigi pályafutásomnak. Józanul állíthatom, hogy az ő kiállásuk, odaadásuk és közreműködésük nélkül elszánt közéleti és jogvédelmi harcaimban semmire sem mentem volna. Nem akarok ömlengő népi vallomásokba bocsátkozni, ezért elég, ha azt mondom, amit egykor így tanultam: a pap Isten szája a nép felé, és a nép szája Isten felé. Az ebből fakadó fellelősséget mindig komolyan vettem, s úgy érzem, ezzel nyertem meg bizalmukat annyira, hogy szószólójukká válhattam, a közös sorsvállalás nemhivatalos ,,mandátuma,, alapján. Vezetők és vezetettek viszonyával kapcsolatban két szélsőséges vélemény hangzik el nagyon gyakran. Egyik szerint a népben, a gyülekezetben, ,,széthúzó magyarságunkban,, van a hiba. A másik értelmében a vezetők, a lelkipásztorok, az ,,írástudók,, felelősek a romlásért. - Azt tapasztaltam, hogy a második álláspont közelebb áll a valósághoz. Többnyire tehetségtelen, gyenge jellemű, önös érdekű vezetők szokták ócsárolni a népet - saját mentségükre. Én úgy látom - egyházi szemszögből -, hogy ,,rossz pap,, nagyon sok van, de nincs ,,rossz gyülekezet,,. Mindig ezzel a - ha tetszik - előlegezett bizalommal viszonyultam egyházunk népéhez, hozzáadva azt a krisztusi megértést, hogy ,,a lélek kész, de a test erőtlen,, , és a bizalom bizalmat teremtett. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:31
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (9. rész) (OS)
|
A hívek sokszorosan ,,megtérítették,, a velük szemben tanúsított megértést. Ez a kölcsönösségen alapuló kapcsolat legtöbb esetben a válságos helyzetek, a mesterségesen keltett bizalmatlanság próbáját is kiállotta. Végül a jó kapcsolatok és kölcsönös bizalom ,,elmélete,, helyett hadd szóljak e viszony gyakorlati megvalósulásáról, például a temesvári gyülekezetben, az utóbbi fél évben. Amikor április elején, a falurombolást, valamint az egyházi allapotokat bíráló megnyilatkozásaink után hatósági és főpapi közreműködéssel beindult ellenem a megsemmisítő hajsza, a temesvári gyülekezet és a presbitérium egy emberként állott mellém, felismerve, hogy közös ügyünket képviselem. Nehéz erről dicsekvés nélkül szólni, de való igaz, hogy április 2-a óta az istentisztelet egy valóságos ünnep- és demonstráció-sorozat. Különösképpen így van ez júliusi Panoráma-beszédem óta, mely még a máskülönben közömbös gyülekezeti tagokat is a templom felé indította. Tipikus esete ez annak, amikor a megprbóbáltatások még jobban összekovácsolják a közösséget, a bomlasztó hatások új erőket mozgósítanak a túlélésre. A lelkesültségnek ebben a felfokozott közegében még az ige is könyebben talál utat a szívekhez és a tudatosodó értelemhez. Az együttérzésnek és a közösségvállalásnak ebből az istentiszteleti centrumából gazdagon sugárzott ki az erő a nehézségek, a püspöki terror és hatósági zaklatások elviselsére. Elérkeztünk abba a stádiumba, amikor a presbitereket és a buzgóbb híveket munkahelyükön és a Securitátén meghurcolják, fenyegetik, zsarolják. Legutóbb megértük azt, hogy egy presbiteri gyűlésünket a hatósági közegek erőszakkal oszlatták szét. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:33
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (10. rész) (OS)
|
Egy másik gyűlést viszont, melyet a püspök hivatott össze az ellenállás letörésére, ugyanezen hatóságok kényszerítő eszközökkel tereltek össze, autóval menve a tiltakozásból távolmaradókért. A ,,meggyőző munkát,, a titkosrendőrség kihallgatószobáiban is folytatták. Ennek ellenére senkiben nem ébredt kétely ügyünk igazával szemben, s az ingadozók is legfeljebb saját félelmeikkel és a durva kényszerrel nem tudnak végül is megbirkózni. Nem tudni, mivel végződik a huzamos ideje tartó terror, a nemzetiségi és vallási elnyomás az újabb, temesvári fejezete, de az bizonyos, hogy Temesvárt csak fortéllyal, árulással és tisztességtelen túlerővel sikerülhet térdre kényszeríteni. Éppen ezért, ezt a harcot nem lehet elveszíteni: győzni nem, csupán leigázni tudnak bennünket. ,,Földhözragadt,, (e földhöz ) módon, megint helyi példával élek. Amióta a televízió és a rádió sugározza szövegeimet, a hatalmasra duzzadt templomi gyülekezet soraiban nagyon sok a katolikus és más felekezetű résztvevő, sőt román ortodoxok is nem ritkán eljönnek. Értékelésem szerint, bármely mozgósítás nélkül, ökumenikus színezetet nyertek istentiszteleteink. Ez a tény igehirdetésemre is visszahatott. Visszahatott: önkéntelenül is úgy prédikálok és imádkozom, hogy közösségünkben mindenki itthon érezze magát. Mi ebből a tanulság - túl a helyi, sajátos viszonyokon? Az, hogy az ökumenét nem lehet voluntarista módon, jelszavakkal és központi egyházpolitikai irányelvekkel gerjeszteni. - Legalábbis nálunk - évek óta visszhangos az egyházi élet az ökumené fennkölt frázisaitól, s a különböző felekezetek versengve szárnyalják túl egymást a nagyotmondásban - ennek azonban minimális a valóságfedezete, csekély a hatása a hívők és egyházközösségek tényleges kapcsolataira. Mint ahogy a ,,Világ proletárjai egyesüljetek ,, dogmatikussá merevült jelszava sem teremtette meg a valódi munkásegységet... (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:35
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (11. rész) (OS)
|
Igazi, őszinte ökumenizmus csak hiteles társadalmi alapokon, valóságos érzelmi és tudati talajon teremhet. Kudarcra van ítélve az az egyházpolitikai szintre leszállított, hivatalos ,,ökumenizálás,, amely kimerül a keresztény tömegek feje fölött váltott - mégoly szívélyes - főpapi kézfogásokban, az egység ,,szaktudósainak,, ezoterikus konferenciázásaiban és ünnepélyességükben semmit- és nagyotmondó egységnyilatkozatokban. Az ökumené kérdésének van egy sajátos és fájó hazai vonatkozása - a nemzetiségi kérdés összefüggésében. Az államhatalom korán felismerte az ökumené manipulálhatóságát, ezért, miközben elnyomja az egyes egyházakat, messzemenő támogatásban részesiti ,,egységpolitikájukat,,. Szervilis egyházvezetőink viszont, felismerve ezt az állami preferenciát, saját egyházaik rovására előnyben részesítik a hangzatosságban és demagógiában kimerülő ökumenét. Ez a kölcsönös opportunizmus oda vezetett, hogy - különösen - a protestáns magyar egyházak teljesen besimultak az országos ökumenikus és békepolitikába, készségesen kollaborálva az állami hatóságokkal a felekezeti és ezzel együtt a nemzeti jelleg elnyomásában, hozzájárulva az úgynevezett homogenizálási program megvalósításához. Az ökumenikus világszervezetben teljes jogú tagként részt vevő hazai református egyház hivatalos vezetői egyház- és népárulást követnek el a központilag irányított romániai ökumené kritikátlan vállalásával. Ugyanakkor a ,,győzedelmes egyház,, talmi dicsőségére emlékeztető ökumenikus külszín kiválóan alkalmas a tényleges egyházi és nemzetiségi problémák eltussolására. Ennek a dicstelen szemfényvesztésnek elvtelen, tevékeny részvevője a krisztusi eszményektől eltávolodott hazai magas klérus túlnyomó része. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (12. rész) (OS)
|
Még egy - hasonlóképpen fájó - antiökumenikus jelenségről kell szólnom. A magyar katolikusokat és protestánsokat elválasztó jobbára mesterségesen kialakított távolságra gondolok. Noha összekapcsol bennünket a hit mellett közös anyanyelvünk is, mégsem sikerül összefognunk, sőt a háború óta eltávolodott egymástól a két egyházközösség. Nem engedhetjük meg magunknak azt a fényűzést, hogy a kisebbségek ,,kisebbségiként,, , egymástól idegenül éljenek egyházaink közös nemzetiségi sorsunk viszontagságaiban. Megindult ugyan némi erjedés ebben a tekintetben, de a két egyház hivatalosai a legkevésbé sem érzékenyek ez égető kérdés iránt. Románokhoz való viszonyunk tekintetében is nagy lehetőséget rejt magában az ökumenikus mozgalom. A sokat áhított nemzeti megbékélés egyik fő irányvonalát alakíthatnánk ki egyházi kapcsolataink révén. Ehhez azonban egész addigi ökumenénk teljes reviziójára volna szükség, amit viszont még el sem kezdtünk. És ahogy az ateistákról is szó esett a kérdésben, ,,erről annyit, hogy a világot átfogó kiterjedt egységmozgalmak szerencsésen találkoznak a százados múlttal rendelkező, újkori keresztyén egységtörekvésekkel. A tervezett Európa Ház egyik legszebb, legmarasztalóbb terme lehetne az ,,ökumenikus szentély,,.. Világosan a tudomásukra szeretném hozni, hogy az úgynevezett erdélyi ügy illuzórikussá válik, ha nem tisztázzuk: végső soron - az itthon maradók érdekében történik minden; ad absurdum, még a menekütlek megsegélyezése is, amennyiben az erdélyi magyarsággal való szolidaritás egyik - a helyzetből fakadóan - végletes megnyilvánulását jelenti. Mert Erdély nélkül nincs ,,erdélyi ügy,, s még a slágerré népszerűsödött székely himnusz is gyökértelenül ,,elszáll,, Budapest templomaiban. Távlattalan és hamis tehát a menekültek felkarolása, amennyiben nem egészül ki - legalább ugyanazon a szinten - az itthonmaradók hathatós támogatásával. (folyt.köv.)
1989. október 17., kedd 17:41
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Tőkés László üzenete (13. rész) (OS)
|
Sokat írtak és szóltak már az anyaország bűnös nemtörődömségéről Erdély ügyében. De ne erről beszéljünk, hanem a jelen kihívásáról és a jövőről. Elengedhetetlenül szükséges, hogy Magyarország hasonlóan átfogó és koncepciózus, felelős politikai programot dolgozzon ki úgy a küflödön élő magyarság érdekében, mint a sorsüldözött menekületekért. - Ennek látom biztató előjelét az Országgyűlés mellett alakult etnikai kollégium legutóbb kitűzött terveiben. Ha pártot vagy egyesületet alapíthatnék, jelmondatául ezt választanám: ,,Itt... élned kell,,. De egyelőre még ott tartunk, hogy szorongó rosszérzéssel hallgatom Szabó Gyulától a menekültek dalát. Temesvár, 1989. október 14. Tőkés László (OS)
1989. október 17., kedd 17:44
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|