|
|
|
|
|
|
|
|
BBC, Esti műsor:
A horvát népszavazás
"Nehéz tudni, hogy a horvátországi szerb kisebbség
tulajdonképpen mit akar, mit kíván jelenleg. Egyelőre arról
beszélnek, hogy a kulturális autonómia megőrzését szeretnék
valamilyen módon megvalósítani. Attól félnek, hogy az új
horvátországi - eléggé nacionalista - kormány, valamilyen módon
megpróbálja tőlük elvenni ezeket a jogokat.
Ez, nem hiszem, hogy megfelel a valóságnak: a horvát kormány
garantálta ezeket a kulturális és egyéb jogokat. Ami komolyabb
veszély a szerbek számára: hogy az a fajta tisztogatás, ami az
egykori kommunista pártfunkcionáriusok pozícióiban folyik most már
az új kormány hivatalba lépése óta -, az nagymértékben a szerbeket
is érinti, úgy, hogy valóban a szerb kisebbség egy ilyenfajta nyomás
alatt érzi magát.
- Egyáltalán milyen körülmények között zajlik ez a népszavazás?
A jelekből úgy tűnik, hogy a fenyegetettség légköre uralkodik. Kik
vehetnek részt és milyen eredményt várhatunk?
- Ennek a népszavazásnak semmi köze a demokráciához. Egy nem
hivatalos szerb kisebbségből álló felfegyverzett polgárőrség
igazoltat embereket, nem engedi be őket erre a szerb területre.
Hozzátenném, hogy egész Jugoszláviában rendkívül sok embernek van
fegyvere, még a II. világháborúból - visszamenőleg. "
|
|
|
|
|
|
|
A Magyar ENSZ Társaság Emberi Jogi Bizottságának állásfoglalása a polgári szolgálatról (1. rész) (OS)
|
1989. június 1., csütörtök - A bizottság, a honvédelmi törvénynek a polgári szolgálattal kapcsolatos módosításával összefüggésben, a következőket állapítja meg. 1. A lelkiismereti ok megalapozottságát vizsgáló bizottságok életre hívása felesleges. A Magyar ENSZ Társaság Emberi Jogi Bizottsága úgy véli, hogy a legjobb megoldás az lenne, ha az állampolgár minden indoklás nélkül választhatná a polgári szolgálatot. A lelkiismereti okot vizsgáló bizottságok léte azonban mindenképpen szükségtelen, hiszen eljárásuk rendjét úgyszolván lehetetlen szabályozni, működésük bürokratikus és formális lenne. Ezeknek a bizottságoknak a tevékenysége az állampolgárokat álszent magatartásra szorítaná. A katonai hatóságok ügydöntő hatásköre a bírói felülvizsgálat ellenére is problematikus, mert ilyen módon az ügy első fázisában az érdekelt fél döntene. 2. A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a polgári szolgálat időtartama a sorkatonai szolgálat időtartamánál legfeljebb egyharmaddal legyen hosszabb; családi és életvezetési okokból, tehát a polgári szolgálat időtartama 24 hónap. 3. A polgári szolgálatot a tartalékos állomány részére is biztosítani kell, mivel az 1989. január 10-i alkotmánymódosítás indoklása kimondja: ,,A lelkiismereti és vallásszabadság maradéktalan érvényesülésének előmozdítása érdekében indokolt az Alkotmánynak a honvédelmi kötelezettségre vonatkozó rendelkezéseit módosítani. A fegyveres, illetőleg a katonai szolgálatot lelkiismereti, vallási okból nem vállaló állampolgárok számára szükséges biztosítani annak lehetőségét, hogy honvédelmi kötelezettségüket polgári szolgálat keretében teljesítsék, ,, , mert ennek a jognak a tartalékosoktól való megtagadása diszkriminációt és a törvényen belüli ellentmondást jelent. A bizottság véleménye szerint a tartalékosok polgári szolgálatának bevezetésére 2-3 év türelmi idő után kerüljön sor az adminisztratív szervezeti kérdések megoldására való tekintettel. Javasoljuk, hogy polgári szolgálatot békében és háborúban egyaránt lehessen teljesíteni. Háborúban tudniillik fennáll az emberölés kényszere, így a lelkiismereti aggályok méginkább érvényesülnek. A Jehova Tanúi gyülekezet tagjaival szemben a törvény alkalmazása során különös tolerenciára van szükség. (folyt.köv.)
1989. június 1., csütörtök 17:30
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|