![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
BBC, Esti műsor:
A horvát népszavazás
"Nehéz tudni, hogy a horvátországi szerb kisebbség
tulajdonképpen mit akar, mit kíván jelenleg. Egyelőre arról
beszélnek, hogy a kulturális autonómia megőrzését szeretnék
valamilyen módon megvalósítani. Attól félnek, hogy az új
horvátországi - eléggé nacionalista - kormány, valamilyen módon
megpróbálja tőlük elvenni ezeket a jogokat.
Ez, nem hiszem, hogy megfelel a valóságnak: a horvát kormány
garantálta ezeket a kulturális és egyéb jogokat. Ami komolyabb
veszély a szerbek számára: hogy az a fajta tisztogatás, ami az
egykori kommunista pártfunkcionáriusok pozícióiban folyik most már
az új kormány hivatalba lépése óta -, az nagymértékben a szerbeket
is érinti, úgy, hogy valóban a szerb kisebbség egy ilyenfajta nyomás
alatt érzi magát.
- Egyáltalán milyen körülmények között zajlik ez a népszavazás?
A jelekből úgy tűnik, hogy a fenyegetettség légköre uralkodik. Kik
vehetnek részt és milyen eredményt várhatunk?
- Ennek a népszavazásnak semmi köze a demokráciához. Egy nem
hivatalos szerb kisebbségből álló felfegyverzett polgárőrség
igazoltat embereket, nem engedi be őket erre a szerb területre.
Hozzátenném, hogy egész Jugoszláviában rendkívül sok embernek van
fegyvere, még a II. világháborúból - visszamenőleg. "
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1990_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
- Rabár Ferenc a válságról -2. folyt.
|
![](../img/spacer.gif)
- Miniszter úr Az egyik kifogása a taxisoknak, és ez még az áremelés előtt volt, hogy a 20 forintos alapdíj messze túl alacsony. Még el sem indította a motort, máris ráfizetett. Hogy lehet ezt ellensúlyozni?
- A díjtételeknek a megállapítása, a tarifának a meghatározása az már réges régen nem a kormány feladata. Azon már túl vagyunk, hogy ilyen dolgokat központilag határozzunk meg. Gyakorlatilag ők teljesen szabadok a tarifa meghatározásában, és a tarifa fokozatainak a megállapításában. Itt a kérdés - ahogy említettem - inkább az, hogy a megemelkedett tarifa miatt keresletcsökkenésre számítanak. Hozzá kell azonban azt is tenni, hogy a keresletcsökkenés mértékét csak a gyakorlat fogja tudni megmondani.
Ugyanígy csak a gyakorlat tudja megmondani, hogy Magyarországon, pontosabban Budapesten 17 ezer taxira van-e szükség, vagy 15 ezerre, vagy 12 ezerre. A piac sajnos így működik, hogy ezt csak a gyakorlat, a tapasztalat, a dolgoknak a megérése tudja meghatározni.
- A külső felmérés Magyarország helyzetéről rendkívül kedvező, és úgy tűnik, hogy a kormány ez alatt a fél év alatt sok mindent elért. Belülről nézve és a pillanatnyi fájdalmakat átszenvedve egész más a szemlélet és a hangulat. Hogy lehetne áthidalni ezt a nagy szakadékot?
- Szerintem egyféleképpen: a lakosságnak az állandó, következetes és nagyon őszinte tájékoztatásával. Ez a tájékoztatás nem mindig volt egyenletes. Ennek oka volt a külső körülményeknek, olyan külső körülményeknek a megjelenése, amelyek a kormány számára is váratlanul jöttek. De kétségtelen, hogy az új külső megrázkódtatások, tehát az olajválság, a kuvaiti helyzet, a szovjet kereskedelem összeomlása és az aszály együttvéve olyan helyzetet teremtettek, amelyek sokkal rosszabbak a kiinduló helyzetnél, és azt a különbséget indokolják, amely a kormány kezdeti optimizmusa és a jelenlegi szemlélete között valóban létezik. (folyt.)
1990. október 26., péntek
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|