|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Környezetvédelmi Minisztérium közleménye a levegőszennyezésmérő hálózat felújításáról
"...a Fővárosi Tanács 40
millió, a volt Egészségügyi Minisztérium 30 millió, a
Környezetvédelmi Minisztérium jogelődje, a volt KVM 4,5 millió
forinttal vett részt a beruházásban. Az összesen 82,5 millió
forintra már megkötött szerződések vannak érvényben, és a műszerek
szállítása hamarosan megkezdődik.
"
SZER, Magyar híradó:
Bérkövetelések Magyarországon
"súlyos
aggodalomra ad okot parttalan bérkövetelések érvényesítése. Ebből
nem származhat semmi pozitívum - kizárólag az inflációs folyamat
gyorsítása. Az egész egy ördögi körben megy. A bérkövetelés alapja
az inflációra való hivatkozás, amelynek során megneveznek egy
valódi, vagy legtöbbször feltételezett inflációs indexet, és
követelik, hogy hasonló arányban emelkedjenek a bérek is. Tehát a
nominál-béremelés bekövetkezik, a vállalatok áthárítják az emelkedő
költséget az árakon keresztül a társadalomra, így emelkedik az
inflációs index, ami okot ad egy új bérkövetelés számára.
Másrészt - és ez a válaszom második része - nem lehet
csodálkozni azon, hogy az történik ami történik. Mert nincs
megfelelő alternatíva. Jelenleg ugyanis még hiányzik az az
intézményes keret, amelyben a bértárgyalások reális gazdasági
alapokon folynak, és amelyben a kimenetel mindig a működőképes
piacgazdaságba illeszkedik."
|
|
|
|
|
|
|
Palotás János a benzinárakról (1. rész)
|
1990. november 1., csütörtök - A kormány legutóbbi javaslata
eltér az Érdekegyeztető Tanácson megállapodottaktól, ezért nem
sikerült a szerdai országgyűlési bizottsági üléseken megállapítani
az üzemanyag átmeneti - ez évre szóló - árát - mondta Palotás János,
a VOSZ elnöke az MTI munkatársának nyilatkozva.
A megállapodás szerint - mint ismeretes - a termelői ár alapja az olaj világpiaci ára. Minden más tétel azonban rögzített. Tehát a költségvetés eltekint attól, hogy bevételeit növelje: a biztosítás, a fogyasztói adó, az árrés, az Útalaphoz való hozzájárulás változatlan. A kormány - Palotás szerint - ettől eltérő módon nyújtotta be javaslatát a bizottsági üléseken. A lényeg: elfogadja ugyan azokat az árakat, amelyekben az átmeneti időszakra az ÉT-vel megállapodott, ezekből az árakból ,,visszafelé,, számítja ki, hogy mennyi lehet a költségvetési pozíció javulása, vagyis mekkora az ár adótartalma. Ez viszont azt jelenti, hogy ha az átmeneti időszak alatt akár egyetlen dollárral is növekszik az olaj ára, az az átmeneti ár életbeléptetésének napján máris megemeli az üzemanyagok árát.
A pillanatnyilag érvényben lévő árakban ugyanis 4-5 forint tartalék van - mondta Palotás János. Ez azt jelenti, hogy nagy biztonsággal állítható: ha jelentősen növekszik is az olaj beszerzési ára, akkor sem kerül sor áremelésre. Éppen ezért elengedhetetlen - mint azt a bizottságok is kérték -, hogy a kormány tételesen mutassa be a termelői árak kialakításának módját, törvényjavaslatában pedig az áremelések előtti, a megállapodás alapjául szolgáló adótartalmat jelölje meg.
Palotás János ezután kifejtette, hogy még egy tisztázandó körülmény van a üzemanyagárak körül. Nevezetesen, szoros érdekszövetséget vél felfedezni a kormány és az OKGT között. A vasárnapi megállapodás kikényszerítette a kormánytól, hogy mondjon le adópozíciójának javításáról. Az adóelvonás azonban nem látszik egy bizonyos területen, mégpedig a hazai olajból készült termékeknél. Az olaj ára az öbölbeli események hatására emelkedett 40 dollár fölé - fejtegette a VOSZ elnöke -, ennek nincs közgazdasági alapja. Az itthoni kitermelés, valamint a rubelért a Szovjetuniótól vásárolt olaj ára 15 dollár alatti. A magyar olajkitermelés az egész olajfelhasználás mintegy negyedét adja. Az OKGT a liberalizált termelői ár bevezetésével óriási, meg nem érdemelt nyereségre tesz szert. (folyt.köv.)
1990. november 1., csütörtök 17:47
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|