Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 15.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az SZDSZ ügyvivőinek nyilatkozata

"...a vállalati tanácsok újraválasztását el kell halasztani, az erről szóló kormányrendeletet fel kell függeszteni, majd módosítani kell. Mihelyt a Parlament összeül, a szabad demokrata képviselőcsoport megteszi a szükséges lépéseket. "
BBC, Panoráma:

Népszavazás vagy felkelés Horvátországban?

"Tudjman elnök Horvát Demokrata Szövetsége a három hánappal ezelőtti többpárti választásokon nagyarányú győzelmet aratott. A választások után megalakult jobbközép kormánya megpróbálta a gyakorlatba átültetni ígéreteit a választások előtti korteshadjáratban. Tudjman pártja ígéretet tett a horvát nemzeti értékek helyreállítására, a kommunista vezetők leváltására, a kommunisták által alkotott törvények megváltoztatására, csakúgy, mint Jugoszlávia laza szövetségi rendszerré való átalakítására, amely gyakorlatilag Horvátország függetlenségét jelentené. "

Főcím: Önkormányzati birkózások


Budapest, 1990. július 24. Kedd (MTI-Press)

A köznapi ember - akikből legtöbben vagyunk az országban -, ha
odafigyel a parlamenti ülésekre, azt tapasztalja, hogy a helyi
önkormányzati testületek, úgy látszik, nehezebben alakulnak meg,
mint történt ez tavasszal, az Országgyűlés esetében. Legutóbb
azzal napolták el a törvénytervezet vitáját, hogy csak akkor
folytatják, ha a hat parlamenti párt megállapodik a vitatott
részletekben.
    Látszólag abban mutatkoznak a legnagyobb nézetkülönbségek, hogy
a városokban és falvakban mindenütt A NÉP VÁLASSZA-E A
POLGÁRMESTERT, AVAGY - MINT A KORMÁNY JAVASOLJA - AZ 5000-NÉL TÖBB
LELKET SZÁMLÁLÓ TELEPÜLÉSEKEN ADASSÉK EZ A VÁLASZTÁSI JOG A
KÉPVISELŐTESTÜLETEK KEZÉBE. Ugyancsak látványos vihart kavart, hogy
a kormány vármegyéket, még tovább: a vármegyékbe főispánokat akar.
Ekörül sok az értetlenség, mert van, aki attól tart, hogy a régi -
40-es évek előtti - főispánok élednek fel, mások viszont a
kormányzatnak, mint központi hatalomnak a megyékbe helyezett
megbizottait látják a leendő főispánokban, akik nem kívánatos
korlátozói lehetnek az önkormányzati önállóságnak. A kormány és a
kormánypárt persze tiltakozik, hogy szó sincs itt régi értelembe
vett főispánról, de még arról sem, hogy a központi hatalmat akarnák
így - a megyéken keresztül - az önkormányzatok fölött érvényesíteni.
A főispán eszerint egyszerűen a törvényesség őre, a megyei igazgatás
összehangolója, s a hivatalával valamiféle szakmai tanácsadó lenne.

    Alcím: Az önkormányzatok létkérdése

    Az igazi nagy kérdések azonban - amelyek az önkormányzatiság
valóságos tartalmához tartoznak - nem ezek. Sokkal fontosabb például,
hogy MIBŐL GAZDÁLKODHATNAK azok a városi, községi
képviselőtestületek, amelyek az őszi választások után - mert
reméljük azért, hogy a huzavonák ellenére is meglesznek a szeptember
30-ra kitűzött választások - a mostani, jobbára bizony eléggé
vérszegény tanácstestületek helyébe lépnek. Magyarán, az
önkormányzati vagyon, s vállalkozási lehetőség dolga az igazán
kérdéses. (folyt.)



1990. július 24., kedd 13:02


Vissza »


Önkormányzati birkózások 2. rész


Sokan vannak ugyanis, akik meggyőződéssel állítják - főleg régi
tanácsi szakemberek, akik belülről látják a közigazgatást -, hogy
vagyoni alapok nélkül, s következésképp szabad gazdálkodási
lehetőségek nélkül, nem is lehet igazi helyi önkormányzatokról
beszélni. Szerintük, korábban a tanácsoknak is éppen akkor s azzal
fogták le a kezét, amikor túlnyomó részt központi költségvetésből,
központi fejlesztési alapból kellett intézményeket működtetni, s
végezni településük mindenféle-fajta fejlesztését, szolgálni
épülését. Tudniillik, ki voltak szolgáltatva annak, hogy kapnak,
amit kapnak, avagy, nem kapnak semmit. Így lehettek "KIEMELTEN
FEJLESZTETT" VÁROSOK, S "SZEREP NÉLKÜLI" FALVAK. A helyieknek abba -
hogy melyik kategóriába soroltatnak - nem lehetett beleszólásuk. A
lényeg tehát, eszerint az érvelés szerint, hogy ha nem lesz
önkormányzati vagyon s gazdálkodási önállóság, marad a korábbi
függőség, csak a cégér változik a városházán, községházán.

    Alcím: A kapcsolódó törvények

    Csakhogy miből legyen - mi legyen? - önkormányzati vagyon? A
legkézenfekvőbb válasz, hogy abból, ami régen volt. SZÁLLJANAK VISSZA
A TELEPÜLÉSEKRE PÉLDÁUL, A HAJDANI VÁROSI, KÖZSÉG FÖLDTULAJDONOK. A
valóságos helyzet persze ugyancsak bonyolult. Volt ugyanis valaha
Szentes városának - a példa valós - 1000 katasztrális hold birtoka,
amit a földosztáskor odaadtak kisembereknek, akik aztán bevitték -
bevitették velük - a tsz-be. Most aztán, kié legyen ez a föld? És
hasonló tuljdoni kérdőjel számtalan van az országban.
    Mondandónk szempontjából itt mindebből most az az érdekes, hogy
meglássuk a törvényalkotás bizonyos szükségszerű összefüggéseit.
Nevezetesen azt, hogy a helyi képviselőtestületek felállásához,
működéséhez, gazdálkodásához NEM ELÉG, HA A PARLAMENT CSUPÁN AZ
ÖNKORMÁNYZATI TÖRVÉNYT, S AZ EHHEZ SZOROSAN KAPCSOLÓDÓ VÁLASZTÁSI
JOGSZABÁLYOKAT FOGADJA EL. Elengedhetetlen - mint a példából
is látjuk - a födtörvény is... Még tovább: több mint húsz más
kapcsolódó törvény. A felsorolásuk itt lehetetlen, de mutatóba azért
említhetünk egyet s mást. NEM KÉSHET TÖRTÉNETESEN AZ ÚJ
ÁLLAMHÁZTARTÁSI TÖRVÉNY, ami az önkormányzati működés anyagi
feltételeit szabályozza. Enélkül például még a jegyzőt (mai
vb-titkár) sem tudják kinevezni a településeken, mert nem tudhatják
miből s mennyi fizetést adhatnak, hogy csak a legegyszerűbb esetet
említsük. Aztán, szinte azonnal fel kell állítani a közigazgatási
bíróságokat, amihez persze megint csak törvényi alap szükséges. (folyt.)



1990. július 24., kedd 13:03


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Önkormányzati birkózások 3. rész


Ezek a bíróságok ugyanis arra hivatottak, hogy az önkormányzati
testületek közötti, illetve a testületek s az egyes állampolgárok
közötti, esetleges vitás ügyekben döntsenek. Máig, ilyen esetekben,
ott volt döntnöknek a megye, de a helyi önkormányzat a jövőben nem
függ - nem függhet - a megyétől.
    Elég az hozzá, a parlamentben ezek az úgynevezett "KAPCSOLÓDÓ"
TÖRVÉNYEK IS NAGY VITÁK FORRÁSAI. Már annyiból is, hogy hogyan
döntsenek ezekről a honatyák. Az önkormányzati törvény elfogadásához
- mivel alkotmányhoz fűződő törvényről van szó - kétharmados
szavazati többség kell. Ám, kell-e a többi ide csatlakozó törvényhez
is ilyen többség? Ha nem kell - s többségükhöz külön-külön nem kell

és sokan attól tartanak, s nemcsak az ellenzék, hanem az
önkormányzatok helyi érdekeltjei is -, hogy a kormányzat, illetve a
kormányzópárt akarata érvényesül. Vagyis, hogy e törvények
megalkotásakor adott kormányzati érdekek érvényesülnek, az
önkormányzatok kárára. Éppen ezért erőltetik sokan, hogy lehetőleg
minél több alapkérdés kerüljön az önkormányzati törvénybe, s így
minél kevesebb "sorskérdésben" kelljen külön törvénykezni.
    Szemléltetésül végül álljon itt a Vagyonügynökségről szóló
törvénymódosítás esete. Helyben eredetileg úgy számítottak, hogy a
tanácsi alapítású üzemek, vállalatok - amelyeknek létesítéséhez
olykor a lakosság is hozzájárult pénzzel, társadalmi munkával, a
tanács telekkel, közművel - később önkormányzati tulajdonná válnak.
Helyben döntenek tehát az eladásukról, részvénytársasági vagy
bérleti működtetésükről, s persze helyben marad a bevétel. Ezzel
szemben A VAGYONÜGYNÖKSÉG MOST A KORMÁNY KÖZVETLEN HATÁSKÖRÉBE
KERÜLT, s úgy adhat el tanácsi alapítású vállalatokat - mindez
parlamenti döntés szerint -, hogy az ellenérték részben vagy
egészben az országos adósságállomány törlesztésének rovatába kerül.
A Tanácsi Önkormányzatok Országos Szövetsége - a TÖOSZ -, mint
érdekvédelmi szervezet, például ezt alkotmányellenesnek tartja.
Mondván, az alkotmányban ez áll: "AZ ÁLLAM TISZTELETBEN TARTJA AZ
ÖNKORMÁNYZATOK TULAJDONÁT". Persze, az adósságállomány szorításában,
a kormány szempontjai is érthetők... (folyt.)



1990. július 24., kedd 13:04


Vissza »


Önkormányzati birkózások 4. rész


Hovatovább, mindezek számba vételével talán valamivel az is
érthetőbbé válik, hogy miért ez a hosszú s kemény gyürkőzés a
Tisztelt Házban az önkormányzati törvényjavaslat - vagy
javaslatok? - fölött. (MTI-Press)

     D. Kiss János


    A szerkesztőségek tájékoztatására: A szöveg nagybetűs írásmódja
technikai jellegű: a kiemelés értelemszerűen fett vagy kurzív.
(MTI-Press)



1990. július 24., kedd 13:04


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD