|
|
|
|
Főcím: Önkormányzati birkózások
|
Budapest, 1990. július 24. Kedd (MTI-Press)
A köznapi ember - akikből legtöbben vagyunk az országban -, ha odafigyel a parlamenti ülésekre, azt tapasztalja, hogy a helyi önkormányzati testületek, úgy látszik, nehezebben alakulnak meg, mint történt ez tavasszal, az Országgyűlés esetében. Legutóbb azzal napolták el a törvénytervezet vitáját, hogy csak akkor folytatják, ha a hat parlamenti párt megállapodik a vitatott részletekben. Látszólag abban mutatkoznak a legnagyobb nézetkülönbségek, hogy a városokban és falvakban mindenütt A NÉP VÁLASSZA-E A POLGÁRMESTERT, AVAGY - MINT A KORMÁNY JAVASOLJA - AZ 5000-NÉL TÖBB LELKET SZÁMLÁLÓ TELEPÜLÉSEKEN ADASSÉK EZ A VÁLASZTÁSI JOG A KÉPVISELŐTESTÜLETEK KEZÉBE. Ugyancsak látványos vihart kavart, hogy a kormány vármegyéket, még tovább: a vármegyékbe főispánokat akar. Ekörül sok az értetlenség, mert van, aki attól tart, hogy a régi - 40-es évek előtti - főispánok élednek fel, mások viszont a kormányzatnak, mint központi hatalomnak a megyékbe helyezett megbizottait látják a leendő főispánokban, akik nem kívánatos korlátozói lehetnek az önkormányzati önállóságnak. A kormány és a kormánypárt persze tiltakozik, hogy szó sincs itt régi értelembe vett főispánról, de még arról sem, hogy a központi hatalmat akarnák így - a megyéken keresztül - az önkormányzatok fölött érvényesíteni. A főispán eszerint egyszerűen a törvényesség őre, a megyei igazgatás összehangolója, s a hivatalával valamiféle szakmai tanácsadó lenne.
Alcím: Az önkormányzatok létkérdése
Az igazi nagy kérdések azonban - amelyek az önkormányzatiság valóságos tartalmához tartoznak - nem ezek. Sokkal fontosabb például, hogy MIBŐL GAZDÁLKODHATNAK azok a városi, községi képviselőtestületek, amelyek az őszi választások után - mert reméljük azért, hogy a huzavonák ellenére is meglesznek a szeptember 30-ra kitűzött választások - a mostani, jobbára bizony eléggé vérszegény tanácstestületek helyébe lépnek. Magyarán, az önkormányzati vagyon, s vállalkozási lehetőség dolga az igazán kérdéses. (folyt.)
1990. július 24., kedd 13:02
|
Vissza »
|
|
Önkormányzati birkózások 2. rész
|
Sokan vannak ugyanis, akik meggyőződéssel állítják - főleg régi tanácsi szakemberek, akik belülről látják a közigazgatást -, hogy vagyoni alapok nélkül, s következésképp szabad gazdálkodási lehetőségek nélkül, nem is lehet igazi helyi önkormányzatokról beszélni. Szerintük, korábban a tanácsoknak is éppen akkor s azzal fogták le a kezét, amikor túlnyomó részt központi költségvetésből, központi fejlesztési alapból kellett intézményeket működtetni, s végezni településük mindenféle-fajta fejlesztését, szolgálni épülését. Tudniillik, ki voltak szolgáltatva annak, hogy kapnak, amit kapnak, avagy, nem kapnak semmit. Így lehettek "KIEMELTEN FEJLESZTETT" VÁROSOK, S "SZEREP NÉLKÜLI" FALVAK. A helyieknek abba - hogy melyik kategóriába soroltatnak - nem lehetett beleszólásuk. A lényeg tehát, eszerint az érvelés szerint, hogy ha nem lesz önkormányzati vagyon s gazdálkodási önállóság, marad a korábbi függőség, csak a cégér változik a városházán, községházán.
Alcím: A kapcsolódó törvények
Csakhogy miből legyen - mi legyen? - önkormányzati vagyon? A legkézenfekvőbb válasz, hogy abból, ami régen volt. SZÁLLJANAK VISSZA A TELEPÜLÉSEKRE PÉLDÁUL, A HAJDANI VÁROSI, KÖZSÉG FÖLDTULAJDONOK. A valóságos helyzet persze ugyancsak bonyolult. Volt ugyanis valaha Szentes városának - a példa valós - 1000 katasztrális hold birtoka, amit a földosztáskor odaadtak kisembereknek, akik aztán bevitték - bevitették velük - a tsz-be. Most aztán, kié legyen ez a föld? És hasonló tuljdoni kérdőjel számtalan van az országban. Mondandónk szempontjából itt mindebből most az az érdekes, hogy meglássuk a törvényalkotás bizonyos szükségszerű összefüggéseit. Nevezetesen azt, hogy a helyi képviselőtestületek felállásához, működéséhez, gazdálkodásához NEM ELÉG, HA A PARLAMENT CSUPÁN AZ ÖNKORMÁNYZATI TÖRVÉNYT, S AZ EHHEZ SZOROSAN KAPCSOLÓDÓ VÁLASZTÁSI JOGSZABÁLYOKAT FOGADJA EL. Elengedhetetlen - mint a példából is látjuk - a födtörvény is... Még tovább: több mint húsz más kapcsolódó törvény. A felsorolásuk itt lehetetlen, de mutatóba azért említhetünk egyet s mást. NEM KÉSHET TÖRTÉNETESEN AZ ÚJ ÁLLAMHÁZTARTÁSI TÖRVÉNY, ami az önkormányzati működés anyagi feltételeit szabályozza. Enélkül például még a jegyzőt (mai vb-titkár) sem tudják kinevezni a településeken, mert nem tudhatják miből s mennyi fizetést adhatnak, hogy csak a legegyszerűbb esetet említsük. Aztán, szinte azonnal fel kell állítani a közigazgatási bíróságokat, amihez persze megint csak törvényi alap szükséges. (folyt.)
1990. július 24., kedd 13:03
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Önkormányzati birkózások 3. rész
|
Ezek a bíróságok ugyanis arra hivatottak, hogy az önkormányzati testületek közötti, illetve a testületek s az egyes állampolgárok közötti, esetleges vitás ügyekben döntsenek. Máig, ilyen esetekben, ott volt döntnöknek a megye, de a helyi önkormányzat a jövőben nem függ - nem függhet - a megyétől. Elég az hozzá, a parlamentben ezek az úgynevezett "KAPCSOLÓDÓ" TÖRVÉNYEK IS NAGY VITÁK FORRÁSAI. Már annyiból is, hogy hogyan döntsenek ezekről a honatyák. Az önkormányzati törvény elfogadásához - mivel alkotmányhoz fűződő törvényről van szó - kétharmados szavazati többség kell. Ám, kell-e a többi ide csatlakozó törvényhez is ilyen többség? Ha nem kell - s többségükhöz külön-külön nem kell
és sokan attól tartanak, s nemcsak az ellenzék, hanem az önkormányzatok helyi érdekeltjei is -, hogy a kormányzat, illetve a kormányzópárt akarata érvényesül. Vagyis, hogy e törvények megalkotásakor adott kormányzati érdekek érvényesülnek, az önkormányzatok kárára. Éppen ezért erőltetik sokan, hogy lehetőleg minél több alapkérdés kerüljön az önkormányzati törvénybe, s így minél kevesebb "sorskérdésben" kelljen külön törvénykezni. Szemléltetésül végül álljon itt a Vagyonügynökségről szóló törvénymódosítás esete. Helyben eredetileg úgy számítottak, hogy a tanácsi alapítású üzemek, vállalatok - amelyeknek létesítéséhez olykor a lakosság is hozzájárult pénzzel, társadalmi munkával, a tanács telekkel, közművel - később önkormányzati tulajdonná válnak. Helyben döntenek tehát az eladásukról, részvénytársasági vagy bérleti működtetésükről, s persze helyben marad a bevétel. Ezzel szemben A VAGYONÜGYNÖKSÉG MOST A KORMÁNY KÖZVETLEN HATÁSKÖRÉBE KERÜLT, s úgy adhat el tanácsi alapítású vállalatokat - mindez parlamenti döntés szerint -, hogy az ellenérték részben vagy egészben az országos adósságállomány törlesztésének rovatába kerül. A Tanácsi Önkormányzatok Országos Szövetsége - a TÖOSZ -, mint érdekvédelmi szervezet, például ezt alkotmányellenesnek tartja. Mondván, az alkotmányban ez áll: "AZ ÁLLAM TISZTELETBEN TARTJA AZ ÖNKORMÁNYZATOK TULAJDONÁT". Persze, az adósságállomány szorításában, a kormány szempontjai is érthetők... (folyt.)
1990. július 24., kedd 13:04
|
Vissza »
|
|
Önkormányzati birkózások 4. rész
|
Hovatovább, mindezek számba vételével talán valamivel az is érthetőbbé válik, hogy miért ez a hosszú s kemény gyürkőzés a Tisztelt Házban az önkormányzati törvényjavaslat - vagy javaslatok? - fölött. (MTI-Press)
D. Kiss János
A szerkesztőségek tájékoztatására: A szöveg nagybetűs írásmódja technikai jellegű: a kiemelés értelemszerűen fett vagy kurzív. (MTI-Press)
1990. július 24., kedd 13:04
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|